Antoni Malczewski - Maria (BN) - oprac. R. Przybylski.doc

(75 KB) Pobierz
ANTONI MALCZEWSKI MARIA (BN) oprac

ANTONI MALCZEWSKI MARIA (BN) oprac. R. Przybylski

 

ŻYCIE POETY

 

Dzieciństwo i młodość

 

- 1779: Jan Malczewski kupuje szefostwo regimentu wojsk koronnych

- 1790: do jego regimentu przenosi się płk Filip Hauman, towarzyszy mu żona, Konstancja

- Konstancja i Filip rozwodzą się

- Malczewski wstępuje do Targowicy

- 1792: ślub Jana i Konstancji

 

- 3 VI 1793: urodziny Antoniego w Warszawie

- 4 lata mieszkają w Kniahiniu, koło Dubna (na Wołyniu)

- 1800: Konstancja umiera, Antonim zajmuje się Julianna z Błędowskich Skibicka, a jej syn, Franciszek, jest jego najlepszym przyjacielem

- 1805: Gimnazjum Wołyńskie w Krzemieńcu

*              wyrwanie młodzieży z kręgu sarmackiej ciemnoty

*              obrona humanistycznych i patriotycznych tradycji Oświecenia

- 1809: ucieczki uczniów gimn. przez granicę

*              dyr. gimn. (Czacki) był temu przeciwny, wiązał nadzieje na przyszłość z osobą cara

- 1 IX 1811: Malczewski w Korpusie Inżynierów w Księstwie Warszawskim

(Ks. przygotowywało się do wojny z Rosją)

*              Antoni skierowany do Modlina

*              wieczory w salonach warszawskich

*              mieszka z Aleksander Błędowskim

*              konflikt z Błędowskim: pokłócili się o Karolinę z Walewskich Chodkiewiczowi (żonę Aleksandra), Antoni jej bronił, Chodkiewicz był sekundantem, Malczewski chybił, pozwolono mu znowu strzelić, aż w końcu Błędowski postrzelił go w stopę, pogodzili się

*              w pałacu Paca: Antoni dosiadł konia, który był nie do okiełznania, otarł chorą stopę, nie mógł wziąć udziału w wojnie

*              w Modlinie podczas oblężenia, aż do kapitulacji 25 XII 1813

- wraca na Wołyń i pisze list poetycki do Chodkiewicza (1814)

*              czasy Napoleona = lata walki o wielkość ideału życiowego

*              fatalistyczne przekleństwo, jakie ciąży na Polsce, zostało udowodnione klęską Napoleona

*              krytycyzm w stosunku do porządku po 1815 r.

*              rozmyślania nad smutkiem bytowania ludzkiego w społ.

- 1815: powrót do Warszawy

- 1816: zwolnienie z wojska i podróż z Franciszką Fryderykową Lubomirską

 

Podróże

 

- Szwajcaria, (1817) Włochy: zerwanie z księżną, Paryż: chemia i mesmeryzm, (1818) Jezioro Genewskie, Mont Blanc (Podróż na Górę Białą opisana w liście do prof. Picteta), Włochy: z ks. Czetwertyńskim, pdp poznaje Byrona, wozi jego podobiznę i dzieła

- Byron to dla Antoniego lekcja rozczarowania człowieka do swoich czasów

- 1821: powrót do kraju, na Wołyń (wioska Łaski): wiersz O, jak przykro do swoich wracać bez nadziei

 

Wiek klęski

 

- odwiedza sąsiadów, podsędków Rucińskich

- leczy chorą na histerię Rucińską magnetyzmem (często ~ mistycyzm, w Wwie leczył tak Baudouin de Courtenay)

- Rucińska mówi, że tylko obecność Malczewskiego jest dla niej lekarstwem, rozwodzi się

- Antoni umieszcza Rucińską u krewnych Modzelewskich w Łucku, ale ona jedzie za nim do Hnidawy, wyjeżdżają z Wołynia do Warszawy (1824)

*              pisarz choruje, najpdp na raka

*              dawni przyjaciele zrywają z nim kontakty

*              zostaje urzędnikiem ministerstwa spraw wewn., ale Rucińska chce, by był z nią cały czas, więc rezygnuje z pracy dla świętego spokoju

- 7 – 9 VIII 1825: Antoni kończy swe jedyne dzieło

*              poemat się nie sprzedaje

*              pisarz nie ma pieniędzy, pożycza od Karola hr. Kossowskiego

- 2 V 1826: pisarz umiera

*              Rucińska zabiera jego rzeczy i znika, wraca do podsędka i cieszy się dobrym zdrowiem

*              pogrzebem zajął się Karol Kossowski

- 1830: grobu Malczewskiego na Powązkach nie można już znaleźć

- poł. XIX wieku: Skimborowicz stawia na cmentarzu kamień „ku uczczeniu pamięci autora Marii

 

MIEJSCE POEMATU W DZIEJACH POLSKIEJ EPIKI POETYCKIEJ

 

Tradycyjne odczytanie Marii

 

1.      jako niemal dosłowne naśladownictwo Byrona

2.      Mickiewicz Lit. słowiańska: od Byrona różni ją uczucie chrześcijańskie; poezja o wiecznym cierpieniu ludzi wygnanych z raju; chrześcijańska reakcja na rewolucyjną poezję Byrona

3.      poemat historyczny, o dziejach Polski; twórcza kontynuacja Byrona; doniosła rola w kształtowaniu się romantyczne epiki poetyckiej w Polsce (poematu historycznego)

 

Malczewski i Byron

 

- bunt byronowski

*              opozycja wobec teorii poświęcenia i ofiary człowieka na ołtarzu mądrej społeczności

*              obrona pokolenia romantyków przed racjonalistyczną teorią Hegla o obiekcie jako nadrzędnym systemie, wobec którego bunt jednostki jest karygodnym zwyrodnieniem

*              wołanie o prawo do buntu wobec świata

*              konieczność tworzenia nowego systemu pojęć o moralności i pięknie

- Byron = „apostoł sceptycyzmu”

- wg Malczewskiego Byron wyraził ostateczną prawdę o człowieku, sam Antoni był więc „tylko” wnikliwym i nowatorskim kontynuatorem jego epiki poetyckiej, nie buntował się wobec niej

 

Powstanie polskiej romantycznej powieści poetyckiej

 

- Malczewski przeniósł do literatury polskiej bajroniczną formę epiki poetyckiej, tzw. powieść poetycką – romantyczny poemat filozoficzno-moralny

- Mickiewicz już zaczął szukać najbardziej właściwej formy dla epickiego obrazu historii

*              Grażyna (w rzeczywistości była tylko modyfikacją epopei)

*              najcenniejszy spadek po dziejach to hasło: żadnej ugody z najeźdźcą

*              historia to nauczycielka ludzi, którzy aprobatę „4 rozbioru” (1815) uważali za tchórzliwą, antypatriotyczną ugodę z wrogiem

*              historia to mistrzyni buntowników

- cechy epopei („wiersza bohaterskiego”):

*              duża wierność w opisie epoki historycznej – realizm historyczny

*              „machina cudowna”

*              opisywanie epoki odległej

- w Grażynie nie ma już przełomowego zdarzenia historycznego i cudowności, ale jest to wciąż poemat o przeszłości, współczesna jest tylko aluzja polityczna, a moralny konflikt został rozwiązany tradycyjnie, antybajronicznie

- historia w Marii Malczewskiego:

*              u Byrona: obraz historii to konwencja literacka, kształtowana kilkoma kreskami, wydobywającymi nastrój lub konflikt

*              Malczewski: dramat człowieka uwikłanego w zdarzenia historyczne

*              historia to umowna konwencja, maska à synteza historii

*              przykłada większą uwagę do poetyckiego obrazu historii niż Byron – ścisła wizja XVII w.

*              synteza oparta jest o materiał rzeczywisty i realizm szczegółów (~ Scott)

- sprzeczności w poemacie:

*              współczesne zagadnienia moralne i filozoficzne

*              umowne, maskaradowe traktowanie historii

*              pomieszanie szczegółowych danych historycznych z pobłażliwością dla pdp

 

MARIA JAKO ROMANTYCZNY POEMAT FILOZOFICZNY

 

Przeciw społecznej etyce oświecenia

 

- każdą z 2 pieśni Marii otwiera motyw przemijania ludzkiego à o sensowności ludzkiego bytu

- przekonanie o potworności świata (vs. etyka oświeceniowa)

- pocieszenie boskie (ważne dla sentymentalistów) niewiele się liczy, nie broni człowieka przed rozpaczą i nie zmienia postaci świata

 

Bunt romantyczny

 

- Wacław to jeden z pierwszych manifestów romantycznej rozpaczy

*              przeznaczeniem człowieka jest odczucie utraty wszelkich dóbr i prawd

*              ludzie usiłują się bronić przed pustką, Wacław wierzy w miłość

- Wacław i Maria nie są klasyczną parą romantycznych kochanków

- postać Marii wywodzi się z sentymentalnych motywów (~ duma, ale dumy były nieporadne, wulgarne i zabawne niekiedy w swoim braku motywacji) à konwencja stała się poetycka

*              ukochany jedzie na bój (rycerz, ból rozstania)

*              podziw dla kochanka, który nie splamił honoru patriotycznego

*              złe myśli i przeczucia

*              pociecha w religii

*              nie ma w niej nic, co w chwili rozpaczy kazałoby przekląć porządek świata

- miłość Marii jest sentymentalna, ale miłość Wacława jest w pełni romantyczna, wiedzie nie do pokory, ale do buntu

*              jego ojciec zamordował mu żonę, więc Wacław stał się ojcobójcą

*              zohydził tym samym własne sumienie, zniszczył czystość

- świat jest obiektem pogardy i nienawiści (vs. oświeceniowa utopia o zgodności interesów między społ. a jednostką)

- manifest skrajnego indywidualizmu à człowiek może wymierzyć sobie sprawiedliwość ponad odwiecznymi zasadami sumienia

 

Romantyczny pesymizm

 

- Miecznik: broni wiary w sensowność ludzkiego losu

- patriotyzm (obok miłości) próbuje stworzyć człowiekowi atmosferę szczęścia na ziemi

- koniec poematu to obraz starca, któremu zostało już tylko przeżycie ohydy świata, ukorzenie się przed jego ironią i sarkazmem (gdy M. narażał życie dla ojczyzny, Wojewoda dokonał mordu na jego córce)

- Malczewski stawia nad wszystkimi usiłowaniami ludzkimi znak zapytania

- dramat bohaterów ma konkretne społeczne motywy, przyczyną ich nieszczęść są ludzie

- bohaterowie podlegają też prawom, które rządzą dolą ludzką niezmiennie i bezwzględnie (postaci fantastyczne: Maski, Pacholę) à fatalistyczny tragizm bytu człowieka

*              Pacholę: personifikacja zgryzoty i niedoli w duchu poezji gminnej

*              śpiewają pieśń o przeznaczeniu człowieka

- świat społeczny stał się narzędziem niepojętego i okrutnego losu, dzięki któremu dosięga ludzi ich ostateczne przeznaczenie: pustka i beznadziejność

 

Poemat przedlistopadowego pokolenia

 

- 1813: tragedia krachu nadziei zaważyła na dalszym życiu Malczewskiego, rozpacz Marii jest nieodwracalnie beznadziejna

- Mickiewicz nie przeżył w młodości takiego rozczarowania, wyprawa napoleońska była dla niego już legendą, dlatego rozpacz Dziadów cz. IV jest pełna nadziei

 

SĄD NAD HISTORIĄ

 

U źródeł romantycznego historyzmu

 

- bajroniczna myśl o człowieku jako wielkiej pomyłce natury, o człowieku, który nie mieści się w ogólnej harmonii świata à (u M.) świadczy o tym historia ludzkiej miłości i obraz dziejów narodu

- w sporze o historię chodziło o:

*              ocenę historycznego dorobku własnej klasy

*              wyklęcie tych wad i błędów, które spowodowały upadek państwa

*              wydobycie wartości, do których naród chciałby się przyznać i rad by je rozwijać

- Malczewski ujął historię w filozoficznym, a nie politycznym aspekcie, bliski był w tym Joachimowi Lelewelowi

- za kanwę poetycką posłużyły Malczewskiemu wypadki znane i komentowane w XVIII/XIX w., tzn. tragiczna historia Gertrudy Komorowskiej

*              z tej kanwy zostawił tylko fakty, zmienił zaś: (1) tło historyczne, (2) stanowisko społeczne bohaterów, (3) charaktery bohaterów

*              historia ta stała się humanistycznym sądem nad przeszłością szlachecką, poematem o najuczciwszych i najpodlejszych ludziach danej klasy

- Staszic (troska o wydobycie hum. piękna z historii narodu) wywarł wpływ na Niemcewicza, a z kolei Niemcewicz był wzorem dla Malczewskiego (krytycyzm), który podjął te myśli, kiedy i Staszic, i Niemcewicz zaczęli się z nich wycofywać

- miarą dziejów uczynił pisarz prawo do szczęścia, wówczas szlachecka Polska okazała się krajem okrutnych praw i bezkarnych zbrodni

- Malczewski uznał patriotyzm za najcenniejszą wartość, jaka została po dawnej szlachcie

 

Człowiek a historia

 

- wg Antoniego historia to wielki Moloch, który bawi się człowiekiem, a potem odrzuca go; to kolejny element, dzięki którego człowieka dosięga przeznaczenie (Miecznik)

- człowiek nie otrzymuje od historii zupełnie nic              (1121-1129):

Ściągnęli na spoczynek zwycięzcy i jeńce;

Bo w życiu choć ta jedność – że rozkosz z cierpienie,

Trud, nuda, wstyd i sława, kończą się – znużeniem.

 

 

 

 

JĘZYK, STYL, WIERSZ

 

Język Malczewskiego

 

- oboczności w pisowni, wynikłe z chaosu, jaki panował w gramatyce polskiej

              (trosków, liców, łzów, tą razą, źrzódło, wśrzód, letko, od wężów jedzona)

- Malczewski chętnie wybiera takie oboczności, których klasyk by nie dopuścił, poddaje się naciskowi języka mówionego

 

- nasilenie prowincjonalizmów = galicyzmów (w jego domu fr. był na porządku dziennym)

 

- rutenizmy i rusycyzmy (chował się wśród szlachty wołyńskiej)

              (zięciu [zięciowi], wtedy [potem])

 

- formy języka staropolskiego (wpływy szkoły, elementy stylu - archaizo...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin