2006-04-Technologie naprawy elementów z tworzyw sztucznych - wewnetrzne.pdf

(5106 KB) Pobierz
811029359.024.png
Od autora
Wewnątrz nowoczesnego samochodu otacza nas z każdej strony zabu­
dowa nadwozia, które wykonane jest z tworzyw sztucznych. Na co dzień
nie zdajemy sobie jednak z tego sprawy. Liczba elementów wykonanych z
różnych rodzajów tworzyw sztucznych, ich kolorystyka i kształty w porów­
naniu z tym, co znajdziemy na zewnątrz nadwozia, stawia te elementy na
pierwszym miejscu, jako najważniejsze.
Nie tylko właściciel samochodu nie „dostrzega" tych tworzyw. Nie widzą
ich także towarzystwa ubezpieczeniowe i warsztaty naprawcze. A mogłoby
się wydawać, że jest to raj dla specjalistów od naprawy elementów z tworzyw
sztucznych.
Przyczyn takiego zjawiska jest zapewne dużo, ale najważniejsza to taka,
że elementy wewnętrzne rzadko ulegają uszkodzeniom podczas wypadków,
np. w porównaniu ze zderzakami. Poza tym, jeśli coś ulegnie uszkodzeniu, to
jest natychmiast wymieniane, bo naprawy w celu poprawienia estetyki albo
nie są znane, albo są zbyt trudne.
Rzeczywiście naprawa elementów wewnętrznych wymaga większej finezji
niż naprawa elementów zewnętrznych. Wymaga także lepszych materiałów i
bardziej specjalistycznych narzędzi oraz większego doświadczenia.
Jeżeli jednak przynajmniej część tych elementów nie będzie naprawiana,
to w niedalekiej przyszłości możemy być otoczeni tworzywami sztucznymi
nie tylko wewnątrz samochodu, ale także i na zewnątrz. Obyśmy w pewnym
momencie nie zobaczyli przed przednią szybą samochodu sterty starych
tworzyw, zamiast otaczającej nas przyrody.
Technologie naprawy
elementów z tworzyw sztucznych
Elementy wewnętrzne nadwozi
mgr inż. Wiesław Wielgołaski
Wydawnictwo INSTALATOR POLSKI
PREZES mgr Władysław Polesiński
REDAKTOR NACZELNY mgr inż. Krzysztof Trzeciak
SEKRETARZ REDAKCJI mgr inż. Elżbieta Woźniak
ADRES REDAKCJI ul. Koniczynowa 11, 03-612 Warszawa
tel. 022-678-64-90, fax 022-679-71-01
REKLAMA
Specjalista ds. reklamy
Roman Celiński tel. 022-678-37-33
PRENUMERATA: tel. 022-678-38-05
GRAFIKA I ŁAMANIE: MAT-Andrzej Glanda
DRUK: TAURUS, Kazimierów 13 k. Halinowa
811029359.025.png 811029359.026.png 811029359.027.png 811029359.001.png 811029359.002.png 811029359.003.png 811029359.004.png
 
Spis treści
1. Wstęp
5
2. Elementy wewnętrzne
6
3. Rodzaje tworzyw sztucznych
14
4. Metody naprawy elementów wewnętrznych
18
4.1. Klejenie
19
4.1.1. Systemy klejenia
20
4.1.2. Materiały naprawcze
27
4.2. Spawanie
29
5. Technologie napraw
32
5.1. Wykładziny wewnętrzne z tworzyw twardych
32
5.2. Wykładziny wewnętrzne winylowe
35
5.3. Tapicerka z materiału i z weluru
36
5.4. Naprawa mocowań wykładzin twardych
41
5.5. Tapicerka ze skóry
42
5.6. Naprawa innych elementów
44
6. Opłacalność naprawy
48
7. Rozliczenia napraw
52
8. Konserwacja i czyszczenie
53
Poradnik SERWISOWY
811029359.005.png 811029359.006.png 811029359.007.png 811029359.008.png 811029359.009.png 811029359.010.png 811029359.011.png 811029359.012.png 811029359.013.png 811029359.014.png 811029359.015.png 811029359.016.png 811029359.017.png 811029359.018.png 811029359.019.png 811029359.020.png 811029359.021.png 811029359.022.png
1. Wstęp
D użo mówi się o tworzywach sztucznych w
jednak nie tylko elementy zewnętrzne są wy­
konywane z tworzyw sztucznych. Także, a mo­
że przede wszystkim, z takich materiałów są
wykonywane elementy wewnętrznej zabudowy
nadwozia. Pierwsze elementy z tworzyw sztucz­
nych znajdowały zastosowanie jako wewnętrz­
ne wykładziny drzwi, a następnie z tych two­
rzyw były wykonywane deski rozdzielcze, po­
krętła, klamki, obudowy zegarów, pokrycia koła
kierownicy itp.
Tworzywa sztuczne są jednym z najbardziej in­
nowacyjnych materiałów w budowie samocho­
dów i obok stali o wysokiej wytrzymałości i alu­
minium najczęściej stosowanym materiałem w
celu zmniejszenia ciężaru samochodu.
zewnętrznej zabudowie samochodu, za­
pewne ze względu na ich nieograniczone
możliwości i bardzo szybki rozwój. Współczesny
samochód coraz częściej w zewnętrznej zabudo­
wie ma elementy wykonane z tworzyw sztucz­
nych: zderzaki, kraty wlotu powietrza, obudowy
reflektorów i lusterek zewnętrznych, spoilery, li­
stwy zewnętrzne, wzmocnienia czołowe, a tak­
że elementy poszycia zewnętrznego. Z tworzy­
wa sztucznego wykonane są również elementy
zewnętrzne motocykli: owiewki, osłony, błotniki
itp., samochodów ciężarowych, autobusów, cią­
gników i maszyn budowlanych. Elementy te zmie­
niają swoją formę w każdym nowym modelu.
Poradnik SERWISOWY
811029359.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin