Norbert Wójtowicz, Roman Rybarski.pdf

(1641 KB) Pobierz
Biuletyn_SIERPIEN_WRZESIEN_2007_6.indd
N ORBERT W ÓJTOWICZ , IPN
ROMAN RYBARSKI
Nawet pobieżne spojrzenie na dzieje ruchu narodowego wystarczy,
by zauważyć niezwykle istotną rolę, jaką odegrał w tworzeniu jego
koncepcji w okresie międzywojennym Roman Franciszek Rybarski.
Najbardziej znany jest jako ekonomista i twórca programu gospo-
darczego obozu narodowego.
W podjętej w 65. rocznicę śmierci profesora uchwale Sejmu RP z 2 marca 2007 r. podkre-
ślano jego olbrzymie zasługi, wskazując, że: „swoimi poglądami gospodarczymi wyprzedzał
ówczesną myśl ekonomiczną. Płodny pisarz – autor wielu prac naukowych z dziedziny ekono-
mii i gospodarki. Zdecydowany zwolennik leseferyzmu – liberalizmu gospodarczego. Głosił
konieczność stałości prawa gospodarczego i niskich podatków, nienaruszalność własności pry-
watnej, szkodliwość przymusowych ubezpieczeń społecznych, monopoli i koncesji. Zdecydo-
wany przeciwnik zaciągania długów przez państwo. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległo-
ści profesor Roman Rybarski był jednym z organizatorów reformy bankowości polskiej” 1 . Ale
przecież to tylko jeden z wielu aspektów jego działalności. Rybarski był nie tylko wybitnym
ekonomistą i historykiem gospodarki, lecz także aktywnym politykiem, parlamentarzystą i pub-
licystą politycznym. Bez wątpienia należał do tych działaczy Narodowej Demokracji, którzy
swymi poczynaniami odcisnęli niezatarte piętno na rozwoju polskiej myśli politycznej.
Urodzony 3 lipca 1887 r. w Zatorze Roman Rybarski był absolwentem Wydziału Pra-
wa Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie studiował ekonomię pod kierunkiem Włodzimierza
Czerkawskiego oraz historię gospodarczą u Franciszka Bujaka. W tym okresie był również
członkiem Koła Braterskiego tajnego Związku Młodzieży Polskiej „Zet” 2 i prezesem Zjedno-
czenia Młodzieży Narodowej będącego jawną ekspozyturą tego pierwszego 3 . W 1910 r. został
przyjęty do tajnej Ligi Narodowej 4 . Już jako student rozpoczął działalność naukową, publi-
kując artykuły na łamach „Ekonomisty” i w „Czasopiśmie Prawniczym i Ekonomicznym” 5 .
Studia ukończył, uzyskując 25 listopada 1910 r. stopień doktora praw. Na początku 1913 r.
Wydział Prawa UJ wnioskował do austriackiego Ministerstwa Oświaty o nadanie Rybarskie-
mu docentury. Mimo stosunkowo niewielkiej aktywności naukowej po wybuchu I wojny
światowej, 22 czerwca 1917 r., został profesorem nadzwyczajnym w zakresie skarbowości.
Po zakończeniu działań wojennych w marcu 1919 r. wyjechał jako ekspert polskiej delegacji
na konferencję pokojową do Paryża, gdzie początkowo reprezentował Polskę w Komisji Od-
szkodowań i Finansów, a od lipca pełnił funkcję sekretarza delegacji polskiej do spraw eko-
nomicznych i fi nansowych. Po powrocie do kraju pracował najpierw w Ministerstwie byłej
1 Monitor Polski z 13 III 2007 r.
2 Szerzej na temat tej organizacji zob.: W pięćdziesiątą rocznicę powstania „Zetu” , oprac. T. Pi-
skorski, Warszawa 1937; ZET w walce o niepodległość i budowę państwa. Szkice i wspomnienia , red.
T.W. Nowacki, Warszawa 1996; P. Waingertner, Ruch zetowy w Drugiej Rzeczypospolitej. Studium
myśli politycznej , Łódź 2006.
3 U. Jakubowska, Roman Rybarski , PSB, t. XXXIII/2, z 137, Wrocław 1991, s. 290.
4 S. Rudnicki, Roman Rybarski o narodzie, ustroju i gospodarce , Warszawa 1997, s. 6.
5 J. Rutkowski, Roman Rybarski (1887–1942) , „Kwartalnik Historyczny” 1946, z. 3–4, s. 592.
130
60263412.002.png
Dzielnicy Pruskiej, a od lutego 1920 r. w Ministerstwie Skar-
bu. Profesorem nadzwyczajnym ekonomii politycznej na Po-
litechnice Warszawskiej został mianowany 1 lutego 1922 r.
Po powrocie do Polski w 1919 r. Rybarski aktywnie zaan-
gażował się w prace Związku Ludowo-Narodowego. Od poło-
wy lat 20. był czołowym publicystą „Gazety Warszawskiej”,
w której miał cotygodniowe artykuły wstępne o tematyce dale-
ko wykraczającej poza kwestie gospodarcze. Jego rolę w obo-
zie narodowym trudno byłoby przecenić, bo nawet nie będąc
w Sejmie, potrafi ł wraz z Romanem Dmowskim narzucać
swoje koncepcje klubowi parlamentarnemu ZLN 6 . Niezmier-
nie ważny w życiu Rybarskiego okazał się rok 1926, gdyż naj-
pierw zostało wydane jego kluczowe dzieło Naród, jednostka
i klasa , a w grudniu po powołaniu Obozu Wielkiej Polski 7 znalazł się w dziewiętnastoosobo-
wej Wielkiej Radzie OWP 8 . Kiedy w 1928 r. w miejsce Ligi Narodowej powstała tajna Straż
Narodowa, również znalazł się w jej kierownictwie noszącym nazwę „Ogniska Głównego” 9 .
W marcu 1928 r. Rybarski został posłem na Sejm RP i prezesem Klubu ZLN (później Stronni-
ctwa Narodowego) 10 . Podczas prac parlamentarnych wykazywał dużą aktywność, zabierając
głos w debatach poświęconych wszystkim najistotniejszym kwestiom społecznym i politycz-
nym 11 . W październiku 1928 r. wszedł do Komitetu Politycznego, stanowiącego organ kierow-
niczy nowo powstałej w miejsce ZLN partii – Stronnictwa Narodowego 12 .
Począwszy od 1929 r., Rybarski przesunął się w kierunku liberalnego skrzydła obozu
narodowego, uznając błędność dotychczasowej strategii politycznej stronnictwa 13 . Uważał,
że w sytuacji, gdy głównym przeciwnikiem politycznym jest sanacja, skuteczna walka z nią
wymaga podjęcia rozmów z przedstawicielami centrum, a nawet częścią PPS. W tym okresie
6 J. Waskan, Koncepcje społeczno-polityczne Romana Rybarskiego , Toruń 1991, s. 10; S. Rudni-
cki, Roman Rybarski ..., s. 11.
7 Szerzej na temat tej formacji zob. Z. Kaczmarek, Obóz Wielkiej Polski. Geneza i działalność
społeczno-polityczna 1926–1933 , Poznań 1980; J. Trochimiak, Obóz Wielkiej Polski , Warszawa 1996;
W. J. Mu s z y ń s k i , Obóz Wielkiej Polski [w:] Encyklopedia „białych plam” , t. XIII, Radom 2004, s. 199–
–207; A. Tyszkiewicz, Obóz Wielkiej Polski w Małopolsce 1926–1933 , Kraków 2004; Z. Kaczmarek,
Obóz Wielkiej Polski w Poznańskiem w latach 1926–1933 , „Dzieje Najnowsze” 1974, z. 3; S. Rudnicki,
Obóz Narodowo-Radykalny. Geneza i działalność , Warszawa 1985.
8 W jej składzie poza Rybarskim znaleźli się m.in. Roman Dmowski, Adam Gałażewski, gen.
Mieczysław Kuliński, Michał Nycz, gen. Stanisław Haller, Władysław Dzieduszycki, Jerzy Zdzie-
chowski, Jan Jodzewicz, Tadeusz Bielecki, Henryk Rossman, Stanisław Gieysztor i Zbigniew Żół-
towski (T. Bielecki, W szkole Dmowskiego. Szkice i wspomnienia , Gdańsk 2000, s. 154; J. Trochimiak,
Obóz ..., s. 5).
9 J.J. Terej, Rzeczywistość i polityka . Ze studiów nad dziejami najnowszymi Narodowej Demokra-
cji , Warszawa 1979, s. 16.
10 T. i K. Rzepeccy, Sejm i Senat 1920–1933 , Poznań 1928, s. 213.
11 J. Czajkowski, J. Majchrowski, Sylwetki polityków II Rzeczpospolitej , Kraków 1987, s. 87; zob.
też Straty kultury polskiej 1939–1944 , red. A. Ordęga, T. Terlecki, Glasgow 1945, s. 210.
12 J. Waskan, Koncepcje ..., s. 19.
13 K. Kawalec, Narodowa Demokracja wobec faszyzmu 1922–1939. Ze studiów nad dziejami myśli
politycznej obozu narodowego , Warszawa 1989, s. 135.
131
60263412.003.png
w stronnictwie zaczęły krystalizować się dwie wyraźne orientacje polityczne 14 , występują-
cy w obronie systemu parlamentarnego Rybarski podszedł krytycznie do wspieranych przez
Dmowskiego młodych, próbujących odwoływać się do sukcesów totalitaryzmów zachodnio-
europejskich 15 . W konsekwencji stanął na czele grupy w stronnictwie określanej „profesorską”
bądź „demoliberalną” 16 . Był to burzliwy okres nieustannych walk wewnątrz stronnictwa 17 ,
w toku których na tle rozbieżności między częścią „młodych” a „starymi” doszło do rozłamu,
w efekcie czego powstał Obóz Narodowo-Radykalny 18 . Przewaga „młodych” we władzach
partii spowodowała, że choć w 1935 r. Rybarski znalazł się w Komitecie Głównym SN, to aż
do wybuchu wojny pozostawał na marginesie życia stronnictwa, koncentrując się jedynie na
publicystyce i działalności odczytowej 19 . Swoim poglądom na ustrój państwa najdobitniej dał
wyraz w opublikowanej w 1936 r. książce Siła i prawo , a zwłaszcza w rozdziale poświęco-
nym idei „państwa monopolicznego” 20 , gdzie polemizował z tezami „młodych” i przestrzegał
przed skutkami ich koncepcji 21 .
Po wybuchu wojny Rybarski zaangażował się w prace Komitetu Obrony Stolicy i jako
członek Rady Naczelnej SN zainicjował porozumienie stronnictw politycznych i doprowadził
do spotkania z Maciejem Ratajem i Mieczysławem Niedziałkowskim 22 . Uczestniczył również
w rozmowach kierującego Służbą Zwycięstwu Polski gen. Michała Karaszewicza-Tokarzew-
skiego z przedstawicielami SN, PPS i SD, w efekcie czego utworzono Główną Radę Poli-
14 Jędrzej Giertych, pisząc o zróżnicowaniu w obrębie polskiego ruchu narodowego, wskazywał
na istnienie tam trzech grup. „Obóz Narodowy – pisał – jest formacją dość skomplikowaną. Składa się
z kilku słojów, które niejednakową przedstawiają wartość. Z grubsza rzecz biorąc, podzielić można
Obóz Narodowy na trzy warstwy. Pierwsza z nich – to jest właściwa «stara endecja». […] Drugi słój
w Obozie Narodowym – to «generacja parlamentarzystów». […] Trzeci słój w obozie narodowym to
jesteśmy my młodzi. Słój nasz jest produktem nowych czasów. Wyrośliśmy o wiele bardziej jako reakcja
przeciw «duchowi XIX wieku», duchowi epoki, której najklasyczniejszym wykwitem był socjalizm, był
liberalizm, był parlamentaryzm, był kosmopolityzm, było panoszenie się kapitału, była wreszcie obojęt-
ność religijna, relatywizm moralny i gruby materializm w życiu narodów i jednostek, aniżeli jako wynik
«urabiania» nas przez starych” (J. Giertych, O wyjście z kryzysu , Warszawa 1938).
15 Zdaniem Krzysztofa Kawalca grupie tej „Możliwość dyktatury jawiła się jako kusząca alter-
natywa istniejącego układu stosunków, gwarantująca upragnioną stabilizację” (K. Kawalec, Narodo-
wa Demokracja ..., s. 95). Równocześnie jednak patronujący „młodym” Dmowski, oceniając włoski
faszyzm i niemiecki nazizm, podkreślał: „Musielibyśmy być wrogami cywilizacji, ażeby to uznać
za wzór dzieła narodowego w polityce, za przykład dla innych narodów” (R. Dmowski, O ustroju
politycznym państwa , Warszawa 1996; zob. też: B. Grott, Nacjonalizm i religia , Kraków 1984, s. 102;
M. Marszal, Włoski faszyzm i niemiecki narodowy socjalizm w poglądach ideologów Narodowej De-
mokracji 1926–1939 , Kolonia 2001; T. Koziełło, Trzecia Rzesza w poglądach Narodowej Demokracji ,
„Annales. Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2005, vol. XII, sectio K, s. 125–142; A.S. Kotow-
ski, Narodowa Demokracja wobec nazizmu i Trzeciej Rzeszy , Toruń 2006).
16 Znaleźli się w niej m.in. Stefan Dąbrowski, Marian Seyda, Jan Zamorski, Bohdan Winiarski, Jan
Kornecki, Witold Staniszkis i Stanisław Rymar (K. Kawalec, Narodowa Demokracja ..., s. 135).
17 Zob. J.J. Terej, Rzeczywistość… , s. 34.
18 S. Rudnicki, Obóz…, s. 221.
19 L.P. Wyrobiec, Roman Rybarski – ekonomista, polityk, publicysta [w:] Roman Rybarski. Mate-
riały z sesji naukowej , Kraków 1987, s. 15, 19.
20 Zob. R. Rybarski, Państwo monopoliczne , red. N. Wójtowicz, Krzeszowice 2007.
21 S. Rudnicki, Roman Rybarski ..., s. 16; W. Walendziak, Zapomniany polityk , „Przegląd Katoli-
cki” 1988, nr 41, s. 7.
22 L.P. Wyrobiec, Roman Rybarski ..., s. 19.
132
60263412.004.png
tyczną 23 . Już na początku wojny, we wrześniu 1939 r., został wiceprzewodniczącym Sekcji
Finansowej Stołecznego Komitetu Samopomocy Społecznej, a następnie w marcu 1941 r.
członkiem Rady Głównej Opiekuńczej 24 . Później był też pierwszym dyrektorem Departa-
mentu Skarbu Delegatury Rządu na Kraj 25 . Podczas okupacji podejmował liczne działania na
rzecz współpracy Stronnictwa Narodowego z innymi ugrupowaniami politycznymi 26 .
Aresztowany w maju 1941 r., po przesłuchaniach na Pawiaku został 21 lipca 1941 r. wy-
wieziony do obozu w Oświęcimiu 27 . Nawet w tych trudnych warunkach nie poddawał się
i wraz z Janem Mosdorfem stanął na czele liczącej około 100 członków konspiracyjnej gru-
py Stronnictwa Narodowego 28 . Ponadto zaangażował się w prace działającej w obozie Rady
Wojskowej tajnego ZWZ, gdzie opracowywał plan powstania na terenie obozu pod nazwą
„Akcja Zryw” 29 . Roman Rybarski zakończył życie 6 marca 1942 r. rozstrzelany za organi-
zowanie ruchu oporu wewnątrz obozu (starsze źródła jako domniemaną przyczynę śmierci
podawały zwykle zapalenie płuc lub dyzenterię).
* * *
W poglądach politycznych Romana Rybarskiego na pierwszym planie znajdowało się po-
jęcie narodu. W jednym z artykułów podkreślał: „Chcemy ideę narodową mieć wolną od
wszelkiej frazeologii, rodzimej lub narzucanej. W im wyraźniejszej ta idea rysuje się postaci,
tym lepszym jest drogowskazem w życiu narodu. Przedmiotem idei narodowej jest naród,
a ściślej mówiąc przedmiotem naszej idei jest naród polski, całość żywa, w której tkwią jedne
pierwiastki stałe, a drugie zmienne. Idea narodowa ma zachowywać to, co jest w narodzie
niezmiennego, co nadaje mu jego odrębność, przekształcić pierwiastki zmienne, by podnieść
wyżej poziom życia narodu, by ugruntować jego wielkość” 30 . Podkreślał, że „naród nie jest
abstrakcją, lecz żywą całością historyczną. Jego właściwości, jego tradycje, warunki, w któ-
rych ten naród żyje, muszą być podstawą każdej polityki, także i polityki ekonomicznej” 31 .
23 Z pewnością działania podejmowane przez Rybarskiego nie były łatwe i spotykały się niejedno-
krotnie z negatywnym podejściem w łonie samego obozu narodowego, bo, jak wskazywała będąca bliską
współpracowniczką gen. Michała Tokarzewskiego-Karaszewicza Wanda Marokini, po utworzeniu Służby
Zwycięstwu Polsce „próba nawiązania kontaktu ze Stronnictwem Narodowym spełzła na niczym, wobec
zajętego przez nie stanowiska. Oświadczono mi kategorycznie, że Stronnictwo nie podporządkuje się ni-
gdy nikomu, kto ma styczność z ludźmi Piłsudskiego, pułkownikami i masonami (brakowało tylko «Ży-
dów i cyklistów»)” – cyt. za: E. Kumor, Wycinek z historii jednego życia , Warszawa 1967, s. 62.
24 Zob. B. Kroll, Rada Główna Opiekuńcza 1939–1945 , Warszawa 1985.
25 W. Grabowski, Polska tajna administracja cywilna 1940–1945 , Warszawa 2003, s. 111.
26 J.J. Terej, Rzeczywistość ..., s. 123.
27 U. Jakubowska, Roman Rybarski ..., s. 292; J. Waskan, Koncepcje ..., s. 24–25.
28 Próby związane z tworzeniem ruchu oporu w obozie koncentracyjnym w Auschwitz podejmo-
wane były wielokrotnie. Poza prawicową grupą Mosdorfa warto tu wspomnieć również grupy PPS
Stanisława Dubois, ZWZ płk. Kazimierza Rawicza, czy wreszcie najdokładniej opisaną w literaturze
inicjatywę rtm. Witolda Pileckiego (zob. J. Lukowski, Ruch oporu w obozie koncentracyjnym Oświę-
cim-Brzezinka , „Przegląd Historyczny” 1967, z. 3; J. Garliński, Fighting Auschwitz. The Resistance
Movement in the Concentration Camp , New York 1975; idem, Oświęcim walczący , Warszawa 1992;
H. Świebocki, Powstanie i rozwój konspiracji obozowej [w:] Auschwitz 1940–1945. Węzłowe zagad-
nienia z historii obozu , Oświęcim 1995).
29 J. Ptakowski, Oświęcim bez cenzury i bez legend , Nowy Jork 1985, s. 64–66.
30 R. Rybarski, O pojmowaniu idei narodowej , „Polityka Narodowa” 1938, nr 7, s. 505.
31 Idem, Przyszłość gospodarcza Polski , Warszawa 1933, s. 202.
133
60263412.005.png
W tej sytuacji Rybarski bronił się przed istniejącymi szablonami, wskazując w swoich
pracach, że „Kto życie społeczne i gospodarcze pojmuje w sposób mechaniczny, szablono-
wy, ten obcy jest idei narodowej” 32 . Mówiąc o narodzie, wypracował więc własną defi nicję,
wskazując, że: „jest to trwała wspólność większej masy ludzi, wytworzona przez dłuższe ich
współżycie na jednym terytorium, wspólność, która na gruncie tych lub innych jednoczących
pierwiastków (np. rasy, języka, religii, tradycji, obyczajów, ustroju politycznego, gospodar-
stwa itd.) przejawia się w poczuciu odrębności od innych podobnych skupień” 33 . Zwracał
uwagę na trudności związane z tworzeniem zbyt sztywnej defi nicji, wskazując, że naród jest
„tworem żywym, przybierającym różne postaci, zmienia się i przeobraża” 34 . Konkretny naród
opiera się zdaniem Rybarskiego zawsze na podstawie odpowiedniego doboru pierwiastków
przedmiotowych (cechy fi zyczne i duchowe) oraz pierwiastków podmiotowych (świadomość
narodowa), przy czym nie są to czynniki stałe i niezmienne. Stąd też – pisał – „zupełnie
bezpłodne jest poszukiwanie jakiegoś bezwzględnego kryterium narodu, miarodajnego dla
wszystkich wypadków” 35 .
Roman Rybarski podkreślał bardzo mocno konieczność wyjścia poza „tu i teraz”, akcentując
rolę kompleksowego spojrzenia tak na przeszłość, jak i na przyszłość narodu. Uważał, że czer-
piąc z dorobku pokoleń przeszłych, mamy jednocześnie obowiązek dbać o pomnażanie kapitału
materialnego, ale również moralnego, przyszłych pokoleń. Dało tu o sobie bardzo wyraźnie znać
zaczerpnięte z programu Stronnictwa Narodowego przekonanie, że „Własna twórczość i własne
wartości, jakie naród polski w zespoleniu od wieków z zachodnią cywilizacją rzymskokatolicką,
wniósł w dzieje powszechne, jest dźwignią bytu narodowego i jego znaczenia wśród narodów
także na przyszłość” 36 . Wzywał więc, by każde pokolenie dążyło do dorównywania dziełom
przeszłości, bo tylko wtedy kolejne generacje będą mogły mówić o wielkości narodu 37 .
Zwracał też uwagę, że żaden naród nie jest zawieszony w próżni, a współegzystując z in-
nymi narodami, musi wchodzić w relacje z nimi. Jakość i siła tych relacji – jego zdaniem
– jest zawsze zależna od usytuowania geografi cznego owych narodów. Możliwa jest przyjaźń
między narodami, ale z reguły będą to uczucia słabe z uwagi na znaczne odległości. W przy-
padku narodów sąsiadujących – pisał Rybarski – zachodzące relacje mogą być silniejsze, ale
tu w grę zawsze będą wchodziły konfl ikty interesów i jedynym prawdziwie mocnym uczu-
ciem będzie nienawiść. Podkreślał, że naturalnym stanem relacji narodów sąsiadujących bę-
dzie współzawodnictwo, a niejednokrotnie nawet konfl ikt na płaszczyźnie kulturalnej, gospo-
darczej czy innych. Ta nieustanna rywalizacja stanowi o sile narodu, bo „Naród, który innym
nie dorówna, może upaść, choćby nikt na niego nie napadł, jak pole nieuprawiane zarasta
chwastem, którego nikt nie sieje 38 .
Rybarski nie był „nacjonalistą” próbującym za wszelką cenę narzucać innym swoje warto-
ści. Wręcz przeciwnie. Podkreślając znaczenie kultywowania wartości narodowych, zachęcał
jednocześnie do szacunku wobec wartości obcych 39 . Starał się walczyć z szowinizmem, przy
32 Ibidem .
33 Idem , Naród, jednostka i klasa , Warszawa 1926, s. 139.
34 Ibidem , s. 133.
35 Ibidem , s. 134–135.
36 Program Stronnictwa Narodowego. Warszawa, 7 października 1928 roku [w:] M. Seyda, Z za-
gadnień polityki demokratyczno-narodowej , red. N. Wójtowicz, Krzeszowice 2006, s. 87.
37 R. Rybarski, Siła i prawo , Warszawa 1936, s. 139; idem , Naród ..., s. 193–196.
38 Idem , Naród ..., s. 171–173.
39 Ibidem , s. 159.
134
60263412.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin