Nowoczesna Edukacja-szkoła w działaniu.Program nauczania dla edukacji wczesnoszkolnej.pdf
(
1165 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Nowoczesna Edukacja - szkola w dzialaniu.doc
NowoczesnaEdukacja–
szkoławdziałaniu
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Programnauczania
dlaedukacjiwczesnoszkolnej
NowoczesnaEdukacja–
szkoławdziałaniu
MarzenaKędra
Program nagrodzony w konkursie na opracowanie programów nauczania do nowej
podstawy programowej, organizowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie
w ramach projektu „Wdrażanie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszcze-
gólnych typach szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego”.
2
NowoczesnaEdukacja–szkoławdziałaniu.Programnauczaniadlaedukacjiwczesnoszkolnej
MarzenaKędra
„JeŜeliciąglesłyszymy,Ŝeszkołaniezmieniświata,
toprzynajmniejsamamoŜebyćdladzieci„kawałkiemlepszegoświata”
RyszardŁukaszewicz
Przedmowa
Źródła,inspiracje
Wprowadzenie nowej Podstawy Programowej Kształcenia Ogólnego dla Szkół Pod
stawowych23grudnia2008r.,wzoryipomysłybogatejmyślipedagogicznejCelestyna
FreinetaiJanuszaKorczaka,własnedoświadczenia(opartenaobserwacji,sondaŜach
idziałaniachinnowacyjnych)orazpracawtwórczym,wymagającymintelektualnejotwar
tości i spontanicznej gotowości środowisku nauczycieli z mojej szkoły, skłoniły mnie
doopracowaniaprogramu„NowoczesnaEdukacja–szkoławdziałaniu”,atymsamym
udzieleniu odpowiedzi napytanie:Jakzmienićpracęwszkole,Ŝebywynikibyłylepsze
auczniowieszczęśliwsi?
Propozycjezapisanewtymprogramiełamiąschemattradycyjnychzajęćszkolnych,
zastępującjeunowocześnieniemorganizacjipracydydaktycznowychowawczejzwyko
rzystaniemtechniknauczaniaiwychowaniaC.Freineta,orazinnychaktywizującychme
todnauczania,którestanowićmajądrogędopoznaniairozumieniaświatawcałejjego
złoŜoności.PropagującpedagogikęFreinetanietwierdzę,Ŝejesttojedynametodaunowo
cześnieniapracyszkolnej.Istniejewielemetod,któremogąspełnićtozadanie,alewśród
pedagogównowatorówFreinetjestminajbliŜszy,gdyŜwieloletniestosowaniejegotech
nikwróŜnychklasachpozwoliłomiprzekonaćsięoichwartościiskuteczności.Program
promuje powszechność indywidualizacji pracy, eliminuje pracę frontalną wszędzie tam,
gdzietojestmoŜliwe.
Nowoczesnaszkołaprzywracanauczycielowi–zdaniemFreineta–prawdziwyautory
tetiznaczenie;sprawia,Ŝejegopracajestwartościowaiskuteczna;wskazujedrogę,która
pozwala„kształtowaćludzizamiastprzygotowywaćroboty”.Wnowymukładziestosun
kówwŜyciuklasy,wklimacieŜyczliwościiwspółpracymiędzynauczycielemiuczniami,
wychowawcaprzestajebyćtym,któryzeswejmądrościrozdzieladzieciomwyznaczone
programem cząstki wiedzy, nic w zamian od nich nie otrzymując. Trafnie ujmuje ten
aspektpartnerstwaElizaFreinet,gdywprzedmowiedozbiorupoezjidziecimówi:„Zdnia
na dzień, w szczegółach codziennego Ŝycia, w hałaśliwych utarczkach ścierających się
róŜnych osobowości, potrzebna jest trzeźwa, Ŝyczliwa obecność nauczyciela
wychowawcy,którypotrafinachwilęzapomnieć,Ŝejestdorosły,istawszysięnanowo
dzieckiemotwierasercenaprzyjęciepięknegoobrazuświata,którytworzywrazzdziećmi
z odcieniami tak osobistymi i głębokimi, Ŝe cały kolektyw nosi ich znamię i odŜywa
podichwpływem,aonsamczujesięwzbogaconyiodnowiony”
1
.
1
3
C.Freinet:Enfantspoetes...,op.cit.,s.11.
NowoczesnaEdukacja–szkoławdziałaniu.Programnauczaniadlaedukacjiwczesnoszkolnej
MarzenaKędra
I.
ZałoŜeniaprogramuiichuzasadnienie
Przewodnią ideą programu „Nowoczesna Edukacja – szkoła w działaniu” jest
współdziałanienauczycielairodzicówwtworzeniudynamicznegośrodowiskawycho
wawczego.
Takiego, które ulega ciągłym zmianom, podlega rozwojowi zaleŜnemu
odczynnikówzewnętrznychiwewnętrznych.
Środowiskowychowawczejestobiektywnymsystemempodmiotówiwarunkówskładają
cychsięnaotoczenie,jakosumęwarunkówtworzonychprzezŜyciezbiorowe,dlakształ
towaniasięŜyciajednostek.Środowiskowychowawczejestwięctylkoczęściąśrodowiska
społecznegoikulturowego,tąmianowicie,którawywierawpływnawytwarzaniesiętrwa
łychpostawpoglądów,wiedzy,sposobówpostępowaniawychowanka(Encyklopediape
dagogicznapodred.W.Pomykało,s.354).
„NowoczesnaEdukacja–szkoławdziałaniu”,toprogram,którywspomagarozwój
dziecka,bierzepoduwagęjegopotrzebyiautentyczny,naturalnysposóbbycia.Kładzieon
nacisknaobserwacjęipoznaniedzieckanatlejegowarunkówśrodowiskowych.Program
uwzględniaindywidualizacjęwprocesiewychowaniainauczania,przyjednoczesnymni
welowaniuikorygowaniupostawniepoŜądanychtypuaspołecznego.Opieraonkształce
nienaaktywnościdzieckawtworzeniuwłasnejwiedzyoraznajegonaturalnejciekawości
twórczej.
Organizacjaprocesuedukacyjnegomanaceluzachęcićdziecidonaukitego,coje
interesuje,cowynikazichpotrzeb,cojestzgodnezichwłasnym„tempem”,bez„szu
fladkowania”,zmierzającdoosiągnięciajaknajlepszychwyników.Maonacharakterca
łościowy, który dotyczy treści, form pracy i oceny. Jest sposobem nauczania, mającym
na celu pokazanie związków między róŜnymi dziedzinami edukacyjnymi oraz ukazanie
naukijakocałości.
TakaorganizacjaprocesuedukacyjnegowymagaspełnieniaponiŜszychzasad:
1.
Stworzenie uczniom moŜliwości sprzyjających intensywnemu, wszechstronnemu
rozwojowiwoparciuoaktywnośćtwórczą,samopoznanie,poszukiwanie,rozwija
niezdolnościizainteresowań.
2.
Rozwójdziecka,jegoautentyczny,naturalnysposóbbycia.
3.
Pracęwramachmodułówpreferującychmetodyzabawy,sztuki,pedagogikiarty
stycznej oraz stosujących inne – równieŜ niekonwencjonalne – formy i metody
stymulacjirozwojowej.
4.
Naukę nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, budowania poczucia wartości,
współpracyirozwiązywaniakonfliktów,czylitegowszystkiego,cojestniezbędne
wdorosłymŜyciu.
5.
Dostatecznie bogate środowisko Ŝycia„dośćabsorbującedlapobudzeniaosobi
stychprzeŜyćnajbardziejkształcących”(R.Gloton,C.Clero,1985).Dlategozaw
sze naleŜy dbać o to, by stale rozszerzał się wachlarz doświadczeń i przeŜyć,
bydziecimiałyoczymmówićipisać,bymiałyczegopróbowaćidoświadczać.
4
NowoczesnaEdukacja–szkoławdziałaniu.Programnauczaniadlaedukacjiwczesnoszkolnej
MarzenaKędra
KoniecznejestrównieŜtworzenieokreślonejprzestrzenidlaaktywnościuczniów.Dla
tegoistniejekoniecznośćstosowaniawielusposobówwspieraniaaktywnościdzieciwpro
cesieedukacyjnym.
WprogramieprzedstawionoróŜnorodnedziałania,wtyminspirowanepedagogi
kąC.Freineta,któresąpunktemwyjściadoprojektowaniaróŜnorodnejaktywności
dzieci.
1.
Obserwacjaipoznaniedzieckanatlejegowarunkówśrodowiskowych.
2.
Indywidualizacjawprocesiewychowaniainauczaniawceluwykrywaniairozwi
janiauzdolnień,zainteresowańizamiłowań.
3.
NiwelowanieikorygowanieniepoŜądanychpostaw,szczególnietypuaspołeczne
go,przezwłączaniedzieckawdziałalnośćwspólnoty.
4.
RóŜnorodneformyekspresjiartystycznejipraktycznej,włączonewprocesnaucza
nia i wychowania, stanowiące naturalną motywację do osiągania coraz lepszych
wynikówwnauce.
5.
OrganizowaniedzieciomszerokichkontaktówzbliŜszymidalszymśrodowiskiem
społecznym,przyrodniczymikulturalnymwcelurozbudzeniaichzainteresowań
itwórczejciekawości.
6.
Wychowanie przez pracę, czyli umoŜliwienie dziecku dokonania samodzielnych
doświadczeńwtokuróŜnorodnejdziałalności,orazprzeŜyćwynikającychzwła
snegowysiłku.
7.
Dobra organizacja pracy, która zaleŜy od planowania realnego i zintegrowanego
zŜyciem.
8.
SamorządnaorganizacjaŜyciawklasieszkolnej.
5
Plik z chomika:
grudzien33
Inne pliki z tego folderu:
Kolorowa klasa-program wyd.Operon.pdf
(736 KB)
Dzień dobry-program Edukacja Polska.pdf
(2046 KB)
Witaj szkoło-program nauczania Edukacja Polska.pdf
(397 KB)
Uczę się z Ekoludkiem-program edukacji wczesnoszkolnej.pdf
(740 KB)
Edukacja wczesnoszkolna - M. Zatorska; A. Kopik.pdf
(971 KB)
Inne foldery tego chomika:
! 1- Do segregacji
! 3 LATKI
! 4-latki
! 5-latki
! Plany pracy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin