AO_modul5_I-III.pdf

(181 KB) Pobierz
689698910 UNPDF
Warsztat pracy skutecznego nauczyciela —
Wsparcie ucznióW ze specyficznymi trudnościami
W uczeniu się z klas i–iii
Moduł 5
Wczesna diagnoza specyficznych trudności
w czytaniu i pisaniu
autor:
prof. m. Bogdanowicz
689698910.026.png 689698910.027.png 689698910.028.png 689698910.029.png
Po realizacji modułu uczestnik:
posiada podstawowe umiejętności w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
uczniowi w jego środowisku szkolnym,
umie dostrzec u swoich uczniów objawy gotowości do nauki czytania i pisania oraz ryzyka dyslek-
sji, posługując się dostępnymi metodami eksperymentalnymi, jak: kwestionariusz rozpoznawa-
nia ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci rozpoczynających naukę szkolną
w klasie i, ii, iii oraz skala ryzyka dysleksji.
W reformującym się systemie edukacji dostrzeżono małe dziecko i najmłodszego ucznia oraz przy-
pomniano doniosłość paradygmatów: wczesna edukacja, wczesna diagnoza, wczesna interwencja.
nie „reforma” lecz „reformująca się szkoła” powinna być obecnie w centrum uwagi, jej zmiany,
uwzględniające specyfikę osobowości dzieci w tym wieku oraz ich potrzeby psychiczne i fizyczne. te
zmiany muszą przede wszystkim zajść w mentalności nauczycieli, w ich wiedzy i umiejętnościach. to
szkoła powinna się dostosować do sześcioletniego ucznia, a nie odwrotnie. nauczyciel powinien być
w stanie przetłumaczyć nawet bardzo skomplikowaną rzeczywistość na język zrozumiały dla swoich
uczniów. on jest też „filtrem”, pierwszą osobą, która może dostrzec trudności w uczeniu się dziecka,
w tym objawy ryzyka dysleksji, dysortografii i dysgrafii.
W sytuacji, gdy dzieci wcześniej rozpoczynają naukę szkolną, szczególnie widoczne są problemy bra-
ku gotowości szkolnej oraz specyficznych trudności w uczeniu się. od wprowadzenia przeze mnie,
w 1993 roku, do literatury polskiej pojęcia „ryzyko dysleksji” niedługo minie 20 lat (Bogdanowicz
2011). pojęcie to miało zwrócić uwagę na doniosłość wczesnego rozpoznawania symptomów zapo-
wiadających specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu po to, aby jak najwcześniej podjąć stosowną
interwencję. W tym okresie, a szczególnie od 2008 roku, w pracowniach testów psychologicznych
i pedagogicznych w gdańsku i Warszawie, opracowano szereg nowych narzędzi badawczych. prze-
znaczone są do użytku nauczycieli i rodziców jako narzędzia przesiewowe w ramach tzw. diagnozy
nauczycielskiej – przedszkolnej i szkolnej . metody te mają służyć poznawaniu dzieci i ich specjal-
nych potrzeb edukacyjnych. znacznie więcej narzędzi badawczych opracowano z myślą o stosowaniu
ich przez specjalistów szkolnych – psychologów i pedagogów zatrudnionych w szkole. W repertuarze
tych metod diagnostycznych znalazły się skale, kwestionariusze i testy diagnostyczne. dla interdy-
scyplinarnego zespołu pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych opracowano wystan-
daryzowane i znormalizowane narzędzia w formie testów, pozwalające na sformułowanie klinicznej
diagnozy specjalistycznej .
. Ocena gotowości szkolnej – pięcio- i sześciolatki (najstarsza grupa przed-
szkolna)
2
Moduł 5.
Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
689698910.001.png 689698910.002.png 689698910.003.png
Model wczesnego diagnozowania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu – propozycja
etapów i metod do oceny gotowości szkolnej, rozpoznawania ryzyka oraz diagnozowaniu
dysleksji, dysortografii i dysgrafii (Bogdanowicz 2011). I
I. Ocena gotowości szkolnej – pięcio- i sześciolatki (najstarsza grupa przedszkolna)
Bateria metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci 5- i 6- letnich. Bateria 5/6 (Bog-
danowicz, kalka, radke, sajewicz-radtke 2010) – dla pracowników poradni psychologiczno-
pedagogicznych.
Bateria metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci 5- i 6- letnich. Bateria 5/6 S
(Bogdanowicz, kalka, radke, sajewicz-radtke 2010) – dla pracowników poradni psychologicz-
no-pedagogicznych.
Skala Gotowości Szkolnej (frydrychowicz, koźniewska, matuszewski, zwierzyńska 2006) – dla
nauczycieli, specjalistów szkolnych (pedagog, psycholog, specjalista terapii pedagogicznej).
Skala Ryzyka Dysleksji SDR-6 dla dzieci wstępujących do szkoły (Bogdanowicz, kalka 2011)
– dla rodziców, nauczycieli, specjalistów szkolnych.
Gotowość Szkolna – Zestaw ćwiczeń do wspomagania procesu diagnozy gotowości szkolnej
oraz stymulacji funkcji percepcyjno-motorycznych i umiejętności matematycznych (czabaj,
mańkowska, rożyńska, tryzno 2009) – multimedialny produkt wydawnictwa young digital
planet sa dla nauczycieli i rodziców.
Diagnoza edukacyjna dzieci 6-, 7-letnich rozpoczynających naukę (tryzno2005).
Ocena rozwoju pięciolatka pod kątem gotowości szkolnej (czabaj, 2011) – dla nauczycieli
i specjalistów przedszkolnych.
priorytetowym zadaniem nauczyciela na poziomie edukacji wczesnoszkolnej jest nauka czytania
i pisania. na tym etapie nauki wyłania się pewien odsetek dzieci niepotrafiących opanować tych
podstawowych umiejętności. zgodnie z nowym rozporządzeniem o pomocy psychologiczno-pedago-
gicznej nauczyciel musi temu problemowi poświęcić szczególną uwagę. Jego zadaniem jest wczesna
ocena właściwego rozwoju procesów czytania i pisania. nauczyciel ma rozpoznać stan faktyczny
funkcjonowania ucznia oraz zapewnić mu właściwą pomoc. trudności w czytaniu i pisaniu powinien
zauważyć już na poziomie elementarnym. najlepiej by było, gdyby to nauczyciel przedszkola, a więc
jeszcze przed podjęciem przez dziecko nauki szkolnej, dostrzegł symptomy zapowiadające przyszłe
trudności w czytaniu i pisaniu. znajomość objawów zaburzeń rytmu rozwoju psychoruchowego, czyli
opóźnienia rozwoju niektórych funkcji poznawczych, ruchowych oraz ich integracji, leżących u pod-
staw uczenia się czytania i pisania, pomoże nauczycielowi trafnie ocenić przyczynę i stopień trud-
ności ucznia. na tym etapie edukacji problemy w nauce czytania i pisania kwalifikują go do grupy
ryzyka niepowodzeń szkolnych. dzięki rozpoznaniu problemu, można otoczyć ucznia opieką i udzie-
lić mu zindywidualizowanej pomocy. Wczesne zdiagnozowanie trudności, umożliwi uczniowi udział
w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych.
3
Moduł 5.
Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
689698910.004.png 689698910.005.png 689698910.006.png 689698910.007.png 689698910.008.png
II. Ocena ryzyka dysleksji, dysortografii i dysgrafii – klasa I
początek klasy i
Skala Ryzyka Dysleksji SDR-6 dla dzieci wstępujących do szkoły (Bogdanowicz, kalka 2011)
– dla rodziców, nauczycieli, specjalistów szkolnych.
Kwestionariusz rozpoznawania ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci
rozpoczynających naukę szkolną w I klasie (Bogdanowicz 2011) – dla rodziców i nauczycieli.
koniec klasy i
Skala Ryzyka Dysleksji SRD (Bogdanowicz 2002, 2005, 2011) – dla nauczycieli, rodziców, spe-
cjalistów szkolnych.
Ocena Ryzyka Dysleksji, Seria EduSensus Dysleksja, – pakiet interaktywny zasobów wspo-
magających diagnozę psychologiczną (multimedialna wersja srd) (Bogdanowicz 2010) – ro-
dzice, nauczyciele, specjaliści szkolni, pracownicy poradni.
Test dekodowania (szczerbiński, pelc-pękala 2008) – specjaliści szkolni, pracownicy poradni.
Testy czytania dla sześciolatków (krasowicz-kupis 2009) – specjaliści szkolni, pracownicy poradni.
Test Czytania Głośnego „Dom Marka” (Bogdanowicz 2009) – nauczyciele, specjaliści szkolni,
pracownicy poradni.
Ocena czytania głośnego „Dom Marka” , seria edusensus dysleksja – pakiet interaktywny
zasobów wspomagających diagnozę pedagogiczną (multimedialna wersja testu czytania gło-
śnego „dom marka”) (Bogdanowicz 2010) – nauczyciele, specjaliści szkolni, pracownicy porad-
ni.
Próby oceniające umiejętność czytania i pisania u uczniów klas I (czabaj 2011) – do oceny
techniki i tempa czytania, czytania ze zrozumieniem, pisania z pamięci, przepisywania – na-
uczyciele, specjaliści szkolni.
Próby diagnozujące umiejętność czytania i pisania u uczniów klas I (czabaj 2010) – nauczy-
ciele, specjaliści szkolni.
4
Moduł 5.
Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
689698910.009.png 689698910.010.png 689698910.011.png 689698910.012.png 689698910.013.png 689698910.014.png 689698910.015.png 689698910.016.png
Wstępna diagnoza dysleksji – klasa II
początek klasy ii
Kwestionariusz rozpoznawania ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci
w II klasie (Bogdanowicz, 2011) - rodzice, nauczyciele.
koniec klasy ii
Skala Ryzyka Dysleksji SRD (Bogdanowicz 2002, 2005, 2011) – nauczyciele, rodzice, specjali-
ści szkolni.
Ocena Ryzyka Dysleksji, Seria EduSensus Dysleksja – pakiet interaktywny zasobów wspo-
magających diagnozę psychologiczną (Bogdanowicz 2010).
Diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych dla 8- latków (Bateria-8) (Bogdanowicz, kalka,
sajewicz-radtke, radtke 2010) – pracownicy poradni.
Diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych dla 8.latków – wersja skrócona (Bateria-8S) (Bog-
danowicz, kalka, sajewicz-radtke, radtke 2010) – specjaliści szkolni, pracownicy poradni.
Ocena przyczyn trudności w nauce czytania i pisania – zestaw zadań dla dzieci ośmiolet-
nich. Seria EduSensus Dysleksja – pakiet interaktywny zasobów, wspomagających diagnozę
pedagogiczną (Bogdanowicz, kalka, sajewicz-radtke, radtke 2010) – multimedialna wersja
Baterii-8 – nauczyciele, specjaliści szkolni, pracownicy poradni.
Test dekodowania (szczerbiński, pelc-pękala 2008) – specjaliści szkolni, pracownicy poradni.
Próby oceniające umiejętność czytania i pisania u uczniów klas II (czabaj 2011) – do oceny
techniki i tempa czytania, czytania ze zrozumieniem, pisania z pamięci, pisania ze słuchu,
przepisywania – nauczyciele, specjaliści szkolni.
Próby diagnozujące umiejętność czytania i pisania u uczniów klas II (czabaj 2011) – nauczy-
ciele, specjaliści szkolni.
5
Moduł 5.
Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
689698910.017.png 689698910.018.png 689698910.019.png 689698910.020.png 689698910.021.png 689698910.022.png 689698910.023.png 689698910.024.png 689698910.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin