Liberalizm-dzieje.doc

(58 KB) Pobierz

Jacek Bartyzel, LIBERALIZM (fragment) [za:] ENCYKLOPEDIA BIAŁYCH PLAM, Tom XI, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom 2003, str. 81-84.

 

 

LIBERALIZM - DZIEJE

 

(…)

 

2. Liberalizm klasyczny (XVIII-XIX w.). Pierwszym liberałem par excellence (choć wciąż nie znającym tego określenia) był John Locke (1632-1704), który dostarczył partii wigów ideologicznego uzasadnienia dla dokonanej przez nich 1688 antyabsolutystycznej i antylegitymistycznej Rewolucji Chwalebnej (Glorious Revolution) oraz przedstawił (Dwa traktaty o rządzie, 1690; wyd. pol.: Warszawa 1992) kompletną wizję nowego porządku społeczno-politycznego, uznającą za jedyny cel działania rządu ochronę życia, wolności i własności jednostek.

 

W stuleciu między rewolucją wigowską w Anglii a —> rewolucją francuską (1789) na płaszczyźnie instytucjonalnej (ustroju społecznego i politycznego) 1iberalizm zasadniczo zatriumfował jedynie w 2 państwach: w Wielkiej Brytanii, wpierw ustanawiając oligarchię kupiecką za fasadą monarchii parlamentarnej, oraz w USA, pierwszym w historii państwie zbudowanym wg teorii podziału władz; drogę do przyszłej liberalizacji torowała też sekularyzacja formuły politycznej legitymizującej władzę monarszą pod nazwą absolutyzmu oświeconego (zwłaszcza w józefińskiej Austrii i fryderycjańskich Prusach), zapoczątkowującej zarazem biurokratyczne państwo kodeksowe.

 

Pomimo ograniczonego jeszcze zasięgu instytucjonalnego liberalizmu, wiek —» oświecenia był w sferze umysłowej epoką nie tylko jego narodzin i ofensywy, lecz i triumfu; wypracowane zostały wówczas wszystkie główne jego kierunki, nazwane później liberalizmem klasycznym, w dziedzinie: filozofii i etyki, ekonomii polityki, teorii społeczeństwa, państwa, prawa i władzy, wreszcie kultury i obyczajowości; stały się one odtąd - w miejsce zwalczanej i wyszydzanej cywilizacji chrześcijańskiej - cywilizacją panującą i nieomal spontanicznie przyjmowaną jako obowiązującą przez tzw. warstwy oświecone; już wówczas dał się dostrzec wyraźny dualizm liberalizmu, którego jeden nurt - rozkwitający przede wszystkim w strefie oświecenia szkockiego i angielskiego, ale obejmujący również tak ważnych myślicieli kontynentalnych, jak Monteskiusz czy Constant - ma charakter światopoglądowo teistyczny, filozoficznie empirystyczny i społecznie umiarkowany, drugi zaś - najjaskrawiej manifestujący się w oświeceniu francuskim lecz ogarniający także Anglosasów, jak Paine czy Bentham - jest zajadle antyreligijny, racjonalistyczny i radykalny społecznie.

 

Nie bez znaczenia jest tu rola, ukonstytuowanego właśnie w tej epoce (od 1717), regularnego wolnomularstwa (—> masoneria), w którego obediencjach należy widzieć główny i niezwykle skuteczny pas transmisyjny idei liberalnych i radykalnych do wszystkich aktywnych politycznie warstw społeczeństwa. W aspekcie socjologicznym trzeba tu natomiast dostrzec, obok wzrostu znaczenia i aspiracji mieszczaństwa (czyli formalnie jeszcze tylko stanu trzeciego, lecz już dążącego do stania się in toto narodem), wyłonienie się - głównie z burżuazji - nowej i będącej awangardą 1iberalizmu grupy społecznej, czyli ludzi utrzymujących się z tworzenia i upowszechniania ideologii; autoidentyfikowali się oni jako filozofowie (les philosophes) lub —> intelektualiści (les intellectuells), lecz najtrafniejsze określenie tej grupy dał J. —> Donoso Cortés - klasa dyskutująca (la clasa discutidora).

 

Epoką gwałtownego szerzenia się 1iberalizmu - tak intelektualnego jak politycznego - stał się XIX w.; po rewolucyjno-napoleońskim początku i 15-letnim (1815-30) epizodzie restauracji Starego Porządku katolicko-monarchicznego, w serii antylegitymistycznych rewolucji (-» legitymizm) 1iberalizm w całej Europie Zach. pokonał konserwatyzm —» kontrrewolucję; proces ten uległ natomiast opóźnieniu w Europie Środkowo-Wschodniej.

 

Proces liberalizacji miał 2 wyraźne fazy; o ile w pierwszej z nich podboju państwa dokonały siły liberalnej prawicy, reprezentującej interesy wielkiej burżuazji, gotowej do zachowania fasady monarchii konstytucyjnej oraz niechętnej demokracji, o tyle w drugiej fazie władza przeszła w ręce liberalnej lewicy, zdemokratyzowanej, na ogół także republikańskiej i coraz bardziej socjalnej; ta wymiana elit dokonała się m.in. we Włoszech 1876, we Francji 1879, a angielska Liberał Party na pozycje 1iberalizmu progresywnego przeszła na początku XX w.

 

Ostatecznym rezultatem - osiągniętym przez państwa zachodnio europejskie pod koniec XIX w., a przez środkowo- i wschodnio europejskie po 1918 - było ukształtowanie się demoliberalnego państwa narodowego, które ze względu na połączenie liberalnego indywidualizmu, demokratycznego kontraktualizmu i doktryny suwerenności narodu, pojętego jednak wciąż jeszcze homogenicznie (jako obywateli państwa o względnie jednolitej strukturze etnicznej), najtrafniej byłoby nazwać państwem nacjonalitarnym; jego zasadniczymi cechami były: 1° formalna równość wobec prawa jednostek-obywateli, 2° system parlamentarno-gabinetowy, 3° transfer » suwerenności do partii polit. oraz 4° laicyzacja życia publicznego; cechami zmiennymi natomiast - ciągłe parcie w lewo (sinistrisme), czyli systematyczna demokratyzacja systemu wyborczego aż do pełnego egalitaryzmu, oraz ewolucja od klasycznie liberalnej koncepcji państwa do coraz szerszego interweniowania władzy publicznej w sferę społeczną i gospodarczą.

 

3. Liberalizm rewizjonistyczny, neoliberalizm i postliberalizm (XX-XXI w.). Zwycięstwo liberalizmu okazało się w pewnym sensie pyrrusowe; znalazł się on bowiem pod naporem młodszych i jeszcze bardziej agresywnych, a przy tym bardziej adekwatnych dla przemysłowego społeczeństwa masowego, konkurentów z lewa: » socjalizmu oraz jego totalitarnych odnóg: » komunizmu, —» faszyzmu i —» nazizmu; liberalizacja państwa osłabiła również same partie liberalne, które straciły swoją differentia specifica, schodząc zazwyczaj do roli centrowej trzeciej partii, będącej języczkiem u wagi w koalicjach parlamentarno-gabinetowych z centroprawicą (na ogół chadecką) albo z reformistyczną lewicą socjalistyczną; pozycji tej nie poprawiły również próby internacjonalizacji liberalizmu politycznego; pierwsza z nich - pod nazwą Międzynarodowego Porozumienia Partii Radykalnych i Podobnych Partii Demokratycznych (Entente Internationale des Partis Radicaux et des Partis Democratiques Similaires), utworzonego 1924 w Paryżu - objęła wyłącznie ugrupowania lewicowo-liberalne i przetrwała zaledwie 10 lat; szerszy zasięg ma utworzona 1947 w Oksfordzie Międzynarodówka Liberalna (Liberal International), która w latach 90. skupiała ponad 70 partii ze wszystkich kontynentów, lecz podobnie jak inne międzynarodówki partyjne spełnia ona jedynie funkcję fasadową.

 

Paradoksalnie zatem, pomimo iż po 1918 w obrębie cywilizacji zachodniej ostały się prawie wyłącznie państwa demokratyczno-liberalne i w większości już republikańskie, a nawet ilość ich - wskutek rozpadu wielonarodowych monarchii - poważnie wzrosła, liberalizm od początku lat 20. znalazł się w defensywie i powszechna stała się - również pośród liberałów - opinia o zmierzchu państwa liberalnego; pogłębiła ją jeszcze tzw. Wielka Depresja, zapoczątkowana krachem 1929 na giełdzie nowojorskiej, która przyniosła równie powszechny upadek wiary w przetrwanie nierozerwalnie, jak sądzono, związanego z liberalizmem systemu kapitalistycznego w gospodarce; rozpoczęło się w ten sposób półwiecze dominacji —» etatyzmu - w skrajnej postaci komunizmu w bolszewickiej Rosji, faszyzmu we Włoszech i narodowego socjalizmu w Niemczech, a przy zachowaniu demokracji politycznej w pozostałych krajach, w tym - co najbardziej spektakularne ze względu na najsilniejszą tradycję wolnorynkowego indywidualizmu - w USA pod nazwą Nowego Ładu (New Deal), proklamowanego przez prezydenta F.D. Roosevelta.

 

Reakcja liberałów na ten stan rzeczy była dwojakiej natury: programowo-intelektualnej i praktyczno-politycznej; w pierwszej warstwie strategia liberalna była dostosowawcza i polegała na wzmożeniu, obecnych już w niektórych nurtach XIX-wiecznego liberalizmu, pierwiastków progresywnych i socjalnych; nadało to liberalizmowi tej epoki charakter zdecydowanie już lewicowy, co w sferze polityucznej objawiło się jako dążenie do niszczenia resztek instytucji przeddemokratycznych, zaś w sferze kultury, moralności i obyczajów - jako intensyfikacja poparcia dla wszelkich tendencji emancypacyjnych i anryautorytarnych oraz całkowite wyeliminowanie typowych dla wczesnego kapitalizmu postaw rygorystycznych na rzecz hedonistycznych, natomiast w sferze ekonomicznej - jako nieomal zidentyfikowany z reformistycznym socjalizmem (a w każdym razie z trudem odróżnialny) liberalizm socjalny (resp. socjalliberalizm), który wysunął postulat przejęcia przez państwo obowiązku zapewnienia obywatelom odpowiedniego poziomu życia, płacy i zatrudnienia; praktycznym skutkiem tego postulatu było powstanie, rozprzestrzeniającego się od lat 30. XX w. i coraz bardziej omnipotentnego państwa opiekuńczego (État-providence) i państwa dobrobytu (Welfare State), które wszędzie na świecie przyjęło ekonomiczne recepty keynesizmu, czyli zasady nakręcania koniunktury przez szeroki —» interwencjonizm państwowy bez oglądania się na narastanie —» inflacji i długu publicznego, sformułowanej (Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, 1936; wyd. pol.: Warszawa 1956) przez Johna Maynarda Keynesa (1883-1946).

 

W sferze praktyczno-politycznej reakcja liberalizmu przybrała postać długofalowej i elastycznej taktycznie strategii stopniowego eliminowania zagrażających jego panowaniu wrogów; najmniej groźnym, bo od dawna najsłabszym już przeciwnikiem był kontrrewolucyjny —» tradycjonalizm, toteż rozprawienie się z nim nie wymagało tworzenia osobnego, geostrategicznego frontu, lecz dokonywało się niejako przy okazji pokonywania silniejszych wrogów; wprawdzie epigoni kontrrewolucji - zainspirowani wizją odnowienia chrześcijańskiego ustroju społecznego, zaprezentowaną w encyklikach papieży —» Leona XIII i —» Piusa XI - podjęli w wielu krajach w latach 30. XX w. ostatnią w historii Europy próbę odbudowania tradycyjnego ordo, to względnie trwały sukces, nie wykraczający jednak poza 4 dekady, odnieśli jedynie w 2 państwach iberyjskich: salazarystowskiej Portugalii i frankistowskiej Hiszpanii.

 

Pokonanie znacznie groźniejszego przeciwnika narodowo-socjalistycznego —» hitleryzmu i zwasalizowanych przez niego faszyzmów, oznaczało konieczność stoczenia kolejnej wojny światowej, a także zawarcia przez świat demoliberalnego sojuszu polityczno-militarnego, a nawet do pewnego stopnia (na gruncie —» antyfaszyzmu) ideologicznego z komunizmem; w dalszej zaś kolejności wymagało utrzymywania długiego stanu koegzystencji, który przechodząc różne fazy - od zimnej wojny do zimnego pokoju - podporządkowany był nie tylko logice równowagi strachu, ale również konwergencyjnej logice socjalizacji świata liberalnego i liberalizacji świata komunistycznego.

 

Schyłek ery etatystycznej przypadł zarówno na okres odprężenia (detante) pomiędzy blokami ideologiczno-militarnymi, którego punktem szczytowym była Konferencja Helsińska (KBWE) 1975, jak i na pierwsze objawy kryzysu i niewydolności systemu państwa opiekuńczego, ujawnione spektakularnie wstrząsem finansowym, wywołanym 1973 cenową rebelią państw - producentów ropy; do głosu doszli ponownie, uznawani dotąd za anachronicznych, nawiązujący do recept klasycznego liberalizmu gospodarczego i politycznego oraz postulujący państwo minimum, neoliberałowie (1974Nagrodę Nobla w dziedzinie ekonomii przyznano pierwszemu z nich - F. A. von —» Hayekowi); dokonane wcześniej przesunięcie w lewo prawie wszystkich partii nominalnie liberalnych miało jednak ten skutek, że neoliberalną politykę prywatyzacji i deregulacji gospodarki oraz zmniejszania obciążeń socjalnych państwa zaczęły od końca lat 70. prowadzić partie konserwatywne bądź za takie powszechnie uważane (Partia Konserw...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin