2006-04-Technologie naprawy elementów z tworzyw sztucznych - wewnetrzne.pdf
(
5106 KB
)
Pobierz
Od autora
Wewnątrz nowoczesnego samochodu otacza nas z każdej strony zabu
dowa nadwozia, które wykonane jest z tworzyw sztucznych. Na co dzień
nie zdajemy sobie jednak z tego sprawy. Liczba elementów wykonanych z
różnych rodzajów tworzyw sztucznych, ich kolorystyka i kształty w porów
naniu z tym, co znajdziemy na zewnątrz nadwozia, stawia te elementy na
pierwszym miejscu, jako najważniejsze.
Nie tylko właściciel samochodu nie „dostrzega" tych tworzyw. Nie widzą
ich także towarzystwa ubezpieczeniowe i warsztaty naprawcze. A mogłoby
się wydawać, że jest to raj dla specjalistów od naprawy elementów z tworzyw
sztucznych.
Przyczyn takiego zjawiska jest zapewne dużo, ale najważniejsza to taka,
że elementy wewnętrzne rzadko ulegają uszkodzeniom podczas wypadków,
np. w porównaniu ze zderzakami. Poza tym, jeśli coś ulegnie uszkodzeniu, to
jest natychmiast wymieniane, bo naprawy w celu poprawienia estetyki albo
nie są znane, albo są zbyt trudne.
Rzeczywiście naprawa elementów wewnętrznych wymaga większej finezji
niż naprawa elementów zewnętrznych. Wymaga także lepszych materiałów i
bardziej specjalistycznych narzędzi oraz większego doświadczenia.
Jeżeli jednak przynajmniej część tych elementów nie będzie naprawiana,
to w niedalekiej przyszłości możemy być otoczeni tworzywami sztucznymi
nie tylko wewnątrz samochodu, ale także i na zewnątrz. Obyśmy w pewnym
momencie nie zobaczyli przed przednią szybą samochodu sterty starych
tworzyw, zamiast otaczającej nas przyrody.
Technologie naprawy
elementów z tworzyw sztucznych
Elementy wewnętrzne nadwozi
mgr inż. Wiesław Wielgołaski
Wydawnictwo INSTALATOR POLSKI
PREZES
mgr Władysław Polesiński
REDAKTOR NACZELNY mgr
inż. Krzysztof
Trzeciak
e-mail:
k.trzeciak@automotoserwis.com.pl
SEKRETARZ REDAKCJI
mgr inż. Elżbieta Woźniak
e-mail:
e.wozniak@automotoserwis.com.pl
ADRES REDAKCJI
ul. Koniczynowa 11, 03-612 Warszawa
tel. 022-678-64-90, fax 022-679-71-01
www.automotoserwis.com.pl
REKLAMA
Specjalista ds. reklamy
Roman Celiński tel. 022-678-37-33
e-mail:
r.celinski@automotoserwis.com.pl
PRENUMERATA:
tel. 022-678-38-05
prenumerata@ipnet.com.pl
GRAFIKA I ŁAMANIE:
MAT-Andrzej Glanda
DRUK:
TAURUS, Kazimierów 13 k. Halinowa
Spis treści
1. Wstęp
5
2. Elementy wewnętrzne
6
3. Rodzaje tworzyw sztucznych
14
4. Metody naprawy elementów wewnętrznych
18
4.1. Klejenie
19
4.1.1. Systemy klejenia
20
4.1.2. Materiały naprawcze
27
4.2. Spawanie
29
5. Technologie napraw
32
5.1. Wykładziny wewnętrzne z tworzyw twardych
32
5.2. Wykładziny wewnętrzne winylowe
35
5.3. Tapicerka z materiału i z weluru
36
5.4. Naprawa mocowań wykładzin twardych
41
5.5. Tapicerka ze skóry
42
5.6. Naprawa innych elementów
44
6. Opłacalność naprawy
48
7. Rozliczenia napraw
52
8. Konserwacja i czyszczenie
53
Poradnik
SERWISOWY
1. Wstęp
D
użo mówi się o tworzywach sztucznych w
jednak nie tylko elementy zewnętrzne są wy
konywane z tworzyw sztucznych. Także, a mo
że przede wszystkim, z takich materiałów są
wykonywane elementy wewnętrznej zabudowy
nadwozia. Pierwsze elementy z tworzyw sztucz
nych znajdowały zastosowanie jako wewnętrz
ne wykładziny drzwi, a następnie z tych two
rzyw były wykonywane deski rozdzielcze, po
krętła, klamki, obudowy zegarów, pokrycia koła
kierownicy itp.
Tworzywa sztuczne są jednym z najbardziej in
nowacyjnych materiałów w budowie samocho
dów i obok stali o wysokiej wytrzymałości i alu
minium najczęściej stosowanym materiałem w
celu zmniejszenia ciężaru samochodu.
zewnętrznej zabudowie samochodu, za
pewne ze względu na ich nieograniczone
możliwości i bardzo szybki rozwój. Współczesny
samochód coraz częściej w zewnętrznej zabudo
wie ma elementy wykonane z tworzyw sztucz
nych: zderzaki, kraty wlotu powietrza, obudowy
reflektorów i lusterek zewnętrznych, spoilery, li
stwy zewnętrzne, wzmocnienia czołowe, a tak
że elementy poszycia zewnętrznego. Z tworzy
wa sztucznego wykonane są również elementy
zewnętrzne motocykli: owiewki, osłony, błotniki
itp., samochodów ciężarowych, autobusów, cią
gników i maszyn budowlanych. Elementy te zmie
niają swoją formę w każdym nowym modelu.
Poradnik
SERWISOWY
Plik z chomika:
Choniczek.pl
Inne pliki z tego folderu:
2001-Hamulce tarczowe.pdf
(2347 KB)
2002-01-Uklady paliwowe systemow wtryskowych silnikow ZI.pdf
(2319 KB)
2002-02-Przepisy wymagania i zalecenia dla SKP.pdf
(3592 KB)
2002-03-klejenie i szyby.pdf
(6649 KB)
2002-04-Badanie hamulcow.pdf
(2962 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin