testy prawo ogólnie.doc

(108 KB) Pobierz
TESTY

www.stiudent.pl

TESTY

Elementy prawa

Testy w tej części są testami jednokrotnego wyboru, decyduje jedyna prawidłowa bądź najlepsza z podanych odpowiedź.

W wypadku pytań typu „wymień” proszę się nie sugerować liczbą linijek do uzupełnienia.

1.Prawo w znaczeniu przedmiotowym to:

a/ system norm wydanych albo usankcjonowanych przez państwo

b/ przyznana określonej osobie swoboda postępowania w określony sposób

c/dyscyplina naukowa

d/”przedmiot” w znaczeniu dydaktycznym

 

2. Prawo prywatne:

a/ reguluje stosunki obywatela z organami władzy publicznej tam gdzie organ ma pozycje nadrzędną

b/ reguluje aktywność obywateli w sposób oparty na metodzie cywilistycznej, zakładającej równorzędność stron

c/ służy głównie ochronie interesu zbiorowego

d/ jest zbiorem norm kolizyjnych

 

3. Wyróżniamy nastepujące trzy metody regulacji stosunków społecznych:

a/cywilistyczną, administracyjnoprawną i karnistyczną

b/ cywilistyczną, prywatnoprawną i spontaniczną

c/ karnistyczną, urzędową i nieformalną

d/ publiczną, prywatną i mieszaną

 

4. Sfera prawa publicznego dotyczy:

a/ ustroju władzy publicznej, ochrony interesu zbiorowego, relacji państwo-społeczeństwo itp.

b/ prywatnej aktywności obywateli opartej na równorzędności stron

c/ tych dziedzin gdzie obywatele nie są podporządkowani władzy państwowej

d/ żadne z powyższych

 

5. Równorzędność stron i stosowanie przepisów względnie obowiązujących to cechy:

a/ cywilistycznej metody regulacji

b/ karnistycznej metody regulacji

c/ administracyjnoprawnej metody regulacji

d/ żadne z powyższych

 

6. Nadrzędność jednego podmiotu wobec drugiego i znaczne ograniczenie swobody stron jest cechą:

a/ prawa prywatnego

b/ cywilistycznej metody regulacji

c/ metod karnistycznej i administracyjnoprawnej stosowanych w obszarze prawa publicznego

d/ żadne z powyższych

 

7. Prawo cywilne

a/ należy do prawa publicznego

b/ należy do prawa prywatnego

c/ należy do obu tych sfer

d/ nie należy do żadnej z nich

 

8. Gałęzią prawa nazywamy zespół norm regulujących:

a/ pewien wykształcony specyficznie obszar stosunków społecznych, pewną dziedzinę życia

b/ ogół stosunków społecznych

c/ pewien zupełnie nieistotny społecznie zakres stosunków społecznych

d/ żadne z powyższych

 

9. Norma prawna to:

a/pochodząca od państwa wypowiedź zawierająca nakaz labo zakaz określonego zachowania się w okreslonych okolicznościach

b/ to samo co przepis

c/ jakakolwiek reguła postępowania

d/ żadne z powyższych

 

10. Norma prawna musi zawierać co najmniej określenie:

a/adresata, okolicznośći zastosowania normy i zachowania nakazanego albo zakazanego przez normę

b/ tylko adresata

c/ tylko zakazu

d/ żadne z powyższych

 

11. Typowymi elementami normy prawnej są:

a/ hipoteza, dyspozycja, sankcja

b/ hipoteza, definicja i sanacja

c/ histereza, alokacja i trakcja

d/ żadne z powyższych

 

12. Hipoteza określa:

a/ okoliczności w których norma znajdzie zastosowanie

b/ zachowanie adresata normy

c/ skutki podjetego zachowania

d/ żadne z powyższych

 

13. Dyzpozycja określa:

a/ okoliczności w których norma znajdzie zastosowanie

b/ zakazane albo nakazane zachowanie adresata normy

c/ skutki podjętego zachowania

d/ żadne z powyższych

 

14. Sankcja określa:

a/ okoliczności w których norma znajdzie zastosowanie

b/ zakazane albo nakazane zachowanie adresata normy

c/ skutki określonego przez normę zachowania

d/ żadne z powyższych

 

15. Sankcja oznacza:

a/ tylko karę

b/ szerzej - skutki określonego przez normę zachowania

c/ tylko przypadki nieważności umowy

d/ żadne z powyższych

 

16. Przepis prawny:

a/ to to samo co norma prawna

b/ to najmniejsza redakcyjna część aktu normatywnego

c/ to wynikająca z normy reguła postępowania

d/ żadne z powyższych

 

17. Przepis prawny:

a/ zawiera jedną normę

b/ zawiera zawsze od dwóch do trzech norm

c/ nie jest tożsamy z normą prawną, może również zawierać kilka norm jak i tylko niektóre elementy normy

d/ żadne z powyższych

 

18. Przepisy:

a/ to to samo co normy prawne

b/ stanowią podstawę do odtworzenia zawartych w nich norm w procesie wykładni

c/ nie zawierają norm

d/ żadne z powyższych

 

19. Przepisy względnie obowiązujące:

a/  trzeba zawsze stosować

b/ strony mogą wyłączyć ich zastosowanie umawiając się inaczej

c/ każde zachowanie wbrew ich treści powoduje nieważność umowy

d/ żadne z powyższych

 

20. Zastosowanie przepisów względnie obowiązujących:

a/ daje stronom możliwość ukształtowania stosunku prawnego w inny niż w przepisie sposób

b/ wyłącza w ogóle swobodę stron

c/ jest obowiązkowe

d/ żadne z powyższych

 

21. Przepisy bezwzględnie obowiązujące:

a/ pozwalają na swobodne uregulowanie stosunku prawnego przez strony

b/ nie trzeba się koniecznie do nich stosować

c/ nie pozostawiają stronom swobody, strony muszą się do nich zastosować

d/ żadne z powyższych

 

22. Przepisy bezwzględnie obowiązujące:

a/ przerważają w prawie publicznym

b/ przeważają w prawie prywatnym

c/ dominują w prawie cywilnym

d/ żadne z powyższych

 

23. Przepisy względnie obowiązujące:

a/ przeważają w obszarze prawa prywatnego

b/ są domeną prawa publicznego

c/ są typowe dla prawa publicznego

d/ żadne z powyższych

 

24. Stosunek prawny:

a/ to każdy stosunek społeczny

b/ to stosunek społeczny uregulowany przez normy prawne

c/ to tylko więź o charakterze dobrowolnym

d/ żadne z powyższych

 

25. Prawo podmiotowe:

a/ to prawo dotyczące osób prawnych

b/ to swoboda postępowania w określony sposób albo możność żądania określonego zachowania się od innych

przyznana i zagwarantowana przez norme prawną

c/ to zwyczajowa nazwa prawa do głosowania

d/ żadne z powyższych

 

26. Prawo podmiotowe względne:

a/ jest skuteczne wobec wszystkich

b/ jest skuteczne wobec określonego podmiotu nazywanego dłużnikiem

c/ nie trzeba go honorować

d/ żadne z powyższych

 

27. Prawo podmiotowe względne

a/ oznacza przyznaną i zagwarantowaną przez normę możność żądania określonego zachowania się od określonego podmiotu

b/ oznacza przyznaną i zagwarantowaną przez normę możność żądania określonego zachowania się od wszystkich innych podmiotów

c/ oznacza, że możemy robić co chcemy dopóki ktoś nie zaprotestuje

d/ żadne z powyższych

 

28. Prawo podmiotowe bezwzględne:

a/ jest skuteczne wobec wszystkich podmiotów

b/ jest skuteczne tylko względem konkretnej osoby

c/ oznacza przyznaną przez norme prawną sferę możności postepowania w określony sposób, w którą wszyscy inni nie powinni ingerować

d/ żadne z powyższych

 

 

29. Własność:

a/ jest prawem względnym

b/ jest prawem bezwzględnym

c/ nie jest prawem podmiotowym

d/ żadne z powyższych

 

30. Prawu podmiotowemu nierozdzielnie towarzyszy:

a/ zawsze jakiś obowiązek innego podmiotu albo podmiotów

b/ nie towarzyszy żaden obowiązek

c/ towarzyszy obowiązek skorzystania z niego

d/ żadne z powyższych

 

31. Stosowanie prawa to:

a/ posługiwanie się przepisami prawa przez właściwe organy w celu podjęcia decyzji

b/ uchwalanie ustaw

c/ wykonanie prawa podmiotowego

d/ żadne z powyższych

 

32. Wykładnia prawa to:

a/ interpretacja prawa w celu ustalenia treści norm zawartych w przepisach

b/ działalność dydaktyczna w zakresie nauk prawnych

c/ wydawanie orzeczeń

d/ żadne z powyższych

 

33. Źródło prawa to:

a/ zwyczaj i obyczaj

b/ to tylko zespół norm podstawowych zawartych w konstytucji

c/ baza danych zawierająca ustawy

d/ to sformalizowany akt władzy państwowej wydany w specjalnym trybie i formie zawierający przepisy prawne

 

34. Źródło prawa w wąskim tego słowa znaczeniu to:

a/ każdy dokument urzędowy

b/ każdy tekst prawny pochodzący od państwa

c/ to tylko akty normatywne czyli zawierające przepisy powszechnie obowiązujące – źródła powszechnie obowiązującego prawa

d/ żadne z powyższych

 

35. System źródeł prawa zgodnie z dominującą definicją:

a/zawiera wszystkie akty prawne

b/ obejmuje jedynie źródła prawa powszechnie obowiązującego – akty normatywne

c/ obejmuje również akty prawa wewnętrznego

d/ żadne z powyższych

 

36. Wymień źródła prawa należące do systemu źródeł prawa w RP:

Konstytucja, ustawy,

umowy międzynarodowe,

rozporządzenia,

akty prawa miejscowego,

.............................................

 

37. Podstawą decyzji dotyczącej i kształtującej status prawny obywatela, jego prawa wolności i obowiązki:

a/ mogą być tylko akty normatywne czyli powszechnie obowiązujące

b/ mogą być również akty prawa wewnętrznego

c/ mogą być wszelkie przepisy pochodzące od organu państwa

d/ żadne z powyższych

 

38. Akty prawa wewnętrznego:

a/ należą do systemu źródeł prawa

b/ nie należą do systemu źródeł prawa

c/ wiążą wszystkie podmioty

d/ żadne z powyższych

 

39. Hierarchia źródeł prawa:

a/ ma znaczenie tylko porządkowe

b/ nie ma praktycznego znaczenia

c/ oznacza, ze akt niższego rzędu nie może być sprzeczny z aktem wyższego rzędu

d/ żadne z powyższych

 

40. Konstytucja:

a/ jest wyłącznie zwyczajową nazwą ustawy

b/ jest jedna z ustaw zwykłych

c/ jest najwyższym aktem normatywnym w systemie, kreując ustrój państwowy, społeczny i prawny

d/ żadne z powyższych

 

41. Ustawy:

a/ uchwala Sejm

b/ uchwala Senat

c/ wydaje Prezydent

d/ żadne z powyższych

 

42. Inicjatywa ustawodawcza oznacza:

a/ prawo wnoszenia projektów ustaw które sejm musi rozpatrzyć

b/ projektowanie ustaw

c/ prawo wnoszenia projektów ustaw które sejm może ale nie musi rozpatrzyć

d/ żadne z powyższych

 

43. Inicjatywę ustawodawczą nazywaną „ludową” ma:

a/ 20 tys. obywateli

b/ 50 tys. obywateli

c/ 180 tys. obywateli w wieku powyżej 25 lat

d/ 100 tys. obywateli posiadajacych prawo wybierania do sejmu

 

44. Inicjatywę ustawodawczą mają:

a/ Sejm, Senat i Sąd Najwyższy

b/ Premier, Prezydent i Sejm

c/ Posłowie, Senat, Prezydent, Rząd i obywatele w określonej liczbie

d/ żadne z powyższych

 

45. Sejm pracuje nad wniesionym projektem:

a/ zwykle w dwóch czytaniach

b/ zwykle w trzech czytaniach

c/ zawsze w trzech czytaniach UWAGA!!! Ja jestem co do tego przekonany. Na podstawie Art. 119 pkt 1 Konstytucji RP. Jednak dwie osoby związane ze studiami prawniczymi twierdzą, że bardziej prawidłowa jest odpowiedź b)

d/ żadne z powyższych

 

46. Nad ustawami Sejm zwykle głosuje:

a/ zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów

b/ większością 2/3

c/ większością 3/5

d/ żadne z powyższych

 

47. Większość bezwzględna oznacza, że:

a/ za uchwałą musi być co najmniej połowa głosujących

b/ wystarczy tylko przewaga głosów „za” nad „przeciw”

c/ głosy wstrzymujące nie wpływają praktycznie na wynik głosowania

d/ żadne z powyższych

 

48. Po uchwaleniu ustawy:

a/ Senat ją opiniuje niewiążąco

b/ Senat ma trzy miesiące na zajęcie stanowiska

c/ Senat może w ciągu 30 dni poprawki albo ustawę przyjąć bez nich, albo odrzucić

d/ żadne z powyższych

 

49. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy:

a/ nie wiąże Sejmu

b/ wiąże Sejm bezwzględnie

c/ Sejm może je odrzucić wiekszością bezwzględną w obecności kworum

d/ żadne z powyższych

 

50. Prezydent:

a/ może ustawę podpisać

b/ skierować ponownie do rozpatrzenia przez Sejm – weto

c/ skierować do Trybunału Konstytucyjnego w celu kontroli zgodności z konstytucją

d/ wszystkie odpowiedzi są prawidłowe

 

51. Weto Prezydenta:

a/ przekreśla ostatecznie ustawę

b/ nie wiąże Sejmu

c/ Sejm może odrzucić większością 3/5 głosów

d/ żadne z powyższych

 

52. Rozporządzenia jako akty wykonawcze do ustaw:

a/  mogą być wydawane dowolnie w razie potrzeby

b/ nie mogą stanowić podstaw decyzji w sprawach obywateli

c/ mogą być wydawane tylko na podstawie wyraźnego upoważnienia ustawowego i w jego granicach

d/ żadne z powyższych

 

53. Umowa ratyfikowana za zgodą Sejmu w razie kolizji z polską ustawą:

a/ ma pierwszeństwo

b/ ustępuje

c/ zostaje uchylona

d/ żadne z powyższych

 

54. Informacji o dacie wejścia w życie aktu normatywnego szukamy zwykle:

a/ na początku tekstu

b/ w tzw. preambule

c/ w tzw. przepisach końcowych

d/ żadne z powyższych

 

55. Relacje pomiędzy nowym aktem normatywnym a dotychczas obowiązującym określają zwykle tzw.:

a/ przepisy dyspozytywne

b/ przepisy blankietowe

c/ przepisy przejściowe

d/ przepisy upoważniające

 

56. Wymień główne Dzienniki Publikacyjne:

Dziennik Ustaw,

Monitor Polski

........................................

.......................................

........................................

 

57. Ustawy publikuje się:

a/ w biuletynach sejmowych

b/ w Monitorze Polskim

c/ w Dzienniku Ustaw

 

58. Akty normatywne zasadniczo publikuje się:

a/ w Dzienniku Ustaw

b/ w Monitorze Polskim

c/ Dzienniku Wojewody

d/ żadne z powyższych

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin