Rola pielęgniarki w zapobieganiu zakażeniom w bloku operacyjnym.pdf

(74 KB) Pobierz
PChiA 4 2008.qxp
Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne 4/2008
R OLA PIELĘGNIARKI W ZAPOBIEGANIU ZAKAŻENIOM
W BLOKU OPERACYJNYM
The nurse’s role in preventing infections
in the operating theatre
Janina Książek 1 , Renata Piotrkowska 1 , Grażyna Tatur 2
1
Zakład Pielęgniarstwa Chirurgicznego, Akademia Medyczna w Gdańsku
Zakład Pielęgniarstwa Społecznego i Promocji Zdrowia, Akademia Medyczna w Gdańsku
Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne 2008; 4: 139-143
Adres do korespondencji:
dr n. med. Janina Książek, Zakład Pielęgniarstwa Chirurgicznego, Akademia Medyczna, ul. Do Studzienki 38, 80-227 Gdańsk, e-mail: j.ksiazek@amg.gda.pl
Streszczenie
Summary
W celu zmniejszenia ryzyka zakażeń ran chirurgicznych
w sali operacyjnej koniecznością jest przestrzeganie zasad kon-
troli zakażeń. Pamiętać należy, że zakażenia ran chirurgicznych
stanowią duży odsetek wszystkich zakażeń szpitalnych oraz
znacznie podnoszą koszty leczenia.
Celem badań było zbadanie zależności między stażem pra-
cy, wykształceniem a posiadaną wiedzy z zakresu zapobiega-
nia zakażeniom wewnątrzszpitalnym w bloku operacyjnym.
Aby zrealizować cel pracy, wyodrębniono następujące pro-
blemy badawcze:
1. Jaki jest poziom wiedzy pielęgniarek operacyjnych na te-
mat zapobiegania zakażeniom wewnątrzszpitalnym w bloku
operacyjnym?
2. Czy poziom wiedzy pielęgniarek operacyjnych uzależnio-
ny jest od stażu pracy i wykształcenia?
Materiał badawczy stanowi 30 pielęgniarek operacyjnych
z różnym stażem pracy, wykształceniem średnim medycznym
bądź z ukończonym studium medycznym oraz kursem kwali-
fikacyjnym, który odbyły wszystkie respondentki.
W pracy posłużono się metodą sondażu diagnostycznego
oraz metodą statystyczną. Do obliczenia badań wykorzystano
test t-Studenta.
Uzyskane wyniki wykazały, że rodzaj wykształcenia, jak
również staż pracy nie wpływają istotnie na poziom wiedzy
pielęgniarek z zakresu zapobiegania zakażeniom w bloku ope-
racyjnym. Pomimo że pielęgniarki operacyjne, jak wynika
z przeprowadzonych ankiet, mają wysoki poziom wiedzy z za-
kresu zapobiegania zakażeniom wewnątrzszpitalnym w bloku
operacyjnym, to nie można stwierdzić, że wszystkie pielęgniar-
ki są przygotowane do pełnienia funkcji lidera w zapobieganiu
zakażeniom. Ponieważ na podstawie tylko jednego bloku ope-
racyjnego oraz pielęgniarek w nim pracujących, nie możemy
stwierdzić, że wiedza wszystkich pielęgniarek jest wystarcza-
jąco wysoka, aby mogły one pełnić funkcję lidera w tej dzie-
dzinie.
In order to lower the risk of infecting surgical wounds it is
necessary to obey the rules for infection control in the operating
theatre. It should be remembered that surgical wound infections
constitute a considerable percentage of all hospital infections
and they markedly increase the treatment cost.
The aim of the study was to analyze the relation between
the length of employment, education and knowledge about
preventing hospital infections at the operating suite.
In order to achieve the aim the following research problems
were stated:
1. What knowledge do operating room nurses have about
preventing hospital infections at the operating suite?
2. Does the level of operating room nurses’ knowledge
depend on their length of employment and education?
The research material comprised 30 operating room nurses
with varied length of employment, secondary level of medical
education or post-secondary nursing course and a qualifying
course, which all the respondents had.
The method of a diagnostic survey and a statistical method
were used in the study. For calculations Student’s t-test was
used.
The obtained results indicated that neither the type of
education nor the length of employment greatly influences the
nurses’ knowledge concerning preventing infections at the
operating suite.
Although the survey showed that the respondents had
deep knowledge on preventing hospital infections at the
operating suite, it cannot be stated that all nurses are prepared
to play the leading role in preventing infections. This is due to
the fact that on the basis of just one operating suite and the
nurses working there it cannot be generalized that the
knowledge of all nurses is extensive enough for them to be
leaders in this area.
Key words: operating suite, infection.
Słowa kluczowe: blok operacyjny, zakażenie.
139
2
261930914.009.png 261930914.010.png 261930914.011.png
Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne 4/2008
Wstęp
Zakażenia szpitalne stanowią problem w szpitalach
większości krajów. Pomimo postępów oraz coraz bardziej
skutecznych metod kontroli zakażeń, częstość ich wystę-
powania pozostaje na poziomie 5–10%. Do najczęściej
występujących zakażeń można zaliczyć: zakażenia ran
pooperacyjnych, układu oddechowego, układu moczowe-
go i skóry. Dlatego zapobieganie zakażeniom powinno
być jednym z wymogów dobrej jakości usługi medycz-
nej oraz odnosić się do wszystkich pracowników placó-
wek medycznych [1].
Zakażenie to wniknięcie i namnożenie się w ustroju
czynnika chorobotwórczego z uszkodzeniem tkanek cia-
ła [1, 2]. Zakażeniem szpitalnym można określić każde
zakażenie nabyte w szpitalu, rozpoznane klinicznie oraz
potwierdzone laboratoryjnie, które wystąpiło w szpitalu
lub po jego opuszczeniu do 3 mies. lub też do roku
w przypadku wszczepów (endoprotezy, by-passy itp.).
Do zakażeń szpitalnych zalicza się również te o dłuższym
okresie inkubacji (np. wirusem HBV, HIV, Legionella ) [3–5].
Już w 1808 r. angielski chirurg John Bell radził pacjen-
tom, aby po zabiegu (którym najczęściej była amputacja
kończyny), opuszczali jak najszybciej szpital, ponieważ
zbyt długi pobyt na oddziale grozi im gangreną i śmier-
cią. Ignaz Philips Semmelweis uwierzył, że istnieją drob-
noustroje i w 1843 r. zalecił mycie rąk w chlorowanej wo-
dzie, aby w ten sposób zmniejszyć liczbę zakażeń
połogowych. Joseph Lister (1827–1912) pierwszy wpro-
wadził zasady postępowania antyseptycznego. W 1867 r.
dzięki niemu w sali operacyjnej zastosowany został płyn
antyseptyczny. W 1894 r. Wiliam Halsted pierwszy wpro-
wadził sterylne gumowe rękawiczki, a Schummelbusch
zastosował obkładanie pola operacyjnego jałowymi ser-
wetami. Colebrook zaproponował w 1955 r., aby infection
control officer , który był już obecny w amerykańskich
szpitalach, został członkiem szpitalnego zespołu medycz-
nego. W niektórych krajach Europy Zachodniej już w la-
tach 60. zaczęto organizować w większych zespołach
szpitalnych komitety do spraw zakażeń. W 1980 r. w An-
glii powstało Stowarzyszenie Zakażeń Szpitalnych. Pierw-
sza konferencja w Polsce na temat zakażeń szpitalnych
oraz metod ich zwalczania odbyła się w 1981 r., a opubli-
kowane materiały stały się cennym źródłem informacji.
W wydanym przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej
zarządzeniu z 15 marca 1983 r. podano definicję zakaże-
nia szpitalnego i ogniska zakażenia w szpitalu. Rozpo-
rządzenie określa skład i zadania oraz sposób powoły-
wania wojewódzkich i szpitalnych zespołów do
zwalczania zakażeń szpitalnych. W zarządzeniu tym zna-
lazły się także wytyczne dotyczące zgłoszeń oraz reje-
stracji pojedynczych przypadków i ognisk zakażeń w szpi-
talach. Inspektorzy sanitarni odpowiednich szczebli zostali
ustanowieni prowadzącymi rejestr, konsultantami i ko-
ordynatorami. W 1983 r. wydano zarządzenie, które mia-
ło zapoczątkować działalność rejestrowania i zwalczania
zakażeń, ale brak lekarzy epidemiologów, mikrobiologów
oraz laboratoriów mikrobiologicznych na oddziałach szpi-
talnych przyczynił się do zaniechania rejestracji zakażeń
i działalności w tej dziedzinie. W 1995 r. powołano Zespół
ds. Opracowania Programu Zwalczania Zakażeń Szpital-
nych, który w opracowaniu z 1996 r. Zakażenia szpitalne
przedstawił najważniejsze informacje oraz zasady postę-
powania w przypadku zakażeń szpitalnych.
W ostatnich latach można zaobserwować dążenie
do podniesienia standardu istniejących laboratoriów,
a także tworzenia nowych laboratoriów mikrobiologicz-
nych w szpitalach. Program kontroli oraz standaryzacji
badań został zapoczątkowany i jest realizowany przez
Krajowy Nadzór Mikrobiologiczny. Szeroki program szko-
leniowy stwarza szansę na coraz pełniejszą i lepszą dia-
gnostykę mikrobiologiczną leczonych pacjentów. W zwal-
czaniu zakażeń szpitalnych ma to fundamentalne
znaczenie [6–14].
Cel pracy
Celem pracy jest ocena przygotowania pielęgniarek
operacyjnych do pełnienia funkcji lidera w zapobieganiu
zakażeniom wewnątrzszpitalnym w bloku operacyjnym.
Do wyjaśnienia celu posłużyły następujące problemy ba-
dawcze:
1) Czy pielęgniarki operacyjne mają wiedzę na temat
zapobiegania zakażeniom wewnątrzszpitalnym w bloku
operacyjnym?
2) Czy wiedza pielęgniarek operacyjnych uzależniona
jest od takich zmiennych, jak rodzaj wykształcenia i ukoń-
czonych kursów kwalifikacyjnych, staż pracy.
Materiał i metody
Materiał badań stanowiło 30 pielęgniarek operacyj-
nych z różnym stażem pracy. Terenem badań jest blok
operacyjny jednego ze szpitali w województwie pomorskim.
W pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostyczne-
go oraz metody statystyczne. Narzędziem badawczym
była ankieta konstrukcji własnej składająca się z trzech
części obejmujących 28 pytań. Część I zawierała 4 pyta-
nia dotyczące danych respondentów. Część II – 4 pyta-
nia ogólne dotyczące samooceny wiedzy respondentów
na temat zapobiegania zakażeniom w bloku operacyj-
nym. Do pierwszego pytania przyporządkowana została
skala 4 odpowiedzi: bardzo wysoko, wysoko, wystarcza-
jąco, niewystarczająco. Pozostałe pytania były zamknię-
te, tzn. respondent zaznaczał odpowiedź krzyżykiem
przy wybranej przez siebie odpowiedzi. Część III stano-
wiło 20 pytań zamkniętych, oceniających wiedzę respon-
dentów oraz przygotowanie pielęgniarek operacyjnych
do zapobiegania zakażeniom wewnątrzszpitalnym na blo-
ku operacyjnym. Do obliczenia zależności wykorzystano
140
261930914.012.png
Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne 4/2008
test t-Studenta. Przed przystąpieniem do badań każda
pielęgniarka operacyjna została zapoznana z tematem
i celem badań. Kwestionariusz rozdano 35 pielęgniarkom
operacyjnym, przy czym wypełniony oddało 30 osób.
Tabela 1. Poziom wiedzy a rodzaj wykształcenia
Ocena poziomu
Wykształcenie
wiedzy
Liceum medyczne Studium medyczne
n
[%]
n
[%]
Wyniki badań i ich omówienie
W przeprowadzonym badaniu wzięło udział 30 pielę-
gniarek pracujących w bloku operacyjnym chirurgii.
Liceum medyczne ukończyło 15 (50%) osób i 15 (50%)
studium medyczne. Wszystkie pielęgniarki ukończyły kurs
kwalifikacyjny z zakresu pielęgniarstwa operacyjnego.
W badanej grupie było 10 osób w wieku 20–30 lat,
12 osób w wieku 31–40 lat i 8 osób powyżej 41. roku ży-
cia. Pięć osób legitymowało się stażem pracy w przedzia-
le 1–5 lat, 10 w przedziale 6–10 lat, a 15 osób pracowało
w zawodzie dłużej niż 11 lat. Poziom wiedzy badanej gru-
py w zależności od ukończonej szkoły przedstawiono
wtab. 1.
W tab. 2. przedstawiono średnie wartości poziomu
wiedzy w badanej grupie.
W badanej grupie typ ukończonej szkoły nie miał
istotnego statystycznie wpływu na poziom wiedzy z za-
kresu zakażeń szpitalnych. Kolejną analizowaną zmien-
ną jest wiek respondentek (tab. 3.).
Analiza stażu pracy wykazała, że wśród osób ze sta-
żem 1–5 lat 1 osoba reprezentowała bardzo wysoki po-
ziom wiedzy, 3 osoby poziom wystarczający (60%) i 1 oso-
ba poziom niewystarczający (20%). Wśród osób ze stażem
6–10 lat 2 pielęgniarki uzyskały wyniki wskazujące na bar-
dzo wysoki poziom wiedzy (20%), u 4 osób poziom wie-
dzy był wysoki (40%), u 3 wystarczający (30%), a u 1 nie-
wystarczający (10%). Wśród osób ze stażem powyżej
10 lat, 4 osoby wykazały się bardzo wysokim poziomem
wiedzy (26,67%), 4 wysokim (26,67%), 2 wystarczającym
(13,34%), natomiast u 5 osób stwierdzono niewystarcza-
jący poziom wiedzy (33,34%). W tab. 4. przedstawiono
średnie wartości poziomu wiedzy w zależności od stażu
pracy. Ze względu na małą liczebność grupy do analizy
statystycznej badane podzielono na dwie podgrupy: oso-
by ze stażem pracy do 10 lat i 10 lat.
Staż pracy w badanej grupie nie miał istotnego sta-
tystycznie wpływu na poziom reprezentowanej wiedzy.
W dalszej części pracy przedstawiono wybrane pytania,
na które respondentki w znacznej części udzieliły błęd-
nej odpowiedzi. Na ryc. 1. przedstawiono odpowiedzi zwią-
zane z wiedzą na temat prawidłowego postępowania
podczas obłożenia pola operacyjnego, a na ryc. 2. odpo-
wiedzi związane z procedurą chirurgicznego mycia rąk.
Zestawienie błędnie udzielonych odpowiedzi na temat
przyczyn zakażeń egzogennych w zależności od stażu
pracy i ukończonej szkoły zaprezentowano na ryc. 3. Roz-
kład błędnie udzielonych odpowiedzi na temat przyczyn
zakażeń endogennych w zależności od stażu pracy
i ukończonej szkoły zobrazowano na ryc. 4. Większość
bardzo wysoki
4
26,67
2
13,34
wysoki
4
26,67
4
26,67
wystarczający
3
20
5
33,34
niewystarczający
4
26,67
4
26,67
Tabela 2. Wartości poziomu wiedzy pielęgniarek a wykształcenie
Szkoła
Średnia
Odchylenie
Istotność różnic
arytmetyczna M standardowe SD
t-Studenta
liceum
16,53
2,47
p<0,5
medyczne
studium
17,40
2,12
nieistotne
medyczne
Tabela 3. Wiek respondentek a poziom wiedzy
Wiek
n
[%]
Średni poziom wiedzy
respondentek
uzyskany w teście
20–30 lat
10
33,3
wystarczający
31–40 lat
12
40
niewystarczający
>40 lat
8
26,6
niewystarczający
Tabela 4. Poziom wiedzy pielęgniarek a staż pracy
Staż
Średnia
Odchylenie
Istotność różnic
pracy
arytmetyczna M standardowe SD
t-Studenta
<10 lat
16,4
1,96
p<1,00
10 lat
16,8
2,61
nieistotne
respondentek nie dostrzegała związku prawidłowej ar-
chitektury bloku operacyjnego z możliwością występo-
wania zakażeń (ryc. 5.).
Wykresy przedstawiają pytania zawarte w ankiecie,
na które respondentki udzieliły najwięcej błędnych od-
powiedzi. Sytuacja taka mogła powstać tylko w wyniku
braku systematycznego szkolenia z zakresu zapobiega-
nia zakażeniom w bloku operacyjnym.
Przeprowadzone badania wskazały obszar wiedzy,
który należy uzupełnić, ponieważ najmniejsze uchybie-
nia ze strony pielęgniarki operacyjnej mogą przyczynić
się do powstania ryzyka wystąpienia zakażenia u pacjen-
ta chirurgicznego.
141
261930914.001.png
Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne 4/2008
% 70
% 70
60
60
50
50
40
40
30
30
20
20
10
10
0
odpowiedź nie
0
liceum medyczne
staż <10 lat
studium medyczne
staż 10 lat
liceum medyczne
staż <10 lat
studium medyczne
staż 10 lat
Ryc. 1. Odpowiedzi respondentek na pytanie Czy do obłożenia
pola operacyjnego koniecznością jest nałożenie jałowych ręka-
wiczek? w zależności od stażu pracy i ukończonej szkoły
Ryc. 4. Błędnie udzielone odpowiedzi na temat przyczyn zaka-
żeń endogennych w zależności od stażu pracy i ukończonej
szkoły
% 80
% 80
70
70
60
60
50
50
40
40
30
30
20
20
10
10
0
0
odpowiedź tak
liceum medyczne
staż <10 lat
studium medyczne
staż 10 lat
liceum medyczne
staż <10 lat
studium medyczne
staż 10 lat
Ryc 2. Odpowiedzi respondentek na pytanie Czy po chirurgicz-
nym myciu rąk do osuszania można użyć niejałowego ręcznika?
w zależności od stażu pracy i ukończonej szkoły
Ryc. 5. Błędnie udzielone odpowiedzi na pytanie Czy architek-
tura bloku operacyjnego może mieć wpływ na powstanie zaka-
żeń u pacjenta chirurgicznego? w zależności od stażu pracy
i ukończonej szkoły
% 80
70
60
Dyskusja
Zakażenia szpitalne stały się przyczyną zwiększonej
zachorowalności, śmiertelności i zwiększenia kosztów le-
czenia. W krajach rozwiniętych ok. 5–10% zakażeń,
do których doszło w szpitalu, ma charakter epidemicz-
ny. W krajach mniej rozwiniętych liczby te są większe.
Zakażeniom szpitalnym, które przebiegają w postaci epi-
demii, można zapobiegać poprzez wprowadzanie prawi-
dłowego systemu kontroli zakażeń, a także poprzez or-
ganizowanie szkoleń wewnątrzszpitalnych, zapewnienie
personelowi dostępu do aktualnej wiedzy medycznej oraz
przez opracowanie, wdrożenie i egzekwowanie stosowa-
nia standardów [3, 13, 14].
50
40
30
20
10
0
liceum medyczne
staż <10 lat
studium medyczne
staż 10 lat
Ryc. 3. Błędnie udzielone odpowiedzi na temat przyczyn zakażeń
egzogennych w zależności od stażu pracy i ukończonej szkoły
142
261930914.002.png 261930914.003.png 261930914.004.png 261930914.005.png 261930914.006.png 261930914.007.png
Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne 4/2008
Niniejsza praca ukazała zaniedbany obszar, jakim jest
poziom wiedzy pielęgniarek operacyjnych, który po wy-
równaniu pozwoli na zmniejszenie liczby zakażeń szpi-
talnych.
3. Wenzel R, Edmund M, Pittet D i wsp. Kontrola zakażeń szpitalnych.
α -medica Press, Bielsko Biała 1999.
4. http://www.Thelancet.com/jurnals/lancet/article/
PIISO140673698113569/fultekst.09.09.2005.
5. Przondo-Mordarska A. Zakażenia szpitalne – etiologia i przebieg. Conti-
nuo, Wrocław 1997.
6. Drews M, Marciniak R. Zapobieganie zakażeniom chirurgicznym i ich le-
czenie. Med Prakt Chir 2002; 2: 21-7.
7. Nizam N. Damani. Praktyczne metody kontroli zakażeń. Polskie Towarzy-
stwo Zakażeń Szpitalnych. Kontekst, Kraków 1999.
8. Pawińska A. Czystość mikrobiologiczna na bloku operacyjnym, kontrola.
Biuletyn nr 2/3. Wydawnictwo Stowarzyszenie Higieny Lecznictwa, Konin
2002; 12-13.
9. Hryniewicz W, Meszarosa J. Antybiotyki w profilaktyce i leczeniu zakażeń.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2001.
10. Tarnowski W. Organizacja pracy bloku operacyjnego w ocenie chirurga.
W: Blok operacyjny – organizacja i funkcjonowanie. Materiały
konferencyjne. Wydawnictwo Tinta, Warszawa 2000; 30-4.
11. Domański R. Wybrane zagadnienia z zakresu projektowania bloków
operacyjnych. W: Blok operacyjny – organizacja i funkcjonowanie. Materiały
konferencyjne. Wydawnictwo Tinta, Warszawa 2004; 32-52.
12. Bielecki K. Zakażenia w bloku operacyjnym i innych oddziałach szpitalnych.
Biuletyn nr 2/3. Wydawnictwo Stowarzyszenie Higieny Lecznictwa, Konin
2002; 60-3.
13. Guzy J. Praktyczne aspekty funkcjonowania Centralnej Sterylizacji
i współpracy z blokiem operacyjnym i innymi oddziałami szpitalnymi.
Biuletyn nr 2/3, Wydawnictwo Stowarzyszenie Higieny Lecznictwa, Konin
2002; 50-2.
14. Ciuruś M. Praktyczne aspekty higieny bloku operacyjnego. W: Blok
operacyjny – organizacja i funkcjonowanie. Materiały konferencyjne.
Wydawnictwo Tinta, Warszawa 2000; 46-50.
Wnioski
1. Wiek respondentek, staż pracy w bloku operacyj-
nym oraz rodzaj wykształcenia i ukończone kursy kwa-
lifikacyjne z pielęgniarstwa operacyjnego nie wpływają
istotnie na poziom wiedzy pielęgniarek z zakresu zapo-
biegania zakażeniom wewnątrzszpitalnym w bloku ope-
racyjnym.
2. Badana grupa pielęgniarek reprezentowała zado-
walający poziom wiedzy z zakresu zapobiegania zakaże-
niom wewnątrzszpitalnym, jednak uzyskane wyniki nie
wskazują, że poziom wiedzy pielęgniarek operacyjnych
jest wystarczająco wysoki, aby mogły one pełnić funkcję
lidera w zapobieganiu zakażeniom w bloku operacyjnym.
Piśmiennictwo
1. Orzechowska-Juzwenko K, Szymura-Olesiak J, Przondo-Mordarska A i wsp.
Problemy optymalizacji farmakoterapii i profilaktyki zakażeń szpitalnych.
Oficyna Wydawnicza BWR „Opal”, Wrocław 1999.
2. Encyklopedia Popularna PWN. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
2004.
143
261930914.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin