Piekarski Michał - Odpowiadając siłą na siłę.pdf

(128 KB) Pobierz
66587026 UNPDF
Wojskowe i policyjne działania przeciwterrorystyczne
Michał Piekarski
ODPOWIADAJĄC SIŁĄ NA SIŁĘ –
WOJSKOWE I POLICYJNE DZIAŁANIA
PRZECIWTERRORYSTYCZNE
Terroryzm jest jednym z najpoważniejszych problemów współczesnego świata.
Dlatego też, niezbędne stało się wypracowanie skutecznych metod jego zwalczania . Oprócz
całej gamy środków prawnych i politycznych, jednymi z najważniejszych pozostają działania
przeciwterrorystyczne sił wojskowych i policyjnych. Są one stosowane zarówno w celu
zapobiegania zamachom, jak również w reakcji na same zamachy, w celu odbicia zakładników,
lub ukarania sprawców tych zamachów. Celem niniejszej pracy jest wskazanie pewnych cech
wspólnych dla całości tych działań, natomiast szczegółowe omówienie zagadnienia – z powodu
jego różnorodności – wykracza poza ramy niniejszej pracy. Należy także zauważyć, że działania
przeciwterrorystyczne są podobne do działań przeciwpartyzanckich i przeciwdywersyjnych.
Termin „działania przeciwterrorystyczne” jest pojęciem dość szerokim, w którym
zawierają się dwa inne pojęcia : „antyterroryzm” („antiterrorism”) oraz „kontrterroryzm”
„counterterrorism”. Pochodzą one z terminologii anglojęzycznej, gdzie termin „antiterrorism”
oznacza działania o charakterze defensywnym, podejmowane w celu zapobieżenia atakowi
terrorystycznemu, a termin „counterterrorism” oznacza działania ofensywne przeciwko
terrorystom. Należy brać pod uwagę, że obydwa rodzaje działań mogą się nakładać w czasie i
przestrzeni, jednak cały czas aktualne pozostaje rozróżnienie : działania defensywne –
antyterroryzm, działania ofensywne – kontrterroryzm. Obecnie w Polsce używa się terminu
„antyterroryzm” na określenie całości działań przeciwterrorystycznych co może prowadzić do
nieporozumień, dlatego, zdaniem autora niniejszej pracy, celowe jest wprowadzenie terminu
„działania przeciwterrorystyczne” jako określenia całości działań przeciw terrorystom, i
zawężenie terminu „antyterroryzm” do działań defensywnych.
© M. Piekarski 2004-2007 all rights reserved
66587026.001.png
Wojskowe i policyjne działania przeciwterrorystyczne
Podstawą wszelkich skutecznych działań przeciwterrorystycznych jest dobry wywiad,
dlatego też zagadnienia te zostaną omówione na początku. Informacje dostarczane przez
organa zajmujące się ich gromadzeniem i analizowaniem pozwalają na uzyskanie obrazu
sytuacji, ocenę poziomu zagrożenia, wytypowanie potencjalnych celów terrorystów, a także na
rozpracowanie ich struktur – a co za tym idzie, umożliwiają zadawanie terrorystom bolesnych
ciosów. Informacje te mogą, pod względem swojego znaczenia, sytuować się na dwóch
poziomach :
- Strategicznym – dotyczącym ogólnej sytuacji danej grupy
terrorystycznej, jej długofalowych celów i zamierzeń, także
współpracy z innymi grupami lub państwami. Informacje te pozwalają
na przewidywanie działań terrorystów w długofalowej perspektywie,
oraz na kształtowanie podstaw polityki antyterrorystycznej.
Odbiorcami tego typu informacji są przede wszystkim najwyższe
ośrodki decyzyjne.
- Taktycznym – dotyczącym krótkoterminowych zamiarów
terrorystów, miejsc pobytu poszczególnych członków, aktualnie
przygotowywanych zamachów. Te informacje pozwalają na ustalenie
miejsc pobytu poszukiwanych terrorystów, ustalenie zamiarów
działania poszczególnych „komórek” danej grupy, a także na
tworzenie krótkoterminowych prognoz. Odbiorcami tych informacji są
służby bezpośrednio zaangażowane w działania
przeciwterrorystyczne.
Informacje wywiadowcze mogą być pozyskiwane z wielu źródeł. Możliwe jest tu
stosowanie narzędzi wywiadu agenturalnego, jak i technicznego, a także opartego na
źródłach jawnych (tzw. „biały wywiad”). Informacje pochodzące ze źródeł jawnych mają
jednak ograniczone znaczenie. Na ich podstawie możliwe jest określenie orientacji
ideologicznej grupy terrorystycznej, jak również jej celów długofalowych. Na podstawie
orientacji ideologicznej danej grupy, jej celów politycznych, przeciwników a także analiz
ogólnej sytuacji wewnętrznej i międzynarodowej możliwe jest także przybliżone
prognozowanie jej „modus operandi”, potencjalnych celów, częściowo także sposobu
działania. Są to więc, zgodnie z przyjętym podziałem, dane wywiadu strategicznego. „Biały
wywiad” umożliwia także wykrywanie dopiero powstających grup terrorystycznych, poprzez
© M. Piekarski 2004-2007 all rights reserved
Wojskowe i policyjne działania przeciwterrorystyczne
obserwację legalnie działających skrajnych ugrupowań, i analizę zachodzących w tych
ugrupowaniach procesów (na podstawie wydawanych przez nie książek, periodyków,
materiałów w internecie). W ten sposób, możliwe jest wykrycie dopiero powstającego
ugrupowania terrorystycznego, a właściwie jego zalążków. Należy jednak zwrócić uwagę, że
takie działania mogą budzić opór organizacji broniących praw obywatelskich.
Wywiad techniczny obejmuje pozyskiwanie informacji wywiadowczych za
pośrednictwem środków technicznych. Są to między innymi takie metody jak nasłuch
łączności przeciwnika, podsłuch i podgląd pomieszczeń oraz osób, pozyskiwanie informacji
przez rozpoznanie lotnicze i satelitarne, oraz włamania do systemów komputerowych. W
działaniach przeciwterrorystycznych najbardziej przydatne jest stosowanie podsłuchu
telefonicznego wobec podejrzanych osób, a także instalowanie mikrofonów i kamer (tzw.
„pluskiew”) w pomieszczeniach i pojazdach używanych przez podejrzanych. Efektywne może
być również włamywanie się do systemów komputerowych używanych przez terrorystów.
Efektywność tych metod może jednak zostać poważnie osłabiona jeśli terroryści będą się
zabezpieczać przed inwigilacją, stosując urządzenia do wykrywania podsłuchów (powszechnie
dostępne na rynku) oraz stosować się do elementarnych zasad bezpieczeństwa łączności (np.
szyfrowanie i kodowanie korespondencji, unikanie omawiania ważnych spraw przez telefon
itp.). Rozpoznanie lotnicze i satelitarne jest raczej rzadko stosowane w działaniach
przeciwterrorystycznych, jednak może być cennym dodatkiem jeśli działania obejmują
śledzenie podejrzanych osób czy obiektów czy też monitorowanie wskazanych obszarów (np.
obozów treningowych). Informacje uzyskane poprzez wywiad techniczny mogą mieć
znaczenie zarówno strategiczne jak i taktyczne. W związku ze specyfiką działalności
terrorystycznej, zakładającej działania w konspiracji, najbardziej efektywny jest jednak
wywiad agenturalny.
Wywiad agenturalny opiera się na pozyskiwaniu informacji poprzez informatorów
(agentów). Szczegółowe omówienie zagadnienia przekracza ramy niniejszej pracy, należy
jedynie zaznaczyć podstawowe elementy tego typu działań. Werbunek agentów jest
najskuteczniejszą metodą rozpoznawania grup terrorystycznych. Możliwe jest w ten sposób
uzyskanie bardzo dobrego wglądu w procesy zachodzące w grupie terrorystycznej, zwłaszcza
w procesy decyzyjne. Wywiad agenturalny może dostarczać informacji także wtedy gdy
niemożliwe jest zastosowanie środków wywiadu technicznego (np. terroryści unikają
używania środków technicznych do łączności). Istnieje jednak poważne niebezpieczeństwo
© M. Piekarski 2004-2007 all rights reserved
Wojskowe i policyjne działania przeciwterrorystyczne
wprowadzenia organów wywiadu w błąd przez terrorystów, poprzez umiejętną grę
podwójnymi agentami. Aby uniknąć tego typu zagrożeń, celowe jest wielokrotne sprawdzanie
agentów, i kontrola jakości dostarczanych przez nich informacji - poprzez dążenie do
uzyskania informacji na dany temat z wielu źródeł.
Kolejnym elementem działań przeciwterrorystycznych są działania defensywne
(antyterrorystyczne). Działania te są nastawione na zapobieżenie atakowi terrorystycznemu
poprzez uniemożliwienie jego przeprowadzenia oraz ograniczenie jego skutków. Działania te
mogą być prowadzone w skali całego państwa (lub nawet kilku państw), w skali regionalnej
(konkretnej części terytorium) oraz lokalnej (konkretnego miejsca). Charakter tych działań
musi być skorelowany z ogólną polityką władz i warunkami lokalnymi, dlatego też należy
liczyć się z ograniczeniami w tym zakresie. Na przykład najlepszym sposobem na unikniecie
zamachów w metrze było by jego zamkniecie, ale to doprowadziłoby do paraliżu
komunikacyjnego.
Uniemożliwienie przeprowadzenia ataku możliwe jest zasadniczo w sytuacji
odpowiednio wczesnego wykrycia zagrożenia. Powraca tu więc, wspomniana wyżej,
konieczność posiadania dobrego wywiadu. Dzięki temu możliwe jest pozyskanie informacji o
charakterze ogólnym (np. o możliwych sposobach ataku), jak i szczegółowych (o konkretnym
zagrożeniu ze strony konkretnych osób). Im większa jest szczegółowość danych
wywiadowczych, tym większe jest prawdopodobieństwo uniemożliwienia dokonania zamachu.
Jednak szczegółowość tych danych maleje wraz ze wzrostem perspektywy czasowej, lub
inaczej : im bliższy jest czas zamachu, tym dokładniejsze są informacje wywiadowcze. Zatem
jeśli zagrożenie terrorystyczne jest jedynie zagrożeniem potencjalnym, to wszystkie cele i
metody dokonania zamachu są potencjalne. W momencie wzrastającej grecyzacji zagrożenia
(od wykrycia danej grupy terrorystycznej aż do dokonania konkretnego zamachu) określone
cele i sposoby zamachów stają się stopniowo bardziej prawdopodobne niż inne. Takie oceny
możliwe są do sporządzenia na podstawie danych wywiadowczych, pochodzących z
wszystkich możliwych źródeł informacji a dotyczących celów strategicznych i taktycznych oraz
sił i środków danej organizacji terrorystycznej.
Dysponując takimi informacjami, możliwe jest zorganizowanie konkretnych
działań antyterrorystycznych. Jak już wspomniano, mogą one zachodzić na wielu szczeblach :
od narodowego po lokalny. Jednocześnie, działania te prowadzone są w dwóch formach :
jako działania punktowe (ochrona konkretnych obiektów lub osób) jak i działania strefowe
© M. Piekarski 2004-2007 all rights reserved
Wojskowe i policyjne działania przeciwterrorystyczne
(mające na celu uniemożliwienie działalności terrorystycznej na danym obszarze).
Podstawowymi środkami działań punktowych są środki fizyczne oraz techniczne.
Środki fizyczne są to po prostu odpowiednio przygotowane i wyposażone służby
wartownicze lub ochronne. W przypadku obiektów wojskowych czy policyjnych oraz
najważniejszych obiektów państwowych służby te są z reguły przeznaczonymi do tych zadań
pododdziałami wojska lub policji, natomiast w przypadku obiektów cywilnych rolę tą spełniają
cywilne podmioty gospodarcze (w przypadku Polski – koncesjonowane agencje ochrony). W
przypadku stanu zwiększonego zagrożenia może się okazać potrzebne uzupełnienie wyżej
wymienionych służb przez liczniejsze i lepiej wyposażone formacje państwowe. Formacjami
tymi z reguły są siły policyjne, zazwyczaj ze składu tzw. pododdziałów zwartych (w przypadku
Polski – Oddziały Prewencji Policji i Nieetatowe Pododdziały Prewencji). W przypadku użycia
do tej roli sił wojskowych, najbardziej celowe jest użycie sił ze składu Żandarmerii Wojskowej
lub specjalnie sformowanych w tym celu jednostek ochronnych (jak np. jednostki FAST w
Korpusie Piechoty Morskiej USA). Możliwe jest też użycie sił lekkiej piechoty (po odpowiednim
przeszkoleniu), natomiast niecelowe jest wykorzystanie sił ciężkich (pancernych bądź
zmechanizowanych), gdyż ich wyposażenie ogranicza ich możliwości w tym zakresie zadań.
Do wsparcia głównych sił ochronnych można także używać pododdziałów innych rodzajów
wojsk, np. inżynieryjnych lub chemicznych. Tak więc mamy do czynienia z koniecznością
tworzenia czasem nawet bardzo licznych grup operacyjnych, przy czym grupy te są tworzone
na bazie kilku formacji państwowych, w tym czasem nawet kilku rodzajów wojsk.
Podstawowymi formami działań służb wartowniczych (ochronnych) są posterunki,
warty, patrole i obserwacja. Celem tych działań jest przede wszystkim niedopuszczanie do
wkroczenia na chroniony obiekt osób nieupoważnionych, a także nadzorowanie sytuacji na
obiekcie i w jego bezpośrednim otoczeniu. W tym celu służby te wykrywają próby dokonania
zamachu na dany obiekt (poprzez obserwację i środki techniczne), a w razie ataku prowadzą
działania neutralizujące zagrożenie, lub – jeśli nie są w stanie zneutralizować zagrożenia –
przechodzą do działań obronnych (np. izolując budynek zajęty przez terrorystów). Ponadto w
razie ataku współdziałają także przy ratowaniu poszkodowanych. Środki techniczne stanowią
istotne wsparcie dla środków fizycznych. Są to zarówno systemy obserwacyjne (kamery,
czujniki, radary) oraz wykrywające niebezpieczne substancje i przedmioty (wykrywacze
metalu, aparaty rentgenowskie do prześwietlania bagażu itp.). Specyficznym „środkiem
technicznym” są psy – zarówno wartownicze czy patrolowe, jak i wyszkolone w wykrywaniu
© M. Piekarski 2004-2007 all rights reserved
Zgłoś jeśli naruszono regulamin