M-W17_70.pdf

(438 KB) Pobierz
Microsoft Word - M-W17_70_.DOC
Mąż Waleczny
UCZESTNIK BOŻEGO SYNOSTWA
W DUCHU MESJASZA JEZUSA
Nr. 17 (70) JESIEŃ 2004
Przywdziejcie całą zbroję Bożą, abyście mogli ostać się przed zasadzkami diabelskimi. Gdyż bój
toczymy nie z krwią i z ciałem, lecz z nadziemskimi władcami tego świata ciemności,
ze złymi duchami w okręgach niebieskich (Ef.6,11-12).
Żaden żołnierz nie daje się wplątać w sprawy doczesnego życia... (2 Tym. 2,3-4).
TAM, GDZIE CHASYDZI...
Gdy umrę, to będę szczęśliwy,
Gdyż skończy się walka ze złem.
I pójdę tam, gdzie Chasydzi
Pięknie śpiewają Haszem.
Szczęście, szczęście Boga Wszechmocnego,
Boga Jedynego, radość daje mi...
Tęsknym swym sercem sędziwym
Pewnym obietnic być śmiem.
Że pójdę tam, gdzie Chasydzi
Śpiewają psalmy Haszem.
Szczęście, szczęście Boga Wszechmocnego,
Boga Jedynego, radość daje mi...
Niech dziś nikogo nie dziwi,
Znój życia, co mrocznym jest snem,
On wiedzie tam, gdzie Chasydzi
Wiecznie śpiewają Haszem.
Szczęście, szczęście Boga Wszechmocnego,
Boga Jedynego, radość daje mi...
(J.M.) 11 maja 2004
1
5307115.004.png 5307115.005.png
„KLOCKI” WIARY
Popularna układanka dla niemowląt pozwala
oceniać zarówno intelekt dziecka jak i zdolności
kompozycyjne w zakresie wymiarów i zestawień
kolorystyki. Praktyka pokazuje, że już niemowlę
potrafi uporządkować klocki według określonych
cech wartościujących, panujących w otaczającym
go świecie, lecz przezeń jeszcze nie poznanym.
W niniejszym opracowaniu będziemy dyskutować nad miejscem oraz
mesjańskim porządkiem Boskich przykazań Dekalogu, darów Ducha
Bożego oraz ludzkich owoców mesjańskiej miłości wiary Jezusa wobec
Jego Ojca i Ojca naszego. Spróbujemy poukładać „klocki wiary” według
nauki apostolskiej. Innymi słowy, będziemy rozplątywać teologiczną
‘kontrowersję’ formalnej interpretacji dwóch wypowiedzi Jezusa:
Iniewlewają wina młodego do starych bukłaków, bo inaczej bukłaki
pękają, wino wycieka, a bukłaki niszczeją. Ale młode wino wlewa się do
nowych bukłaków, a wtedy zachowuje się jedno i drugie...
(Mateusza9:17)
Bo zaprawdę powiadam wam: Dopóki nie przeminie niebo i ziemia,
ani jedna jota, ani jedna kreska nie przeminie z zakonu, aż wszystko to
sięstanie. (Mateusza5:18)
Rozplątaniem odwiecznej ‘kontrowersji’ będzie jasna odpowiedź na pytanie:
gdzie jest granica pomiędzy „młodym winem” a „starym winem” w warunkach,
gdy każda ‘jota’ zakonu ma zachować moc aż do końca świata. Zatem: gdzie
kończy się ten ‘pierwszy’ zakon, który na wieki ma być poszanowany w ludzkich
pokoleniach, a gdzie zaczyna się ‘nowy’ zakon, który wymaga nowych bukłaków
serc w nowym pokoleniu wiernych Bożych. Domyślamy się, że sedno odpowiedzi
znajduje się w nauce przejętej przez apostołów od samego Jezusa, który:
2
5307115.006.png
 
...teraz ...objął o tyle znakomitszą służbę, o ile lepszego przymierza jest
pośrednikiem, które ustanowione zostało w oparciu o lepsze obietnice. Gdyby
bowiem pierwsze przymierze było bez braków, nie szukanoby miejsca na
drugie. Albowiem ganiąc ich, mówi: Oto idą dni, mówi Pan, a zawrę z domem
Izraela i z domem Judy przymierze nowe. Nie takie przymierze, jakie zawarłem z
ich ojcami w dniu, gdym ujął ich za rękę, aby ich wyprowadzić z ziemi egipskiej;
ponieważ oni nie wytrwali w moim przymierzu , przeto Ja nie troszczyłem się o
nich, mówi Pan. Takie zaś jest przymierze, które zawrę z domem Izraela po
upływie owych dni, mówi Pan: Prawa moje włożę w ich umysły i na sercach ich
wypiszę je, i będę im Bogiem, a oni będą mi ludem. I nikt nie będzie uczył swego
ziomka ani też swego brata, mówiąc: Poznaj Pana, bo wszyscy mnie znać będą od
najmniejszego aż do największego z nich. Gdyż łaskawy będę na nieprawości ich,
a grzechów ich nie wspomnę więcej. Gdy mówi: Nowe, to uznał pierwsze za
przedawnione; a to, co się przedawnia i starzeje, bliskie jest zaniku. (List do
Hebrajczyków 8:6-13).
Czytając powyższy tekst biblijny, w naturalny sposób najpierw pytamy się: jakie
braki miało pierwsze przymierze ? W następnych zdaniach dowiadujemy się, że
brak było praw Bożych w umysłach i na sercach . Jeśli byłoby inaczej, to nie
pojawiłaby się obietnica dotycząca nowego przymierza: „prawa moje włożę w ich
umysły i na sercach ich wypiszę je, i będę im Bogiem” . Zatem ma powstać ‘coś’
nowego, a ‘coś’, co się zestarzało, ma stać się bliskie zaniku.
Cóż więc się zestarzało i ma stać się bliskie zaniku?
– Ależ to jest dość oczywiste!
– ma zniknąć nieznajomość Boga,
– mają zniknąć nieprawości ludu Bożego,
– ma zniknąć wspominanie grzechów.
Powyższe oczywiste elementy są zawarte w zacytowanym fragmencie listu do
tego ludu, który znał Boski zakon, lecz – pomimo tego – najwyraźniej:
– nie znał Boga w należytym stopniu;
– dopuszczał się nieprawości,
– pielęgnował przekonanie, że Bóg jest mściwy i nie odpuszcza grzechów.
Jeżeli było tak, jak stanowi powyższy tekst, to należało pozostawić znajomość
zakonu (zbioru nakazów i zakazów) bez zmian, lecz odmienić umysły i serca tak,
aby świadomość obecności Bożej była wśród ludu nieustająca, aby o żadnych
nieprawościach nawet nie było mowy, gdyż jedyną troską ludu byłoby mesjańskie
uświęcenie. Takiego bądźcie względem siebie usposobienia, jakie było w
Chrystusie Jezusie... (Filipian 2:5). Prawodawca Mojżesz jeszcze nie był w stanie
dokonać takiej rewolucji religijnej. Dlatego Izrael, za pośrednictwem Proroka
Mojżesza, otrzymał od Boga obietnicę: Proroka takiego jak ja jestem, wzbudzi ci
3
Pan, Bóg twój, spośród ciebie, spośród twoich braci. Jego słuchać będziecie.
(Księga Powtórzonego Prawa 18:15).
Co zatem ma powstać nowego?
– I to także, na podstawie cytowanego fragmentu, jest ogólnie dość oczywiste!
– cały Lud Boży ma znać swego Boga,
– cały Lud Boży ma być uświęcony od wszelkiej nieprawości,
– Lud Boży nie powinien się plamić nawet wspominaniem grzechów.
Wygląda na to, że ogólnie żadnej kontrowersji nie ma. To, co w czasach
Pierwszego Przymierza stanowiło nakazy i zakazy prawa religii Mojżeszowej tak
surowe i trudne, że aż nabrzmiewały żyły z wysiłku, teraz, w okresie Nowego
Przymierza, ma stać się rozkoszą mesjańskiego usposobienia w nas.
Co więc ma być przedmiotem zaniku?
– Nadludzki wysiłek religijny.
A co ma być przedmiotem rozwoju?
– Mesjańskie usposobienie w nas.
Zatem czymże ma wobec nas być rozkosz takiego usposobienia?
– Pewnością zbawienia, końcem lęku przed śmiercią ciała: aby wyzwolić
wszystkich tych, którzy z powodu lęku przed śmiercią przez całe życie byli w
niewoli (Hebrajczyków 2:15).
Przeto, bracia święci, współuczestnicy powołania niebieskiego, zważcie na
Jezusa, posłańca i arcykapłana naszego wyznania, wiernego Temu, który Go
ustanowił, jak i Mojżesz był wierny w całym domu Bożym...
...Wszak i Mojżesz był wierny jako sługa w całym domu jego, aby świadczyć o
tym, co miało być powiedziane, lecz Chrystus jako syn był ponad domem jego; a
domem jego my jesteśmy, jeśli tylko aż do końca zachowamy niewzruszenie
ufność i chwalebną nadzieję (Hebrajczyków 3:1-6).
Teraz dotarliśmy do miejsca, gdzie w pierwszej kolejności wyartykułujemy
biblijne elementy (pojęciowe „klocki”) tego zakonu, z którego ani jedna jota, ani
jedna kreska nie przeminie dopóki nie przeminie niebo i ziemia, a następnie
biblijne elementy („klocki”) przymierza nowego, które – nie unieważniając starego
– sprawia, że Prawa Boże są włożone w nasze umysły i na naszych sercach są
przez Boga wypisane.
Jak te niezliczone „klocki” można w umyśle poukładać?
Zaczniemy od ‘poukładania’ Przykazań Dekalogu danego Mojżeszowi według
Pism: Pamiętajcie o zakonie Mojżesza, mojego sługi, któremu przekazałem na
Horebie ustawy i prawa dla całego Izraela! (Malachiasza 3:22).
4
5307115.001.png
KORONA TORY
ODPOCZNIENIE
NIE
POŻĄDAJ
NIE KŁAM
NIE KRADNIJ
NIE CUDZOŁÓŻ
NIE MORDUJ
CZCIJ OJCA I MATKĘ
PRZESTRZEGAJ
SZABATÓW
NIE NADUŻYWAJ
BOŻEGO IMIENIA
NIE CZYŃ PODOBIZN
JAKO PRZEDMIOTÓW KULTU
BÓG IZRAELA MA BYĆ TWOIM
BOGIEM JEDYNYM
Ilustracja 1: DEKALOG przekazany przez Boga Mojżeszowi na Horebie
5
Hebr. 4,9-10
WARUNKI PRZYMIERZA
PAMIĘTAJ I PRZESTRZEGAJ
5307115.002.png 5307115.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin