MAN zdr_ksmstep1_fms1_pl(1).pdf

(504 KB) Pobierz
PORT KOMUNIKACJI ZDR Z INDYWIDUALNYM MODUŁEM STEROWANIA (STEP 1) DLA ZEWNĘTRZNYCH UKŁADÓW STEROWANIA PRĘDKOŚCIĄ OBROTOWĄ I PORTEM FMS PRZY TG
PORT KOMUNIKACJI ZDR Z INDYWIDUALNYM MODUŁEM STEROWANIA
(STEP 1) DLA ZEWNĘTRZNYCH UKŁADÓW STEROWANIA PRĘDKOŚCIĄ
OBROTOWĄ I PORTEM FMS PRZY TG
1. Zakres zastosowania
2. Stosowane określenia i skróty
3. Współobowiązujące normy i dyrektywy
4. Adresy i kompetencje
5. Ogólne wskazówki do portu komunikacji ZDR z KSM
6. Wskazówki dotyczące parametryzacji KSM
6.1. Podstawowa funkcja przy regulacji pośredniej prędkości obrotowej
6.2. Możliwości parametryzacji KSM
7. Port A-CAN z portem FMS
7.1. Wiadomości ogólne
7.2. Parametryzacja A-CAN
7.3. Informacje na A-CAN dotyczące stanu eksploatacyjnego pojazdu
7.4. Możliwe wywołania w KSM poprzez A-CAN
7.5. Wiadomości wysyłane na A-CAN
7.6 Wiadomości odbierane na A-CAN
7.7. Przetwarzanie informacji KSM/FFR w przypadku wartości zadanej przez wiadomość KSM1_A
8. Opis styków i schematy połączeń
9. Realizacja i miejsce montażu przyłącza
10. Przykłady połączeń
11. Skrócony wzór przyporządkowania przyłączy
2
2
3
3
4
5
5
5
16
16
16
17
18
19
38
41
43
56
58
68
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR_KSM_Step1 1
84602855.022.png 84602855.023.png 84602855.024.png 84602855.025.png 84602855.001.png
1. Obszar zastosowania
Opis przyłączy kierowany jest do wszystkich producentów nadwozi, którzy potrzebują „zewnętrznego sterowania prędkością obrotową”
przy pojeździe użytkowym MAN. Port opisany w niniejszym dokumencie uzupełnia seryjny „port komunikacji ZDR z FFR” rozszerzając
go tym samym o wiele kolejnych funkcji. Przez port CAN w KSM (A-CAN) można podłączyć port systemu zarządzania taborem
(port FSM). Opisana tu realizacja przyłączy dotyczy pojazdów serii „Trucknology ® Generation“ (TG).
2. Stosowane określenia i skróty
Przy oznaczaniu styków zastosowano następujące określenia specjalistyczne lub skróty:
Określenie/Skrót
Objaśnienie
A-CAN
CAN nadwozia (CAN = Controller Area Network)
AUS
Wyłączenie funkcji FGR/FGB/ZDR
DBG
Ograniczenie prędkości obrotowej
DE
Wejście cyfrowe
EMV
Zgodność elektromagnetyczna
FFR
Komputer kontroli pojazdu
FGR/FGB/ZDR
Regulacja prędkości pojazdu/ograniczenie prędkości pojazdu/regulacja pośredniej prędkości obrotowej
FIN
Numer identyfi kacyjny pojazdu wg ISO 3779 lub normy MAN M 1036-7
FMS
System zarządzania taborem
FUP
Zespół parametrów funkcji
Skrzynia-N
Neutralny stan skrzyni biegów
GMT
Greenwich Mean Time
HGB
Ograniczenie prędkości maksymalnej
Włącznik-High-side
Wyjście przełączające do zacisku 30 (+U BAT )
HP
ZF- Automatyczna skrzynia biegów HP…
KSM
Indywidualny moduł sterowania
KS
Zwarcie
LED
Dioda elektroluminescencyjna
Włącznik- Low-side
Wyjście przełączające do zacisku 31 (-U BAT )
M3135
Norma zakładowa MAN (litera M + 4-cyfrowy numer)
MAN-cats II ®
Komputerowy system diagnostyczny warsztatów MAN
MBG
Ograniczenie momentu obrotowego
MEMORY
Wznowienie zapamiętanej funkcji
NA
Napęd dodatkowy
NMV
Wbudowany napęd dodatkowy zależny od silnika
PIN
Styk, terminal
PWM
Modulacja długości impulsów
NA
Power take off = odbiór napędu dodatkowego
Bieg R
Bieg wsteczny
SAE
society of automotive engineers
SET-
Spowalnianie ew. zmniejszanie i zadawanie prędkości obrotowej
SET+
Przyśpieszanie ew. podnoszenie i zadawanie prędkości obrotowej
SG
Urządzenie sterujące
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR_KSM_Step1 2
84602855.002.png 84602855.003.png 84602855.004.png 84602855.005.png 84602855.006.png
T-CAN
CAN zespołu napędowego (CAN = Controller Area Network)
+U BAT
Biegun dodatni akumulatora
-U BAT
Biegun ujemny akumulatora
UTC
Universal Time Code
VIN
vehicle identifi cation number wg ISO 3779 lub normy MAN M 1036-7
WSK
Włączalne sprzęgło hydrokinetyczne
ZBR
Centralny komputer pokładowy
ZDR
Regulacja/regulator pośredniej prędkości obrotowej
3.
Współobowiązujące normy i dyrektywy
W każdym przypadku aktualne dyrektywy konstrukcyjne dla samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych, do w
szczególności broszura „Elektryka“ i „Trucknology ® Generation“; łącznie ze wszystkimi dodatkami w informacjach dla
producentów nadwozi (www.manted.de).
MAN – broszura obciążeń – przekaźniki do pojazdów użytkowych
MAN – norma M 3285 (EMV) oraz wytyczna 72/245/EWG wraz z 95/54/EWG
MAN – norma M3135 (instalacje elektryczne)
Norma MAN M 3331/1-2
(Port High-Speed-CAN dla systemów elektronicznych w pojazdach użytkowych MAN
Norma MAN M 1036-7 (numer identyfi kacyjny pojazdu)
DIN 40 050
DIN 40 839 część 1, 3 i 4
DIN 57 879, część 3
VDE 0879, część 3
VG 95 370 do 95 377
MIL-STO 461 i 462
ISO 11898-24V
SAE J1939/ff
Specyfi kacja Bosch 2.0B
ISO 3779
FMS-Standard (www.fms-standard.com)
4. Adresy i kompetencje
Źródła odniesienia wynikają z dyrektyw konstrukcyjnych MAN dla pojazdów ciężarowych. Dyrektywy są dostępne w:
MAN Nutzfahrzeuge AG / Abt. ESC (Fax: +49 089 1580 4264)
Postfach 50 06 20
D-80976 München
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR_KSM_Step1 3
84602855.007.png 84602855.008.png 84602855.009.png 84602855.010.png 84602855.011.png
5. Ogólne wskazówki do portu komunikacji ZDR z KSM
To przyłącze nie wchodzi w skład wyposażenia seryjnego i musi być zamawiane oddzielnie.
W celu umożliwienia fabrycznego zaprogramowania, wymagane parametry sterownika KSM oraz ograniczenia prędkości
obrotowej, momentu obrotowego i in. należy przekazać do punktu sprzedaży MAN podczas fi nalizowania zlecenia.
Wyposażenie urządzenia „Start-Stop” jest systemem niezależnym od zewnętrznego sterowania prędkością obrotową i musi być
zamawiane oddzielnie. Przewody dla oddzielnego elementu obsługowego (Silnik – Start-Stop) leżą zrolowane na końcu ramy.
Wyposażenie w „blokadę jazdy wstecz dla śmieciarek” nie jest częścią składową przyłącza i należy ją zamawiać oddzielnie.
Podczas okablowywania przyłącza wymagane jest zachowanie szczególnej ostrożności, ponieważ jest to istotna
ingerencja w sieć pokładową i w okablowanie elektroniki.
Dopuszcza się stosowanie wyłącznie instalacji elektrycznych odpowiadających normie MAN 3135.
Należy stosować tylko takie przekaźniki, które odpowiadają warunkom określonym w broszurze fi rmy MAN dotyczącej obciążeń
przekaźników dla okablowania zewnętrznego.
Zaciskanie terminali należy wykonać w sposób należyty, uwzględniając wskazania ich producenta.
Zewnętrzne elementy obsługowe nadwozia muszą być odpowiednie dla stopnia ochrony IP69K zgodnie z normą DIN 40 050
i dodatkowo muszą być zabezpieczone przed ingerencją osób nieupoważnionych.
Zasilanie (+U BAT ) agregatów i sterowników należących do nadwozia musi być pobierane z akumulatorów poprzez oddzielne
i właściwe zabezpieczenie instalacji. Pobieranie +12V tylko z jednego akumulatora jest niedopuszczalne.
Jako instalacja masy powinien być zastosowany oddzielny przewód przyłączony do punktu masowego przy łożu silnika (rama
pojazdu nie może być wykorzystywana jako instalacja masy).
Różne potencjały masy okablowania zewnętrznego nie mogą być ze sobą łączone.
Okablowanie przyłącza musi być odprzężone od obwodu prądu obciążenia sterowników nadwozia.
Zewnętrzne okablowanie musi spełniać wymagania normy MAN M 3285 dla systemu pojazdu użytkowego.
Urządzenia radiotechniczne takie, jak np. zdalne sterowanie, nie mogą mieć wpływu na żadne funkcje, które zostały opisane
w broszurze dotyczącej obciążeń.
Opublikowane przez fi rmę MAN w celu unaocznienia przykłady połączeń nie stanowią wskazówek konstrukcyjnych.
Kto podejmuje się okablowania przyłącza, ten ponosi w tym zakresie odpowiedzialność.
Zmiany fabrycznie ustawionego funkcjonowania portu mogą być dokonywane przez punkty serwisowe MAN lub
przez kontraktowych partnerów MAN. W celu przeprowadzenia zmian wymagane jest zastosowanie komputera serwisowego
MAN-cats II ® .
Warsztatowi eksperci w dziedzinie MAN-cats ® mogą, w zakresie oferowanym przez komputer serwisowy,
zamawiać dodatkowe (np. dla przypadków szczególnych) fabryczne rozwiązania systemowe.
W takim przypadku dział ESC udostępnia warsztatom usługę „Fabryczna parametryzacja pojazdu“.
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR_KSM_Step1 4
84602855.012.png 84602855.013.png 84602855.014.png 84602855.015.png 84602855.016.png
6. Wskazówki dotyczące parametryzacji KSM
6.1. Podstawowa funkcja przy regulacji pośredniej prędkości obrotowej
Parametryzacja poszczególnych trybów ZDR następuje w FFR. Poprzez seryjny port ZDR (FFR) poszczególne tryby mogą być
wybierane zewnętrznie (spoza kabiny kierowcy).
Możliwości parametryzacji FFR oraz konfi guracja styków „portu komunikacji ZDR z FFR“ zostały opisane w dokumencie
„Port komunikacji ZDR z komputerem kontroli pojazdu dla zewnętrznych sterowań przy TG“.
Dzięki „portowi komunikacji ZDR z KSM“ funkcje elementu obsługowego tempomatu takie jak ‚SET+“, ‚SET-“, „MEMORY“ i
„AUS“ mogą być dostępne na zewnątrz (poza kabiną kierowcy).
Ponadto mogą być realizowane kolejne pośrednie prędkości obrotowe poprzez aktywowanie ograniczenia prędkości obrotowej.
6.2. Możliwości parametryzacji KSM
W przypadku KSM przy pomocy MAN-cats II ® mogą być parametryzowane następujące funkcje:
Ograniczenie prędkości obrotowej i momentu obrotowego
W przypadku aktywowania odpowiednich styków ograniczenia momentu obrotowego (X1997/Pin 1 i 2) nastąpi wybranie
sparametryzowanych wartości ograniczonej prędkości obrotowej i ograniczonego momentu obrotowego.
Ustawienie fabryczne:
Sygnał
Prędkość obrotowa
Moment obr.
Ograniczenie prędkości obr./Momentu obr. 1
1500 obr./min
100%
Ograniczenie prędkości obr./Momentu obr. 2
1800 obr./min
100%
Ograniczenie prędkości obr./Momentu obr. 3
1200 obr./min
100%
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR_KSM_Step1 5
84602855.017.png 84602855.018.png 84602855.019.png 84602855.020.png 84602855.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin