KpAXprzyrzady.pdf

(1321 KB) Pobierz
TKS
PRZYRZĄDY POKŁADOWE
Radosław Górzeński 2003
Podstawową funkcją przyrządów pokładowych jest dostarczanie pilotowi niezbędnych
informacji na temat prędkości lotu, kursu, wysokości, wznoszenia, położenia w przestrzeni
oraz informacji pozwalających na prowadzenie nawigacji i bezpiecznego pilotażu statku
powietrznego a także ułatwianie podejmowania decyzji taktycznych.
W latach 20’tych w lataniu bazowano wyłącznie na
odczuciach pilota, radzono sobie bez przyrządów
pokładowych. Prędkość powietrza oceniano po
wrażeniach słuchowych – śpiewie stalowych linek,
trzepotaniu spodni itp. Wysokość oceniano
wzrokowo, a wznoszenie po wciskaniu w siodełko.
Z czasem zaczęto wprowadzać pierwsze
prymitywne przyrządy. Początkowo szybowce
wyposażane były w prędkościomierz i
wysokościomierz, z czasem także w wariometr. Przyrządy ułatwiały pilotaż zwłaszcza ze
względu na zastosowanie zamkniętych kabinek z celuloidowymi osłonkami i izolację od
wpływów zewnętrznych, co powodowało znaczne utrudnienia w odbiorze wrażeń
dźwiękowych. Pod koniec lat 30’tych w szybowcach instalowano także busolę, zakrętomierz
i chyłomierz.
Wanda Modlibowska w szybowcu CWJ 1933r.
Podstawowy zestaw przyrządów wykorzystywany w szybowcu szkolno-treningowym to
wysokościomierz, prędkościomierz, wariometr/-y, zakrętomierz, chyłomierz poprzeczny oraz
busola. W szybowcach ultralekkich niekiedy ogranicza się go do trzech przyrządów:
wysokościomierza, prędkościomierza, wariometru. Przyrządem, często traktowanym przez
teoretyków z przymrużeniem oka jest icek, tak doceniany na zawodach przez pilotów
szybowcowych.
Od lat 40’tych trwały prace mające na celu udoskonalenie metod kompensacji wariometru
energii całkowitej, który w lotach szybowcowych jest praktycznie podstawowym, obok
prędkościomierza, wysokościomierza i icka, przyrządem.
Zderzenia szybowców podczas krążenia we wspólnych kominach termicznych były
przyczynkiem skonstruowania wariometrów akustycznych, które w powiązaniu z ickiem –
nitką przyczepioną do owiewki kabiny zastępującą chyłomierz – pozwalają na oderwanie
wzroku od przyrządów w krążeniu i skierowanie uwagi na otaczające szybowce. Prędkość
szybowca pilot ocenia po natężeniu szumu powietrza oraz położeniu maski względem
horyzontu.
Skonstruowanie wariometrów elektrycznych z wyjściem analogowym pozwoliło na
stworzenie szerokiej gamy komputerów pokładowych i elektronicznych kalkulatorów
dolotowych. Od kilkunastu lat piloci wykorzystują także odbiorniki GPS do prowadzenia
nawigacji. Kolejnym krokiem było wprowadzenie elektronicznych metod dokumentacji
przelotów w oparciu o rejestratory GPS i barograf elektroniczny eliminując w ten sposób
erę klasycznych barografów i aparatów fotograficznych, czy jeszcze wcześniejszych metod:
obserwatorów na ziemi, bramek i zrzucanych meldunków.
285061582.007.png 285061582.008.png
Obecnie w niemal każdym wyczynowym szybowcu można dostrzec komputery kieszonkowe
Pocket PC wykorzystujące oprogramowanie współpracujące z odbiornikiem GPS i
wariometrem elektrycznym, ułatwiające prowadzenie nawigacji i podejmowanie decyzji
taktycznych. Często zdarza się, iż pilot latający wyczynowo na przeloty wozi ze sobą mapę
lotniczą gdzieś za plecami w celu wykorzystania jej jedynie w razie awarii elektroniki.
Ja również latałem na żagielku i w pewnym momencie przelatujący w pobliżu SG-21
uderzył w skrzydło mojego CW-5. Zacząłem pikować. [...] Odrzuciłem limuzynę, wyrwałem
tablicę przyrządów – która przedstawiała
znaczną wartość – włożyłem ją ... pod pachę
i odpiąłem pasy. „Poddusiłem” szybowiec,
wyrwałem w górę, wykonałem pópętle i gdy
byłem na plecach – wyskoczyłem. Poczułem
szarpnięcie linki wyzwalającej spadochron i
po chwili zawisem pod jego czaszą w
powietrzu. [Bezmiechowa, 1939]
ł
ł
Błasiak S.: Bolesław Kochanowski. Żyć
znaczy latać. PLAR 10/98
W ofertach sprzedaży szybowców wymienia
się kilka komponentów: sam szybowiec, wózek transportowy, spadochron i ... przyrządy.
Choć prawdopodobnie nikt już dziś nie wyskoczy z szybowca z tablicą przyrządów pod
pachą, niemniej zarówno ze względu na cenę jak i ich znaczenie, przyrządy są bardzo
ważnym wyznacznikiem ogólnej klasy szybowca.
Skrypt omawia szczegółowo zagadnienia klasyfikacji, budowy i eksploatacji przyrządów
pokładowych. Zakres skryptu jest znacznie szerszy od wymaganego na Teoretycznym
Kursie Szybowcowym i może stanowić dodatkowe źródło informacji do nauki przed
egzaminem PLKE na licencję szybowcową.
Dokumentacja
Nadzór nad eksploatacją statków powietrznych, a także przyrządów pokładowych sprawuje
IKCSP – Inspektorat Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych wchodzący w skład Urzędu
Lotnictwa Cywilnego.
Przyrządy wykorzystywane w szybowcach powinny posiadać metryki określające typ, numer
fabryczny, datę produkcji, resurs przyrządu, datę zabudowy do konkretnych szybowców i
czasookresy pracy. Metryki przechowuje się wraz z pozostałą dokumentacją szybowca,
instrukcją użytkowania w locie oraz książką płatowca, do której również wpisuje się typ i
numery fabryczne zabudowanych przyrządów. W książce i metrykach dokonuje się wpisu o
przeprowadzanym obowiązkowo co 18 miesięcy lub 300 godzin nalotu przeglądzie tablicy
pokładowej i kontroli szczelności instalacji.
Całkowity okres eksploatacji przyrządu jest określany przez producenta jako tzw. resurs.
Niekiedy przyrządy mogą być eksploatowane bez określonego resursu, na podstawie stanu
technicznego.
W odróżnieniu od sytuacji panującej w krajach zachodnioeuropejskich, u naszych
południowych sąsiadów czy też za oceanem, w Polsce dominuje rygorystyczne i
Tablica przyrządów szybowca Jantar std
285061582.009.png 285061582.010.png
biurokratyczne podejście urzędników nadzoru do spraw związanych z montażem
dodatkowych przyrządów. Powoduje to powstawanie absurdów, „partyzantki” i często
patologicznych sytuacji zwłaszcza w przypadku tablic pokładowych szybowców
wyczynowych.
Podział i błędy przyrządów
Klasyfikacji przyrządów pokładowych dokonuje się:
według przeznaczenia na:
- pilotażowo-nawigacyjne
- kontroli pracy silnika (np. obrotomierz, wskaźnik temperatur głowic lub oleju, ciśnienia
oleju itp.),
- kontroli pracy płatowca (np. wskaźnik położenia klap, podwozia, ciśnienie powietrza itp.),
- specjalne,
według zasady działania na:
- manometryczne (barometryczne),
- żyroskopowe,
- magnetyczne,
- elektroniczne,
oraz według sposobu zasilania na:
- elektryczne,
- pneumatyczne.
Przyrządy podczas lotu podlegają działaniu otoczenia. Wpływ na dokładność wskazań mają
m.in. temperatura, ciśnienie i wilgotność powietrza (a tym samym gęstość) oraz zmiany
położenia, przyspieszenia, drgania płatowca itd. W celu eliminacji niekorzystnego wpływu
otoczenia stosuje się różnorakie systemy zabezpieczeń: ze względu na ryzyko kondensacji
pary wodnej elementy przyrządów są oksydowane lub lakierowane, stosuje się odstojniki
wilgoci na przewodach ciśnieniowych. W celu eliminacji wpływu drgań przyrządy i tablice
pokładowe montowane są na gumowych amortyzatorach. Dla kompensacji zmiennych
temperatur wykorzystywane są wkładki termiczne o odpowiednim współczynniki
wydłużalności liniowej.
Podstawowe problemy eksploatacyjne, które są typowe dla przyrządów zasilanych
pneumatycznie to zatkanie oraz niewłaściwe ustawienie względem strug napływającego
powietrza dajników ciśnienia, niedrożność lub nieszczelność przewodów ciśnienia,
zawodnienie instalacji oraz oblodzenie dajników np. rurki Pitot’a (rozwiązaniem jest tu
zwykle elektryczne podgrzewanie rurki).
Wskazania przyrządów są obarczone błędem stanowiącym różnicę pomiędzy wielkością
rzeczywistą (mierzoną) a wskazywaną.
przyrząd zakres dokładność
W-10S-C 0÷10.000 m ±15 m dla 0 m, ±110 m dla 10.000 m
PR-250S-B 0÷250 km/h ±3 km/h w zakresie do 20 km/h, ±5 km/h w 20÷250 km/h
PR-400S-A 0÷400 km/h ±3 km/h w zakresie do 40 km/h, ±5 km/h w 40÷400 km/h
WRs-5E
±5 m/s
±7,5 % w temp. +20°C, ±15 % w temperaturze -30°C i +50°C
WRs-10
+10 m/s ÷
–6m/s
±0,2 m/s dla 0÷2m/s, ±0,4 m/s dla 2÷4 m/s
±0,9 m/s dla 4÷6 m/s, ±1,3 m/s dla 6÷10 m/s
WRs-30D ±30 m/s
±10 % dla 5 m/s, ±7 % dla 10 m/s, ±4 % dla 30 m/s
285061582.001.png 285061582.002.png
Rozróżniamy dwa rodzaje błędów przyrządów:
- metodyczne , wynikające z niedokładności w odtwarzaniu przez układ danego przyrządu
zależności funkcjonalnej łączącej wielkość mierzoną z tą wielkością, na którą w
rzeczywistości reaguje dany element pomiarowy. W przypadku wysokościomierza
wielkością wskazywaną jest wysokość, wielkością mierzoną natomiast ciśnienie powietrza,
które jest funkcją wysokości. Nieliniowość i nieproporcjonalność wielkości jest źródłem
utrudnień przy konstruowaniu przyrządów,
- instrumentalne , pochodzące z niedoskonałości konstrukcji i technologii wytwarzania
przyrządu oraz jego regulacji,
- dynamiczne , wynikające ze zmiennych obciążeń, przyspieszeń i drgań oddziaływujących
na przyrząd w czasie lotu,
- odczytu , np. błąd paralaksy wynikający z miejsca zabudowy w kabinie i obserwacji
wskazówki względem tarczy pod różnym kątem, a także błędy wynikające z dokładności
podziałki i kształtu wskaźnika oraz intensywności oświetlenia przyrządu.
Błędy instrumentalne dzielimy na:
- błąd tarcia , niemożliwy do wyeliminowania z mechanizmów ruchowych. Szczególnie
widoczny błąd ten jest w wysokościomierzu szybowcowym, który ze względu na brak drgań
płatowca (w odróżnieniu od drgań samolotów wyposażonych w silnik) wymaga częstego
opukiwania z powodu znacznej złożoności mechanizmu przekazywania wielkości sygnału,
- luzy , związane z błędami tarcia jako ich antidotum; widoczne szczególnie w przypadku
przyrządów żyroskopowych,
- histereza , występująca w urządzeniach z odkształcalnymi
elementami sprężystymi (sprężyny, membrany). Histereza polega
na odmiennym przebiegu odkształceń przy odciążeniu i
obciążeniu elementu sprężystego. Histereza powiększa się po
okresie dłuższego wyłączenia przyrządu z eksploatacji,
- błąd termiczny , wywoływany wpływem zmian temperatury
otoczenia na wymiary części przyrządu, ich własności sprężyste
oraz oporność cewek i przewodów elektrycznych,
- błąd skalowania , pojawiający się bądź to w zakładzie
produkującym, bądź też podczas eksploatacji przyrządu na skutek zmian własności
sprężystych elementów w wyniku starzenia się elementów lub wystawiania ich na duże
przeciążenia w locie,
Zjawisko histerezy
F - siła, L - odkształcenie
- błąd położenia wywołany nieodpowiednimi warunkami zabudowy samego przyrządu lub
jego dajnika, np. nieodpowiednie ustawienie dajnika ciśnienia względem opływającej strugi
powietrza bądź też niestaranny montaż chyłomierza lub zakrętomierza.
Wielkości poprawek dla błędów, których usunięcie jest niemożliwe, wykreśla się na
specjalnych karteczkach, przyklejanych we wnętrzu kabiny. Dotyczy to prędkościomierza,
wysokościomierza oraz busoli.
Wysokościomierz
Wysokościomierz barometryczny przeznaczony jest do wskazywania absolutnej lub
względnej wysokości lotu szybowca. Serce przyrządu stanowi membranowa puszka
aneroidowa – szczelnie zamknięte elastyczne metalowe naczynie. Do obudowy przyrządu
doprowadzane jest powietrze przewodem z dajnika ciśnienia statycznego. Wraz ze
wzrostem wysokości maleje wielkość ciśnienia powietrza. Wskutek różnicy ciśnień –
285061582.003.png
powietrza zawartego w puszce i otaczającego ciśnienia statycznego – następuje
zwiększenie lub zmniejszenie objętości puszki i jej długości, co z wykorzystaniem przekładni
jest przenoszone na ruch wskazówki. Bimetaliczny kompensator eliminuje wpływ zmian
temperatury.
Wysokościomierz. Zasada działania [1]. Wysokościomierz W-10S-C [2].
Przykładem wysokościomierza wykorzystywanego w szybowcach jest W-10S-C. Wskazówka
cieńsza i krótsza wskazuje liczbę kilometrów, wskazówka grubsza i dłuższa liczbę setek
metrów. Na wysokości np. 1300 metrów wskazówka krótsza znajduje się pomiędzy cyfrą 1
a 2 (dokładnie w punkcie 1.3), natomiast wskazówka dłuższa przy cyfrze 3. Przyrząd
pozwala na odczyt wysokości w zakresie 0÷10.000 m przy temperaturze od -55°C/+70°C.
Podobnie jak większość polskich przyrządów szybowcowych produkowanych przez PZL
Warszawa II (wariometrów, prędkościomierzy i wysokościomierzy) ma średnicę 80 mm.
Wysokość lotu jest pojęciem względnym. Wyróżniamy następujące rodzaje wysokości:
- wysokość względna, odległość od znajdującego się pod szybowcem podłoża,
- QFE (AGL – above ground level) wysokość mierzona względem ciśnienia lotniska,
- QNH (MSL – mean sea level) wysokość bezwzględna mierzona w stosunku do aktualnie
panującego ciśnienia zredukowanego do poziomu morza,
- QNE (STD – standard) wysokość mierzona w stosunku do ciśnienia atmosfery
standardowej (czyli do średniego ciśnienia na poziomie morza na 45° szerokości
geograficznej przy 15°C wynoszącego 1013.25 hPa lub 760 mm Hg).
Należy pamiętać, iż wysokościomierz szybowcowy nie ma zalet radiowysokościomierza
stosowanego np. na śmigłowcach i nie wskazuje dokładnej wysokości nad terenem, a
jedynie wysokość względem ciśnienia panującego w danym momencie w danym punkcie o
określonej wysokości. Często piloci wykonujące swoje pierwsze w życiu lądowanie w polu
przypominają sobie o tym fakcie dopiero po przyziemieniu i ze zdziwieniem konstatują
wskazanie wysokościomierza różne od zera.
Pokrętło usytuowane na spodzie przyrządu i widoczna w okienku podziałka wyskalowana w
mm Hg lub hPa pozwalają na nastawę ciśnienia odniesienia w zakresie 980÷1050 hPa
(670÷790 mm Hg) i dopasowanie wskazania wysokościomierza do wymaganego ciśnienia
lub ciśnienia panującego aktualnie na poziomie interesującego nas lotniska.
Ze względu na wspomniane wcześniej błędy tarcia, luzy i złożoność mechanizmu
przełożenia wielkości mierzonej na wskazywaną wskazówka wysokościomierza „zawiesza
się” i przyrząd wskazuje wysokość różniącą się o kilkadziesiąt metrów od rzeczywistej (ok.
285061582.004.png 285061582.005.png 285061582.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin