Nowoczesna Edukacja-szkoła w działaniu.Program nauczania dla edukacji wczesnoszkolnej.pdf

(1165 KB) Pobierz
Microsoft Word - Nowoczesna Edukacja - szkola w dzialaniu.doc
NowoczesnaEdukacja–
szkoławdziałaniu
529378542.001.png
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Programnauczania
dlaedukacjiwczesnoszkolnej
NowoczesnaEdukacja–
szkoławdziałaniu
MarzenaKędra
Program nagrodzony w konkursie na opracowanie programów nauczania do nowej
podstawy programowej, organizowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie
w ramach projektu „Wdrażanie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszcze-
gólnych typach szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego”.
2
529378542.002.png
NowoczesnaEdukacja–szkoławdziałaniu.Programnauczaniadlaedukacjiwczesnoszkolnej
MarzenaKędra
„JeŜeliciąglesłyszymy,Ŝeszkołaniezmieniświata,
toprzynajmniejsamamoŜebyćdladzieci„kawałkiemlepszegoświata”
RyszardŁukaszewicz
Przedmowa
Źródła,inspiracje
Wprowadzenie nowej Podstawy Programowej Kształcenia Ogólnego dla Szkół Pod
stawowych23grudnia2008r.,wzoryipomysłybogatejmyślipedagogicznejCelestyna
FreinetaiJanuszaKorczaka,własnedoświadczenia(opartenaobserwacji,sondaŜach
idziałaniachinnowacyjnych)orazpracawtwórczym,wymagającymintelektualnejotwar
tości i spontanicznej gotowości środowisku nauczycieli z mojej szkoły, skłoniły mnie
doopracowaniaprogramu„NowoczesnaEdukacja–szkoławdziałaniu”,atymsamym
udzieleniu odpowiedzi napytanie:Jakzmienićpracęwszkole,Ŝebywynikibyłylepsze
auczniowieszczęśliwsi?
Propozycjezapisanewtymprogramiełamiąschemattradycyjnychzajęćszkolnych,
zastępującjeunowocześnieniemorganizacjipracydydaktycznowychowawczejzwyko
rzystaniemtechniknauczaniaiwychowaniaC.Freineta,orazinnychaktywizującychme
todnauczania,którestanowićmajądrogędopoznaniairozumieniaświatawcałejjego
złoŜoności.PropagującpedagogikęFreinetanietwierdzę,Ŝejesttojedynametodaunowo
cześnieniapracyszkolnej.Istniejewielemetod,któremogąspełnićtozadanie,alewśród
pedagogównowatorówFreinetjestminajbliŜszy,gdyŜwieloletniestosowaniejegotech
nikwróŜnychklasachpozwoliłomiprzekonaćsięoichwartościiskuteczności.Program
promuje powszechność indywidualizacji pracy, eliminuje pracę frontalną wszędzie tam,
gdzietojestmoŜliwe.
Nowoczesnaszkołaprzywracanauczycielowi–zdaniemFreineta–prawdziwyautory
tetiznaczenie;sprawia,Ŝejegopracajestwartościowaiskuteczna;wskazujedrogę,która
pozwala„kształtowaćludzizamiastprzygotowywaćroboty”.Wnowymukładziestosun
kówwŜyciuklasy,wklimacieŜyczliwościiwspółpracymiędzynauczycielemiuczniami,
wychowawcaprzestajebyćtym,któryzeswejmądrościrozdzieladzieciomwyznaczone
programem cząstki wiedzy, nic w zamian od nich nie otrzymując. Trafnie ujmuje ten
aspektpartnerstwaElizaFreinet,gdywprzedmowiedozbiorupoezjidziecimówi:„Zdnia
na dzień, w szczegółach codziennego Ŝycia, w hałaśliwych utarczkach ścierających się
róŜnych osobowości, potrzebna jest trzeźwa, Ŝyczliwa obecność nauczyciela
wychowawcy,którypotrafinachwilęzapomnieć,Ŝejestdorosły,istawszysięnanowo
dzieckiemotwierasercenaprzyjęciepięknegoobrazuświata,którytworzywrazzdziećmi
z odcieniami tak osobistymi i głębokimi, Ŝe cały kolektyw nosi ich znamię i odŜywa
podichwpływem,aonsamczujesięwzbogaconyiodnowiony” 1 .
1
3
C.Freinet:Enfantspoetes...,op.cit.,s.11.
529378542.003.png
 
NowoczesnaEdukacja–szkoławdziałaniu.Programnauczaniadlaedukacjiwczesnoszkolnej
MarzenaKędra
I. ZałoŜeniaprogramuiichuzasadnienie
Przewodnią ideą programu „Nowoczesna Edukacja – szkoła w działaniu” jest
współdziałanienauczycielairodzicówwtworzeniudynamicznegośrodowiskawycho
wawczego. Takiego, które ulega ciągłym zmianom, podlega rozwojowi zaleŜnemu
odczynnikówzewnętrznychiwewnętrznych.
Środowiskowychowawczejestobiektywnymsystemempodmiotówiwarunkówskładają
cychsięnaotoczenie,jakosumęwarunkówtworzonychprzezŜyciezbiorowe,dlakształ
towaniasięŜyciajednostek.Środowiskowychowawczejestwięctylkoczęściąśrodowiska
społecznegoikulturowego,tąmianowicie,którawywierawpływnawytwarzaniesiętrwa
łychpostawpoglądów,wiedzy,sposobówpostępowaniawychowanka(Encyklopediape
dagogicznapodred.W.Pomykało,s.354).
„NowoczesnaEdukacja–szkoławdziałaniu”,toprogram,którywspomagarozwój
dziecka,bierzepoduwagęjegopotrzebyiautentyczny,naturalnysposóbbycia.Kładzieon
nacisknaobserwacjęipoznaniedzieckanatlejegowarunkówśrodowiskowych.Program
uwzględniaindywidualizacjęwprocesiewychowaniainauczania,przyjednoczesnymni
welowaniuikorygowaniupostawniepoŜądanychtypuaspołecznego.Opieraonkształce
nienaaktywnościdzieckawtworzeniuwłasnejwiedzyoraznajegonaturalnejciekawości
twórczej.
Organizacjaprocesuedukacyjnegomanaceluzachęcićdziecidonaukitego,coje
interesuje,cowynikazichpotrzeb,cojestzgodnezichwłasnym„tempem”,bez„szu
fladkowania”,zmierzającdoosiągnięciajaknajlepszychwyników.Maonacharakterca
łościowy, który dotyczy treści, form pracy i oceny. Jest sposobem nauczania, mającym
na celu pokazanie związków między róŜnymi dziedzinami edukacyjnymi oraz ukazanie
naukijakocałości.
TakaorganizacjaprocesuedukacyjnegowymagaspełnieniaponiŜszychzasad:
1. Stworzenie uczniom moŜliwości sprzyjających intensywnemu, wszechstronnemu
rozwojowiwoparciuoaktywnośćtwórczą,samopoznanie,poszukiwanie,rozwija
niezdolnościizainteresowań.
2. Rozwójdziecka,jegoautentyczny,naturalnysposóbbycia.
3. Pracęwramachmodułówpreferującychmetodyzabawy,sztuki,pedagogikiarty
stycznej oraz stosujących inne – równieŜ niekonwencjonalne – formy i metody
stymulacjirozwojowej.
4. Naukę nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, budowania poczucia wartości,
współpracyirozwiązywaniakonfliktów,czylitegowszystkiego,cojestniezbędne
wdorosłymŜyciu.
5. Dostatecznie bogate środowisko Ŝycia„dośćabsorbującedlapobudzeniaosobi
stychprzeŜyćnajbardziejkształcących”(R.Gloton,C.Clero,1985).Dlategozaw
sze naleŜy dbać o to, by stale rozszerzał się wachlarz doświadczeń i przeŜyć,
bydziecimiałyoczymmówićipisać,bymiałyczegopróbowaćidoświadczać.
4
NowoczesnaEdukacja–szkoławdziałaniu.Programnauczaniadlaedukacjiwczesnoszkolnej
MarzenaKędra
KoniecznejestrównieŜtworzenieokreślonejprzestrzenidlaaktywnościuczniów.Dla
tegoistniejekoniecznośćstosowaniawielusposobówwspieraniaaktywnościdzieciwpro
cesieedukacyjnym.
WprogramieprzedstawionoróŜnorodnedziałania,wtyminspirowanepedagogi
kąC.Freineta,któresąpunktemwyjściadoprojektowaniaróŜnorodnejaktywności
dzieci.
1. Obserwacjaipoznaniedzieckanatlejegowarunkówśrodowiskowych.
2. Indywidualizacjawprocesiewychowaniainauczaniawceluwykrywaniairozwi
janiauzdolnień,zainteresowańizamiłowań.
3. NiwelowanieikorygowanieniepoŜądanychpostaw,szczególnietypuaspołeczne
go,przezwłączaniedzieckawdziałalnośćwspólnoty.
4. RóŜnorodneformyekspresjiartystycznejipraktycznej,włączonewprocesnaucza
nia i wychowania, stanowiące naturalną motywację do osiągania coraz lepszych
wynikówwnauce.
5. OrganizowaniedzieciomszerokichkontaktówzbliŜszymidalszymśrodowiskiem
społecznym,przyrodniczymikulturalnymwcelurozbudzeniaichzainteresowań
itwórczejciekawości.
6. Wychowanie przez pracę, czyli umoŜliwienie dziecku dokonania samodzielnych
doświadczeńwtokuróŜnorodnejdziałalności,orazprzeŜyćwynikającychzwła
snegowysiłku.
7. Dobra organizacja pracy, która zaleŜy od planowania realnego i zintegrowanego
zŜyciem.
8. SamorządnaorganizacjaŜyciawklasieszkolnej.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin