Faszyzm włoski.doc

(37 KB) Pobierz
Faszyzm włoski

FASZYZM WŁOSKI

FASZYZM WŁOSKI:

·        29 października 1922 Mussolini przejął władzę. Powstało kilka filmów ekranizujących te wydarzenia, ale nie była to jeszcze propaganda.

·        W 1924 z polecenia Mussoliniego powstała faszystowska wytwórnia LUCE(L’Unione Cinematografica Educativa) finansowana z budżetu państwa:

v     Produkcja i wyświetlania dokumentalnych filmów propagandowych.

v     Stopniowo zaczęto wydawać szeregi dekretów

v     Wprowadzono nakaz wyświetlania kronik przed filmami

·        W 1934 powołano Generalną dyrekcje Kinematografii

·        W 1935 ukonstytuowała się ostatecznie rzymska szkoła filmowa- Centro Sperimentale®głównie utwory propagandowe

·        W 1936 rozpoczęto budowę miastecka filmowego Cinecitta

·        Filmy faszystowskie- LUCE:

-          Czarna koszula,1933

-          Biały szwadron, A. Genina, 1936

-          Scypion afrykański C. Gallone 1937

·        Do 1928 praktycznie cała kinematografia była w rękach faszystów.

·        Władza przejęła całkowitą kontrolę nad kinematografią

·        Rozpoczął się okres propagandy

·        Scenariusze poddawano ostrej cenzurze, wszystko musiało mieć kontekst polityczny i społeczny.

·        Lata 1929 -1939 -„kino ucieczki od rzeczywistości”®Kino białych telefonów:

-          błahe filmy

-          pozbawione akcentów społecznych i politycznych

-          większość reżyserów wybrała drogę kompromisu politycznego.

-          Styl  konserwatywny

-          Zatarcie granic między rzeczywistością a wyobraźnią. (Tak jak w filmie Cinelandia)

-          Był to kino sponsorowane przez drobnomieszczaństwo (90% produkcji)

·        W produkcji poszukiwano rozwiązania pośredniego pomiędzy amerykańską ilością a radziecką jakością.

·        Dino Alfiri - szef włoskiej propagandy, w kryzysie zaproponował dotacje państwowe dla małych wytwórni.

·        W latach 1927-1931 wytwórnia LUCE wyprodukowała około 900 kronik; zaspokajała też artystyczne upodobania samego duce, najbardziej odpowiadała mu rola gwiazdora; narodził się autentyczny kult politycznego idola. Trwało to do wybuchu drugiej wojny światowej.

·        KRONIKI:

v     Zadziwiająca formalizacja przekazu audiowizualnego

v     Monumentalizacja świata przedstawionego za pomocą kontr świateł, panoram wertykalnych, ruchowi kamery ku górze i autonomizacji efektów dźwiękowych

v     Zneutralizowanie indywidualnej inwencji odbiorcy – jednoznaczność

v     Znaczne ograniczenie możliwości artystycznych reżyserów

v     Włochy ukazywane jako kraj szczęśliwy i bogaty; koszmarne relacje z reszty świata

·        Dekret Belluzzy z 1928- nakaz wyświetlania w kinach przynajmniej 10% włoskich produkcji

·        Próbowano tworzyć filmy na wzór amerykańskich – bez powodzenia; powstał nowy gatunek filmów historycznych; większość jednak nie miała znaczenia.

·        „Puchar Mussoliniego”- główna nagroda dla filmów faszystowskich na festiwalu w Wenecji.

·        Dominujące motywy kina faszystowskiego:


v     kult męskości

v     zachwyt nad pracą

v     obsesja pieniędzy

v     komfort religii

v     społeczna rola rodziny

v     przewaga życia w mieście nad nudną wsią

v     omijanie tematów związanych z walką klasową

v     słownictwo przypominające edukacyjną retorykę zabarwioną prostym humorem

·        Allesandro Blasetti:

v     oficjalny bard idei nacjonalistycznych

v     egzorcyzmował widowiska

v     Stara gwardia-pierwszy poważny sukces filmu tendencyjnego

·        Carmine Gallone®Scypion Afrykański:

v     technicznie nawiązywał do monumentalnej szkoły historycznej (okres działań Hannibala; apoteoza kolonializmu)

v     dobre wykonanie, ale marna fabuła. 

·        Luis Trenker              ®Kondotierzy:

v     monumentalny fresk historyczny

v     dobrze zrobiony

v     duże powodzenie u publiczności.

·        Mario Camerini®Wielki apel:

v     konflikt między ojcem nieprzystosowanym do rzeczywistości a synem faszystą

v     bardzo ważna w filmach faszystowskich była tematyka rodziny

v     wpływ nauki Kościoła i szkoły

v     ojcowie najczęściej nieprzystosowani, kobiety i dzieci to postacie o silnie zintegrowanych osobowościach (kobieta-matka-rodzicielka)

·        Faszyzm wywierał wielki wpływ na kinematografię, ale nie doprowadził do powstania własnego kierunku filmowego.

·        Z pomocą propagandzie przyszła cenzura kościelna – wskazanie na walory moralne i religijne filmów.

·        Jednocześnie w kinematografii przeprowadzano różne eksperymenty:

v     1935 rok – Carlo Belli i Luigi Figini kręcą Film metafizyczny®w stylu eksperymentów z „filmem czystym” w wykonaniu francuskiej awangardy

·        Powstawały także filmy dokumentalne i hagiograficzne (sponsorowane przez Kościół)

·        Pod koniec lat ’30 zaczęły się pojawiać pierwsze głosy na temat zmiany sposobu wyrażania się w filmach; za sprawą intelektualistów zmieniła się wizja kina; przełom miał jednak nastąpić dopiero po wojnie.

 


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin