Kolorowa klasa-program wyd.Operon.pdf

(736 KB) Pobierz
Layout 1
EDUKACJAWCZESNOSZKOLNA
AgnieszkaMitorajHebelKatarzynaSirakStopiska
MartaJarzbekBarbaraZachodny
KatarzynaSabbo
PROGRAMNAUCZANIA
EDUKACJIWCZESNOSZKOLNEJ
WKLASACHIIII
SZKOYPODSTAWOWEJ
Wydanie2
2010
283608545.001.png 283608545.002.png
Opracowanietrecimuzycznych:KrystynaSerwaska
Redaktorprowadzcy:AleksandraGibaa
Redakcjajzykowa:ElbietaPaasz
Redakcjagraficznaiskad:PiotrPurchla
Korekta:MarlenaDobrowolska
Program nauczania do nowej podstawy programowej (Rozporzdzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dn. 23.12.2008 r.).
Program nie obejmuje treci z zakresu nauczania jzyka obcego.
Przyjciewmarcu2009rokuUstawyozmianieustawyosystemieowiatyspowodowaoodstpienie
oddopuszczaniaprzezministrawaciwegodosprawowiatyi wychowaniadouytkuszkolnego
programwnauczania.Wybraneprzeznauczycieliprogramynauczaniadopuszczadouytkuwdanej
szkoledyrektorszkoy,pozasigniciuopiniiradypedagogicznej.
Numer dopuszczenia programu przez MEN nie jest wic wymagany.
CopyrightbyWydawnictwoPedagogiczneOPERON Sp.z o.o.AgnieszkaMitoraj-Hebel,Katarzyna
Sirak-Stopiska,MartaJarzbek,BarbaraZachodny,KatarzynaSabbo
Gdynia2010
Wszelkieprawazastrzeone.Kopiowaniewcaocilubwefragmentachbezzgodywydawcyzabronione.
3-10/V
WydawnictwoPedagogiczneOPERONSp.zo.o.
81-212Gdynia,ul.Hutnicza3
tel.centrali586790000
e-mail:info@operon.pl
http://www.operon.pl
ISBN978-83-7680-124-7
2
283608545.003.png
Spistreci
Oglnezaoeniaprogramu ..............................................................................................................4
Sylwetkadzieckaszecioletniego......................................................................................................4
Aspektpsychologicznyipedagogicznyprogramu ............................................................................6
Zadaniaszkoy ..................................................................................................................................7
Oglneiszczegoweceleksztaceniaiwychowania ......................................................................8
Treciprogramowe:
KlasaI......................................................................................................................................11
KlasaII ....................................................................................................................................26
KlasaIII ....................................................................................................................................44
OsigniciauczniwpoklasieIipoklasieIII................................................................................62
Proceduryosiganiacelwksztaceniaiwychowania....................................................................70
Kryteriaocenyimetodysprawdzaniaosigniuczniw ..............................................................73
Czasrealizacjiposzczeglnychedukacjiwpakiecie Kolorowa Klasa
wujciutygodniowym ....................................................................................................................77
3
Oglnezałoeniaprogramu
Szkoa nie jest przystankiem.
Jest drog, ktra si otwiera na coraz to nowe horyzonty do zdobycia.
C.Freinet
Podjcienaukiw szkoletojednoz najwaniejszychwydarzew yciudziecka.Na nauczycielu
ciyzatemogromnaodpowiedzialnoza takiezorganizowanieprocesudydaktyczno-wychowaw-
czego,byskutecznieibezstresuzaadaptowaosionowspoecznociszkolnej,mogowniejmiao
dziaa,ksztacisiibogacidowiadczenia.Wspczesnywiatszybkosizmienia.Niewiemy,czy
wiadomociiumiejtnocidzisiajprzydatne,okasitakiezakilkanacielat,kiedytonasimalipod-
opiecznirozpoczndoroseycie.Pamitajco tym,staralimysiw takisposbujzagadnienia,
abyksztaciraczejumiejtnosamodzielnegoposzukiwaniaidochodzeniadorozwizania,nipo-
dawajewformiegotowychdefinicji.
Zgodniez zaoeniaminowejpodstawyprogramowejMENz dnia 23grudnia 2008rokuedukacja
wczesnoszkolnamazapewnidzieckustopnioweimoliwieagodneprzejciedonauczaniaprzedmio-
towegowklasachIVVIszkoypodstawowej.Kryteriumtozostaouwzgldnionewkoncepcjiprogra-
muipakietuedukacyjnego Kolorowa klasa ,opracowanegoprzezdowiadczonychpedagogw.ywimy
nadziej,enaszedowiadczenieumoliwiPastwupynnei bezstresowewprowadzenieuczniw
wwiatnauki,asamymdzieciomprzyniesiewielepiknychdoznaipoytecznychumiejtnoci.
Programzostadostosowanydopodjcianaukiszkolnejwklasiepierwszejprzezuczniwzarw-
noszecio-,jaki siedmioletnich.Wyrnionow nimklaspierwszjakopodkreleniecigocipro-
cesuedukacjirozpocztegow przedszkolui kontynuowanegow szkolepodstawowej.W programie
izestawieedukacyjnym Kolorowa klasa uwzgldnionospecyficznepotrzebydzieciwmodszymwie-
kuszkolnym,zwaszczapotrzebruchuiciekawo.Aktywnotwrczdzieckaijegopotrzebdzia-
aniauznanozanadrzdneceleedukacyjnewyznaczajcekolejneetapypracyzdziemi.
TrecinauczaniawramachIetapuedukacyjnegozostayrozmieszczonespiralnie.Oznaczato,e
wiadomocii umiejtnocinabywaneprzezuczniaw I klasiebdpowtarzanei pogbianew kolej-
nychdwchlatachedukacji.Zdobytewiadomocii umiejtnociokrelonew niniejszymprogramie
stanowibdpodstawdalszegoksztaceniawkolejnychlatachnaukidziecka.
Edukacjawczesnoszkolnamazapewnicigoprocesudydaktycznego,musiwicuwzgldnia
wstpnyokresprzygotowawczydziecka,realizowanywokresieprzedszkolnym.Rozpoczynajcprac
z dziemiw klasiepierwszej,kadynauczycieljestzobowizanydo zapoznaniasiz podstawpro-
gramowokrelajcwiadomociiumiejtnoci,ktredziecizdobyypotymetapie.Wprogramie Ko-
lorowa klasa opisanezostayfazyrozwojowe,moliwociiumiejtnocidzieckaszecioletniegojako
informacjeniezbdnedladobrejiwiadomiezorganizowanejpracynauczycielawklasiepierwszej.
Sylwetkadzieckaszecioletniego
Roz wj ru cho wy i spraw no mo to rycz na
Szeciolatektona ogdzieckoo duejpotrzebieruchu.Sprawniebiega,skacze,jedzina rowerze,
rolkach,ywach.Wydolnoorganizmuumoliwiamupodejmowanieduszegowysikufizycznego.
Zwyklejestsamodzielnyw czynnociachsamoobsugowych(jedzenie,ubieranie,wizaniesznuro-
wade,zapinanieguzikw,zaatwianiepotrzebfizjologicznych).Dobrzeorientujesiw schemacie
swojegociaa.Zreguymauksztatowanlateralizacj.Moejednaksimyli,nazywajcstronyswo-
jegociaa.Prawiezawszeprawidowochwytaprzyborydo pisaniai nimisiposuguje.Wanymza-
4
daniemnauczycielajestzatemutrwalanietychumiejtnoci,gdyod poziomusprawnocimanual-
nejikoordynacjiwzrokowo-ruchowejzaleypoziomgraficznypismaitempopisania.
Per cep cja wzro ko wa
Poziompercepcjiwzrokowejmabezporedniwpywnaumiejtnocipisania,czytaniailiczenia.Sze-
cioletniuczeledziwzrokiemporuszajcesiprzedmiotyorazrnicujeksztatykonkretnychprzed-
miotwwizolacji,atakeuoonychwschematywrnympooeniunapaszczynieiwprzestrzeni.
Wskazujernicepomidzypodobnymiprzedmiotami,dzikiczemuksztatujesprawnorozpozna-
waniarnicmidzyliteramipodobnymigraficznie(p-b-g;m-n;u-w;t-l-).Rozpoznajeinazywapod-
stawoweksztatyfigurgeometrycznych,przerysowujejewedugwzoru.Rozrniabarwypodstawowe
iodcieniebarw.
Per cep cja su cho wa
Dzikirozwinitejpercepcjisuchowejdzieckow tymwiekudokonujesyntezysuchowejwyrazu,
umiejtniedzieliwyraznasylabyigoskiorazwyrniawyrazywzdaniu.Ukadawyrazywprostych
zdaniachwprawidowejkolejnoci.
Pa mi ru cho wa
Wtymwiekuwzrastaumiejtnozapamitywania,kojarzeniaibudowaniawasnychstrategiizapa-
mitywania.Naleywicteumiejtnociwykorzystywapodczaszaj,szczeglnieprzywprowadza-
niunowegozestawumateriauorazutrwalaniumateriaujuopanowanego.U dzieckapojawiasi
tepamidowolnaiwzrastapojemnopamici(szeciolatekmazdolnodozapamitywaniasze-
regwzdarze,sytuacji,dnitygodnia,nazwmiesicy,liczbzoonychz6cyfr).
My le nie
Myleniedzieckaszecioletniegoodbywasinapoziomieoperacjikonkretnych.Wykonujeonocig
operacji,wykorzystujcrzeczywisteprzedmioty.Naleyo tympamita,szczeglniepodczaszaj
matematycznych.Uczeszecioletnidokonujeszeregowaniasystematycznego,toznaczyszereguje
przedmiotywedugpodanychcechrnicujcych,na przykad:mayi duyklocekczerwony.Pro-
wadzitodorozwojumyleniaoperacyjnego.Szeciolatekklasyfikujewedugcechpodobnych,two-
rzyzbioryorazporwnujeprzedmioty,wskazujernicei podobiestwa.Przeliczaprzedmioty
w zakresie 10.
Mo wa
Mowaszeciolatkajestjudobrzerozwinita.Wymawiaonpoprawniewszystkiegoski.Swobodnieko-
munikujesizrwienikamiidorosymi.Tworzylogicznycigwypowiedzi.Narozwjmowybardzodu-
y wpyw maj prawidowa budowa aparatu artykulacyjnego i suchowego oraz niezaburzone
funkcjonowaniestrukturkorymzgowej.Niebezznaczeniastakeprawidowewzorcekomunikacji
wrodowiskurodzinnym.
Roz wj spo ecz ny i emo cjo nal ny
Rozwjspoecznyiemocjonalnynajszybciejpostpujepodczaszabawigiergrupowych,gdydziecko
moewystpowaw rnychrolach,przebierasii zdobywanowedowiadczenia.Dzikitemu
rozwijasiempatia.Dzieckowtymwiekumaogromnpotrzebprzebywaniawtowarzystwierwie-
nikw.Chtnienawizujerwniekontaktyzdorosymi.Rozumiepotrzebdostosowaniazachowa-
niado rnychsytuacjispoecznych.Starasikontrolowawasneemocje.Charakterystycznedla
piciolatkaprzejawyagresjifizycznejustpujagresjisownej.U dzieckarozwijasitakepotrzeba
dostrzeeniaprzezinnychjegoosigni,jestdumnezwasnychsukcesw.Szeciolatekchtniepo-
dejmujewyzwania,prbujebysamodzielny.Suchapolecedorosychijewykonuje.Starasiwsp-
pracowawgrupie.Rozstaniezopiekunemnienapawagolkiem.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin