SSP309_6-biegowa_automatyczna_skrzynia_biegów.pdf

(5837 KB) Pobierz
SSP309_D.fm
Szkolenia techniczne
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 309
6-biegowa automatyczna skrzynia biegów
09G/09K/09M
174335390.039.png 174335390.040.png 174335390.041.png 174335390.042.png
 
174335390.001.png 174335390.002.png 174335390.003.png 174335390.004.png 174335390.005.png 174335390.006.png 174335390.007.png 174335390.008.png 174335390.009.png 174335390.010.png 174335390.011.png 174335390.012.png
6-biegowa automatyczna skrzynia biegów, produkcji japońskiej firmy AISIN, jest montowana
wnastępujących modelach Volkswagena::
Typ
Maksymalny moment
obrotowy
Samochód
09G
250 Nm
Golf 2004, Touran, New Beetle
09K
400 Nm
Transporter 2004
09G
250 Nm
przewidziana do Passata 2005
09M
450 Nm
przewidziana do Passata 2005
Dopasowanie skrzyni do różnych silników i samochodów następuje przez:
–zmianę liczby płytek w sprzęgłach i hamulcach,
–zmianę ciśnienia oleju ATF w sprzęgłach i hamulcach,
–zmiany w kołach zębatych, w przekładni planetarnej (np. 4 lub 3 satelity), w wałkach i łożyskach,
– wzmocnienie elementów obudowy skrzyni,
– dobór przełożenia przekładni pośredniej i przekładni głównej,
–wielkość przekładni hydrokinetycznej,
– dobór charakterystyki i przełożenia dynamicznego przekładni hydrokinetycznej,
– konstrukcję dźwigni sterującej,
– konstrukcję blokady wyjęcia kluczyka.
S309_068
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia przedstawia
budowę i zasadę działania nowego rozwiązania
technicznego!
Jego treść nie jest później aktualizowana.
Aktualne informacje na temat diagnozy, regulacji
i naprawy prosimy zaczerpnąć z właściwej
literatury serwisowej!
2
174335390.013.png 174335390.014.png
O czym będzie mowa
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Dźwignia sterująca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Budowa skrzyni biegów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Schemat układu sterowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Sterowanie skrzyni biegów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Samodiagnoza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Serwis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Glosariusz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Wyjaśnienie wyróżnionych pojęć
Sprawdzamy swoją wiedzę. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
3
174335390.015.png 174335390.016.png 174335390.017.png 174335390.018.png 174335390.019.png 174335390.020.png 174335390.021.png 174335390.022.png
Wprowadzenie
Konstruktorem i producentem skrzyni biegów
09G jest japoński koncern AISIN AW CO.,
LTD. W projektowaniu skrzyni i jej
dopasowywaniu do samochodów Volkswagen
brali też udział inżynierowie firmy Volkswagen.
Aisin jest też producentem 6-biegowej
automatycznej skrzyni biegów 09D do
Volkswagena Touarega. W obu typach skrzyni
zastosowano przekładnię planetarną w
układzie Lepelletier.
Dzięki swym cechom wyznacza ona nowe
standardy dynamiki i ekonomiczności dla
montowanych poprzecznie automatycznych
skrzyń biegów. Cechy te to:
Zaletą tego układu jest prostota budowy oraz
małe rozmiary i niewielka masa przekładni.
Układ Lepelletier to połączenie pojedynczego
zespołu planetarnego z zespołem podwójnym
w układzie Ravigneaux. Pozwala on na
uzyskanie sześciu przełożeń za pomocą
jedynie pięciu elementów załączających.
–niewielka masa,
–duża rozpiętość przełożeń,
– zwarta budowa,
–szybkie przełączanie biegów,
–duży komfort zmiany biegów.
chłodnica ATF
przełącznik wielofunkcyjny
złącza elektryczne
S309_002
Skrzynia biegów 09D jest opisana w zeszycie do
samodzielnego kształcenia nr 300.
4
174335390.023.png 174335390.024.png 174335390.025.png 174335390.026.png 174335390.027.png 174335390.028.png 174335390.029.png 174335390.030.png 174335390.031.png 174335390.032.png 174335390.033.png 174335390.034.png 174335390.035.png
Dane techniczne
producent
AISIN AW CO., LTD. Japan
typ skrzyni
6-biegowa (stopniowa) automatyczna przekładnia planetarna,
sterowana elektrohydraulicznie, z przekładnią hydrokinetyczną o
regulowanym sprzęgle ryglującym, przeznaczona do zabudowy
poprzecznej i napędzająca przednie koła samochodu
sterowanie
sterownik hydrauliczny w misce olejowej oraz zewnętrzny sterownik
elektroniczny
dynamiczny program sterowania (DSP), osobny program sportowy w
położeniu “S“, oraz program Tiptronic do ręcznej zmiany biegów
(dźwignią sterującą lub opcjonalnie przyciskami na kierownicy)
moment obrotowy
moc
do 450 Nm (zależnie od wersji)
przekładnia pośrednia
w skrzyniach GSY i
GJZ
liczba zębów
52
=,1
49
przekładnia główna
skrzyni GSY
liczba zębów
61
=,7
15
przekładnia główna
skrzyni GJZ
liczba zębów
58
=,7
15
specyfikacja oleju ATF
G 052 025 A2
ilość oleju
7,0 l (do napełnienia nowej skrzyni), bez wymiany okresowej
masa
ok. 82,5 kg
długość
ok. 350 mm
rozpiętość przełożeń 6,05
Zależnie od rodzaju silnika przełożenia są dobrane tak, jak w skrzyni 5+E albo tak, jak w skrzyni
sześciobiegowej
W przypadku skrzyni 5+E prędkość maksymalną można osiągnąć na 5. biegu. 6. bieg pozwala
zmniejszyć prędkość obrotową silnika, poprawia komfort jazdy i zmniejsza zużycie paliwa.
W przypadku skrzyni sześciobiegowej prędkość maksymalną można osiągnąć tylko na 6. biegu.
6. bieg zmniejsza różnicę przełożeń pomiędzy poszczególnymi biegami, co pozwala na bardziej
dynamiczną jazdę.
5
174335390.036.png 174335390.037.png 174335390.038.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin