zabawy rozwiajające mowe i myślenie.pdf
(
1285 KB
)
Pobierz
240926087 UNPDF
Zabaw/ rozwijające mowę
i myślenie
• MARIOLA JĄDER (Sandomierz)
niem myślenia, szczególnie takich jego
cech, jak: płynność, giętkość, oryginal
ność uczą samodzielności w rozwiązywaniu
zadań dydaktycznych. Atrakcyjność zabaw ba
dawczych i dydaktycznych rozwija nie tylko za
interesowania dziecka, ale podwyższa również
motywację, rozwija koncentrację uwagi, pamięć,
zdolności skojarzeniowe. Warto poświęcić temu
więcej czasu i
z
pełną świadomością celu rozwi
jać procesy poznawcze dzieci. Rozwój tych pro
cesów gwarantuje w przyszłości efektywny start
szkolny i sukcesy w nauce. Przedstawiani wybra
ne zabawy stymulujące rozwój mowy, wyobraź
ni, myślenia, koncentracji uwagi, zdolności sko
jarzeniowych.
muje temat, np. „na balu" i ma obmyślić historię,
która się tam wydarzyła. Żadna z grup nie może
zdradzić tematu historii. Dajemy czas na przygo
towanie bajki (ok. 10 min). Dzieci mogą skorzy
stać z rekwizytów, aby bardziej wyeksponować
graną rolę. Grupy kolejno prezentują swoje hi
storie, a pozostali uczestnicy po obejrzeniu przed
stawienia mają odgadnąć tytuł bajki
Podobieństwa i różnice
Dzieci dobierają się w pary. Każda z par lo
suje wybrane pojęcia przeciwstawne (antonimy)
np.: słodki - kwaśny, wysoki - niski, bogaty -
biedny, małomówny - gaduła, nadęty - przyja
zny, wolny - szybki, zmotoryzowany - pieszy itp.
Każda z par ma krótki czas na obmyślenie for
my zaprezentowania wylosowanych pojęć. Dzieci
mogą także otrzymać pierwszą część porówna
nia, np. mały i wymyślić do niego część drugą.
Następnie prezentują przed grupą pomysły roz
wiązań. Pozostałe dzieci mają odgadnąć, o jakie
pojęcia chodziło.
Wehikuł czasu
Nauczyciel informuje, że chciałby zabrać dzi
siaj dzieci do krainy fantazji. Każdy z uczestni
ków zastanawia się, gdzie chciałby się przenieść:
w przeszłość, w przyszłość. Gdy już każde dziec
ko o tym zdecyduje, nauczyciel proponuje, aby
się tam przenieść używając swojej wyobraźni
Zobaczyć siebie w tej krainie: co robię, kto ze mną
tam jest, jak ta kraina wygląda, co tam robisz, jak
się tam czujesz? A następnie chętne dzieci opo
wiadają o krainie, w której byli. Mogą też przed
stawić swoją krainę w formie plastycznej.
Kim jestem?
Dzieciom przypinamy na plecach ilustracje
zwierząt, ptaków lub inne, np. związane z zawo
dami. Każde dziecko ma tylko jedną ilustrację z
danej serii, np. ptaki. Uczestnicy nie znają treści
ilustracji, którą mają przypiętą na plecach. Każ-
Zabawy doskonalące rozwój mowy
i wyobraźni
Skrzynka skarbów
Nauczyciel pokazuje dzieciom kolejno
przedmioty zgromadzone w skrzyni skarbów.
Wspólnie omawiamy, do czego one służą. A na
stępnie dzieci obmyślają inne zastosowanie zna
nych na co dzień przedmiotów.
Tocząca się opowieść
Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel zaczyna
opowiadać wymyśloną historię, np. dawno, daw
no temu w chatce, w górach mieszkała mała
dziewczynka. Kolejna osoba kontynuuje opo
wieść dokładając następne zdanie itd. Opowieść
kończymy w momencie, gdy widzimy pierwsze
oznaki znużenia dzieci lub brakuje nam pomy
słów na jej kontynuowanie. Po zakończeniu opo
wieści można ją z dziećmi odegrać w formie pan
tomimy, dramy itp.
Odgrywamy role
Dzieci dzielimy na grupy. Każda z grup otrzy-
4/2002
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
Z
abawy twórcze związane
z
doskonale
£5*1 Z praktyki
de z dzieci może zadawać innym osobom pyta
nia na temat kim jest, zgodnie z treścią ilustra
cji. Natomiast uczestnicy mogą na pytania dzie
ci odpowiadać tylko: tak lub nie. Kiedy dziecko
odgadnie treść swojej ilustracji, może ją przypiąć
z przodu bluzki.
i składa ją na połowę. Na jedną połowę kartki
wyciska kilka kropel tuszu i rozdmuchuje go.
Następnie przykłada drugą polową kartki i deli
katnie przyciska. Po rozłożeniu kartki mamy
dwie identyczne plamy. Dziecko ogląda je ze
wszystkich stron wyobrażając sobie, co mu to
przypomina. Następnie obrysowuje flamastrem
wyobrażoną postać. Dorysowuje inne charakte
rystyczne elementy postaci.
Zabawy rozwijające spostrzegawczość
i zdolności skojarzeniowe
Spotkania ze stawnymi postaciami (zawo
dami)
Nauczyciel zaczyna mówić opisując znaną
dzieciom postać bajkową w ten sposób, że za
każdym razem dokłada jedno zdanie na temat
tej postaci. Zadaniem dzieci jest jak najszybciej
odgadnąć, o jaką postać chodzi.
Inna wersja: nauczyciel może pokazywać
dzieciom kolejno eksponaty związane z daną
postacią bajkową.
Odgadnij zasadę
Dzieci siedzą w kręgu. Jedna z osób wycho
dzi z sali. W tym czasie pozostałe dzieci z pomo
cą nauczycielki obmyślają zasadę zabawy, np.
zanim odpowiesz, podrap się w głowę, chrząknij
po każdej odpowiedzi, mów tak, jakbyś był oso
bą, która siedzi po twojej prawej stronie, tupnij
nogą w podłogę, gdy skończysz mówić itp. Dziec
ko, które przyszło zza drzwi, musi w jak najkrót
szym
czasie
odgadnąć zasadę. Może zadawać
różne pytania. Uczestnicy odpowiadają na nie
stosując ustalone zasady. Jeśli ktoś zapomni za
stosować zasadę, wówczas wszyscy mówią np.
nief
Zabawy rozwijające koncentrację
uwagi
À
Stara bryczka rodzinna
Dzieci siedzą w kręgu. Każde z dzieci jest
wybraną postacią z opowiadania, które nauczy
ciel zaczyna opowiadać. Jeśli dziecko usłyszy
nazwę postaci, którą reprezentuje, wówczas jak
najszybciej ma wstać i obiec dzieci dookoła, po
czym wrócić na miejsce.
W
czasie opowiadana
staramy się o to, aby każde z dzieci miało możli
wość wystąpienia przynajmniej kilka razy
i w najmniej oczekiwanym momencie, wówczas
są bardziej skoncentrowane.
Wieża kontrolna
Dzieci dobrane w pary. Jedno z dzieci ma za
mknięte oczy i odgrywa samolot. Drugie odgry
wa rolę wieży kontrolnej i kieruje za pomocą słów
trasą poruszania się samolotu pomiędzy ustawio
nymi na dywanie przeszkodami. Dziecko-samo-
lot musi się maksymalnie skoncentrować, aby
doprowadzić bezpiecznie samolot na lądowisko.
Nie rozśmieszaj mnie
Dzieci w parach. Jedno z nich usiłuje być
maksymalnie poważne. Drugie zaś ma za zada
nie rozśmieszyć kolegę. Kiedy mu się to uda,
partnerzy zamieniają się rolami.
Szymon mówi wam
Wybieramy spośród dzieci Szymona, które
go wszyscy będą naśladowali. Przed każdą czyn
nością Szymon powtarza słowa: „Szymon mówi
wam (np. Połóżcie się na plecach)". Jeśli Szy
mon nie poprzedzi swoich czynności powyższy
mi słowami, a wykonuje inną czynność, wówczas
nikomu nie wolno go naśladować. Jeśli ktoś się
pomyli, wypada z gry lub daje fant.
Do punktu
Dzieci ustawione po jednej stronie sali. Po
przeciwległej stronie ustawiamy dowolny przed
miot. Każde z dzieci ma kolejno dojść do wy-
Ukryty skarb
W woreczku znajduje się kilka przedmiotów
trudnych do identyfikacji. Dzieci za pomocą
dotyku mają odgadnąć, co to za przedmiot i ob
myślić, do czego on może służyć.
Nazwy sześć
Dzieci stoją w kręgu. Przy muzyce podają
sobie dowolny przedmiot, np. pikę. Gdy muzy
ka milknie, dziecko, które jest w posiadaniu
przedmiotu, otrzymuje od nauczyciela jedną
z liter. Zadaniem dziecka jest wymienić 6 rzeczy
zaczynających się na podaną literę, zanim krą
żący przez cały czas przedmiot wróci do niego.
Jeśli mu się nie uda, daje fant.
Fantastyczny obraz
Każde dziecko otrzymuje kartkę formatu A4
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
4/2002
znaczonego punktu z zawiązanymi oczami i sta
nąć dokładnie przed nim.
Inne wersje: trzeba dobiec do przedmiotu,
dojść do niego idąc tyłem, kręcąc się w kółko itp.
Adwokat
Osoba, która zostaje wybrana adwokatem,
staje pośrodku kręgu i mówi do jednego z uczest
ników: od tej chwili nie wolno ci odpowiadać,
gdy zadam ci jakieś pytania. Zamiast ciebie musi
odpowiedzieć osoba po twojej prawej stronie.
Grający prawie zawsze zapominają się i odpo
wiadają na pytania prowadzącego.
Wprawki pantomimiczne
Zapraszamy dzieci do zainscenizowania nastę
pujących sytuacji: np. przechodzenie przez strumyk
po kamieniach, chodzenie po oblodzonej drodze,
wspinanie się na skałę, rozpakowywanie prezentu,
dekorowanie tortu itp. Uwaga: ćwiczenie wymaga
ciszy i maksymalnej koncentracji.
Kto po kim?
Dzieci siedzą na krzesełkach w kręgu twa
rzą na zewnątrz koła. Każde z dzieci kolejno,
poczynając od nauczyciela, wymienia swoje imię.
Zadaniem dzieci jest zapamiętać kolejno siedzą
ce osoby. Zabawę należy zaczynać od małej licz
by osób, po czym zwiększać ich liczbę.
tyłem do środka. Dzieci wybierają jedną z osób,
którą będą opisywały (wygląd zewnętrzny). Dziec
ko stojące tyłem ma odgadnąć, o kogo chodzi.
Krąg uczuć
Jedno z dzieci wychodzi na środek i stara się
wyrazić w formie pantomimy 34 rodzaje uczuć.
Dzieci starają się zapamiętać przedstawione uczu
cia. Teraz dziecko ze środka wybiera jedną osobę,
aby kolejno przedstawiła te same uczucia.
Kogo brakuje?
Dzieci siedzą na dywanie. Jedno z dzieci
wychodzi z sali. W tym czasie uczestnicy zmie
niają swoje miejsca na dywanie lub zmieniają coś
w swoim wyglądzie. Dziecko powracające zza
drzwi ma znaleźć różnicę w wyglądzie lub od
gadnąć, kogo brakuje.
Podaj swój ruch
Dzieci ustawione w półkom. Pierwsze z dzieci
wykonuje jeden prosty ruch, np. kręci palcem.
Kolejne dziecko powtarza ruch kolegi i dodaje
swój itd. Każda z osób powtarza ruchy kolegów
i dodaje swój ruch.
Uwaga: Na początku tego rodzaju ćwiczeń
pamięciowych nie może uczestniczyć wiele dzie
ci, ze względu na zbyt dużą liczbę ruchów do
zapamiętania. Potem ich liczba może się zwięk
szać.
Ćwiczenia rozwijające pamięć
Zapamiętaj
Nauczyciel odkrywa zgromadzone na tacy
przedmioty około 10. Dzieci przyglądają się im
około 30 sek., po czym nauczyciel przykrywa je
chustą. Zadaniem dzieci jest zapamiętać przed
mioty na tacy. Utrudnienie: dzieci mają wymie
nić przedmioty w kolejności, zapamiętać ich ko
lor.
Literatura
Psychologiczne gry i zabawy grupowe,
Warszawa 1991,
Wyd. IBE,
Grupa bawi się i pracuje,
Warszawa 1994, Oficyna
Wydawnicza URUS.
M. Klimowa,
Zabawy
2
moim dzieckiem,
Warszawa
1986, IW2Z.
B. Hołyńska,
Zabawy rozwijające mowę dziecka,
war
szawa 1986, IW ZZ.
E. Pawłowski,
200
gier
z zabawkami,
warszawa 1986,
MA W. •
Zgadnij, o kogo chodzi
Dzieci stoją w kręgu twarzą do środka koła.
Chwilę przyglądają się sobie. Jedno z nich stoi
Plik z chomika:
arwense
Inne pliki z tego folderu:
zuchowe zabawy.pdf
(825 KB)
Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością (cz. II).pdf
(3501 KB)
zajęcia i zabawy pięciolatków.pdf
(1430 KB)
zabawy z lusterkiem.pdf
(1285 KB)
Zabawy w edukacji wczesnoszkolnej.pdf
(1720 KB)
Inne foldery tego chomika:
3-latki
ABC zabawy muzyczne 3- latków
AUTYZM - Pomoce dydaktyczne dla rodziców i terapeutów
BAJKI I OPOWIADANIA TERAPEUTYCZNE
Bajki terapeutyczne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin