western.doc

(84 KB) Pobierz
NAPAD NA POCIĄG (1903)

WESTERN

WESTERN:

·         Epicka opowieść przygodowa o życiu pierwszych osadników, głównie kowbojów, ich walce ze szczepami indiańskimi na Dzikim Zachodzie w okresie zasiedlania tych terenów

·         Film o dziejach Dzikiego Zachodu w latach 1850-1900, przedstawia wydarzenia związane z podbojem ziem indiańskich, marszem osadników na Zachód, budową kolei transkontynentalnej, gorączką złota na Alasce i wojną Północy z Południem.

·         Pierwsze sceny westernowego typu prezentował już w kinetoskopie T.A. Edison (1894).

·         Za pierwszy film kinowy tego gatunku uchodzi Napad na ekspres E.S. Portera (1903) z udziałem G.M. Andersona, "pierwszego kowboja ekranu", który pod pseudonimem Broncho Billy zagrał w licznych filmach, przeważnie własnej reżyserii, m.in.:

-          Broncho Billy i dziecko (1908)

-          Broncho Billy‘s Redemption (1910)

-          Broncho Billy and the Revenue Agent (1916)

·         W latach następnych wyróżnili się jako filmowi kowboje:

v     W.S. Hart:

-          The Disciple (1915)

-          The Sheriff (1916)

-          Wild Bill Hickock (1923)

v     Tom Mix

v     Ken Maynard

v     Buck Jones.

·         Westerny, określane często mianem "końskich oper", miały wyraźny wydźwięk moralitetowy. Kreując mit bohaterskich pionierów, zaprowadzających ład i porządek społeczny, mijano się często z prawdą historyczną, ukazując w pozytywnym świetle rewolwerowców: Billa Hickocka, Doca Hollidaya czy Calamity Jane, oraz prezentując anonimową masę Indian jako uosobienie złowrogich sił zagrażających osadnikom. Przykłady:

-          Karawana J. Cruze’a (1923)

-          Żelazny koń J. Forda (1924)

-          Niezwyciężony Bill (1935) C.B. De Mille’a

-          Dyliżans J. Forda (1939).

·         Największy rozkwit western osiągnął w latach 40 i 50.

·         W latach 40. i 50. zaczęto wprowadzać do westernu poważniejszą problematykę społeczną:

v     Sprawa linczu w Zdarzeniu z Ob-Bow W. Wellmana (1942)

v     Analiza postawy i mentalności mieszkańców Zachodu - W samo południe F. Zinnemanna (1952)

v     Ukazywanie problemów Indian w odmienny od tradycyjnego sposób -Ostatnia walka Apacza R. Aldricha (1954)

·         Charakteryzuje się wartką akcją, atrakcyjnym plenerem, licznymi scenami walk, konnych pogoni, wyraźnie nakreślonymi postawami moralnym (walka dobra ze złem)

·         Charakterystyczna ikonografia obejmująca 3 grupy składników:

1)     Pejzaż-prerie, góry ,rancza ,małe miasteczka z hotelem, bankiem, saloonem, zakładem fryzjerskim i sklepem

2)     Kostiumy- kapelusze, skórzane ochraniacze na spodnie, kraciaste koszule, kamizelki, buty z ostrogami, mundury kawalerii, indiańskie pióropusze

3)     Rekwizyty-konie, dyliżanse, broń: rewolwery, strzelby, noże , tomahawki

·         Westernowa przestrzeń zderza ze sobą dwa przeciwstawne żywioły Naturę i Cywilizacje

·         W opozycje natury i cywilizacji wpisane zostały postacie przedstawione, należące do trzech odrębnych grup:

1)     Społeczność- mieszkańcy miasta lub osady reprezentujący Cywilizację

2)     Bandyci lub Indianie- zagrażający społeczności i reprezentujący Naturę

3)     Bohater- Z jednej strony jest obrońcą społeczności a więc cywilizacji z drugiej strony jest emocjonalnie związany z Naturą. Chcąc należycie wypełnić swą rolę musi pośredniczyć między Społecznością a zagrażającymi jej siłami natury, w ostatecznym rachunku chroniąc przede wszystkim społeczność

·         Bohaterami westernu są najczęściej kowboj, szeryf, łowca nagród, żołnierz, traper, zawodowy rewolwerowiec oraz przestępca (mimo, że jest w konflikcie z prawem reprezentuje dobre cechy) tzw. dobry-zły facet. Wszyscy oni wyposażeni są w stałe atrybuty: dobro ( w sensie naturalnego prawa i interesu ogółu), honor, siłę, niezależność i samotność

·         Westernowi zawdzięcza popularność wielu aktorów, m.in.: G. Cooper, J. Wayne.

 

 

 

 

NAPAD NA EKSPRES:

 

Reżyseria: Edwin S. Porter

Scenariusz: Edwin S. Porter

Zdjęcia: Edwin S. Porter

Produkcja: USA

Rok produkcji: 1903

Obsada: : George Barnes, Frank Hanaway, Max Aronson, Marie Murray, G. M. Anderson

·        Reżyser zatrudniony w Edison Company, kręci pierwszy western

·        Film zawiera wszystkie ważne dla tego gatunku elementy: kolt i pościg, kolej, sale taneczną i prerie

·        Grupa bandytów wiąże telegrafistę, wsiada do pociągu i zatrzymuje go przed miastem, obrabowując podróżnych i wagon pocztowy. Bandyci znikają z łupem, święcąc swój skok, ale telegrafista zostaje uwolniony przez swoją córkę i podnosi alarm, po którym zaczyna się dziki pościg. W końcu mieszkańcy miasta po strzelaninie obezwładniają bandytów. Scena końcowa pokazuje w zbliżeniu jednego z bandytów, celującego pistoletem w kamerę.

 

John Ford:

·        1895 – 1973

·        Amerykański reżyser i producent filmowy pochodzenia irlandzkiego

·        Syn irlandzkich imigrantów.

·        Po ukończeniu szkoły pracował w fabryce obuwia.

·        W latach 1913-1916 był asystentem swojego brata, Francisa Forda, który w Universalu był rekwizytorem, aktorem i reżyserem.

·        Zagrał w epizodzie z Ku Klux Klanem w Narodzinach narodu (1915) D. W. Griffitha.

·        W 1917 r. został zaangażowany do realizacji westernów z popularnym aktorem Harrym Careyem , nakręcił ich ponad 30.

·        Pierwszy poważny sukces odniósł w 1924 r. dzięki monumentalnemu Ognistemu potworowi

·        W latach trzydziestych zasłynął jako twórca epickich dramatów kostiumowych:

-          Arrowsmith (1931)

-          Potępieniec (1935)

-          Mary Stuart  (1936)

-          Młodość Lincolna (1939)

·        Ogromny sukces westernu Dyliżans (nominacja za reżyserię)sprawił, że zaczął specjalizować się w historiach rozgrywające się na Dzikim Zachodzie.

·        Stworzył tak zwaną Kompanię Forda, do której wchodzili między innymi:

v     John Wayne

v     Henry Fonda

v     James Stewart

v     Harry Carey

v     John Carradine.

·        W czasie II wojny światowej kierował produkcją filmów dokumentalnych na potrzeby US Navy.

·        Reżyserował głównie westerny, ale swoje 4 Oscary za najlepszą reżyserię dostał za filmy innego gatunku.:

-          w 1935 za film Potępieniec

-          w 1940 za film Grona gniewu

-          w 1941 za film Zielona dolina

-          w 1952 za film Spokojny człowiek

 

 

OGNISTY POTWÓR:

 

Reżyseria: John Ford

Scenariusz: Charles Kenyon

Zdjęcia: George Schneiderman

Muzyka: John Lanchbery                                                         

Produkcja: USA

Rok produkcji: 1924

Gatunek: Western

Obsada: Francis Powers (Sierżant Slattery), Cyril Chadwick (Peter Jesson), Charles Edward Bull(Abraham Lincoln), Madge Bellamy(Miriam Marsh)

·        Tematem pierwszego wielkiego westernu Johna Forda jest konflikt wokół budowy transamerykańskiej kolei żelaznej.

·        David Brandon którego ojciec był inicjatorem tego przedsięwzięcia i zginał z rąk Indian, angażuje się na rzecz budowy. Ujawnia intrygi oraz przekupstwa związane z tymi pracami, dzięki czemu linia może zostać ukończona.

·        Kosztowny film Forda cechują imponujące sceny masowe i zdjęcia plenerowe.

·        Ford ukazuje też przekonywująco psychologiczne zróżnicowanie ludzkich charakterów.

 

BĘBNY NAD MOHAWKIEM:

 

Reżyseria: John Ford

Scenariusz: Lamar Trotti, Sonya Levien

Zdjęcia: Bert Glennon, Ray Rennahan

Muz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin