MOCHOCKI-Teatralne gry fabularne (LARP-y) w nauczaniu szkolnym.pdf

(166 KB) Pobierz
405808494 UNPDF
Teatralne gry fabularne (LARP-y)
w nauczaniu szkolnym
Michał Mochocki
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Teatralne gry fabularne (ang. LARP – Live Action Role Playing ), obecne w Polsce od
lat 90., narodziły się jako zjawisko czysto ludyczne – rodzaj gry parateatralnej organizo-
wanej dla rozrywki. Jednak cechy formalne tej zabawy wskazują na bliźniacze (choć za-
pewne przypadkowe) pokrewieństwo z technikami edukacyjnymi: dramą szkolną i grą
symulacyjną. Toteż teoretycy i praktycy nauczania dostrzegli w LARP-ach nowe na-
rzędzie kształcenia, którego potencjał warto przetestować. W niniejszej pracy zajmę się
perspektywami zastosowania LARP-ów w nauczaniu przedmiotów humanistycznych.
W sekcjach 1–5 omawiam stan badań i podstawy teoretyczne, bazując na publikacjach
anglojęzycznych i polskich. Na koniec prezentuję koncepcję projektu badawczego, który
zweryikować ma postawione wcześniej hipotezy.
1. LARP szkolny w badaniach zagranicznych
Edukacyjny potencjał LARP-ów zyskał największe uznanie w krajach nordyckich.
Przykładem współpraca duńskiego ministerstwa edukacji z grupą LARP-ową Situid
(tworzącą gry fabularne na potrzeby szkolnictwa), podobnie działająca w Danii od 2006
Ǿsterskov Efterskole (eksperymentalna szkoła z internatem, stosująca teatralne i narracyjne
gry fabularne jako główne metody kształcenia). Fińskie ministerstwo edukacji programo-
wo stawia na łączenie szkolnej nauki z zajęciami nieformalnymi 1 , co w praktyce oznacza
1 Fińskie Ministerstwo Edukacji, Education and Research 2003-2008 Development Plan , <http://www.minedu.
i/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2004/liitteet/opm_190_opm08.pdf>, s. 16.
Homo Ludens 1 (2009) © 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier
177
405808494.003.png
Teatralne gry fabularne (LARP-y) w nauczaniu szkolnym
M. Mochocki
m.in. wprowadzenie do szkół technik role play , w tym LARP-ów 2 . Największym nauko-
wym wydarzeniem poświęconym LARP-om jest międzynarodowa konferencja Solmu-
kohta (połączona z konwentem), organizowana na zmianę w Danii, Finlandii, Szwecji
i Norwegii. Materiały konferencyjne publikowane są w języku angielskim w wersji dru-
kowanej i elektronicznej (dostępne na stronie www.solmukohta.org) – i stanowić będą
podstawę dalszych rozważań.
Jak podaje homas Henriksen, techniki bazujące na odgrywaniu ról już w latach 70.
zyskały w duńskim szkolnictwie popularność, która jednak załamała się w latach 80. 3 .
Lecz od lat 90., wraz z rozwojem gier typu RPG i LARP, techniki parateatralne wróci-
ły do nauczycielskich łask. Według nordyckich badaczy, LARP-y w rękach pedagogów
są świetnym narzędziem do:
4 ,
objaśniania złożonych sytuacji i procesów, jako że potraią stanowić względnie
realistyczną symulację systemów społecznych (warunków politycznych, społecz-
nych, kulturowych i ekonomicznych) 5,
przygotowywania do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez stawianie uczest-
ników w sytuacjach, których jeszcze nie napotykali w swoim życiu 6,
nauczania historii przez symulację systemu społecznego z konkretnej epoki i miej-
sca 7,
ćwiczenia umiejętności „miękkich” (społecznych), jak podejmowanie decyzji,
efektywna komunikacja, zarządzanie zasobami, perswadowanie i opieranie się
2 T. Tuovinen, Role Playing Games as a Method of Teaching History, w: Uniwersytet w Tampere Web page,
<http://www.uta.i/laitokset/okl/tokl/projektit/kaksoistutkinto/pdf/tuomo_tuovinen_proseminaari.pdf>, s. 8.
3 Według Henriksena masowość zjawiska sprawiła, że za nauczanie dramowe wzięło się mnóstwo osób bez kwa-
liikacji i doświadczenia pedagogicznego, czego skutkiem była niska efektywność kształcenia, a to z kolei wy-
wołało powszechne zniechęcenie do samej metody. Zob. T. Henriksen, Learning by iction, w: Gade M., horup
L., Sander M. (red.), As LARP Grows Up – heory and Methods in LARP , Projektgruppen KP03, Kopenhaga
2003, s. 111.
4 Ibidem, s. 114.
S. Harder, Confessions of a schoolteacher: experiences with roleplaying in education, w: Donnis J., Gade M., horup
L. (red.), Lifelike, Projektgruppen KP07, Kopenhaga 2007, s. 234.
5 T. Henriksen, On the Transmutation of Educational Role-Play: A Critical Reframing to the Role-Play in Order to
Meet the Educational Demands, w: Montola M., Stenros J. (red.), Beyond Role and Play: Tools, Toys and heory for
Harnessing the Imagination, Helsinki 2004, s. 121;
E. Larsson, Participatory Education: What and Why, w: Montola M., Stenros J. (red.), Beyond Role and Play: Tools,
Toys and heory for Harnessing the Imagination, Helsinki 2004, s. 244.
6 T. Henriksen, Learning... , s. 113.
7 T. Utne, Live Action Role Playing – Teaching through gaming, w: Bøckmann P., Hutchison R. (red.), Dissecting
LARP – Collected papers for Knutepunkt 2005, Oslo 2005, s. 24; T. Tuovinen, op. cit., s. 8.
178
Homo Ludens 1 (2009) © 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier
łączenia wiedzy teoretycznej z praktyką
405808494.004.png
 
M. Mochocki
Teatralne gry fabularne (LARP-y) w nauczaniu szkolnym
perswazji, i to przy doświadczaniu przez uczestników jednocześnie rozumowych
oraz emocjonalnych aspektów tych procesów 8,
działań wychowawczych, m.in. stymulowania rozwoju empatii, autoreflek-
sji, tolerancji, wartości etycznych 9 poprzez stawianie ucznia w obliczu ważnych
wychowawczo pytań 10 , co przyczynia się do całościowego rozwoju zdrowej oso-
bowości 11 ,
nauki kreatywności, wyobraźni, krytycznego myślenia i interpretacji
12 (co według
Larssona jest wbrew polityce państwowego szkolnictwa, którego ukryty cel sta-
nowi wychowanie konsumentów bezreleksyjnie dopasowujących się do społe-
czeństwa 13 ).
Podsumowując: LARP jest chwalony jako technika rozwijająca intelekt i umiejętno-
ści, ale nie wiedzę faktograiczną czy teoretyczną. Henriksen wprost stwierdza, że LARP
nie nadaje się do wpajania „twardej” wiedzy 14 . Ja wszakże widzę perspektywy i takiego
zastosowania, co dokładniej przedstawię w sekcjach 3. i 5.
2. LARP, drama, gra symulacyjna
We wstępie niebezpodstawnie nazwałem pokrewieństwo LARP-u i dramy „bliźnia-
czym”. Nie chcę postawić znaku równości między pojęciami „LARP” i „drama” , gdyż
ta ostatnia jest kategorią bardzo szeroką, obejmującą wiele różnych technik. Ale wśród
nich znajduje się tzw. improwizacja lub scenka improwizowana 15 – i ta właśnie technika,
jeśli wziąć pod uwagę cechy formalne, jest „bliźniakiem” LARP-u:
gra toczy się w umownej, ograniczonej przestrzeni, zazwyczaj z użyciem rekwi-
zytów i kostiumów,
uczestnicy przyjmują role ikcyjnych postaci zaangażowanych w konlikt fabu-
larny, którego rozwiązanie jest głównym elementem rozgrywki,
8 E. Larsson, op. cit., s. 244.
9 T. Tuovinen, op. cit., s. 7.
10 K. hestrup, Warhammer Freestyle: LARP- in Pedagogical Work, w: Donnis J., Gade M., horup L. (red.), Life-
like, Projektgruppen KP07, Kopenhaga 2007, s. 225.
11 L. Wingird, LARP as a tool for personality development, w: Laiv.org. Norges Oisielle Laiv-Portal, <http://
www.laiv.org/laiv/skatt.nsf >.
12 T. Henriksen, Games and Creativity Learning, w: Fritzon T., Wrigstad T. (red.), Role, Play, Art. Collected Expe-
riences of Role-Playing, Föreningen Knutpunkt , Sztokholm 2006; T. Tuovinen, op. cit., s. 7.
13 E. Larsson, op. cit., s. 247.
14 T. Henriksen, Learning ... , s. 114.
15 A. Dziedzic, W. Kozłowska, Drama na lekcjach historii, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
1998, s. 38–41.
Homo Ludens 1 (2009) © 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier
179
405808494.005.png
 
Teatralne gry fabularne (LARP-y) w nauczaniu szkolnym
M. Mochocki
każda postać ma pewien zasób informacji o genezie konliktu i osobach/grupach
w nim uczestniczących, każda otrzymuje też konkretne cele do osiągnięcia,
organizatorzy gry nakreślają zwykle tylko sytuację wyjściową, a dalszy przebieg
konliktu zależy od samodzielnie podejmowanych decyzji i działań graczy (ne-
gocjacji, podstępów, dedukcji, walki, gospodarowania zasobami i informacjami),
z okazjonalnymi interwencjami koordynatorów,
organizatorzy zapewniają graczom dużą swobodę działania w dążeniu do celów,
ograniczoną tylko rolą i względami bezpieczeństwa (np. kontakt fizyczny
z drugim uczestnikiem jest zakazany lub obwarowany zastrzeżeniami).
W polskiej literaturze pedagogicznej trudno znaleźć opracowania na temat LARP-
ów, natomiast zaskakuje liczba publikacji o dramie szkolnej. Badania nad edukacją dra-
mową prowadzone są w Polsce od ponad 30 lat, co zaowocowało wieloma książkami
omawiającymi przydatność dramy na wszystkich poziomach kształcenia, od przedszko-
la 16 po studia wyższe 17 . Na te badania zwracam uwagę nieprzypadkowo, jestem bowiem
zdania, że ich wyniki w dużym stopniu przekładają się i na LARP-y. Dowodem np.
rezultat trzyletnich badań prof. Jerzego Trzebińskiego, inansowanych przez Komitet
Badań Naukowych:
Uczniowie klas dramowych mają 75-procentową przewagę nad uczniami klas kontrolnych, pro-
wadzonych metodami tradycyjnymi, w zakresie:
kreatywności i produktywności myślenia,
umiejętności odwoływania się do osobistych doświadczeń i ich przetwarzania,
Drama wywiera także niezwykle korzystny wpływ na rozwój inteligencji społecznej i emocjonal-
nej ucznia oraz jego integrację z grupą 18.
umiejętności stawiania problemów oraz twórczego ich rozwiązywania.
Jak widać, są to zasadniczo te same efekty edukacyjne, które wskazują przytaczani
wyżej badacze LARP-ów. Zresztą widzą oni podobieństwo LARP-u i dramy, niejed-
nokrotnie ujmując LARP-y, narracyjne gry fabularne i techniki dramowe łącznie pod
nazwą role play / role playing 19 . Innymi słowy: LARP-y uznać należy za jedną z tech-
16 Np. M. Królica, Drama i happening w edukacji przedszkolnej, Oicyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.
17 Np. T. Lewandowska-Kidoń, Drama w kształceniu pedagogicznym, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodow-
skiej, Lublin 2001.
18 Drama. Badania naukowe , w: ASSITEJ. Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci
i Młodzieży Web page, < http://www.assitej.pl/content/view/37/61>.
19 T. Henriksen, Learning... , s. 111; T. Tuovinen, op. cit., s. 8–10.
180
Homo Ludens 1 (2009) © 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier
405808494.001.png
 
M. Mochocki
Teatralne gry fabularne (LARP-y) w nauczaniu szkolnym
nik dramowych . Dlatego w dyskusji nad potencjałem dydaktycznym LARP-ów można
śmiało podpierać się wynikami badań nad dramą.
Dodajmy, że tego typu kreatywne rozwiązywanie problemów jest podstawą jeszcze
innej techniki kształcenia: gier symulacyjnych, stosowanych m.in. w treningach umie-
jętności społecznych lub szkoleniach zawodowych (negocjatorów policyjnych i politycz-
nych, detektywów, menedżerów). Różni je geneza i przeznaczenie: LARP wywodzi się
z branży gier i służyć miał rozrywce, drama powstała jako narzędzie wychowania i edu-
kacji – w tym teatralnej (artystycznej), a gra symulacyjna w celu szkolenia specjali-
stycznego. W praktyce więc mają odmienną tematykę (rodzaj problemów/konliktów)
i miewają inaczej rozłożone akcenty (np. LARP zwykle jest silniej ustrukturyzowany niż
drama oraz kładzie większy nacisk na fabułę niż symulacja). Wszystkie bazują jednak
na tej samej strukturze: [rola + ikcyjny problem + kreatywne rozwiązywanie]. A zatem
LARP mógłby być stosowany i w nauczaniu szkolnym, i specjalistycznym – pod warun-
kiem, że autor wypełni go materiałem szkoleniowym.
3. Drama a LARP w praktyce szkolnej
Mimo jednoznacznych wyników badań (m.in. Trzebińskiego) i wielu publikacji
metodologicznych sławiących zalety dramy, polskie szkolnictwo nie wdraża technik
dramowych na szerszą skalę. Jedną z przyczyn są wymagania, jakie drama stawia na-
uczycielom:
(...) wymaga obszernej znajomości tematu, wiedzy wychodzącej daleko poza wiedzę historyczną.
A przede wszystkim wielkiej wyobraźni i pomysłowości.
(...) specyicznych sprawności organizacyjnych i kierowniczych oraz umiejętności panowania nad
grupą.
(...) rzetelnego przygotowania, specyicznych umiejętności aktorsko-dramowych, sprawności or-
ganizacyjnej, taktu pedagogicznego, otwartej postawy wobec uczniów i zaangażowania emocjo-
nalnego.
(...) Wiele czasu i wysiłku poświęca pedagog dramy na przygotowanie środków dydaktycznych.
(...) [nauczyciel] powinien wprowadzać na zajęcia dramy aparaty fotograiczne, kamery i komputery 20.
Ten cytat mówi sam za siebie. Prowadzenie zajęć dramowych jest czaso- i pracochłonne,
a nadto wymaga kreatywności, spontaniczności, zdolności aktorskich i stałego doskonale-
nia warsztatu. Rzecz tylko dla pedagogów ambitnych i wyjątkowo zaangażowanych.
Drugą przyczyną nauczycielskiej niechęci jest słabe osadzenie dramy w podstawie
programowej. Cóż z tego, że wspomaga rozwój osobowości, empatii, umiejętności spo-
łecznych? W praktyce szkolnej liczą się głównie wyniki osiągane przez uczniów w testach
20 A. Dziedzic, W. Kozłowska, op. cit., s. 63–66.
Homo Ludens 1 (2009) © 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier
181
405808494.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin