WESTERN
WESTERN:
· Epicka opowieść przygodowa o życiu pierwszych osadników, głównie kowbojów, ich walce ze szczepami indiańskimi na Dzikim Zachodzie w okresie zasiedlania tych terenów
· Film o dziejach Dzikiego Zachodu w latach 1850-1900, przedstawia wydarzenia związane z podbojem ziem indiańskich, marszem osadników na Zachód, budową kolei transkontynentalnej, gorączką złota na Alasce i wojną Północy z Południem.
· Pierwsze sceny westernowego typu prezentował już w kinetoskopie T.A. Edison (1894).
· Za pierwszy film kinowy tego gatunku uchodzi Napad na ekspres E.S. Portera (1903) z udziałem G.M. Andersona, "pierwszego kowboja ekranu", który pod pseudonimem Broncho Billy zagrał w licznych filmach, przeważnie własnej reżyserii, m.in.:
- Broncho Billy i dziecko (1908)
- Broncho Billy‘s Redemption (1910)
- Broncho Billy and the Revenue Agent (1916)
· W latach następnych wyróżnili się jako filmowi kowboje:
v W.S. Hart:
- The Disciple (1915)
- The Sheriff (1916)
- Wild Bill Hickock (1923)
v Tom Mix
v Ken Maynard
v Buck Jones.
· Westerny, określane często mianem "końskich oper", miały wyraźny wydźwięk moralitetowy. Kreując mit bohaterskich pionierów, zaprowadzających ład i porządek społeczny, mijano się często z prawdą historyczną, ukazując w pozytywnym świetle rewolwerowców: Billa Hickocka, Doca Hollidaya czy Calamity Jane, oraz prezentując anonimową masę Indian jako uosobienie złowrogich sił zagrażających osadnikom. Przykłady:
- Karawana J. Cruze’a (1923)
- Żelazny koń J. Forda (1924)
- Niezwyciężony Bill (1935) C.B. De Mille’a
- Dyliżans J. Forda (1939).
· Największy rozkwit western osiągnął w latach 40 i 50.
· W latach 40. i 50. zaczęto wprowadzać do westernu poważniejszą problematykę społeczną:
v Sprawa linczu w Zdarzeniu z Ob-Bow W. Wellmana (1942)
v Analiza postawy i mentalności mieszkańców Zachodu - W samo południe F. Zinnemanna (1952)
v Ukazywanie problemów Indian w odmienny od tradycyjnego sposób -Ostatnia walka Apacza R. Aldricha (1954)
· Charakteryzuje się wartką akcją, atrakcyjnym plenerem, licznymi scenami walk, konnych pogoni, wyraźnie nakreślonymi postawami moralnym (walka dobra ze złem)
· Charakterystyczna ikonografia obejmująca 3 grupy składników:
1) Pejzaż-prerie, góry ,rancza ,małe miasteczka z hotelem, bankiem, saloonem, zakładem fryzjerskim i sklepem
2) Kostiumy- kapelusze, skórzane ochraniacze na spodnie, kraciaste koszule, kamizelki, buty z ostrogami, mundury kawalerii, indiańskie pióropusze
3) Rekwizyty-konie, dyliżanse, broń: rewolwery, strzelby, noże , tomahawki
· Westernowa przestrzeń zderza ze sobą dwa przeciwstawne żywioły Naturę i Cywilizacje
· W opozycje natury i cywilizacji wpisane zostały postacie przedstawione, należące do trzech odrębnych grup:
1) Społeczność- mieszkańcy miasta lub osady reprezentujący Cywilizację
2) Bandyci lub Indianie- zagrażający społeczności i reprezentujący Naturę
3) Bohater- Z jednej strony jest obrońcą społeczności a więc cywilizacji z drugiej strony jest emocjonalnie związany z Naturą. Chcąc należycie wypełnić swą rolę musi pośredniczyć między Społecznością a zagrażającymi jej siłami natury, w ostatecznym rachunku chroniąc przede wszystkim społeczność
· Bohaterami westernu są najczęściej kowboj, szeryf, łowca nagród, żołnierz, traper, zawodowy rewolwerowiec oraz przestępca (mimo, że jest w konflikcie z prawem reprezentuje dobre cechy) tzw. dobry-zły facet. Wszyscy oni wyposażeni są w stałe atrybuty: dobro ( w sensie naturalnego prawa i interesu ogółu), honor, siłę, niezależność i samotność
· Westernowi zawdzięcza popularność wielu aktorów, m.in.: G. Cooper, J. Wayne.
NAPAD NA EKSPRES:
Reżyseria: Edwin S. Porter
Scenariusz: Edwin S. Porter
Zdjęcia: Edwin S. Porter
Produkcja: USA
Rok produkcji: 1903
Obsada: : George Barnes, Frank Hanaway, Max Aronson, Marie Murray, G. M. Anderson
· Reżyser zatrudniony w Edison Company, kręci pierwszy western
· Film zawiera wszystkie ważne dla tego gatunku elementy: kolt i pościg, kolej, sale taneczną i prerie
· Grupa bandytów wiąże telegrafistę, wsiada do pociągu i zatrzymuje go przed miastem, obrabowując podróżnych i wagon pocztowy. Bandyci znikają z łupem, święcąc swój skok, ale telegrafista zostaje uwolniony przez swoją córkę i podnosi alarm, po którym zaczyna się dziki pościg. W końcu mieszkańcy miasta po strzelaninie obezwładniają bandytów. Scena końcowa pokazuje w zbliżeniu jednego z bandytów, celującego pistoletem w kamerę.
John Ford:
· 1895 – 1973
· Amerykański reżyser i producent filmowy pochodzenia irlandzkiego
· Syn irlandzkich imigrantów.
· Po ukończeniu szkoły pracował w fabryce obuwia.
· W latach 1913-1916 był asystentem swojego brata, Francisa Forda, który w Universalu był rekwizytorem, aktorem i reżyserem.
· Zagrał w epizodzie z Ku Klux Klanem w Narodzinach narodu (1915) D. W. Griffitha.
· W 1917 r. został zaangażowany do realizacji westernów z popularnym aktorem Harrym Careyem , nakręcił ich ponad 30.
· Pierwszy poważny sukces odniósł w 1924 r. dzięki monumentalnemu Ognistemu potworowi
· W latach trzydziestych zasłynął jako twórca epickich dramatów kostiumowych:
- Arrowsmith (1931)
- Potępieniec (1935)
- Mary Stuart (1936)
- Młodość Lincolna (1939)
· Ogromny sukces westernu Dyliżans (nominacja za reżyserię)sprawił, że zaczął specjalizować się w historiach rozgrywające się na Dzikim Zachodzie.
· Stworzył tak zwaną Kompanię Forda, do której wchodzili między innymi:
v John Wayne
v Henry Fonda
v James Stewart
v Harry Carey
v John Carradine.
· W czasie II wojny światowej kierował produkcją filmów dokumentalnych na potrzeby US Navy.
· Reżyserował głównie westerny, ale swoje 4 Oscary za najlepszą reżyserię dostał za filmy innego gatunku.:
- w 1935 za film Potępieniec
- w 1940 za film Grona gniewu
- w 1941 za film Zielona dolina
- w 1952 za film Spokojny człowiek
OGNISTY POTWÓR:
Reżyseria: John Ford
Scenariusz: Charles Kenyon
Zdjęcia: George Schneiderman
Muzyka: John Lanchbery
Rok produkcji: 1924
Gatunek: Western
Obsada: Francis Powers (Sierżant Slattery), Cyril Chadwick (Peter Jesson), Charles Edward Bull(Abraham Lincoln), Madge Bellamy(Miriam Marsh)
· Tematem pierwszego wielkiego westernu Johna Forda jest konflikt wokół budowy transamerykańskiej kolei żelaznej.
· David Brandon którego ojciec był inicjatorem tego przedsięwzięcia i zginał z rąk Indian, angażuje się na rzecz budowy. Ujawnia intrygi oraz przekupstwa związane z tymi pracami, dzięki czemu linia może zostać ukończona.
· Kosztowny film Forda cechują imponujące sceny masowe i zdjęcia plenerowe.
· Ford ukazuje też przekonywująco psychologiczne zróżnicowanie ludzkich charakterów.
BĘBNY NAD MOHAWKIEM:
Scenariusz: Lamar Trotti, Sonya Levien
Zdjęcia: Bert Glennon, Ray Rennahan
Muz...
AgataStr