okladka04_08(1).pdf

(797 KB) Pobierz
33736788 UNPDF
W NASZEJ 
B i u l e t y n o ś w i at o w y
P o w i at o w e g o o ś R o d k a d o s k o n a l e n i a n a u c z yc i e l i
w w ę g R o w i e
SZKOLE 
R o k 3 , n u m e R 8 k w i e c i e ń 2 0 0 8
33736788.002.png
kto Jest kim
w PowiatoweJ oświacie
Marek Dębski
– dyrektor Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Węgrowie
Marek Dębski urodził się w Węgrowie w 1957 r. Od szóstego roku
życia jest związany z tym miastem na stałe. Tu uczęszczał do Szkoły Pod-
stawowej nr 1 oraz do Liceum Ogólnokształcącego im. A. Mickiewicza.
W 1983 r. ukończył Wydział Rolniczy na SGGW w Warszawie
i uzyskał tytuł magistra inżyniera nauk rolniczych. Jest on również ab-
solwentem studiów podyplomowych: z informatyki (na Uniwersytecie
Wrocławskim) i matematyki (w Wyższej Szkole Rolniczo-Pedagogicznej
w Siedlcach).
Pierwsze doświadczenia w pracy pedagogicznej Marek Dębski zdo-
bywał
w Szkole Podstawowej w Jartyporach, gdzie podjął pracę 1 września 1983 r. Kiedy miał 32 lata,
objął stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej w Polkowie Sagałach. Jako człowiek zawsze aktyw-
ny i gotów do podejmowania nowych wyzwań po dwóch latach pracy w Polkowie został wizytatorem
w Kuratorium Oświaty w Siedlcach Delegaturze w Węgrowie, gdzie pracował do 1996 r. Opiekował się
szkołami podstawowymi z terenu gminy Grębków, Wierzbno, Łochów i Sadowne.
Od 1996 r. Marek Dębski związany jest z Liceum Ogólnokształcącym w Węgrowie (do 2001 – jako
wicedyrektor). W latach 2001-2006 był nie tylko nauczycielem, ale również pracował w Powiatowym
Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Węgrowie jako doradca metodyczny informatyki i matematyki.
Od 1 września 2006 r. skupia się już przede wszystkim na zapewnieniu szkole, którą kieruje, statusu pla-
cówki o ugruntowanej renomie. Dba, aby podstawą jej działania było umożliwienie młodzieży zdoby-
cia rzetelnej wiedzy oraz umiejętności pozwalających osiągnąć wysokie wyniki z egzaminu dojrzałości,
a w dorosłym życiu pełnić różne odpowiedzialne role społeczne i zawodowe. Pozostaje wierny zasa-
dzie, że struktura dobrej szkoły opiera się na zgodnym współistnieniu i współpracy trzech podmiotów:
uczniów, nauczycieli i rodziców.
Marek Dębski bardzo ceni sobie pracę z młodzieżą. Sam jest ojcem dwojga dorosłych już dzieci.
To pogodny i wrażliwy człowiek, który jeśli ma możliwość pomóc, zawsze to robi. Nigdy nikogo nie
skreśla, zawsze szuka w ludziach dobrych stron.
Sposobem na odpoczynek jest dla niego słuchanie różnorodnej muzyki i czytanie. Interesuje go
sport. Przede wszystkim lubi być widzem, ale amatorsko gra w piłkę nożną i pływa kajakiem po Liwcu.
Czas wolny chętnie spędza również na przejażdżkach rowerowych w towarzystwie żony, także nauczy-
cielki. Fascynują go uroki zarówno najbliższej okolicy, jak i świata.
Zebrała: Małgorzata Szeja
Fot. ze zbiorów gościa rubryki.
33736788.003.png
wieści ze szkÓŁ
Dobrzy ludzie w czasach zła
25 stycznia 2008 roku w Centralnym Ośrodku Do-
skonalenia Nauczycieli w Warszawie odbyła się konfe-
rencja Dobrzy ludzie w czasach zła. Sprawiedliwi wśród
Narodów Świata . Zgromadziła nauczycieli z całej Polski,
a wśród nich pedagogów, którzy uczestniczyli w wizy-
tach studyjnych w USA oraz Izraelu. Powiat węgrowski
był reprezentowany przez troje nauczycieli: Katarzynę
Bednarczyk i Brygidę Lament z ZSP im. J. Kochanow-
skiego w Węgrowie oraz Wojciecha Laskowskiego z LO
w Łochowie.
W przeddzień konferencji uczestnicy zostali zapro-
szeni na przyjęcie do rezydencji Ambasadora Stanów
Zjednoczonych, gdzie podziwiali apartamenty ambasa-
dora i spotkali się z organizatorami. Podczas przyjęcia
serwowano napoje i drobne przekąski. Witając uczestni-
nionej podstawie programowej. Pani Minister wyraziła
nadzieję, że tego typu spotkania będą kontynuowane, aby
szkoła dysponowała większą ilością wartościowych ma-
teriałów na temat Zagłady, potrzebnych nauczycielom
w ich pracy. Władysław Bartoszewski, Sekretarz Stanu
w Kancelarii Premiera , w swoim wystąpieniu stwierdził:
Brak świadomości historycznej postrzegany jest zazwyczaj
jako podstawa wielu zbrodni, które ludzkość bez opamięta-
nia popełniała i popełnia na sobie samej. Podkreślam uży-
te przeze mnie słowo bez opamiętania , albowiem kryje się
w nim poniekąd zalążek zła. Zalążkiem tym jest brak pa-
mięci, brak zdolności czerpania wiedzy z losów minionych
pokoleń. Wiele przejawów zła, takich jak antysemityzm,
ma swoje korzenie w głębokiej historii, a mimo to posiada
zdolność odradzania się w kolejnych epokach. Pamięć ma
jednak znaczenie podstawowe – podkreślał, dodając, że
pamięć należy ożywiać, pielęgnować i pogłębiać, ponie-
waż jest drogą do budowania odpowiedzialności.
Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce, Vic-
tor Ashe , w swoim przemówieniu podkreśli, że bardzo
ważne jest, aby przyszłe pokolenia poznały prawdę o Ho-
lokauście i żeby była prowadzona na ten temat specjalna
ków, Victor Ashe stwierdził: Ambasada Stanów Zjedno-
czonych jest niezwykle dumna z możliwości współorgani-
zowania międzynarodowego wydarzenia poświęconego
nauczaniu o Holokauście. Pokazywanie młodym ludziom
postaci Sprawiedliwych wśród Narodów Świata, którzy ra-
towali Żydów z narażeniem życia swojego i swojej rodziny,
jest szczególnie ważne dla młodych pokoleń – dla ich rozu-
mienia historii i postaw wobec problemów współczesnego
świata .
Patronat nad konferencją objęli: Ambasador USA
Victor Ashe, Ambasador Izraela David Peleg oraz Mini-
ster Edukacji Katarzyna Hall. Gośćmi honorowymi byli:
prof. Władysław Bartoszewski, prof. Deborah Dwork
z Clark University oraz Stanlee Stahl, wiceprezydent Je-
wish Foundation for the Righteous (Żydowskiej Fundacji
Na Rzecz Sprawiedliwych).
Dziękując inicjatorom konferencji, Minister Eduka-
cji Narodowej Katarzyna Hall podkreśliła wagę tematyki
Holokaustu w nauczaniu i zapewniła, że tematyka poru-
szona na konferencji znajdzie odzwierciedlenie w zmie-
edukacja. W jego przekonaniu byłoby to pomocne w za-
pobieganiu ludobójstwu. Zaznaczył, że już od pięciu lat
wspiera działania edukacyjne na temat Holokaustu
Ambasador Izraela w Polsce, Dawid Peleg stwier-
dził, że należy położyć nacisk na nauczanie o Holokauście
na całym świecie, nie wyłączając Izraela. W tym kontek-
ście przypomniał o sześciu tysiącach Polaków, których
nazwiska widnieją na liście Sprawiedliwych wśród Naro-
dów Świata w instytucie Yad Vashem w Jerozolimie, co
stanowi 1/3 wszystkich uhonorowanych tym medalem na
całym świecie. David Peleg powiedział, że należy wiedzieć
i podkreślać, w jak bardzo trudnych warunkach, zupełnie
innych niż w Europie Zachodniej, Polacy ratowali Żydów,
za co Niemcy karali ich egzekucjami.
33736788.004.png 33736788.005.png
Dobrzy ludzie w czasach zła
Dokończenie artykułu z poprzedniej strony.
Wszyscy prelegenci kładli nacisk na potrzebę poru-
szania w szkole tematyki związanej z Holokaustem, tak
aby przyszłe pokolenia były w tej kwestii lepiej wyeduko-
wane. Zwracano uwagę na wkład Żydów w historię i kul-
turę Polski, pokazując, jak ważne jest wzmacnianie pozy-
tywnych wartości, takich jak poszanowanie dla inności
i tolerancja wobec różnych
grup narodowych czy wy-
znaniowych współistnie-
jących na jednym teryto-
rium. O swoich projektach
opowiadali przedstawiciele
różnych organizacji związa-
nych z tematyką żydowską:
USC Shoah Foundation
Institute, Stowarzyszenie
Dzieci Holocaustu, Mu-
zeum Historii Żydów Pol-
skich. Wrażeniami z wizyt
studyjnych w USA i Izraelu
podzielili się ich uczestnicy.
Na koniec odbył się panel
dyskusyjny Jak uczyć o Holocauście. Prezentacja dobrych
praktyk.
W trakcie konferencji zaprezentowano 8 plakatów
oraz podręcznik dla nauczyciela zaprojektowane z my-
ślą o wprowadzeniu uczniów w tematykę związaną z Ho-
lokaustem, a dokładnie z ratowaniem Żydów przez nie-
Żydów podczas II wojny światowej. Na plakatach przed-
stawione są wizerunki Sprawiedliwych wśród Narodów
Świata oraz ich krótkie biograie. Plakaty są zatytułowa-
ne: Odwaga , Odpowiedzialność społeczna , Poświęcenie ,
Przywództwo moralne , Prawość , Pomysłowość , Współ-
praca , Współczucie . Zwyczajni ludzie, obdarzeni takimi
przymiotami, ratując Żydów, przezwyciężali ogranicze-
nia i przeszkody, które napotykali w codziennym życiu.
Uczniowie, widząc, że ludzie ci wykazali się odwagą, pra-
wością lub poświęceniem, uświadamiają sobie, że cechy
te są uniwersalne. Do zestawu plakatów prezentujących
poszczególne biograie i wizerunki Sprawiedliwych do-
łączony jest podręcznik dla
nauczyciela, w którym po-
ruszono najważniejsze kwe-
stie związane z nauczaniem
o Holokauście oraz zapre-
zentowano konkretne ćwi-
czenia. Materiał edukacyjny
został przygotowany przez
he Jewish Foundation for
the Righteous i przetłuma-
czony na język polski dzięki
wsparciu Ambasady Stanów
Zjednoczonych
Ameryki
w Polsce.
Materiały są przekazy-
wane nauczycielom przez
Centrum Edukacji Obywatelskiej. Zainteresowanych
prosimy o kontakt z Zuzanną Szopowską (e-mail: Zuzan-
na.Szopowska@ceo.org.pl, tel. 22 622 00 89, wew. 106).
Więcej informacji o konferencji: http://www.ceo.org.pl/
portal/b_wiadomosci_doc, http://www.men.gov.pl/con-
tent/view/10220/47/.
Wojciech Laskowski
Autor jest nauczycielem historii i wiedzy o społeczeństwie
w LO w Łochowie oraz doradcą w zakresie tych przedmio-
tów w PODN w Wegrowie
Fot. autora na s. 23 oraz na 3 i 4 okładki.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Węgrowie
ul. Piłsudskiego 23
tel. 25 792 66 19, fax 25 792 31 29
podn@podn.wegrow.pl, www.podn.wegrow.pl
33736788.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin