INDYWIDUALNY PROGRAM REHABILITACYJNO-TERAPEUTYCZNY
NA 2005 r.
MARTA
L.p.
Rehabilitacja zawodowa w pracowni krawieckiej
Metody nauki umiejętności zawodowych
1
Zapoznanie się z przeznaczeniem sprzętów znajdujących się w pracowni – stębnówka, overlock, żelazko
Instruktaż słowny, rozmowa
2
Znajomość przyborów i narzędzi
3
Nauka podstawowych ściegów ręcznych, wyszywanie prostych wzorów
Instruktaż słowny i pokazowy, praca pod kontrolą instruktora
4
Nauka podstawowych ściegów ręcznych fastrygowanie form po linii prostej i łamanej
5
Nawlekanie nici na maszynę, szycie po linii prostej i łamanej. Dobór koloru nici do tkaniny
6
Wykorzystanie ściegu podstawowego maszynowego do przeszycia prostych form typu woreczek, poduszka, ściereczka
7
Zapoznanie się z techniką prasowania, bezpiecznym użytkowaniem żelazka, dobór odpowiedniej temperatury do tkaniny
Instruktaż słowny i pokazowy, rozmowa
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE ORAZ DYDAKTYCZNE ROZWIJAJĄCE SFERĘ INTELEKTUALNĄ UCZESTNIKÓW WTZ :
- eliminowanie wad wymowy
- ćwiczenia koncentracji uwagi oraz pamięci świeżej
- koordynacja wzrokowo-ruchowa
- nauka podpisywania się
- orientacja w czasie i przestrzeni
- nauka ciągów zautomatyzowanych
- nauka liczb ( do 10 ), ujmowania wielkości i różnic
- rozróżnianie umiejętności formułowania wypowiedzi dotyczących przeżyć, odczuć, wrażeń
- zachęcanie do rozmowy, dyskusji
- zwroty grzecznościowe
ĆWICZENIA USPRAWNIANIA RUCHOWEGO :
- ćwiczenia ogólnousprawniające
- ćwiczenia czynne w każdej pozycji
- ćwiczenia oddechowe
ZAKRES I METODY NAUKI ZARADNOŚCI OSOBISTEJ :
1. Kształtowanie podstawowych nawyków higieny (mycie ciała, włosów, zmiana odzieży)
2. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w instytucjach publicznych (poczta, przychodnia)
3. Trening ekonomiczny –umiejętność gospodarowania kieszonkowym uzyskanym na W.T.Z.
§ Umiejętność odróżniania i nazywania poszczególnych banknotów i monet
§ Kojarzenie danej wartości z konkretnym artykułem
§ Kojarzenie konkretnego artykułu z odpowiednim sklepem
§ Zakup jednej lub kilku rzeczy za odliczoną kwotę
SPRAWNOŚCI PSYCHFIZYCZNE NIEZBĘDNE DO PODJĘCIA PRACY ORAZ METODY ICH ĆWICZENIA :
1. Wzbudzanie zainteresowań związanych z pracą
2. Wdrażanie do przestrzegania dyscypliny pracy (punktualność, systematyczność, zaangażowanie, odpowiedzialność)
3. Wyrabianie nawyku dokładności, staranności, wytrwałości
4. Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za pracę, produkt
5. Dbanie o ład i porządek w pracowni
FORMY REHABILITACJI SPOŁECZNEJ :
1. Umiejętność niesienia pomocy
2. Wdrażanie do harmonijnego współżycia w grupie (akceptowanie innych uczestników)
3. Nauka radzenia sobie ze sobą i swoimi problemami osobistymi, odnalezienie siebie w nowej sytuacji
4. Praca nad własnymi kompleksami i złymi doświadczeniami poprzez zdobywanie nowych doświadczeń, przeżyć codziennych poprzez szersze życie pod względem społecznym
5. Podejmowanie trudu pokonywania przeszkód w celu zapanowania nad lękiem przed nowym i nieznanym
6. Wiara we własne siły
7. Udział w zajęciach zorganizowanych (dyskoteki, występy, gry i zabawy, wycieczki) w celu wytworzenia się takich cech jak: koleżeńskość, wrażliwość, uprzejmość, opiekuńczość, odpowiedzialność. Czynnik sprzyjający: świeże powietrze i ruch fizyczny.
WSPÓŁPRACA Z RODZINĄ LUB OPIEKUNEM :
OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA REALIZACJĘ PROGRAMU :
- kierownik WTZ,
- instruktor,
- rehabilitant,
- logopeda – pedagog,
- pracownik socjalny
Marikelle