Rozwoj.doc

(46 KB) Pobierz
Rozwój psychomotoryczny i społeczny dziecka w poszczególnych okresach rozwoju

Rozwój psychomotoryczny i społeczny dziecka w poszczególnych okresach rozwoju

 

 

Rozwój dziecka

                    definicja: proces obejmujący serię progresywnych zmian, które w uporządkowany sposób prowadzą do celu, jakim jest osiągnięcie dojrzałości organizmu

                    czas: od poczęcia do dojrzałości

 

Rozwój psychiczny dziecka

                    proces polegający na zmianach jakościowych oraz ilościowych czynności psychicznych oraz zmian osobowości, które w uporządkowany sposób prowadzą do osiągnięcia dojrzałości psychicznej człowieka (nabywanie nowych umiejętności, nabywanie orientacji w środowisku otaczającym, nabywanie wiedzy, kształtowanie osobowości i uczuć).

 

Rozwój umysłowy dziecka

                     procesy psychiczne (poznawcze, emocjonalne, motywacyjne),

                     właściwości psychiczne danego dziecka (temperament, charakter, zdolności zainteresowanie)

                     procesy poznawcze (orientacja, pamięć, wyobraźnia, myślenie, mowa)

                     ścisły związek pomiędzy rozwojem biologicznym, psychicznym i społecznym

                     wpływy środowiskowe (wychowanie, bodźce, wzorce)

 

Noworodek

                    przewaga zginaczy - zgięciowe ułożenie kończyn

                    gwałtowne ruchy, słaba koordynacja

                    silne odruchy noworodkowe

                    na chwilę podnosi głowę, w trakcji - głowa opada

                    komunikacja: płacz (krzyk bez łez), krótkie gardłowe dźwięki

                    na chwilę skupia wzrok na twarzy ludzkiej

                    sen: 20-22 godziny

 

Odruchy noworodkowe

        Odruch na światło
        Odruch „oczu śpiącej lalki"
        Odruch ssania
        Odruch szukania
        Odruch toniczny szyjny asymetryczny – Magnusa de Kleyne’a
        Odruch chwytny – małpi
        Skrzyżowany odruch wyprostu kończyn
        Odruch Moro-( obejmowania )
        Odruch stąpania (podparcia)
        Odruch wygięcia grzbietu (odruch Galanta)
        Odruch pełzania ( Bauera)

 

Niemowlę

                     szybkie zmiany w psychice i zachowaniu dziecka

        przejście od postawy biernej do czynnej i działania odruchowego do celowego

        przejście od bezradności do sprawności lokomocyjnej i manipulacyjnej

        zmiejszanie liczby godzin snu (z 20 do 14)

        nabywanie zdolności kontaktowania się z otoczeniem (gesty, dźwięki)

        nabycie zdolności do nawiązywania kontaktów społecznych

 

 

 

Niemowlę - I kwartał

                    wzrok - fiksacja

                    słuch - rozwój zdolności lokalizacji dźwięku

                    smak - duża wrażliwość

                    motoryka - powtarzanie ruchów (od 2mż) - ćwiczenie mięśni

                    emocje - pojawianie się innych niż przyjemność i przykrość, reakcja na kontakt z opiekunem

                    mowa - krzyk w celu zaspokojenia potrzeb, od 3 mż - początek gaworzenia

                    kontakty społeczne - uśmiech - 6-8 t.ż.

                     2 miesiąc życia - na brzuchu unosi główkę na 10 sekund, zaczyna wodzić wzrokiem, uśmiecha się, gruchające dźwięki

                     3 miesiąc życia - na brzuchu utrzymuje główkę 1 minutę, w pozycji siedzącej lepiej, zgina nogi przy oparciu o podłoże, próbuje trzymać grzechotkę, reaguje ożywieniem na twarz ludzką, na głos odpowiada głosem, uśmiecha się i grucha, spontanicznie wydaje gardłowe głoski

 

Niemowlę - II kwartał

                    zmysły - dalszy rozwój, orientacja przestrzenna, rozpoznawanie źródła dźwięku

                    motoryka - stopniowy zanik odruchów noworodkowych, symetryczne ułożenie ciała, kończyny bardziej wyprostowane, 4 mż - unoszenie głowy, obroty, 6 mż siadanie przy podciąganiu, proste manipulacje

                    emocje - okrzyki radości

                    kontakty społeczne - gaworzenie w odpowiedzi na mowę

                    4 miesiąc życia - na brzuchu długo unosi głowę i klatkę piersiową, opierając się na przedramionach, uniesione podkurcza nogi, bawi się rączkami, celowo wyciąga rączki do grzechotki, niesie do buzi, trzyma 1 przedmiot, śmieje się, odpowiada na zaczepki

                    5 miesiąc życia - obraca się, na brzuchu opiera się na dłoniach, czasami 1 dłoni, pojawiają się sylaby

                    6 miesiąc życia - siedzi z podparciem, kontroluje głowę, chwyta całą powierzchnią dłoni, przekłada z ręki do ręki, gaworzy, tworzy łańcuchy sylabowe

 

Niemowlę - III kwartał

                    motoryka - siedzi, zwiększenie precyzji ruchów, również manipulacyjnych (kciuk przeciwstawny)

                    rozwój umysłowy - siedzenie poszerza horyzonty

                    uczucia - silne związki z najbliższymi, lęk przed obcymi, ważny kontakt z matką

                    kontakty społeczne - odróżnia obcych

                     7 miesiąc życia - siedzi, bawi się nóżkami, “sprężynuje", trzyma 2 przedmioty, obraca przedmiot, szuka wzrokiem przedmiotu, który mu upadł ( dawniej brał nowy)

                     8 miesiąc życia - obraca się wokół własnej osi, sprawnie manipuluje przedmiotem, łatwiej koncentruje się, śledzi zjawiska w bezpośrednim otoczeniu, komunikuje się za pomocą gestów o stałym znaczeniu, stale mówi (ciągi sylab)

                     9 miesiąc życia - próbuje raczkować, siada z leżenia na boku, stoi trzymane, celowo upuszcza przedmiot , wyjmuje mniejsze przedmioty z większych, kojarzy słowa z ich znaczeniem „pa-pa", powtarza dwa razy te samą sylabę „ma-ma”

 

Niemowlę - IV kwartał

                    motoryka - raczkowanie, stawanie i chodzenie przy przedmiotach i samodzielne, dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa (jednoczesna manipulacja dwoma przedmiotami)

                    rozwój umysłowy - badanie przedmiotów, posługiwanie się nimi, rola zabawek

                    kontakty społeczne - reaguje na polecenia, zna swoje imię, naśladuje dorosłych

                     10 miesiąc życia - siada z wyprostowanymi nogami i plecami, w wspina się po meblach, postępy w koordynacji obu rąk , pragnie aprobaty dorosłych, zaczyna rozumieć mowę, wykonuje proste polecenia.

                     11 miesiąc życia - swobodnie raczkuje, chodzi bokiem przytrzymując się mebli, chodzi trzymane za rączki, samodzielnie je ciastka, pije z filiżanki, rozumie zakazy

12 miesiąc życia - próby samodzielnego stania, pierwsze kroki, podaje przedmiot, wkłada i wyjmuje z pojemnika przez wąski otwór małe przedmioty, mówi pierwsze słowa, rozumie ich sens.

Małe dziecko

                    duża ruchliwość, bogate formy aktywności

                    stopniowa automatyzacja chodu, zdobywanie umiejętności wchodzenia na schody (2 lata), wspinania na przedmioty (1,5 roku), biegania (2 lata), stania na jednej nodze (3 lata) schodzenia ze schodów (3 lata), jazdy na rowerze (3 lata)

                    wzrost sprawności manualnej, rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej , nauka posługiwania się przedmiotami codziennego użytku (naśladownictwo)

 

Rozwój umysłowy małego dziecka

                     aktywne poznawanie świata 

                     orientacja przestrzenna

                     ustalanie się potencjału intelektualnego dziecka - ważne liczne bodźce i optymalne warunki

                     pamięć - nawet długotrwała 

                     mimowolna, przerzutna uwaga

                     rozwój myślenia, wyraz w działaniu, głośne wyrażanie myśli

                     brak poczucia czasu 

                     rytuały

                     mowa - intensywny rozwój (2 lata - 300 słów, proste zdania; 3 lata - 1500 wyrazów,zdania); rola mowy dorosłych

 

Małe dziecko - rozwój społeczny

                     wzbogacanie życia uczuciowego , uczucia gwałtowne i zmienne, stopniowe nabywanie umiejętności opanowywania gwałtownych reakcji

                     odwzajemnianie uczuć najbliższych

                     kształtowanie się poczucia obowiązku i porządku

                     rozumienie odrębność od innych, przekora i negatywizmem

                     wzbogacają się  kontakty dziecka z otoczeniem - lokomocja, mowa

                     kontakty z rówieśnikami - orientacyjno-badawcze, w 3 rż. współczuje, pociesza

                     koniec 3 rż. - dziecko przejawia cechy typowe dla środowiska, w którym wzrasta

 

Małe dziecko - działalność i umiejętności

                    zabawa (ruchowa, manipulacyjna), nauka poprzez zabawę; pod koniec 3 rż - zabawy w role

                    samoobsługa, nawyki higieniczne, kontrola oddawania moczu i kału

 

Okres przedszkolny

                    rozwój umiejętności  kontroli otoczenia i początki aktywnego stosunku do otaczającego świata

 

Okres przedszkolny - motoryka

                    duża ruchliwość, po 5 - 6 roku życia stopniowo maleje

                    dalszy wzrost sprawności ruchowej i koordynacji, opanowanie trudniejszych form ruchu (jazda na rowerku 2-kołowym, na nartach , łyżwach)

                    doskonalenie ruchów manipulacyjnych

                    przewaga jednej ręki.

 

Okres przedszkolny - rozwój intelektualny

                     zróżnicowane myślenie (charakter konkretny, sytuacyjny, z czasem - abstrakcyjne, magiczne i animacyjne) i spostrzeganie

                     rozwój pamięci

                     nowe pojęcia, prawa, zjawiska -  „wiek pytań"

                     bujna wyobraźnia, konfabulacje

                     egocentryzm

                     identyfikacja płci, świadomość własnego ciała

                     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin