Dobre praktyki.pdf

(200 KB) Pobierz
untitled
Dobre praktyki z szuflady terapeuty – zabawy kształcące funkcje wzrokowo-przestrzenne
W Programie Ortograffiti z Bratkiem (I. Mańkowska, M Rożyńska 2010, 2011) proponuje się
wiele różnorodnych zabaw, ćwiczeń kształcących funkcje wzrokowe i wzrokowo-przestrzenne.
Oto przykłady zabaw i ćwiczeń do wykorzystania w pracy z dziećmi na zajęciach.
W klasie I
Przykłady zabaw, które pomogą dziecku w zapamiętaniu liter (w tzw. biernej ich znajomości)
„Literkowy kramik”
Prowadzący wspólnie z dziećmi buduje „literkowy kramik” – sklepik, w którym będą wystawione
litery. Mogą one leżeć, stać, wisieć lub pływać.
Dzieci wybierają spośród siebie sprzedawcę, pozostałe są kupującymi. Prowadzący pilnuje, by
pamiętały o ważnych zasadach grzeczności, zwłaszcza mówieniu: dzień dobry, proszę, dziękuję,
do widzenia. Jak płacimy za towar? Oczywiście uśmiechem.
Dziecko podchodzi do kramiku i mówi: „Dzień dobry, proszę literkę, która mi się podoba, tę
z dwoma brzuszkami”. Terapeuta informuje: „To jest B ”. Dziecko powtarza: „Poproszę B ”. Dziecko
sprzedawca mówi: „Za B płacisz dwa uśmiechy”. Dziecko klient uśmiecha się dwa razy i mówi:
„Dziękuję i do widzenia”.
Leżące litery wycinamy ze starych gazet lub czasopism i kładziemy na ladzie sklepowej.
Stojące litery to na przykład klocki literowe.
Wiszące litery wykonujemy z drucika albo plasteliny. A może będą samolocikami, które
po lekkim dmuchnięciu zaczynają wirować? Samoloty można zrobić z bibuły, na której
odwzorowuje się litery.
Pływające litery przygotowujemy w następujący sposób: piszemy litery wodoodpornym
pisakiem na plastikowych klockach i wrzucamy je do przezroczystej miski wypełnionej wodą.
Można również wykonać małe rybki z masy solnej. Kiedy wyschną, zapisujemy na każdej
rybce po jednej literze i całość lakierujemy.
Pomoce: gazeta, klocki literowe, bibuła oraz inne materiały
„Ugotuj literową zupę”
Dziecko wybiera do zupy klocki literowe zgodnie z „przepisem” i opowiada o ich walorach
smakowych. W „przepisie” każda litera może oznaczać jakieś warzywo lub przyprawę.
Pomoce: klocki literowe
„Ułóż pociąg z klocków”
Dziecko wybiera klocki z określonymi literami np. oznaczającymi samogłoski.
Pomoce: klocki literowe
1
Moduł 6.
Dobre praktyki z szuflady terapeuty - zabawy kształcące funkcje wzrokowo-przestrzenne
707339735.012.png 707339735.013.png 707339735.014.png
„Zbuduj dom z klocków”
Dziecko wybiera klocki z określonymi literami, na przykład tylko wielkie litery.
Pomoce: klocki literowe
„Polowanie na litery w gazecie”.
Dziecko szuka w czasopismach określonej litery, na przykład małego i dużego M . Znalezioną literę
otacza niebieską pętlą lub wycina.
Pomoce: czasopisma
W klasie II
Przykłady zabaw ułatwiających zapamiętywanie liter podobnych pod względem kształtu
Zabawa „Zapamiętaj b-d”
Dzieci siadają w jednym szeregu. Kładą przed sobą na podłodze, pionowo (w linii środkowej
swojego ciała) niebieski sznurek, określają głośno, gdzie jest lewa oraz prawa strona, a następnie
tworzą małą literę b , kładąc kulę z gazety z prawej strony.
Teraz prowadzący wchodzi w rolę Bratka i mówi: „Co tam ułożyłyście? Widzę kulę na sznurku. Czy
to jakiś nowy pojazd?” Kolejne dziecko powtarza Bratkowi, że tak wygląda litera b – ma brzuszek
z prawej strony kreski.
Następnie dzieci tworzą małą literę d , kładąc kulę z lewej strony. Ponownie prowadzący wchodzi
w rolę Bratka i mówi: „A teraz co ułożyłyście? Kolejne dziecko mówi Bratkowi, że tak wygląda
litera d – ma brzuszek z lewej strony laski.
Zabawa „Zapamiętaj g-p”
Dzieci siadają w jednym szeregu. Kładą przed sobą na podłodze, pionowo (w linii środkowej
swojego ciała) niebieski sznurek, określają głośno, gdzie jest lewa oraz prawa strona, a następnie
tworzą małą literę g , kładąc „groszek” (kulkę z zielonego papieru) z lewej strony. Potem tworzą
małą literę p kładąc „pierniczek” (kulkę z brązowego papieru) z prawej strony. Na koniec kolejno
mówią, jakie litery przypominają poszczególne układy.
Zabawa „Czy już dobrze znam b- d- g- p?”
Dzieci siadają w jednym szeregu. Kładą przed sobą na podłodze, pionowo (w linii środkowej
swojego ciała) niebieski sznurek, określają głośno, gdzie jest lewa oraz prawa strona oraz góra
i dół, a następnie tworzą małe litery:
literę d , kładąc „krążek” na dole z lewej strony sznurka
literę b , kładąc „krążek” na dole z prawej strony sznurka
literę g , kładąc „krążek” u góry z lewej strony sznurka
literę p , kładąc „krążek” u góry z prawej strony sznurka
Na koniec prowadzący w roli Bratka prosi o rozszyfrowanie zagadek. Dzieci kolejno mówią Bratkowi,
jakie litery przypominają poszczególne układy.
2
Moduł 6.
Dobre praktyki z szuflady terapeuty - zabawy kształcące funkcje wzrokowo-przestrzenne
707339735.015.png 707339735.001.png 707339735.002.png 707339735.003.png
W klasie III
Przykłady zabaw kształcących funkcje wzrokowo-przestrzenne na materiale literowym
Zabawa „Skoki po dwuznakach”
Prowadzący oraz dzieci wydzierają lub wycinają z gazety dwuznaki, a następnie układają je
na stoliku w rozsypce. Dzieci skaczą Spaceruchem po dwuznakach jak po kamyczkach i szybko
odczytują je. Prowadzący w roli Bratka komentuje: „To skoki Spaceruchów po dwuznakach”.
Podpowiedź: Należy zwrócić uwagę na staranną wymowę.
Pomoce: gazeta
Zabawa „Zagadki literowe”
Bratek wkłada do pudełeczka/woreczka klocki lub kartoniki z literami. Zadaniem kolejnego dziecka
jest wylosowanie dwóch klocków/kartoników i sprawdzenie, czy da się z nich ułożyć dwuznak. Jeśli
nie, litery wracają do pudełeczka/woreczka.
Pomoce: klocki literowe lub kartoniki z literami, pudełko lub woreczek na literki
Zabawa „Litery”
Dzieci stoją w kręgu. Głośno powtarzają kolejne litery alfabetu. Następnie każde dziecko otrzymuje od
prowadzącego zajęcia kolorowy sznureczek. Prowadzący pokazuje na palcach liczbę litery z alfabetu,
którą dziecko powinno ułożyć ze sznureczka na podłodze, (np. pierwszemu dziecku pokazuje na
palcach 1, a dziecko układa literę a , drugiemu dziecku pokazuje 5, a dziecko układa literę e , itd.).
Kiedy wszystkie dzieci ułożą swoje litery, wstają i przesuwają się w prawo o jedno miejsce, odczytując
głośno litery sąsiada.
Pomoce: kolorowy sznureczek dla każdego dziecka
Zabawa „Podobne litery”
Dzieci siadają w rzędzie na podłodze jeden obok drugiego. Każde dziecko posiada po 2 elementy
wykonane z gazety: pasek w kształcie długiego prostokąta (długość ok. 20cm; szer. 1 cm) oraz
kółko (średnica ok. 10 cm). Dziecko kładzie pasek pionowo przed sobą.
Prowadzący w roli Bratka daje dzieciom polecenia:
Z której strony paska położysz kółko, aby odczytać/utworzyć literę p ? Wykonaj to polecenie.
Dziecko tworzy odpowiedni układ i odczytuje literę.
Podobnie z literami g , d , b .
Na koniec dzieci układają po jednej literze wskazanej przez Bratka i wymieniają po jednym wyrazie
– rzeczowniku, rozpoczynającym się na ułożoną literę ( g, p, d, b ).
Pomoce: pasek i kółko z gazety
Zabawa „Kto pierwszy?”
Dzieci leżą na podłodze (na dywanie) na brzuchu, podpierając się na łokciach. Nogi mają lekko ugięte
w kolanach i swobodnie nimi poruszają. Każde dziecko trzyma w rękach gazetę i zakreślacz/kredkę.
Zadaniem dzieci jest wyszukiwanie litery ś . Dziecko, które odnajdzie literę głośno wypowiada hasło
„MAM”. Analogicznie postępujemy z następnymi literami: ć, ź, ń, dź .
Na koniec prowadzący w roli Bratka chwali najbardziej aktywnych.
Pomoce: gazeta, zakreślacze
3
Moduł 6.
Dobre praktyki z szuflady terapeuty - zabawy kształcące funkcje wzrokowo-przestrzenne
707339735.004.png 707339735.005.png 707339735.006.png
Zabawa „Chomikuj”
Dzieci oraz prowadzący zajęcia w roli Bratka siedzą w kole na podłodze. W środku mają zgromadzone
klocki literowe (małe i wielkie litery). „Bratek” wymawia kolejne imiona dzieci i ich zwierzątek
(z bajki), np. Ola, Przemądrzałek; Dominik, Dusia; Zosia, Rodzynek... Zadaniem dzieci jest jak
najszybsze zauważenie pierwszych liter w imionach i zgromadzenie ich obok siebie. Wygrywa ten,
kto „zachomikował” najwięcej liter.
Pomoce: klocki literowe lub kartoniki z wielkimi i małymi literami
Zabawa „Pstryk do bramki”
Prowadzący zajęcia wspólnie z dziećmi buduje z klocków literowych bramkę piłkarską: (bramka
zbudowana z dowolnych wielkich liter). Kolejni uczniowie-zawodnicy pstrykają palcami piłeczkę,
próbując wbić gola do bramki. Po udanej próbie dziecko odczytuje literę, w którą wcelowało,
podając na tę literę nazwę miasta.
Pomoce: piłeczka gumowa lub z gazety, klocki literowe z literami drukowanymi
Zabawa „Kto prędzej”
Dzieci siedzą w rzędzie na podłodze. Prowadzący zajęcia rozkłada przed dziećmi kilka książek (np.
z ulubionymi bajkami lub lekturami do klasy III). Zadaniem dzieci jest wskazanie ręką przeczytanej
przez prowadzącego pierwszej litery tytułu wybranej książki.
Po kilku próbach prowadzący podsumowuje: „Tytuły książek zapisane są wielką literą”.
Uwaga! Prowadzący eksponuje przed dziećmi książki w różnym układzie: pionowo, poziomo czyli
niektóre książki powinny leżeć, inne „stać”. Warto rozłożyć takie książki, których tytuły będą
zawierały zróżnicowany krój liter.
Pomoce: książki z tytułami o zróżnicowanym kroju liter
Zabawa „Jaka to litera?”
Prowadzący zajęcia wyjmuje z worka po jednym klocku literowym. Prezentuje kolejnemu dziecku
literę przez ułamek sekundy pytając: „Jaka to litera?” Dziecko powinno odpowiedzieć, jaka to litera
i czy jest pisana czy drukowana, np. „ a – mała, drukowana”.
Pomoce: klocki z wielkimi i małymi literami, drukowanymi i pisanymi
Zabawa „Jaka to litera?”
Dzieci stają przed lustrem. Prowadzący zajęcia wyjmuje z worka po jednym kartoniku z literą.
Prezentuje kolejnemu dziecku literę w lustrze przez ułamek sekundy pytając: „Jaka to litera?”
Dziecko powinno odpowiedzieć, jaka to litera i czy jest pisana czy drukowana, np. „ a – mała,
drukowana”.
Pomoce: lustro, kartoniki z literami wielkimi i małymi, drukowanymi i pisanymi
4
Moduł 6.
Dobre praktyki z szuflady terapeuty - zabawy kształcące funkcje wzrokowo-przestrzenne
707339735.007.png 707339735.008.png 707339735.009.png
Zabawa „Skojarzenia”
Prowadzący w roli Bratka rozkłada na różnych przedmiotach w sali karteczki z napisem – uje .
Zadaniem dzieci jest odnalezienie karteczek i odgadnięcie skojarzenia z danym przedmiotem. Np.
karteczka leżąca na ołówku – skojarzenie – rysuje ; na pędzlu – maluje ; na paczce – pakuje itp.
Podpowiedź! Karteczki z napisem – uje powinny być zróżnicowane. Każdy zapis inny (litery małe,
wielkie, drukowane, pisane, ozdobne itp.)
Pomoce: karteczki z napisem – uje
Zabawa „Gazet-uje”.
Prowadzący w roli Bratka daje dzieciom gazetę i poleca wyrwanie kształtu 3 liter: u - j - e . Dzieci
po wydarciu liter układają cząstkę „uje ” i wymawiają ją na różne sposoby – wesoło, smutno,
żartobliwie itd.
Pomoce: gazeta
Zabawa „Zaczarowany paluszek”
Prowadzący w roli Bratka rozkłada na różnych przedmiotach w sali karteczki z napisem - uszka
oraz - uszek . Zadaniem dzieci jest wskazanie paluszkiem odnalezionego przedmiotu oraz głośne
wymienienie jego nazwy. Np. karteczka z napisem - uszka leżąca na poduszce – dziecko mówi -
pod uszka ; na paluszku Bratka – pal uszek .
Podpowiedź! Karteczki z napisem - uszka oraz - uszek powinny być zróżnicowane. Każdy zapis
inny (litery małe, wielkie, drukowane, pisane, ozdobne itp.).
Pomoce: przedmioty (ilustracje), których nazwy mają cząstkę „– uszek ”, „- uszka ”np. poduszka,
puszka, muszka, łańcuszek, paluszek, gruszka
Zabawa „Jaki to miesiąc?”
Dzieci biegają po sali w rytm bębenka. Na mocniejsze uderzenie bębenka dzieci zatrzymują się.
Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, jaki miesiąc kryje się pod prezentowaną przez prowadzącego
literą, będącą pierwszą literą nazwy miesiąca, np. litera p - oznacza październik; litera l - luty, lipiec
i listopad.
Podpowiedź! Każda litera powinna być inna (pisana lub drukowana, bądź ozdobna).
Pomoce: karty (etykiety) z literami
Zabawa „taśmy literowe”
Prowadzący zajęcia rozkłada na podłodze „ taśmy literowe ” czyli paski papieru, na których
zapisanych jest po 10 liter (różny układ, zróżnicowana czcionka), np.
1. AÓPÓRÓSÓCÓ (litery drukowane)
2. fólółówómó (litery pisane)
3. ąóęóćóśóńó (litery drukowane)
4. Dz Ó Sz Ó Cz Ó Dż Ó Dź Ó (litery pisane)
Ważne jest, aby dowolna litera przeplatana była literą ó . Pasków jest tyle, ile dzieci w grupie.
Dzieci chodzą swobodnie między paskami w rytm klaskania prowadzącego. Na przerwę w klaskaniu
dzieci stają przed wybraną „ taśmą literową ”, czytają jednocześnie i głośno przedstawiony układ liter.
Podpowiedź! Dzieci mogą czytać układy liter ze słuchawkami z butelek. Wtedy czytają cicho.
Pomoce: paski papieru z dziesięcioma literami
5
Moduł 6.
Dobre praktyki z szuflady terapeuty - zabawy kształcące funkcje wzrokowo-przestrzenne
707339735.010.png 707339735.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin