Edukacja wczesnoszkolna - M.Skura; M. Lisicki.pdf

(1341 KB) Pobierz
Małgorzata Skura, Michał Lisicki
Mniej mówcie – Więcej działajcie
Program nauczania dla edukacji wczesnoszkolnej
823243318.011.png 823243318.012.png 823243318.013.png 823243318.014.png 823243318.001.png 823243318.002.png 823243318.003.png 823243318.004.png 823243318.005.png 823243318.006.png
MNIEJ MÓWCIE WIĘCEJ DZIAŁAJCIE
DZIAŁAM ROZUMIEM OPISUJĘ
Małgorzata Skura & Michał Lisicki
823243318.007.png
Spis treści
Zamiast wstępu
1
Kto chodzi do szkoły: dziecko czy uczeń?
1
1. ZałoŜenia programu
2
Program, czyli jak programować proces uczenia się
2
Konstruktywizm
3
Działanie
6
Od konkretu, przez nazwę, po symbol
7
Doświadczanie moŜe być tylko osobiste
9
Szczególna rola w szkolnym uczeniu się edukacji matematycznej
10
Szczególna rola w szkolnym uczeniu się wiedzy na temat praw człowieka
11
Zasady realizacji Programie edukacji wczesnoszkolnej w działaniu „Mniej mówcie więcej działajcie”
12
Współpraca z rodzicami
13
2. Cele nauczania i wychowania
16
Cele ogólne
16
Cele szczegółowe w zakresie wspomagania dziecka w rozwoju społecznoemocjonalnym oraz etycznym
17
Cele szczegółowe w zakresie wspomagania dziecka w rozwoju intelektualnym
18
Cele szczegółowe w zakresie wspomagania dziecka w procesie uczenia się
19
Cele szczegółowe w zakresie wspomagania dziecka w rozwoju fizycznym
20
3. Organizacja procesu kształcenia i wychowania
21
4. Treści nauczania i wychowania w podziale na kolejne klasy
24
Edukacja matematyczna wraz ze wspomaganiem rozwoju umysłowego
25
Edukacja społeczna z etyką i wychowaniem patriotycznym
44
Edukacja polonistyczna
48
Język obcy nowoŜytny
56
Edukacja plastyczna
57
Edukacja muzyczna
60
Edukacja techniczna
63
Edukacja przyrodnicza
66
Zajęcia komputerowe
73
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
75
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
78
Język regionalny język kaszubski
79
823243318.008.png
5. Sposoby ociągania celów
82
Przykładowy scenariusz zajęć
86
6. Indywidualizacja procesu nauczania i uczenia sie ̨
93
7. Opis załoŜonych osiągnięć ucznia z podziałem na kolejne klasy i poszczególne edukacje
95
Zakładane osiągnięcia
95
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w edukacji matematycznej ze wspomaganiem rozwoju umysłowego
95
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w edukacji społecznej z etyką i wychowaniem patriotycznym
101
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie edukacji polonistycznej
103
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie języka obcego nowoŜytnego
106
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie edukacji plastycznej
107
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie edukacji muzycznej
109
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie edukacji technicznej
110
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie edukacji przyrodniczej
112
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie zajęć komputerowych
115
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej
117
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie języka mniejszości narodowej lub etnicznej
118
Opis załoŜonych osiągnięć ucznia w zakresie język regionalny język kaszubski
119
Kryteria oceny i metody badania osiągnięć uczniów
120
Bibliografia
122
Proponowane lektury
123
823243318.009.png
Zamiast wstępu
Dobre funkcjonowanie człowieka opiera się co najmniej na czterech filarach rozwoju
umysłowym, emocjonalnym, społecznym oraz fizycznym. Solidnie i stabilnie człowiek moŜe stać
tylko na zrównowaŜonych filarach. Program edukacji wczesnoszkolnej w działaniu „Mniej mów
cie więcej działajcie” juŜ tytułem nawiązuje do działania, które ma wprost realizować nadrzędną
rolę, którą odgrywa aktywność, takŜe fizyczna, w procesie rozwoju. Działanie, rozumiane takŜe
jako ruch, to naturalna dla dziecka forma funkcjonowania. Sformalizowana edukacja, programo
wana w tym opracowaniu, nie ogranicza się do wspomagania rozwoju umysłowego. Działanie to
podstawa, punkt wyjścia do aktywności w celu konstruowania poje ̨ ć. Nalez ̇ y w taki sposób zorga
nizowac czas i przestrzen , by sprzyjały one rozwijaniu sprawności, umieje ̨ tnos ci mys lenia oraz
potencjału intelektualnego. Rozwój, pojmowany szeroko, obejmuje wiele operacji – dziecko uczy
sie ̨ zadawania pytan i poszukiwania na nie odpowiedzi, rozwia ̨ zywania problemów róz ̇ nymi stra
tegiami, sprawnego porozumiewania sie ̨ , odbierania informacji wieloma kanałami i ich wykorzy
stywania. Jednym z podstawowych celów programu jest rozwijanie umiejętności stosowania ade
kwatnych strategii rozwiązywania problemów i porozumiewania się.
W publikacji przedstawiamy pomysł na zaprogramowanie edukacji w klasach IIII szkoły
podstawowej. Poje ̨ cie „program” rozumiemy w uje ̨ ciu Stanisława Dylaka jako ogół dos wiadczen
edukacyjnych zaplanowanych dla ucznia i nauczyciela, które maja ̨ doprowadzic do osia ̨ gnie ̨ cia
okres lonych stanów ba ̨ dz umoz ̇ liwic uczniowi nabywanie dos wiadczenia 1 . Program posiadac wie ̨ c
musi cel, opis drogi dojs cia do celu oraz s rodki realizacji celu 2 . Zgodnie z Rozporza ̨ dzeniem MEN z
dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do uz ̇ ytku w szkole programów wychowania przedszkolnego
i programów nauczania oraz dopuszczania do uz ̇ ytku szkolnego podre ̨ czników program nauczania stano
wi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadan edukacyjnych ustalonych w podstawie pro
gramowej kształcenia ogólnego. Dlatego program nauczania musi zawierac :
szczegółowe cele kształcenia i wychowania (rozdział 2);
tres ci zgodne z tres ciami nauczania zawartymi w podstawie programowej kształcenia
ogólnego (rozdział 4);
sposoby osia ̨ gania celów kształcenia i wychowania z uwzgle ̨ dnieniem indywidualiza
cji pracy w zalez ̇ nos ci od potrzeb i moz ̇ liwos ci uczniów oraz warunków, w jakich pro
gram be ̨ dzie realizowany (rozdziały 3, 5 i 6);
opis załoz ̇ onych osia ̨ gnie ̨ c ucznia oraz propozycje kryteriów oceny i metod sprawdza
nia osia ̨ gnie ̨ c ucznia (rozdział 7).
1 S. Dylak, Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania , Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2000, s.15.
2 H. Komorowska, O programach prawie wszystko , WSiP, Warszawa 1999, s. 12.
s t ro n a
823243318.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin