Bezpieczenstwo.pdf

(2214 KB) Pobierz
811027528.026.png
Dane o oryginale:
Elektrik und Elektronik fur Kraftfahrzeuge
Sicherheits- und Komfortsysteme
Technische Unterrichtung
Ausgabe 2000/2001
¨ Robert Bosch GmbH, 2000
Postfach 30 02 20, D-70442
Stuttgart, Deutschland.
Tþumaczyþ z jħzyka niemieckiego:
mgr inŇ. Sþawomir Polkowski
¨ Copyright for the Polish edition by
Wydawnictwa Komunikacji i ýĢcznoĻci sp. z
o.o., Warszawa 2000
Utwr w caþoĻci ani we fragmentach nie
moŇe byę powielany ani rozpowszechniany
za pomocĢ urzĢdzeı elektronicznych,
mechanicznych, kopiujĢcych,
nagrywajĢcych i innych bez pisemnej zgody
posiadacza praw autorskich.
ISBN 83-206-1359-0
Wydawnictwa Komunikacji
i ýĢcznoĻci sp. z o.o.
ul. Kazimierzowska 52,
02-546 Warszawa
tel. (0-22) 849-27-51;
fax (0-22) 849-23-22
Dziaþ handlowy tel. 849-27-51 w. 555
tel./fax (0-22) 849-23-45
e-mail wkl@wkl.com.pl
Prowadzimy sprzedaŇ wysyþkowĢ ksiĢŇek
Ksiħgarnia firmowa w siedzibie wydawnictwa
tel. (0-22) 849-20-32,
czynna pon.-pt. 10.00-18.00
WKý w sieci Internet
http://www.wkl.com.pl
Wydanie 1. Warszawa 2000.
Zakþad Poligraficzno-Wydawniczy POZKAL
ul. Cegielna 10/12, 88-100 Inowrocþaw
tel./fax (0-52) 354-27-00
811027528.027.png 811027528.028.png
Ukþady bezpieczeıstwa i
komfortu jazdy
Uczestnictwo w narastajĢcym ruchu dro-
gowym wymaga od kierowcy uwagi i kon-
centracji. Nowoczesna elektronika stoso-
wana w pojazdach umoŇliwia zwiħksze-
nie bezpieczeıstwa jazdy i zastĢpienie
kierowcy w wielu czynnoĻciach odwra-
cajĢcych jego uwagħ od ruchu na dro-
dze.
Ukþady zwiħkszajĢce czynne bezpie-
czeıstwo (ABS, ASR i ESP) pomagajĢ
uniknĢę wypadkw. Ukþady i urzĢdzenia
zwiħkszajĢce bierne bezpieczeıstwo
(np. poduszki gazowe) zmniejszajĢ ry-
zyko odniesienia obraŇeı i þagodzĢ skut-
ki wypadkw.
Systemy informacyjne i nawigacyjne uþa-
twiajĢ orientacjħ lub doprowadzenie do
celu, okreĻlajĢc trasħ jazdy. IstniejĢ teŇ
ukþady uþatwiajĢce parkowanie i manew-
rowanie pojazdem.
Ukþady zabezpieczenia przed kradzieŇĢ
chroniĢ samochody przed wþamaniami
lub uŇytkowaniem przez obce osoby.
Reflektory Litronic w poþĢczeniu z auto-
matycznĢ regulacjĢ zasiħgu oraz wycie-
raczkami i spryskiwaczami zapewniajĢ
duŇy zasiħg reflektorw oraz wþaĻciwe
optycznie rozsyþanie Ļwiatþa. Ukþady
zwiħkszajĢce komfort jazdy
zmniejszajĢ zmħczenie kierowcy, uþa-
twiajĢ czynnoĻci sterowania i zapewnia-
jĢ kierujĢcemu wygodne, maþo absorbu-
jĢce otoczenie. Istnieje przyszþoĻciowy
pomysþ poþĢczenia tych ukþadw w sys-
tem, ktry nazwano áCartronic". W tym
informatorze opisano ukþady zwiħkszajĢce
bezpieczeıstwo i komfort jazdy
samochodem oraz ich dziaþanie.
Ukþady zwiħkszajĢce
bezpieczeıstwo pasaŇerw
Bezpieczeıstwo w samochodzie
2
Ukþady i urzĢdzenia chroniĢce
pasaŇerw przed skutkami zderzenia 2
Ukþady i urzĢdzenia w kabrioletach
chroniĢce przed skutkami
przewrcenia
8
Ukþady zwiħkszajĢce
bezpieczeıstwo jazdy
Ukþad przeciwblokujĢcy ABS
10
Ukþad przeciwpoĻlizgowy kþ
napħdowych ASR
13
Ukþad stabilizacji toru jazdy ESP
15
Elektroniczne sterowanie skrzynki
przekþadniowej
18
Systemy informacyjne
Systemy nawigacyjne 21
System informacyjny w samochodzie 23
Ukþady uþatwiajĢce parkowanie
24
Reflektory
Litronic
27
Automatyczna regulacja zasiħgu
Ļwiateþ
30
Wycieraczki i spryskiwacze
Wycieraczki szyb
32
Wycieraczki reflektorw
34
Ochrona przed kradzieŇĢ
Centralne blokowanie drzwi
Sygnalizacja alarmowa Zabezpieczenie
samochodu przed kradzieŇĢ
Ukþady zwiħkszajĢce komfort jazdy
Regulator prħdkoĻci jazdy
(tempomat)
3
6
37
43
Elektryczne sterowanie szyb
45
Elektryczne sterowanie dachu
46
Elektryczna regulacja poþoŇenia koþa
kierownicy 47
Elektryczna regulacja siedzenia 47
Elektroniczna regulacja ogrzewania 48
Elektroniczne sterowanie klimatyzacji 49
811027528.029.png 811027528.001.png 811027528.002.png 811027528.003.png 811027528.004.png 811027528.005.png 811027528.006.png 811027528.007.png 811027528.008.png 811027528.009.png
 
Ukþady zwiħkszajĢce
bezpieczeıstwo pasaŇerw
Ukþady
zwiħkszajĢce
bezpieczeıstwo
pasaŇerw
Bezpieczeıstwo w
samochodzie
Ukþady i urzĢdzenia
chroniĢce pasaŇerw
przed skutkami
zderzenia
Bezpieczeıstwo czynne i
bierne
Ukþady zwiħkszajĢce bezpieczeıstwo czyn-
ne pomagajĢ w unikaniu wypadkw i przy-
czyniajĢ siħ do zmniejszenia zagroŇeı w
ruchu drogowym. Przykþadem czynnego
zabezpieczenia jest ukþad przeciwblokujĢ-
cy ABS firmy Bosch, ktry stabilizuje ruch
i utrzymuje kierowalnoĻę samochodu pod-
czas gwaþtownego hamowania. Ukþady i
urzĢdzenia zwiħkszajĢce bezpieczeıstwo
bierne sþuŇĢ do ochrony pasaŇerw przed
powaŇnymi obraŇeniami. ZmniejszajĢ
urazy i þagodzĢ skutki wypadkw.
Przykþadem biernego zabezpieczenia jest
poduszka gazowa, ktra chroni pasaŇerw
w razie zderzenia.
nn
Cel stosowania
Zadaniem pasw bezpieczeıstwa jest utrzy-
manie pasaŇerw na siedzeniach, jeĻli sa-
mochd uderzy w przeszkodħ. Napinacz
pasa polepsza efektywnoĻę dziaþania
trjpunktowego pasa bezwþadnoĻciowego
i zmniejsza ryzyko odniesienia obraŇeı.
Napinacz dociska pas do ciaþa w razie
silnego uderzenia czoþowego i utrzymuje
tuþw jak najbliŇej oparcia siedzenia, dziħki
czemu zapobiega zbytniemu przesuniħciu
Rysunek 1
Pasy bezpieczeıstwa z napinaczami i przednie poduszki gazowe
1 - napinacz pasa,
2 - przednia
poduszka gazowa
pasaŇera,
3 - przednia
poduszka
gazowa kierowcy,
4 - sterownik
811027528.010.png 811027528.011.png 811027528.012.png 811027528.013.png 811027528.014.png 811027528.015.png 811027528.016.png
 
ciaþa w przd pod dziaþaniem siþy
bezwþad-noĻci (rys. 1).
Napinacz pasa barkowego podczas ude-
rzenia likwiduje luz pasa i efekt ázwoju bþo-
ny fotograficznej", nawijajĢc i naciĢgajĢc
taĻmħ pasa. To urzĢdzenie przy uderzeniu
z prħdkoĻciĢ 50 km/h osiĢga peþne dziaþa-
nie w ciĢgu 20 ms od chwili uderzenia,
wspomagajĢc poduszkħ gazowĢ napeþnia-
jĢcĢ siħ caþkowicie po okoþo 40 ms. Ciaþo
pasaŇera przesuwajĢc siħ jeszcze nadal
w przd naciska na oprŇniajĢcĢ siħ juŇ po-
duszkħ gazowĢ.
W celu uzyskania optymalnej ochrony pa-
saŇerowie powinni uczestniczyę w opŅnie-
niu samochodu moŇliwie najmniej prze-
mieszczajĢc siħ do przodu. To zadanie speþ-
nia napinacz pasa uruchamiajĢcy siħ w
krtkim czasie po uderzeniu w przeszkodħ
zapewniajĢc moŇliwie najszybsze zatrzyma-
nie pasaŇerw na siedzeniach przednich.
Maksymalne przemieszczenie pasaŇerw w
przd przy naciĢgniħtych pasach wynosi
okoþo 1 cm, zaĻ czas mechanicznego na-
pinania mieĻci siħ w granicach 5...12 ms.
Podczas wþĢczania mechanizmu nastħpuje
elektryczny zapþon þadunku wybuchowego.
Gwaþtownie rosnĢce ciĻnienie dziaþa na
tþok, ktry obraca szpulħ napinacza za po-
Ļrednictwem stalowej linki tak, Ňe pas Ļci-
Ļle przylgnie do ciaþa (rys. 3).
Ukþady
i urzĢdzenia
chroniĢce
pasaŇerw
przed skutkami
zderzenia
Dziaþanie
W mechanicznych trjpunktowych pasach
bezwþadnoĻciowych szybko dziaþajĢcy za-
trzask blokuje szpulħ pasa po osiĢgniħciu
przez samochd okreĻlonego opŅnienia.
Podczas czoþowego uderzenia o staþĢ
przeszkodħ z prħdkoĻciĢ 50 km/h pasy
muszĢ przejĢę energiħ porwnywalnĢ z
energiĢ, ktrĢ miaþby czþowiek spadajĢcy
swobodnie z czwartego piħtra budynku.
Ochrona przez pasy bezwþadnoĻciowe w
razie czoþowego uderzenia w nieruchomĢ
przeszkodħ z prħdkoĻciĢ powyŇej 40 km/h
jest ograniczona z powodu niezbyt mocno
przylegajĢcego pasa, zwiħkszenia jego
dþugoĻci wskutek opŅnionego dziaþania
mechanizmu nawijajĢcego
(spowodowanego sprħŇystoĻciĢ pasa,
podobnie jak w przypadku zwoju bþony
fotograficznej). Dlatego pasy nie mogĢ
caþkowicie zapobiec uderzeniu gþowĢ i cia-
þem o koþo kierownicy lub o tablicħ
rozdzielczĢ. Z wykresu (rys. 2) wynika, Ňe
pasaŇer bez urzĢdzenia chroniĢcego przed
dziaþaniem ujemnego przyspieszenia
(wynikajĢcego z gwaþtownego
zatrzymania pojazdu) przemieszcza siħ w
przd na znacznĢ odlegþoĻę.
Rysunek 2
Rysunek 3
811027528.017.png 811027528.018.png 811027528.019.png 811027528.020.png 811027528.021.png 811027528.022.png 811027528.023.png 811027528.024.png 811027528.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin