JESIEŃ W LESIE.doc

(26 KB) Pobierz
Temat tygodnia: Jesień w lesie

Temat tygodnia: Jesień w lesie.

 

Temat dnia: Mieszkańcy lasu- jeż.

 

Cele ogólne:

 

-         wzbogacanie wiadomości dzieci o mieszkańcach lasu,

 

-         rozwijanie sprawności manualnej i wyobraźni przestrzennej-lepienie jeża

 

Przewidywane osiągnięcia dzieci:

 

-         wzbogacają słownictwo o nowe pojęcia: chochoł, berberys,

 

-         wypowiadają się na temat treści utworu,

 

-         wiedzą jak wygląda jeż i w jaki sposób spędza zimę,

 

-         wykorzystują w pracach plastycznych różnorodne tworzywa.

 

Formy: z całą grupą i indywidualna.

 

Metody: opowiadanie, rozmowa kierowana, ćwiczenia praktyczne.

 

Rodzaj aktywności dzieci:

 

-         społeczno-przyrodnicza

 

-         językowa i literacka

 

-         ruchowa

 

-         plastyczna

 

Środki dydaktyczne:

 

     -    opowiadanie H. Bechlerowej „Jak Kolczatek szukał mieszkania”,

 

-         ilustracje na gazetce tematycznej,

 

-         plastelina, wykałaczki, podkładki na stolik

 

-         zagadka ze zbioru własnego

 

-         tamburyno

 

Przebieg zajęcia:

 

1.     Rozwiązanie zagadki:

 

       Krótkie nóżki, długi ryjek,

 

       ostre kolce ciało kryją.

 

       Ach, cóż to za dziwny zwierz?

 

       Czy już wiesz? To mały.......(jeż)

 

2.     Omówienie wyglądu jeża na podstawie ilustracji.

 

- Ile łapek ma jeż?

 

- Jak wygląda ryjek jeża?

 

- Czym pokryte jest ciało jeża?

 

3.     Słuchanie opowiadania „Jak Kolczatek szukał mieszkania”- tekst dołączony do scenariusza.

 

4.     Wyjaśnienie dzieciom niezrozumiałych wyrazów, np. chochoł, berberys.

 

5.      Omówienie treści opowiadania

 

-         Kto to był Kolczatek?                                                                                

 

-         Co robił Kolczatek?                                                                                   

 

-         Kogo Kolczatek prosił o pomoc?                                                                              

 

-         Gdzie Kolczatek znalazł schronienie?                                                                

 

6.     Zabawa ruchowa „Jeże na spacerze”.

 

Dzieci naśladują sposób poruszania się jeża (czworakowanie), unoszą głowy, aby patrzeć przed siebie. Na dźwięk tamburyna – zwijają się w kłębki (klękają na obu kolanach, kulą głowę i ręce).

 

7.     Odpowiedzi dzieci na pytania:

 

-         Czy chcielibyście mieć jeża w przedszkolu? Dlaczego?

 

8.     Zachęcenie dzieci do wykonania własnych jeży- omówienie sposobu wykonania pracy (lepienie z plasteliny, kolce z wykałaczek), zwrócenie uwagi na ostrożne posługiwanie się wykałaczkami; pokaz ulepionego jeża.

 

9.     Wykonanie prac przez dzieci.

 

10.  Wspólna ocena prac.

 

11.  Porządkowanie miejsc pracy.

 

12.  Umieszczenie ulepionych jeży na wystawie lub w kąciku przyrody.

 

Wnioski po przeprowadzonym zajęciu:

 

Dzieci były zainteresowane zajęciem. Potrafiły w skupieniu wysłuchać tekstu opowiadania o perypetiach jeża Kolczatka, dzięki czemu umiały odpowiedzieć na pytania dotyczące treści. Bardzo przejęły się losem zwierzątka, które nie mogło znaleźć schronienia. Ponieważ chętnie gościłyby jeża w przedszkolu- z zapałem przystąpiły do wykonania pracy polegającej na ulepieniu z plasteliny kształtu zwierzątka i ozdobieniu go kolcami z wykałaczek. Dzieciom, którym uformowanie jeża sprawiało kłopot- pomagałam w pracy.

 

     Po zajęciu gotowe jeże wyeksponowane zostały na wystawce dla rodziców a następnie „zamieszkały” w kąciku przyrody.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin