Dźwięki marzeń. Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dziećmi z wadą słuchu.pdf

(3448 KB) Pobierz
185867322 UNPDF
D WI KI MARZE
OGÓLNOPOLSKI PROGRAM REHABILITACJI
MAŁYCH DZIECI Z WAD SŁUCHU
Poradnik dla rodziców
i specjalistów pracuj cych
z dzie mi z wad słuchu
Dr n. hum. Anna Pro ych
Dr n. med. Marzanna Radziszewska-Konopka
1
185867322.006.png 185867322.007.png 185867322.008.png 185867322.009.png
Dr n. hum. Anna Prożych
Dr n. med. Marzanna Radziszewska-Konopka
DŹWIĘKI MARZEŃ
OGÓLNOPOLSKI PROGRAM REHABILITACJI MAŁYCH DZIECI Z WADĄ SŁUCHU
Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dziećmi z wadą słuchu
3
185867322.001.png
SpiS treści
strona
Wprowadzenie (A. Prożych) ........................................................................................................................................
Opis programu „Dźwięki Marzeń” (A. Prożych) .....................................................................................................
6
7
Diagnoza audiologiczna (M. Radziszewska-Konopka) .......................................................................................
Budowa i działanie ucha ............................................................................................................................................
Typy niedosłuchów .........................................................................................................................................................
Badania słuchu wykonywane u małych dzieci ..................................................................................................
14
14
16
18
Aparaty słuchowe dla dzieci (M. Radziszewska-Konopka) ..............................................................................
Dopasowanie aparatów słuchowych ....................................................................................................................
Zasady obsługi aparatów oraz pielęgnacji aparatów i wkładek usznych ...........................................
Implant ślimakowy dla dzieci (M. Radziszewska-Konopka, A. Prożych) .................................................
Urządzenia wspomagające słyszenie (M. Radziszewska-Konopka) ..............................................................
24
24
34
37
39
Rehabilitacja dziecka z wadą słuchu (A. Prożych) ..............................................................................................
Rozwój funkcji słuchowych u dzieci ........................................................................................................................
Wychowanie słuchowe .................................................................................................................................................
Propozycja ćwiczeń dla dzieci od 0 do 1 roku życia ..................................................................................
Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu ...............................................................................................................
40
40
45
51
57
Ulgi i uprawnienia dla osób niesłyszących i niedosłyszących (E. Szmyt) ........................................................
60
Informacje dla rodziców (A. Prożych) ........................................................................................................................
66
Słownik ..............................................................................................................................................................................
68
Informator ........................................................................................................................................................................
69
5
185867322.002.png
wprowadzenie
WPROWADZENIE
oradnik przeznaczony jest dla rodziców
i rodziny dziecka z wadą słuchu, oraz dla
logopedów, surdopedagogów, psychologów, lekarzy
pediatrów, lekarzy rodzinnych, izjoterapeutów i innych
specjalistów pracujących z dziećmi z wadą słuchu.
Światowe dane epidemiologiczne wykazują,
że 2–3 dzieci na 1000 rodzi się z głęboką wadą słuchu,
a u następnych 2–4 można podejrzewać wystąpienie
uszkodzenia średniego stopnia lub jednostronny
niedosłuch. Z polskich badań zbieranych przez
Fundację Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy wynika,
że wada słuchu występuje w Polsce u 1,6 dziecka
na 1000 dzieci urodzonych, czyli u ok. 600 dzieci
rocznie.
Surdopedagogika jest nauką zajmującą się dziećmi,
u których z różnych przyczyn wystąpiło uszkodzenie
słuchu; mówimy obecnie o dzieciach słabo słyszących
i niesłyszących. W poprzednich latach w surdo-
pedagogice stosowano inną terminologię: o dzieciach
słabo słyszących mówiono „niedosłyszące”, a o nie-
słyszących – „głuche”.
Dziecko niedosłyszące (słabo słyszące) wg
U. Eckert „to dziecko z wadą słuchu, która umożliwia
odbieranie informacji drogą słuchową za pomocą
aparatu słuchowego lub bez niego. Dziecko
niedosłyszące, w odróżnieniu od dziecka głuchego
(niesłyszącego), może nauczyć się mowy ustnej drogą
naturalną” (U. Eckert)*. Komitet ekspertów UNESCO
w 1985 roku określił dzieci głuche jako te, „u których
spontaniczny rozwój mowy i języka pozostaje opóźnio-
ny lub też został całkowicie zahamowany z powodu
znacznego uszkodzenia słuchu, braku oddziaływań
wychowawczych i niezastosowania protezy” (O. Périer).
Główna różnica między dziećmi słabo słyszącymi
i niesłyszącymi polega na innych sposobach
przyswajania sobie mowy. Słabo słyszące odbierają
mowę głównie drogą słuchową, niesłyszące – drogą
słuchowo-wzrokową**.
Obecnie dzięki zastosowaniu aparatów
słuchowych o zaawansowanej technologii oraz
implantów ślimakowych dzieci z głębokim uszkodze-
niem słuchu mogą rozwijać mowę także drogą
słuchową. Wczesna diagnoza uszkodzenia słuchu oraz
wcześnie rozpoczęta rehabilitacja pozwalają dzieciom
na wszechstronny ich rozwój. Uszkodzenie słuchu
nawet w niewielkim stopniu opóźnia, ogranicza
i utrudnia rozwój mowy małego dziecka, ale go nie
uniemożliwia, dlatego tak istotne jest podjęcie jak
najwcześniej rehabilitacji słuchu i mowy.
Dzięki Programowi Powszechnych Przesie-
wowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce
prowadzonemu od 2002 roku przez Fundację Wielka
Orkiestra Świątecznej Pomocy wszystkie dzieci
w drugiej dobie życia mają sprawdzany słuch na
oddziałach neonatologicznych, metodą otoemisji
akustycznych. Dzięki temu można tuż po urodzeniu
podejrzewać uszkodzenie słuchu. Na potwierdzenie
diagnozy trzeba jednak trochę poczekać, w tym celu
dzieci kierowane są na dalsze specjalistyczne badania
do poradni i klinik audiologicznych.
Ten poradnik pomoże Państwu zrozumieć,
co znaczy uszkodzenie słuchu, jak działają aparaty
słuchowe, jak należy prowadzić terapię dzieci, gdzie
szukać wsparcia i pomocy dla siebie i swoich dzieci.
Dowiedzą się Państwo także, w jaki sposób można
skorzystać z Programu „Dźwięki Marzeń” Fundacji
Grupy TP, który zajmuje się rehabilitacją małych dzieci
z wadą słuchu.
*Bibliograia dostępna u autorek
** Sprawdź w słowniku str. 68
6
p
185867322.003.png
wprowadzenie / opis programu "dźwięki marzeń"
OPIS PROGRAMU „DŹWIĘKI MARZEŃ”
bając o dobro dzieci z wadą słuchu
i pragnąc zapewnić im możliwość
wszechstronnego rozwoju, Fundacja Grupy TP
realizuje Ogólnopolski Program Rehabilitacji
Małych Dzieci z Wadą Słuchu pod nazwą
„Dźwięki Marzeń”.
słuchowych dzieci z wadą słuchu oraz
udzielenia wsparcia ich rodzicom;
n zapewnienie szkoleń dla specjalistów zaj-
mujących się terapią słuchu i mowy oraz
wyposażanie ich w pomoce edukacyjne
potrzebne do rehabilitacji w celu podniesienia
ich kwaliikacji oraz zwiększenia liczby tera-
peutów słuchu i mowy w całym kraju;
n zwiększenie poziomu wiedzy i kompetencji
rodziców dzieci z wadą słuchu;
n przeprowadzenie ogólnopolskiej kampanii
społeczno-informacyjnej w celu popula-
ryzowania w społeczeństwie zagadnień
związanych z problemem wady
słuchu u dzieci;
n zorganizowanie i Międzyna-
rodowej Konferencji Naukowej
na temat Rehabilitacji Małych
Dzieci z Wadą Słuchu i programu
„Dźwięki Marzeń” (5 października
2006 roku).
Program „Dźwięki Marzeń” zakłada
objęcie opieką małych dzieci z wadą słuchu już
od pierwszych miesięcy życia, wtedy, kiedy
szansa na rehabilitację słuchu i mowy jest
największa. Program ma na celu przede
wszystkim wyposażenie najmłodszych dzieci
w aparaty słuchowe od
momentu stwierdzenia
u nich wady słuchu oraz
zapewnienie im wczesnej
rehabilitacji, a także podnie-
sienie świadomości społecznej
na temat potrzeb rozwojowych
i znaczenia wczesnej terapii u małych
dzieci.
Powyższe cele w roku 2006 Fundacja Grupy TP
realizowała poprzez:
n stworzenie w 12 placówkach medycznych
w całej Polsce Banków Aparatów Słuchowych,
zajmujących się dopasowywaniem aparatów
słuchowych u małych dzieci;
n prowadzenie rehabilitacji domowej ma-
łych dzieci w wieku od 0 do 6 lat, których
systematyczna terapia w specjalistycznych
placówkach z różnych względów jest utru-
dniona bądź niemożliwa;
n doinansowanie letnich turnusów rehabi-
litacyjnych w celu usprawniania funkcji
Beneicjentami programu są:
n dzieci z wadą słuchu do 3 roku życia oraz
dzieci starsze – do 6 roku życia w przypadku
sprzężonej niepełnosprawności,
n specjaliści pracujący z dziećmi objętymi pro-
gramem, rodzice i opiekunowie dzieci z wadą
słuchu.
Fundacja powołała Radę Naukową oraz
konsultanta merytorycznego. Celem ich
działania jest udzielanie wsparcia naukowego
i merytorycznego, by zapewnić jak najlepszą
realizację programu „Dźwięki Marzeń”.
7
D
185867322.004.png 185867322.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin