· Do 1928 praktycznie cała kinematografia była w rękach faszystów.
· Władza przejęła całkowitą kontrolę nad kinematografią
· Rozpoczął się okres propagandy
· Scenariusze poddawano ostrej cenzurze, wszystko musiało mieć kontekst polityczny i społeczny.
· Lata 1929 -1939 -„kino ucieczki od rzeczywistości”®Kino białych telefonów:
- błahe filmy
- pozbawione akcentów społecznych i politycznych
- większość reżyserów wybrała drogę kompromisu politycznego.
- Styl konserwatywny
- Zatarcie granic między rzeczywistością a wyobraźnią. (Tak jak w filmie Cinelandia)
- Był to kino sponsorowane przez drobnomieszczaństwo (90% produkcji)
v Monumentalizacja świata przedstawionego za pomocą kontr świateł, panoram wertykalnych, ruchowi kamery ku górze i autonomizacji efektów dźwiękowych
v Zneutralizowanie indywidualnej inwencji odbiorcy – jednoznaczność
v Znaczne ograniczenie możliwości artystycznych reżyserów
v Włochy ukazywane jako kraj szczęśliwy i bogaty; koszmarne relacje z reszty świata
· Dekret Belluzzy z 1928- nakaz wyświetlania w kinach przynajmniej 10% włoskich produkcji
· Próbowano tworzyć filmy na wzór amerykańskich – bez powodzenia; powstał nowy gatunek filmów historycznych; większość jednak nie miała znaczenia.
· „Puchar Mussoliniego”- główna nagroda dla filmów faszystowskich na festiwalu w Wenecji.
· Dominujące motywy kina faszystowskiego:
v kult męskości
v zachwyt nad pracą
v obsesja pieniędzy
v komfort religii
v społeczna rola rodziny
v przewaga życia w mieście nad nudną wsią
v omijanie tematów związanych z walką klasową
v słownictwo przypominające edukacyjną retorykę zabarwioną prostym humorem
· Allesandro Blasetti:
v oficjalny bard idei nacjonalistycznych
v egzorcyzmował widowiska
v Stara gwardia-pierwszy poważny sukces filmu tendencyjnego
· Carmine Gallone®Scypion Afrykański:
v technicznie nawiązywał do monumentalnej szkoły historycznej (okres działań Hannibala; apoteoza kolonializmu)
v dobre wykonanie, ale marna fabuła.
· Luis Trenker ®Kondotierzy:
v monumentalny fresk historyczny
v dobrze zrobiony
v duże powodzenie u publiczności.
· Mario Camerini®Wielki apel:
v konflikt między ojcem nieprzystosowanym do rzeczywistości a synem faszystą
v bardzo ważna w filmach faszystowskich była tematyka rodziny
v wpływ nauki Kościoła i szkoły
v ojcowie najczęściej nieprzystosowani, kobiety i dzieci to postacie o silnie zintegrowanych osobowościach (kobieta-matka-rodzicielka)
· Faszyzm wywierał wielki wpływ na kinematografię, ale nie doprowadził do powstania własnego kierunku filmowego.
· Z pomocą propagandzie przyszła cenzura kościelna – wskazanie na walory moralne i religijne filmów.
· Jednocześnie w kinematografii przeprowadzano różne eksperymenty:
v 1935 rok – Carlo Belli i Luigi Figini kręcą Film metafizyczny®w stylu eksperymentów z „filmem czystym” w wykonaniu francuskiej awangardy
· Powstawały także filmy dokumentalne i hagiograficzne (sponsorowane przez Kościół)
· Pod koniec lat ’30 zaczęły się pojawiać pierwsze głosy na temat zmiany sposobu wyrażania się w filmach; za sprawą intelektualistów zmieniła się wizja kina; przełom miał jednak nastąpić dopiero po wojnie.
AgataStr