plan pracy 4 latkow.docx

(92 KB) Pobierz

  PLAN  PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

                   NA  MIESIĄC  WRZESIEŃ             4 - LATKI

 

 

 

 

 

                      TEMATY   TYGODNIOWE

 

 

 

I.                    W PRZEDSZKOLU MIŁO PŁYNIE CZAS 

 

II.                 SAVOIR – VIVRE CZTEROLATKÓW

 

III.               BEZPIECZNA DROGA DO PRZEDSZKOLA

 

IV.              OWOCOWY ZAWRÓT GŁOWY

 

Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej, projekcie autorskim „Gimnastyka ciała i umysłu” w zakresie kinezjologii edukacyjnej dr Paula Dennisona. Praca z książką dla dzieci „ABC czterolatka” część 1.          

        ZADANIA

 

 

 

>        zapoznanie dzieci z rozkładem pomieszczeń – salą zabaw, łazienką, szatnią – przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po nich;

 

>        przydzielenie znaczków indywidualnych i nauka ich rozpoznawania;

 

>        umiejętne wykonywanie czynności samoobsługowych: ubieranie, mycie się, korzystanie z toalety;

 

>        przypomnienie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków – właściwe posługiwanie się sztućcami i kubkiem;

 

>        w czasie odpoczynku nie przeszkadzanie śpiącym kolegom – słuchanie bajek i opowiadań nauczycielki;

 

>        przestrzeganie umów dotyczących korzystania ze wspólnych zabawek;

 

>        rozumienie, że inni mają takie same potrzeby, jak ja: uczestnictwo w zabawie, korzystanie z zabawek;

 

>        korzystanie z pomocy i doradztwa  nauczycielki w sytuacjach trudnych i konfliktowych

 

>        uczenie się używania zwrotów grzecznościowych – dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam;

 

>        nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania swoich kolegów;

 

>        przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych;

 

>        wprowadzenie kolorów sygnalizacji świetlnej i ich znaczenia w ruchu drogowym (czerwony, żółty, zielony);

 

>        rozpoznawanie i nazywanie najczęściej spotykanych owoców z jesiennych zbiorów, jako źródła witamin;

 

 

 

I.                   W  PRZEDSZKOLU  MIŁO  PŁYNIE  CZAS

 

 

 

Poniedziałek

 

WITAMY PRZEDSZKOLE  (aktywność umysłowa,  muzyczno – ruchowa)

 

Ø       wysłuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Do przedszkola” – koncentracja uwagi na wierszu;

 

Ø       rozmowa kierowana przez nauczycielkę wprowadzająca dzieci w nowe otoczenie; zapoznanie dzieci  z salą czterolatków,  łazienką, szatnią, kącikami zabaw i zainteresowań; przypomnienie z  dziećmi zasad korzystania z zabawek, zawarcie umów dotyczących korzystania z zabawek;

 

Ø       przydzielenie znaczków indywidualnych i nazywanie ich przez dzieci; samodzielny wybór miejsca przy stoliku; zapoznanie dzieci z książką „ABC czterolatka”;

 

Ø       zabawa integracyjna „Siądźmy razem” oraz zabawa do słów wiersza „Dotyk”.

Wtorek

 

WESOŁY ŚWIAT ZABAWEK (aktywność umysłowa, ruchowa)

 

Ø       podczas zabaw w kącikach przypomnienie o  zasadzie zgodnej i bezpiecznej zabawy oraz zachowaniu porządku po zabawie;

 

Ø       zabawa dydaktyczna „Poszukaj pieska” oraz „Gdzie ukryła się piłka” - zapoznanie ze słowami określającymi położenie: „na”, „pod”, „obok”; wykorzystanie tych pojęć w zabawie; wysłuchanie piosenki „Piłka”; praca z książką – ćwiczenie 3;

 

Ø       zabawa integracyjna „Imiona i piłka” oraz zabawa ruchowo – naśladowcza „Gimnastyka to podstawa”

 

 

 

Środa

 

WZBOGACAMY KĄCIK PRZYRODY (aktywność umysłowa, ruchowa)

 

Ø       wprowadzenie dzieci w świat przyrody w najbliższym otoczeniu – „kącik przyrody”; zapoznanie z roślinami, eksponatami, zbiorami, akwarium z rybkami;

 

Ø       omówienie zasad bezpieczeństwa podczas obserwacji kącika, sposobów pielęgnacji i dbania o rośliny i zwierzęta; podglądanie zachowania oraz karmienie rybek w akwarium, oglądanie morskich skarbów (muszle, koralowce, bursztyny); zachęcanie dzieci o wzbogacenie kącika o nowe eksponaty, skarby z wakacyjnych podróży;

 

Ø       wdrażanie dzieci do umiejętnego ustawiania się w kole podczas zabawy „Ojciec Wirgiliusz” oraz „Stary niedźwiedź”.

Czwartek

 

JESTEM SOBIE PRZEDSZKOLACZEK  (aktywność muzyczno – ruchowa)

 

Ø       przypomnienie piosenki „Przedszkolaczek” – uważne słuchanie wzorowego wykonania piosenki, próby poruszania się przy muzyce, bieg na paluszkach, marsz w rozsypce, rytmiczne klaskanie; zatrzymanie na umówiony sygnał; utrwalenie znajomości instrumentów perkusyjnych: bębenek, tamburyn, kołatka; swobodna gra na instrumentach;

 

Ø       rozmowy indywidualne w małych zespołach podczas zabaw dowolnych – wskazywanie miejsc podatnych na uszkodzenia, wdrażanie do porządkowania miejsca zabawy;

 

Ø       utrwalenie znajomości znaczków indywidualnych – praca z książką ćwiczenie2

Piątek

 

KOLOROWE KREDKI W  PUDEŁECZKU NOSZĘ (aktywność plastyczna,  ruchowa)

 

Ø       słuchanie opowiadania nauczycielki ilustrowanego pacynką „Kto nam pomoże” – przypomnienie dzieciom jaką rolę pełni nauczyciel w grupie, zgłaszanie swoich problemów i rozterek; przypomnienie wiersza „Do przedszkola” – nauka I zwrotki na pamięć;

 

Ø       malowanie kredkami świecowymi na dowolny temat; obserwacja umiejętności posługiwania się kredką, zwrócenie uwagi na swobodne kreślenie po kartce; budzenie zadowolenia  dzieci z wykonanej przez siebie pracy;

 

Ø       zabawa – pląs „Podajmy sobie rączki”; umiejętne i sprawne łączenie się w pary, śpiewanie piosenki z jednoczesnym wykonywaniem określonych gestów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.  SAVOIR – VIVRE CZTEROLATKÓW

 

Poniedziałek.

 

POZNAJEMY  MAGICZNE  SŁOWA

 

Ø       poznanie i zdobycie praktycznej umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych poprzez scenki dramowe z użyciem rekwizytów; na podstawie wiersza Cz.Janczarskiego „Jaś i zabawki” próba oceny postępowania Jasia i jego kolegów; rozwiązanie problemu „dlaczego Jaś został sam?”; wykonanie papierowych serduszek dla kolegi z grupy; doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami z zachowaniem bezpieczeństwa;

 

Ø       zabawy rytmiczne przy muzyce - doskonalenie umiejętności biegania, maszerowania, podskakiwania; sprawne ustawianie się w kole; wprowadzenie piosenki „Mów „Dzień dobry” na dzień dobry” – zapoznanie z melodią i słowami, omówienie nastroju piosenki.

 

 

 

Wtorek

 

JAK  WYGLĄDA CZYSTY PRZEDSZKOLAK?

 

Ø       przypomnienie piosenki „Szczotka, pasta”; prawidłowa demonstracja mycia rąk i zębów przez dzieci;

 

Ø        wyróżnienie z wielu przedmiotów służących do codziennego mycia; doskonalenie umiejętności wyselekcjonowania żądanych elementów z całości; rozwijanie umiejętności przyporządkowania elementów z jednego zbioru do odpowiednich elementów zbioru drugiego (emblematy: kubek, szczotka, pasta do zębów); karta pracy – wybierz i zakreśl przedmioty do mycia;

 

Ø       zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową z wykorzystaniem szarf w czterech kolorach; uważne słuchanie poleceń i bezpieczne poruszanie się po sali.

 

 

 

Środa

 

SPACER WOKÓŁ PRZEDSZKOLA

 

Ø       wprowadzenie dyżurów przy stolikach, zabawkach, w łazience wykonywanych w ciągu dnia przez dzieci; omówienie sposobu ich pełnienia i odpowiedzialności dyżurnego;

 

Ø       wyjście z dziećmi poza teren przedszkola w celu obserwacji czystość najbliższego otoczenia: (gdzie znajdują się kosze na śmieci, co należy robić, aby wokół było czysto);  wdrażanie do dbania o ład i porządek, wyjaśnienie pojęcia „segregowanie śmieci” połączone z obserwacją pojemników do różnego rodzaju odpadów; zabawy na powietrzu z zachowaniem szczególnej uprzejmości wobec wszystkich;

 

Ø       zabawa ruchowa z elementem rzutu i chwytania „Piłka parzy” oraz czworakowania „Przejdź przez okienko” (obręcze).

 

 

 

Czwartek

 

DOBRE MANIERY PRZY STOLE

 

Ø       zabawa tematyczna „Nakrywamy do stołu w kąciku lalek”; demonstrowanie prawidłowego nakrycia stołu; nauka nakrywania do stołu i kultury jedzenia; karta pracy – dorysowywanie szlaczków na talerzu i sztućcach;

 

Ø       przypomnienie melodii i słów piosenki „Mów „Dzień dobry” na dzień dobry”; śpiew zbiorowy i indywidualny; zabawa rytmiczno – ruchowa do piosenki, wykorzystanie gestów witania się, żegnania, dziękowania, przepraszania; ćwiczenia ortofoniczne na wyrazach - proszę, dziękuje, przepraszam - śpiewanie słów na różne melodie;

 

Ø       „Zabawa z imionami” – rozpoznawanie imion własnych i kolegów na wizytówkach sposobem migawkowym.

 

 

 

Piątek

 

UŚMIECH  NA  CO  DZIEŃ

 

Ø       wysłuchanie wiersza „Jak się zmieniam”  ilustrowanego symbolami minek twarzy; wypowiedzi dzieci na temat „Co oznacza taka minka”; zabawa mimiczna przy lustrze „Jestem wesoły – jestem smutny”; wymyślanie przez dzieci innych minek i określanie ich nastroju; zabawa orientacyjno – porządkowa ze znaczkami „Minki” – szybkie reagowanie na sygnał muzyczny,

 

Ø       praca przy stolikach – wykonanie swojej ulubionej minki na przygotowanym tekturowym kółku: wykorzystanie do pracy plasteliny; umiejętne ugniatanie plasteliny, wałkowanie, naklejanie na tekturę; doskonalenie sprawności manualnej dłoni; wystawa prac w holu przedszkola;

 

Ø       ćwiczenia przekraczające linię środka: pozycja Cook’a, ruchy naprzemienne, słoń.

 

 

 

III.  BEZPIECZNA DROGA DO PRZEDSZKOLA

Poniedziałek

 

RUCH  ULICZNY

 

Ø       na podstawie utworu H. Łochockiej „Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę” zapoznanie z elementarnymi zasadami ruchu drogowego (chodzenie prawą stroną chodnika, przechodzenie przez ulicę w dozwolonych miejscach) oraz wybranymi znakami drogowymi; wprowadzenie pojęć: „ulica”, „jezdnia”; obserwacja ruchu drogowego w czasie spaceru; karta pracy – co to za znak; rozpoznawanie i  wypełnianie właściwym kolorem;

 

Ø        słuchanie piosenki „Będę kierowcą” zapoznanie ze słowami i melodią piosenki; nauka I zwrotki próba zaznaczania pierwszej miary taktu klaskaniem, tupaniem, grą na kołatce; zabawy ruchowo – rytmiczne przy akompaniamencie pianina; utrwalenie piosenki „Mów „Dzień dobry…”.

 

 

Wtorek

 

ODGŁOSY  ULICY

 

Ø       przypomnienie dzieciom zasad przechodzenia przez jezdnię w dozwolonych miejscach (pasy, sygnalizator świetlny) na podst. „Bezpieczna droga do przedszkola” wyd. Wydziału Ruchu Drogowego K. M. Policji;

 

Ø       zabawa dydaktyczna „Ciepło – zimno”; zapoznanie z określeniami położenia przedmiotów w przestrzeni: daleko – blisko; dalej – bliżej; wypełnianie karty pracy z podręcznika; zabawa ortofoniczna „Odgłosy ulicy” – ćwiczenia narządu mowy na zgłoskach: ti, tu, wrr, dzyń poprzez naśladowanie odgłosów wydawanych przez pojazdy;

 

Ø       zestaw ćwiczeń  gimnastycznych z wykorzystaniem kół;

 

 

Środa

 

NA  SKRZYŻOWANIU

 

Ø       słuchanie wiersza I. Salach „Idź uważnie”; przestrzeganie bezpieczeństwa na ulicy i chodniku;

 

Ø       wycieczka na skrzyżowanie w celu obserwacji ruchu ulicznego oraz poznania elementarnych zasad ruchu drogowego; nauka chodzenia prawą stroną chodnika, przechodzenia przez ulicę w wyznaczonym miejscu; wprowadzenie określenia „zebra” i  „sygnalizator” – rozpoznawanie koloru czerwonego, żółtego i zielonego; karta pracy – zamalowywanie kółek w sygnalizatorze świetlnym; doskonalenie pamięci i spostrzegawczości dzieci;

 

Ø       zabawa ruchowa z elementami biegu „Samochody” oraz orientacyjno – porządkowa „Przejście przez ulicę”.

 

 

Czwartek

 

BARDZO TRUDNO BYĆ KIEROWCĄ

 

Ø       zabawy manipulacyjne z wykorzystaniem mozaiki geometrycznej – kółka małe i duże; słuchanie wiersza  „Sygnalizator świetlny”  w celu utrwalenia kolorów; zabawa dydaktyczna „Kolorowe kółka” - wyszukiwanie z mozaiki kółek czerwonych, żółtych i zielonych; porównywanie liczebności zbiorów kółek: dużo – mało;

 

Ø       zabawa inscenizowana wynikająca z treści piosenki „Będę kierowcą” – nauka II zwrotki; ćwiczenie umiejętności podskakiwania pojedynczo, w parach, w kole; szybkie reagowanie na zmianę tempa oraz sygnał „stop”; ćwiczenia lekkiego biegu do przodu i cofania się w wolnym tempie; sprawne ustawianie się na zbiórkę po usłyszeniu sygnału muzycznego;

 

 

Piątek

 

SPOTKANIE Z POLICJANTEM

 

Ø       zabawa tematyczna „Policjant kieruje ruchem drogowym” – zapoznanie z rolą pełnioną w zabawie (policjant, przechodzień, kierowca) oraz regułami zabawy;

 

Ø       w trakcie spotkania zapoznanie z pracą policjanta (kierowanie ruchem drogowym, pilnowanie porządku), z wyglądem munduru, akcesoriami wykorzystywanymi w pracy; ukazanie użyteczności jego pracy; zachęcenie do pokonywania nieśmiałości w kontaktach z gościem, nawiązania bezpośredniego kontaktu;

 

Ø       malowanie farbami plakatowymi zainspirowane spotkaniem z policjantem; próba odzwierciedlenia ruchu ulicznego, postaci policjanta, sygnalizatora świetlnego itp.

 

Ø       zabawa ruchowa z elementami biegu „Samochody”  oraz taniec „Motor gigant”

 

 

 

 

 

IV.            OWOCOWY  ZAWRÓT  GŁOWY

 

Poniedziałek

 

GDZIE ROSNĄ OWOCE

 

Ø       teatrzyk kukiełkowy „Co z ogrodu, a co z sadu” zapoznanie dzieci z plonami zbieranymi w ogrodzie i w sadzie oraz z koniecznością gromadzenia zapasów; wprowadzenie wyrazu do globalnego czytania: ogród, sad; ćwiczenie umiejętności kolejnego wypowiadania się; praca z książką "ABC czterolatka" s.8 – utrwalenie pojęć duży - mały; ćwiczenia oddechowe „Gruszki” -  umiarkowane dmuchanie na bibułkowe gruszki, uważne słuchanie poleceń;

 

Ø       zapoznanie z melodią i słowami piosenki „Pac gruszka”; dobieranie tekstów słownych do tematów rytmicznych np. czer-wo-ne ja-błusz-ko; zabawy ruchowo – rytmiczne przy muzyce „W sadzie”; wprowadzenie kontrastów dynamicznych bardzo cicho i bardzo głośno; przyzwyczajanie do używania umiarkowanej siły głosu;

 

 

 

Wtorek

 

CO SIĘ W SADZIE RUMIENI?

 

Ø       budzenie zainteresowania przyrodą w okresie jesieni z wykorzystaniem piosenki „Jabłko”; wyjaśnienie dlaczego owoce  oraz ręce należy myć przed jedzeniem;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin