Edukacja wczesnoszkolna - M. Zatorska; A. Kopik.pdf

(971 KB) Pobierz
Monika Zatorska, Aldona Kopik
Wielointeligentne odkrywanie świata
Program edukacji wczesnoszkolnej
823243320.011.png 823243320.012.png 823243320.013.png 823243320.014.png 823243320.001.png 823243320.002.png 823243320.003.png 823243320.004.png 823243320.005.png
WIELOINTELIGENTNE
ODKRYWANIE
ŚWIATA
PROGRAM
EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Monika Zatorska Aldona Kopik
2
823243320.006.png 823243320.007.png
JeŜeli stworzymy system edukacyjny,
który wszystkie dzieci chętniej zaakceptują,
jeŜeli znajdziemy drogi, którymi kaŜde z nich
dotrze do swego miejsca pod słońcem…
Mel Levine
Wszystkim tym, którzy nie ustają w pracy
na rzecz odnajdywania dróg
odkrywania świata
przez kaŜde dziecko…
Autorki
3
823243320.008.png
Spis treści
1. Wstęp………………………………………………………… .5
2. Teoretyczne podstawy programu……………………………….8
3. Odkrywanie moŜliwości uczniów……………………………..15
4. Szczegółowe cele kształcenia i wychowania………………….25
5. Treści kształcenia i oczekiwane osiągnięcia uczniów………...32
6. Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania
z uwzględnieniem warunków realizacji programu……………55
7. Wykorzystanie portalu Scholaris.pl…………………………...77
8. Kryteria oceny i metody sprawdzania osiągnięć uczniów…….80
9. Literatura………………………………………………………85
10. Aneks………………………………...…..……………………89
4
823243320.009.png
Wstęp
Zmiany, które dokonują się w dzisiejszej rzeczywistości
społecznej wymagają dogłębnych zmian w edukacji. Podstawowa jej
rola to zapewnienie wszystkim ludziom moŜliwości nabycia takich
kompetencji, które pozwolą w sposób elastyczny dostosowywać się do
zachodzących zmian.
Rozpoczęcie nauki szkolnej to moment znaczący nie tylko dla
dziecka, lecz takŜe dla jego rodziców i nauczycieli. Konieczne jest
przygotowanie środowiska, w którym dziecko będzie mogło spełniać
się w nowej roli ucznia i odczuwać radość z uczenia się. Szkoła musi
stworzyć warunki sprzyjające wzajemnej interakcji z rówieśnikami
i dorosłymi, powstawaniu zmian rozwojowych, „dać” nauczyciela,
który rozpozna moŜliwości, towarzyszy dziecku i wspiera je.
Program edukacji wczesnoszkolnej Wielointeligentne
odkrywanie świata został opracowany w oparciu o rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 15 stycznia
2009 r., nr 4, poz. 17). Załącznik nr 2 Podstawa programowa
kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych.
Program edukacji wczesnoszkolnej Wielointeligentne
odkrywanie świata przygotowany został dla I etapu edukacyjnego,
w związku z tym obejmuje on klasy I – III szkoły podstawowej.
W programie zostały zaprezentowane jego teoretyczne podstawy,
opisane zostały moŜliwości uczniów i sposoby ich odkrywania
5
823243320.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin