1. Rozpoznawanie i nazywanie kilku żyjących w naturalnym środowisku gatunków zwierząt – wróbel, sikorka.
2. Uczestniczenie w zabawach i grach zespołowych, zbiorowych, dających możliwość obserwowania siebie i budowania własnego „Ja”
3. Wykonywanie przy współudziale nauczyciela podarunków z okazji Dnia Babci i Dziadka. Udział w uroczystości z okazji święta.
4. Okazywanie szacunku dla członków rodziny, kulturalne zachowanie się w domu rodzinnym i w przedszkolu.
Sporządziła: Regina Szczepańska
Temat kompleksowy
Metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej
Zabawy poranne:
„Wróbelki i kot”
„Lot ptaków”
Zestaw zabaw ruchowych:
„Ptaki”
1) Słuchanie wiersza W, Domeradzkiego „Ptaki i dzieci” – dzieci potrafią skupić uwagę na słowie mówionym; odpowiadają na pytania dotyczące wiersza rozwijając mowę; wiedzą, dlaczego zimą należy dokarmiać zwierzęta.
Wiersz W. Domeradzki – bibliografia, ilustracje z ptakami,
2) Tworzenie obrazka „Wróbelki i karmnik” – dzieci wiedzą, co oznacza słowo karmnik; naklejają gotowy karmnik i sylwety wróbelków; dorysowują jedzenie; przeliczają do trzech.
Dla każdego dziecka wycięte elementy: karmnik, 3 sylwety ptaków,
3) Zabawa inscenizowana do piosenki „Lata ptaszek” – dzieci zapamiętują słowa piosenki; potrafią inscenizować jej treść. Ćwiczenie słuchu muzycznego poprzez powtarzanie za nauczycielką krótkich rytmicznych tekstów; dzieci przestrzegają zawartych umów.
Kaseta z nagraniem
4) Teatrzyk sylwet na podstawie utworu D. Gellner „Głodny ptaszek”- dzieci potrafią skupić uwagę na przedstawieniu; wiedzą, że należy dokarmiać ptaki zimą; oglądają przygotowany przez nauczyciela pokarm dla ptaków , nazywają go; wkładają do karmnika
Wiersz D, Gellner bibliografia pokarm; ziarna, suszone owoce i warzywa, pestki słonecznika, okruszki chleba
5) Ilustrowanie wiersza S. Szuchowej „W karmniku” – dzieci ilustrują treść wiersza zapamiętując go; potrafią posługiwać się liczebnikami porządkowymi w zakresie trzech; bawią się przy piosence „Wróbelki”.
Wiersz S. Szuchowa- bibliografia, nagranie magnetofonowe, Trawińska s. 57
„Dwom tańczyć się zachciało”
„Choć kureczko tańcować”
„Bawimy się na balu”
1) Opowiadanie nauczycielki inscenizowane zabawkami na podstawie opowiadania Cz. Janczarskiego „Zabawa karnawałowa” – dzieci potrafią skupić uwagę na opowiadaniu; rozwijają mowę poprzez poprawne stosowanie form fleksyjnych; tańczą przy nagraniach piosenek dla dzieci przygotowując się do balu.
Opowiadanie Cz. Janczarski– bibliografia, zabawki, nagrania piosenek dla dzieci
2) Malowanie farbą plakatową na temat „Maski karnawałowe dla lalek i misiów” – dzieci ozdabiają maski dla lalek i misiów; potrafią operować różnymi formami linii i plam; malują na arkuszach różnego kształtu.
Wycięte różnego rodzaju maski karnawałowe, farby, pędzle
3) Zabawa ilustrowana do piosenki „Bal w przedszkolu” – dzieci ruchem ciała wyrażają tekst piosenki, rozwijają inwencję twórczą; śpiewają piosenkę wraz z nauczycielką; naśladują ruchy tańczących zabawek.
Nagranie magnetofonowe piosenki, U. Nachtman-Smoczyńska Kalendarz muz. S. 32
4) Bal karnawałowy – wspólna zabawa dzieci młodszych i starszych na balu; zabawy z Mikołajem; dzieci potrafią bawić się wspólnie; pokonują lęk przed nieznanym; uczestniczą w konkursach.
5) Bal dla lalek – zabawa dydaktyczna – dzieci biorą udział w pracach porządkowych; przyozdabiają kącik lalek; zakładają lalkom maski; tańczą z lalkami przy nagraniach piosenek dziecięcych; potrafią ukołysać zmęczone lalki oraz odnieść je na umówione miejsce; rozwijają aktywność twórczą.
Nagranie piosenek, maski dla lalek i misiów
„Budzik mojej babci”
„Śniadanie dla babci”
„Bawimy się z babcią”
1) Słuchanie opowiadania „Babcia i Dziadzio” wg tekstu I. Salach – dzieci potrafią skupić uwagę na opowiadaniu; rozwijają mowę poprzez poprawne stosowanie form fleksyjnych; wiedzą jaką rolę pełnia dziadkowie w rodzinie (opieka, zaspokajanie potrzeb dzieci i wnucząt, wspomaganie w sytuacjach konfliktowych); dzieci dostrzegają użyteczność pracy dziadków; próbują wyrazić słowami jaką rolę pełnią w domu ich dziadkowie.
Opowiadanie I. Salach – bibliografia, ilustracje dziadka i babci
2) Laurka dla Babci i Dziadka - dzieci naklejają gotowe elementy na kolorowa kartkę; umiejętnie korzystają z kleju; dbają o estetyczny wygląd swojej pracy; rozumieją jej potrzebę.
Wycięte różnego rodzaju kwiatki, listki, złożone kolorowe kartki
3) Nauka piosenki „Kocham swoją babcię” - dzieci śpiewają piosenkę zbiorowo. Lepienie z modeliny „Słoneczka dla babci”- dzieci potrafią dzielić ją na części, zlepiać, spłaszczać; przyzwyczajają się do zachowania porządku w miejscu pracy.
Nagranie magnetofonowe piosenki, zagadki dla gości
4) Nauka wiersza Z. Rogoszówny „Niechaj dziadzio z babunią” – dzieci uważnie słuchają krótkiego wierszyka; wypowiadają się na temat treści, oczekując cierpliwie na swoją kolejkę; zapamiętują treść; ruchem naśladują czynności związane z pomocą babci i dziadkowi.
Wiersz Z. Rogoszówna - bibliografia
5) Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka – dzieci rozwijają umiejętności prezentacji własnych umiejętności; potrafią złożyć życzenia; wspólny taniec; wręczenie upominków; poczęstunek; dzieci czują się współgospodarzami sali przedszkolnej.
Modelina, podkładki,
Zabawy :
1. „Jaki to kolor?” – Dzieci utrwalają sobie 4 podstawowe kolory
2. „Ułóż obrazek.” – zabawa rozwijająca pamięć wzrokową; dzieci układają pocięty obrazek karmnika.
3. „Lecą ptaki” – dzieci nabywają umiejętności posługiwania się określeniami do góry, na dół.
4. „Kwiaty” – dzieci porównują liczebność zbiorów: dużo, mało, tyle samo. Utrwalają znajomość liczebników głównych – 1,2.
5. „Zwierzęta babci” - ortofoniczna – dzieci ćwiczą narządy mowy na zgłoskach hau, miau, kwa, ko
Praca indywidualna:
1. Praca z dziećmi mającymi problemy z kolorami: Maciej W., Zuzia Ś., Marcin Ś.
2. Pokonanie niechęci do zabaw stolikowych: Marcin Ś., Bartosz M.,
Praca dla nauczyciela:
1. Zmiana dekoracji w sali.
2. Systematyczne przygotowywanie pomocy do zajęć.
3. Udział w balu karnawałowym.
4. Przygotowanie uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka.
5. Dokonanie analizy pracy wychowawczo-dydaktycznej za I semestr.
Współpraca z rodzicami:
1. Kontakty indywidualne wg potrzeb obu stron.
„Ptaki i dzieci”
Śnieg zasypał
Pola, lasy.
Dokąd lecą
Głodne ptaki?
Kto je karmi
Po zamieci?
Kto? Wiadomo,
małe dzieci.
O, już biegną
Dwie dziewczynki.
Rozsypały
Okruszki.
Zjadły ptaszki
Chlebek biały.
Ćwir, ćwir – pięknie
dziękowały.
Nad deseczką na karmniku daszek.
Leci jeden, drugi, trzeci ptaszek,
I już dziobki zaczynają stukać,
Są ziarenka – nie trzeba ich szukać.
...
flek