LOZYSKO-KLIMATYZACJI-manual.pdf

(499 KB) Pobierz
146940958 UNPDF
Postanowiłem zrobić tzw. manuala. Prawdopodobnie problem taki pojawił się już u niektórych z
Was lub niebawem się pojawi
Zacznijmy może od początku. W moim stilo z 2003 roku 1.9jtd pojawił się problem wyjącego
łożyska od sprężarki klimatyzacji. Określenie faktu, że to akurat jest własnie łożysko sprężarki a nie
jakaś rolka napinająca nie jest trudne - wystarczy na włączonym silniku na postoju włączyć klimę -
jeśli huczenie ustaje to znaczy właśnie, że uszkodzone jest to łożysko (gdy sprężarka pracuje owe
łozysko też nie pracuje i dlatego nie huczy).
Przed rozpoczęciem prac należy zaopatrzyć sie w łożysko o wymiarach 35x52x12. Oryginalne
łożysko jest firmy NACHI o symbolu 35BX5212S1DST. (fotka 1)
Jest to łożysko jednorzędowe wzmacniane kryte i własnie fakt, że jest jednorzędowe powoduje, że
jest mega liche (przeważnie sprężarki mają łożyska w tym wymiarze tyle, że są one dwurzędowe i
dają radę przenieść duże obciążenia - jednorzędowe to tak jak wada produkcyjna, bo się szybko
wyrabia). Od razu życzę dużo wytrwałości w poszukiwaniach, bo te łożyska nie są produkowane na
rynek przez nikogo. Firma Nachi produkuje je dla fabryki Denso w Japoni, która produkuje owe
sprężarki (można próbować walić własnie do Denso czy nie mają takich łożysk - przedstawiciel w
Warszawie). Ja jakimś cudem dostałem takie - ale koleś miał jedno i wiedział, że jest to towar
deficytowy i zerżnął ze mnie 200 zł !!!!!!!!!!!!!!!! Szok. Pocieszające jest to, że wszystkie firmy, w
których pytałem mówili że podejrzewają, że lada chwila pojawią się takie łożyska na rynku.
Idzmy dalej. Gaz z układu spuszczamy w pierwszej lepszej firmie, która nabija klimy.
Demontujemy prawe przednie koło zdejmujemy pasek klinowy który napędza sprężarkę.
Odkręcamy wszytkie przewody do sprężarki (2 doprowadzjące czynnik, 1 kabelek elektryczny i
masowy i odkręcamy (4 długie szpilki) sprężarkę od bloku silnika. Całość ładnie wychodzi na
zewnątrz. Sprężarkę (fotka 2) umieszczamy w imadle mocując delikatnie ale mocno za miejsca
146940958.002.png
zaznaczone na czerwono na zdjęciu i kręcimy płetwę (która jest osią sprężarki) w stronę
wskazówek zegara.
Do tego mozna użyć jakiegoś klucza własnej produkcji typu nacięty pręt, ale musi to być mega
mocne (ja użyłem wałka napędu pompy ze skrzyni biegów SR1900 z Volvo FH12 ). Operacja ta
spowoduje odkręcnie się górnej częsci (fotka 3).
146940958.003.png
Następnie ściągamy zeger (fotka 4)
146940958.004.png
i delikatnie pukając w aluminiową tuleję, na której osadzone jest łożysko (fotka 5) ściągamy całe
koło pasowe.
146940958.005.png
Na prasie wyciskamy łożysko z koła pasowego (zetną się małe zabezpieczenia, ale to nie szkodzi,
bo po założeniu nowego łożyska nabijemy nowe (fotka 6).
146940958.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin