Edukacja wczesnoszkolna - M.Skura; M. Lisicki.pdf
(
1341 KB
)
Pobierz
Małgorzata Skura, Michał Lisicki
Mniej mówcie – Więcej działajcie
Program nauczania dla edukacji wczesnoszkolnej
MNIEJ MÓWCIE WIĘCEJ DZIAŁAJCIE
DZIAŁAM ROZUMIEM OPISUJĘ
Małgorzata Skura & Michał Lisicki
Spis treści
Zamiast wstępu
1
Kto chodzi do szkoły: dziecko czy uczeń?
1
1. ZałoŜenia programu
2
Program, czyli jak programować proces uczenia się
2
Konstruktywizm
3
Działanie
6
Od konkretu, przez nazwę, po symbol
7
Doświadczanie moŜe być tylko osobiste
9
Szczególna rola w szkolnym uczeniu się edukacji matematycznej
10
Szczególna rola w szkolnym uczeniu się wiedzy na temat praw człowieka
11
Zasady realizacji Programie edukacji wczesnoszkolnej w działaniu „Mniej mówcie więcej działajcie”
12
Współpraca z rodzicami
13
2. Cele nauczania i wychowania
16
Cele ogólne
16
Cele szczegółowe w zakresie wspomagania dziecka w rozwoju społecznoemocjonalnym oraz etycznym
17
Cele szczegółowe w zakresie wspomagania dziecka w rozwoju intelektualnym
18
Cele szczegółowe w zakresie wspomagania dziecka w procesie uczenia się
19
Cele szczegółowe w zakresie wspomagania dziecka w rozwoju fizycznym
20
3. Organizacja procesu kształcenia i wychowania
21
4. Treści nauczania i wychowania w podziale na kolejne klasy
24
Edukacja matematyczna wraz ze wspomaganiem rozwoju umysłowego
25
Edukacja społeczna z etyką i wychowaniem patriotycznym
44
Edukacja polonistyczna
48
Język obcy nowoŜytny
56
Edukacja plastyczna
57
Edukacja muzyczna
60
Edukacja techniczna
63
Edukacja przyrodnicza
66
Zajęcia komputerowe
73
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
75
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
78
Język regionalny język kaszubski
79
5. Sposoby ociągania celów
82
Przykładowy scenariusz zajęć
86
6. Indywidualizacja procesu nauczania i uczenia sie
̨
93
7. Opis załoŜonych osiągnięć ucznia z podziałem na kolejne klasy i poszczególne edukacje
95
Zakładane osiągnięcia
95
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w edukacji matematycznej ze wspomaganiem rozwoju umysłowego
95
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w edukacji społecznej z etyką i wychowaniem patriotycznym
101
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie edukacji polonistycznej
103
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie języka obcego nowoŜytnego
106
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie edukacji plastycznej
107
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie edukacji muzycznej
109
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie edukacji technicznej
110
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie edukacji przyrodniczej
112
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie zajęć komputerowych
115
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej
117
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie języka mniejszości narodowej lub etnicznej
118
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie język regionalny język kaszubski
119
Kryteria oceny i metody badania osiągnięć uczniów
120
Bibliografia
122
Proponowane lektury
123
Zamiast wstępu
Dobre funkcjonowanie człowieka opiera się co najmniej na czterech filarach rozwoju
umysłowym, emocjonalnym, społecznym oraz fizycznym. Solidnie i stabilnie człowiek moŜe stać
tylko na zrównowaŜonych filarach.
Program edukacji wczesnoszkolnej w działaniu „Mniej mów
cie więcej działajcie”
juŜ tytułem nawiązuje do działania, które ma wprost realizować nadrzędną
rolę, którą odgrywa aktywność, takŜe fizyczna, w procesie rozwoju. Działanie, rozumiane takŜe
jako ruch, to naturalna dla dziecka forma funkcjonowania. Sformalizowana edukacja, programo
wana w tym opracowaniu, nie ogranicza się do wspomagania rozwoju umysłowego. Działanie to
podstawa, punkt wyjścia do aktywności w celu konstruowania poje
̨
ć. Nalez
̇
y w taki sposób zorga
nizowac
czas i przestrzen
, by sprzyjały one rozwijaniu sprawności, umieje
̨
tnos
ci mys
lenia oraz
potencjału intelektualnego. Rozwój, pojmowany szeroko, obejmuje wiele operacji – dziecko uczy
sie
̨
zadawania pytan
i poszukiwania na nie odpowiedzi, rozwia
̨
zywania problemów róz
̇
nymi stra
tegiami, sprawnego porozumiewania sie
̨
, odbierania informacji wieloma kanałami i ich wykorzy
stywania. Jednym z podstawowych celów programu jest rozwijanie umiejętności stosowania ade
kwatnych strategii rozwiązywania problemów i porozumiewania się.
W publikacji przedstawiamy pomysł na zaprogramowanie edukacji w klasach IIII szkoły
podstawowej. Poje
̨
cie „program” rozumiemy w uje
̨
ciu Stanisława Dylaka jako ogół dos
wiadczen
edukacyjnych zaplanowanych dla ucznia i nauczyciela, które maja
̨
doprowadzic
do osia
̨
gnie
̨
cia
okres
lonych stanów ba
̨
dz
umoz
̇
liwic
uczniowi nabywanie dos
wiadczenia
1
. Program posiadac
wie
̨
c
musi cel, opis drogi dojs
cia do celu oraz s
rodki realizacji celu
2
. Zgodnie z
Rozporza
̨
dzeniem MEN z
dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do uz
̇
ytku w szkole programów wychowania przedszkolnego
i programów nauczania oraz dopuszczania do uz
̇
ytku szkolnego podre
̨
czników
program nauczania stano
wi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadan
edukacyjnych ustalonych w podstawie pro
gramowej kształcenia ogólnego. Dlatego program nauczania musi zawierac
:
๏
szczegółowe cele kształcenia i wychowania (rozdział 2);
๏
tres
ci zgodne z tres
ciami nauczania zawartymi w podstawie programowej kształcenia
ogólnego (rozdział 4);
๏
sposoby osia
̨
gania celów kształcenia i wychowania z uwzgle
̨
dnieniem indywidualiza
cji pracy w zalez
̇
nos
ci od potrzeb i moz
̇
liwos
ci uczniów oraz warunków, w jakich pro
gram be
̨
dzie realizowany (rozdziały 3, 5 i 6);
๏
opis załoz
̇
onych osia
̨
gnie
̨
c
ucznia oraz propozycje kryteriów oceny i metod sprawdza
nia osia
̨
gnie
̨
c
ucznia (rozdział 7).
1
S. Dylak,
Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania
, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2000, s.15.
2
H. Komorowska,
O programach prawie wszystko
, WSiP, Warszawa 1999, s. 12.
s t ro n a
Plik z chomika:
grudzien33
Inne pliki z tego folderu:
Kolorowa klasa-program wyd.Operon.pdf
(736 KB)
Dzień dobry-program Edukacja Polska.pdf
(2046 KB)
Witaj szkoło-program nauczania Edukacja Polska.pdf
(397 KB)
Uczę się z Ekoludkiem-program edukacji wczesnoszkolnej.pdf
(740 KB)
Edukacja wczesnoszkolna - M. Zatorska; A. Kopik.pdf
(971 KB)
Inne foldery tego chomika:
! 1- Do segregacji
! 3 LATKI
! 4-latki
! 5-latki
! Plany pracy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin