Rozwoj.doc
(
46 KB
)
Pobierz
Rozwój psychomotoryczny i społeczny dziecka w poszczególnych okresach rozwoju
Rozwój psychomotoryczny i społeczny dziecka w poszczególnych okresach rozwoju
Rozwój dziecka
•
definicja: proces obejmujący serię progresywnych zmian, które w uporządkowany sposób prowadzą do celu, jakim jest osiągnięcie dojrzałości organizmu
•
czas: od poczęcia do dojrzałości
Rozwój psychiczny dziecka
•
proces polegający na zmianach jakościowych oraz ilościowych czynności psychicznych oraz zmian osobowości, które w uporządkowany sposób prowadzą do osiągnięcia dojrzałości psychicznej człowieka (nabywanie nowych umiejętności, nabywanie orientacji w środowisku otaczającym, nabywanie wiedzy, kształtowanie osobowości i uczuć).
Rozwój umysłowy dziecka
•
procesy psychiczne (poznawcze, emocjonalne, motywacyjne),
•
właściwości psychiczne danego dziecka (temperament, charakter, zdolności zainteresowanie)
•
procesy poznawcze (orientacja, pamięć, wyobraźnia, myślenie, mowa)
•
ścisły związek pomiędzy rozwojem biologicznym, psychicznym i społecznym
•
wpływy środowiskowe (wychowanie, bodźce, wzorce)
Noworodek
•
przewaga zginaczy - zgięciowe ułożenie kończyn
•
gwałtowne ruchy, słaba koordynacja
•
silne odruchy noworodkowe
•
na chwilę podnosi głowę, w trakcji - głowa opada
•
komunikacja: płacz (krzyk bez łez), krótkie gardłowe dźwięki
•
na chwilę skupia wzrok na twarzy ludzkiej
•
sen: 20-22 godzin
y
Odruchy noworodkowe
–
Odruch na światło
–
Odruch „oczu śpiącej lalki"
–
Odruch ssania
–
Odruch szukania
–
Odruch toniczny szyjny asymetryczny – Magnusa de Kleyne’a
–
Odruch chwytny – małpi
–
Skrzyżowany odruch wyprostu kończyn
–
Odruch Moro-( obejmowania )
–
Odruch stąpania (podparcia)
–
Odruch wygięcia grzbietu (odruch Galanta)
–
Odruch pełzania ( Bauera)
Niemowlę
•
szybkie zmiany w psychice i zachowaniu dziecka
–
przejście od postawy biernej do czynnej i działania odruchowego do celowego
–
przejście od bezradności do sprawności lokomocyjnej i manipulacyjnej
–
zmiejszanie liczby godzin snu (z 20 do 14)
–
nabywanie zdolności kontaktowania się z otoczeniem (gesty, dźwięki)
–
nabycie zdolności do nawiązywania kontaktów społecznych
Niemowlę - I kwartał
•
wzrok - fiksacja
•
słuch - rozwój zdolności lokalizacji dźwięku
•
smak - duża wrażliwość
•
motoryka - powtarzanie ruchów (od 2mż) - ćwiczenie mięśni
•
emocje - pojawianie się innych niż przyjemność i przykrość, reakcja na kontakt z opiekunem
•
mowa - krzyk w celu zaspokojenia potrzeb, od 3 mż - początek gaworzenia
•
kontakty społeczne - uśmiech - 6-8 t.ż.
•
2 miesiąc życia - na brzuchu unosi główkę na 10 sekund, zaczyna wodzić wzrokiem, uśmiecha się, gruchające dźwięki
•
3 miesiąc życia - na brzuchu utrzymuje główkę 1 minutę, w pozycji siedzącej lepiej, zgina nogi przy oparciu o podłoże, próbuje trzymać grzechotkę, reaguje ożywieniem na twarz ludzką, na głos odpowiada głosem, uśmiecha się i grucha, spontanicznie wydaje gardłowe głoski
Niemowlę - II kwartał
•
zmysły - dalszy rozwój, orientacja przestrzenna, rozpoznawanie źródła dźwięku
•
motoryka - stopniowy zanik odruchów noworodkowych, symetryczne ułożenie ciała, kończyny bardziej wyprostowane, 4 mż - unoszenie głowy, obroty, 6 mż siadanie przy podciąganiu, proste manipulacje
•
emocje - okrzyki radoś
ci
•
kontakty społeczne - gaworzenie w odpowiedzi na mowę
•
4 miesiąc życia - na brzuchu długo unosi głowę i klatkę piersiową, opierając się na przedramionach, uniesione podkurcza nogi, bawi się rączkami, celowo wyciąga rączki do grzechotki, niesie do buzi, trzyma 1 przedmiot, śmieje się, odpowiada na zaczepki
•
5 miesiąc życia - obraca się, na brzuchu opiera się na dłoniach, czasami 1 dłoni, pojawiają się sylaby
•
6 miesiąc życia - siedzi z podparciem, kontroluje głowę, chwyta całą powierzchnią dłoni, przekłada z ręki do ręki, gaworzy, tworzy łańcuchy sylabowe
Niemowlę - III kwartał
•
motoryka - siedzi, zwiększenie precyzji ruchów, również manipulacyjnych (kciuk przeciwstawny)
•
rozwój umysłowy - siedzenie poszerza horyzonty
•
uczucia - silne związki z najbliższymi, lęk przed obcymi, ważny kontakt z matką
•
kontakty społeczne - odróżnia obcych
•
7 miesiąc życia - siedzi, bawi się nóżkami, “sprężynuje", trzyma 2 przedmioty, obraca przedmiot, szuka wzrokiem przedmiotu, który mu upadł ( dawniej brał nowy)
•
8 miesiąc życia - obraca się wokół własnej osi, sprawnie manipuluje przedmiotem, łatwiej koncentruje się, śledzi zjawiska w bezpośrednim otoczeniu, komunikuje się za pomocą gestów o stałym znaczeniu, stale mówi (ciągi sylab)
•
9 miesiąc życia - próbuje raczkować, siada z leżenia na boku, stoi trzymane, celowo upuszcza przedmiot , wyjmuje mniejsze przedmioty z większych, kojarzy słowa z ich znaczeniem „pa-pa", powtarza dwa razy te samą sylabę „ma-ma”
Niemowlę - IV kwartał
•
motoryka - raczkowanie, stawanie i chodzenie przy przed
miotach i samodzielne, dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa (jednoczesna manipulacja dwoma przedmiotami)
•
rozwój umysłowy - badanie przedmiotów, posługiwanie się nimi, rola zabawek
•
kontakty społeczne - reaguje na polecenia, zna swoje imię, naśladuje dorosłych
•
10 miesiąc życia - siada z wyprostowanymi nogami i plecami, w wspina się po meblach, postępy w koordynacji obu rąk , pragnie aprobaty dorosłych, zaczyna rozumieć mowę, wykonuje proste polecenia.
•
11 miesiąc życia - swobodnie raczkuje, chodzi bokiem przytrzymując się mebli, chodzi trzymane za rączki, samodzielnie je ciastka, pije z filiżanki, rozumie zakazy
12 miesiąc życia - próby samodzielnego stania, pierwsze kroki, podaje przedmiot, wkłada i wyjmuje z pojemnika przez wąski otwór małe przedmioty, mówi pierwsze słowa, rozumie ich sens.
Małe dziecko
•
duża ruchliwość, bogate formy aktywności
•
stopniowa automatyzacja chodu, zdobywanie umiejętności wchodzenia na schody (2 lata), wspinania na przedmioty (1,5 roku), biegania (2 lata), stania na jednej nodze (3 l
ata) schodzenia ze schodów (3 lata), jazdy na rowerze (3 lata)
•
wzrost sprawności manualnej, rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej , nauka posługiwania się przedmiotami codziennego użytku (naśladownictwo)
Rozwój umysłowy małego dziecka
•
aktywne poznawanie św
iata
•
orientacja przestrzenna
•
ustalanie się potencjału intelektualnego dziecka - ważne liczne bodźce i optymalne warunki
•
pamięć - nawet długotrwała
•
mimowolna, przerzutna uwaga
•
rozwój myślenia, wyraz w działaniu, głośne wyrażanie myśli
•
brak poczucia cz
asu
•
rytuały
•
mowa - intensywny rozwój (2 lata - 300 słów, proste zdania; 3 lata - 1500 wyrazów,zdania); rola mowy dorosłych
Małe dziecko - rozwój społeczny
•
wzbogacanie życia uczuciowego , uczucia gwałtowne i zmienne, stopniowe nabywanie umiejętności opanowywania gwałtownych reakcji
•
odwzajemnianie uczuć najbliższych
•
kształtowanie się poczucia obowiązku i porządku
•
rozumienie odrębność od innych, przekora i negatywizmem
•
wzbogacają się kontakty dziecka z otoczeniem - lokomocja, mowa
•
kontakty z rówieśnikami - orientacyjno-badawcze, w 3 rż. współczuje, pociesza
•
koniec 3 rż. - dziecko przejawia cechy typowe dla środowiska, w którym wzrasta
Małe dziecko - działalność i umiejętności
•
zabawa (ruchowa, manipulacyjna), nauka poprzez zabawę; pod koniec 3 rż - zaba
wy w role
•
samoobsługa, nawyki higieniczne, kontrola oddawania moczu i kału
Okres przedszkolny
•
rozwój umiejętności kontroli otoczenia i początki aktywnego stosunku do otaczającego świata
Okres przedszkolny - motoryka
•
duża ruchliwość, po 5 - 6 roku życia stopniowo maleje
•
dalszy wzrost sprawności ruchowej i koordynacji, opanowanie trudniejszych form ruchu (jazda na rowerku 2-kołowym, na nartach , łyżwach)
•
doskonalenie ruchów manipulacyjnych
•
przewaga jednej ręki.
Okres przedszkolny - rozwój intelektualn
y
•
zróżnicowane myślenie (charakter konkretny, sytuacyjny, z czasem - abstrakcyjne, magiczne i animacyjne) i spostrzeganie
•
rozwój pamięci
•
nowe pojęcia, prawa, zjawiska - „wiek pytań"
•
bujna wyobraźnia, konfabulacje
•
egocentryzm
•
identyfikacja płci, świadomość własnego ciała
•
...
Plik z chomika:
fizjotczew
Inne pliki z tego folderu:
Kwartał II.ppt
(422 KB)
I kwartał.pptx
(807 KB)
4 kwartal.ppt
(1471 KB)
Trzeci__kwartal.ppt
(1192 KB)
Fazy rozwoju dzieci niepełnosprawnych.pdf
(335 KB)
Inne foldery tego chomika:
Aerobik dla dzieci
Autyzm
Bajki terapeutyczne
Bobath
cwiczenia Zabajka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin