Plan_pracy_-_styczen luty 3latki.doc

(140 KB) Pobierz
STYCZEŃ

STYCZEŃ

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:

 

 

 

 

1.     Rozpoznawanie i nazywanie kilku żyjących w naturalnym środowisku gatunków zwierząt – wróbel, sikorka.

2.     Uczestniczenie w zabawach i grach zespołowych, zbiorowych, dających możliwość obserwowania siebie i budowania własnego „Ja”

3.     Wykonywanie przy współudziale nauczyciela podarunków z okazji Dnia Babci i Dziadka. Udział w uroczystości z okazji święta.

4.     Okazywanie szacunku dla członków rodziny, kulturalne zachowanie się w domu rodzinnym i w przedszkolu.

 

 

 

Sporządziła: Regina Szczepańska                                                                 

 

Treści programowe

Temat kompleksowy

Metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej

Środki dydaktyczne, literatura

  1. Spacer po osiedlu, obserwacja ptaków. Pokazywanie wróbelków
  2. Codzienne zabawy dzieci w budynku umożliwiające różnorodne formy ruchu.

 

 

 

Zabawy poranne:

„Wróbelki i kot”

„Lot ptaków”

Zestaw zabaw ruchowych:

„Ptaki”

OPIEKUJEMY SIĘ PTAKAMI

1)     Słuchanie wiersza W, Domeradzkiego „Ptaki i dzieci” – dzieci potrafią skupić uwagę na słowie mówionym; odpowiadają na pytania dotyczące wiersza rozwijając mowę; wiedzą, dlaczego zimą należy dokarmiać zwierzęta.

Wiersz W. Domeradzki – bibliografia, ilustracje z ptakami,

2)     Tworzenie obrazka „Wróbelki i karmnik” – dzieci wiedzą, co oznacza słowo karmnik; naklejają gotowy karmnik i sylwety wróbelków; dorysowują jedzenie; przeliczają do trzech.

Dla każdego dziecka wycięte elementy: karmnik, 3 sylwety ptaków,

3)     Zabawa inscenizowana do piosenki „Lata ptaszek” – dzieci zapamiętują słowa piosenki; potrafią inscenizować jej treść. Ćwiczenie słuchu muzycznego poprzez powtarzanie za nauczycielką krótkich rytmicznych tekstów; dzieci przestrzegają zawartych umów.

Kaseta z nagraniem

4)     Teatrzyk sylwet na podstawie utworu D. Gellner „Głodny ptaszek”- dzieci potrafią skupić uwagę na przedstawieniu; wiedzą, że należy dokarmiać ptaki zimą; oglądają przygotowany przez nauczyciela pokarm dla ptaków , nazywają go; wkładają do karmnika

Wiersz D, Gellner bibliografia pokarm; ziarna, suszone owoce i warzywa, pestki słonecznika, okruszki chleba

5)     Ilustrowanie wiersza S. Szuchowej „W karmniku” – dzieci ilustrują treść wiersza zapamiętując go; potrafią posługiwać się liczebnikami porządkowymi w zakresie trzech; bawią się przy piosence „Wróbelki”.

Wiersz S. Szuchowa- bibliografia, nagranie magnetofonowe, Trawińska s. 57

 

 

 

 

 

  1. Dostarczanie bogatych, pozytywnych przeżyć treści do zabaw podejmowanych przez dzieci.
  2. Odtwarzanie prostych ruchów, np. kołysanie lalki.
  3. Zachowanie sprzyjające zachowaniu porządku.

 

Zabawy poranne:

„Dwom tańczyć się zachciało”

„Choć kureczko tańcować”

Zestaw zabaw ruchowych:

„Bawimy się na balu”

BAL KARNAWAŁOWY

1)     Opowiadanie nauczycielki inscenizowane zabawkami na podstawie opowiadania Cz. Janczarskiego „Zabawa karnawałowa” – dzieci potrafią skupić uwagę na opowiadaniu; rozwijają mowę poprzez poprawne stosowanie form fleksyjnych; tańczą przy nagraniach piosenek dla dzieci przygotowując się do balu. 

Opowiadanie Cz. Janczarski– bibliografia,  zabawki, nagrania piosenek dla dzieci

2)     Malowanie farbą plakatową na temat „Maski karnawałowe dla lalek i misiów” –  dzieci ozdabiają maski dla lalek i misiów; potrafią operować różnymi formami linii i plam; malują na arkuszach różnego kształtu.

Wycięte różnego rodzaju maski karnawałowe, farby, pędzle

3)     Zabawa ilustrowana do piosenki „Bal w przedszkolu” – dzieci ruchem ciała wyrażają tekst piosenki, rozwijają inwencję twórczą; śpiewają piosenkę wraz z nauczycielką; naśladują ruchy tańczących zabawek.

Nagranie magnetofonowe piosenki, U. Nachtman-Smoczyńska Kalendarz muz. S. 32

4)     Bal karnawałowy – wspólna zabawa dzieci młodszych i starszych na balu; zabawy z Mikołajem; dzieci potrafią bawić się wspólnie; pokonują lęk przed nieznanym; uczestniczą w konkursach.

 

 

5)     Bal dla lalek – zabawa dydaktyczna – dzieci biorą udział w pracach porządkowych; przyozdabiają kącik lalek; zakładają lalkom maski; tańczą z lalkami przy nagraniach piosenek dziecięcych; potrafią ukołysać zmęczone lalki oraz odnieść je na umówione miejsce; rozwijają aktywność twórczą.

Nagranie piosenek, maski dla lalek i misiów

 

 

 

 

 

  1. Nazywanie członków rodziny i wykonywanych przez nich czynności domowych, zwrócenie uwagi na użyteczność pracy domowej.
  2. Zachowanie sprzyjające zachowaniu porządku.
  3. Udział w dekorowaniu swojej sali.
  4. Okazywanie szacunku dla dziadków, wykonywanie niespodzianek dla nich.

 

Zabawy poranne:

„Budzik mojej babci”

„Śniadanie dla babci”

Zestaw zabaw ruchowych:

„Bawimy się z babcią”

KOCHAMY BABCIĘ I DZIADKA

1)     Słuchanie opowiadania „Babcia i Dziadzio” wg tekstu I. Salach –  dzieci potrafią skupić uwagę na opowiadaniu; rozwijają mowę poprzez poprawne stosowanie form fleksyjnych; wiedzą jaką rolę pełnia dziadkowie w rodzinie (opieka, zaspokajanie potrzeb dzieci i wnucząt, wspomaganie w sytuacjach konfliktowych); dzieci dostrzegają użyteczność pracy dziadków; próbują wyrazić słowami  jaką rolę pełnią w domu ich dziadkowie.

Opowiadanie I. Salach – bibliografia,  ilustracje dziadka i babci

2)     Laurka dla Babci i Dziadka - dzieci naklejają gotowe elementy na kolorowa kartkę; umiejętnie korzystają z kleju; dbają o estetyczny wygląd swojej pracy; rozumieją jej potrzebę.

Wycięte różnego rodzaju kwiatki, listki, złożone kolorowe kartki

3)     Nauka piosenki „Kocham swoją babcię”  - dzieci śpiewają piosenkę zbiorowo. Lepienie z modeliny „Słoneczka dla babci”- dzieci potrafią dzielić ją na części, zlepiać, spłaszczać; przyzwyczajają się do zachowania porządku w miejscu pracy.

Nagranie magnetofonowe piosenki, zagadki dla gości

4)     Nauka wiersza Z. Rogoszówny „Niechaj dziadzio z babunią” – dzieci uważnie słuchają krótkiego wierszyka; wypowiadają się na temat treści, oczekując cierpliwie na swoją kolejkę; zapamiętują treść; ruchem naśladują czynności związane z pomocą babci i dziadkowi.

Wiersz Z. Rogoszówna - bibliografia

 

5)     Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka – dzieci rozwijają umiejętności prezentacji własnych umiejętności; potrafią złożyć życzenia; wspólny taniec; wręczenie upominków; poczęstunek; dzieci czują się współgospodarzami sali przedszkolnej.

Modelina, podkładki,

 

 

 

 

 

Zabawy :

 

1.     „Jaki to kolor?” – Dzieci utrwalają sobie 4 podstawowe kolory

2.     „Ułóż obrazek.” – zabawa rozwijająca pamięć wzrokową; dzieci układają pocięty obrazek karmnika.

3.     „Lecą ptaki” – dzieci nabywają umiejętności posługiwania się określeniami do góry, na dół.

4.     „Kwiaty” – dzieci porównują liczebność zbiorów: dużo, mało, tyle samo. Utrwalają znajomość liczebników głównych – 1,2.

5.     „Zwierzęta babci” - ortofoniczna – dzieci  ćwiczą narządy mowy na zgłoskach hau, miau, kwa, ko

Praca indywidualna:

 

1.     Praca z dziećmi mającymi problemy z kolorami: Maciej W., Zuzia Ś., Marcin Ś.

2.     Pokonanie niechęci do zabaw stolikowych: Marcin Ś., Bartosz M.,

 

Praca dla nauczyciela:

 

1.     Zmiana dekoracji w sali.

2.     Systematyczne przygotowywanie pomocy do zajęć.

3.     Udział w balu karnawałowym.

4.     Przygotowanie uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka.

5.     Dokonanie analizy pracy wychowawczo-dydaktycznej za I semestr.

 

Współpraca z rodzicami:

 

1.     Kontakty indywidualne wg potrzeb obu stron.

  1. Pomoc rodziców w przygotowaniu poczęstunku dla babci i dziadków.

 

„Ptaki i dzieci”

 

Śnieg zasypał

Pola, lasy.

Dokąd lecą

Głodne ptaki?

Kto je karmi

Po zamieci?

Kto? Wiadomo,

małe dzieci.

O, już biegną

Dwie dziewczynki.

Rozsypały

Okruszki.

Zjadły ptaszki

Chlebek biały.

Ćwir, ćwir – pięknie

dziękowały.

„W karmniku”

 

Nad deseczką na karmniku daszek.

Leci jeden, drugi, trzeci ptaszek,

I już dziobki zaczynają stukać,

Są ziarenka – nie trzeba ich szukać.

 

„Niechaj dziadzio z babunią”

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin