JBuilder Vademecum profesjonalisty.pdf
(
2074 KB
)
Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
JBuilder. Vademecum
SPIS TRECI
profesjonalisty
Autorzy: Michael Landy, Saleem Siddiqui, Jeff Swisher
T³umaczenie: Adam Majczak (rozdz. 1 - 9, 30, 31), Tomasz
Miszkiel (rozdz. 17, 19, 20 - 24), Pawe³ Roczak
(rozdz. 25, 28, 29), Marcin Samodulski (rozdz. 10 - 16),
Krzysztof Wo³owski (rozdz. 18, 26, 27)
ISBN: 83-7361-139-8
Tytu³ orygina³
u:
JBuilder Developer's Guide
Format: B5, stron: 856
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
JBuilder firmy Borland to ulubione rodowisko programistyczne wielu programistów
Javy, pozwalaj¹ce na efektywne tworzenie z³o¿onych aplikacji.
O technikach programowania w jêzyku Java i zwi¹zanych z nim specyficznych
zagadnieniach traktuje wiele ksi¹¿ek. Ta, któr¹ trzymasz w rêku, koncentruje siê
bardziej na opisie JBuildera — wbudowanych w niego mo¿liwoci, automatycznych
kreatorów i narzêdzi — ni¿ na samych kodach Javy. Opisuje wiele zaawansowanych
zagadnieñ, takich jak: testowanie modu³ów, refaktoring, Java Server Pages, Enterprise
JavaBeans, CORBA i dostêp do baz danych.
Opisano miêdzy innymi:
• rodowisko JBuilder, jego interfejs i mo¿liwoci dostosowania
do w³asnych potrzeb
• Kreatory JBuildera: Screen Designer i Menu Designer
• Modelowanie w rodowisku JBuildera, UML
• Testowanie modu³ów, debugowanie programów
• Refaktoring
• Przygotowanie aplikacji do wdro¿enia
• Korzystanie z AWT i Swing
• Tworzenie formatek i elementów graficznych
• Korzystanie z plików i relacyjnych baz danych, DataExpress
• Tworzenie aplikacji sieciowych i JSP, korzystanie ze Struts
• Korzystanie z XML w JBuilderze
• Pisanie aplikacji opartych na EJB
• Tworzenie i wdra¿anie oprogramowania z u¿yciem serwerów
WebLogic i WebSphere
• Tworzenie aplikacji WWW (webservices), protokó³ SOAP
• Pisanie midletów
• Zespo³owe tworzenie aplikacji
Jest to ksi¹¿ka dla rednio zaawansowanych programistów Javy. Dziêki praktycznemu
podejciu do omawianych tematów sprawi, ¿e w szybkim tempie poznasz niuanse
JBuildera i bêdziesz tworzy³ zaawansowane aplikacje efektywniej ni¿ do tej pory.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Od Oak do J2EE — krótka historia Javy...............................................................................28
Pierwszy rzut oka na JBuildera..............................................................................................30
I co dalej?...............................................................................................................................31
Podsumowanie.......................................................................................................................32
!"#! $$
Zintegrowane 'rodowisko projektowe JBuildera ..................................................................33
Główne menu.........................................................................................................................35
Menu File.........................................................................................................................35
Menu Edit, Search i View................................................................................................35
Polecenia formatuj2ce z menu Edit .................................................................................36
Menu Project....................................................................................................................39
Menu narz5dzi — Tools ..................................................................................................48
Pozostałe menu................................................................................................................52
Listwa narz5dziowa — Toolbar.............................................................................................53
Cz5'; praktyczna ...................................................................................................................53
Projekt Welcome .............................................................................................................53
Projekt Hello World.........................................................................................................54
Podsumowanie.......................................................................................................................58
Tematy do przemy'le>.....................................................................................................59
$ % "&''#! (
Screen Designer .....................................................................................................................61
Uruchomienie edytora graficznego .................................................................................62
Implementacja metod obsługuj2cych zdarzenia ....................................................................67
Jak przebiega obsługa zdarzenia......................................................................................68
Stosowanie adaptera anonimowego.................................................................................69
Stosowanie adapterów standardowych............................................................................70
Zmiana ustawie> adaptera ...............................................................................................70
Menu Designer.......................................................................................................................71
Przyciski Menu Designera...............................................................................................72
Budowanie menu za pomoc2 Menu Designera ...............................................................72
Obsługa polece> z menu — implementacja ....................................................................73
Utworzenie menu kontekstowego ...................................................................................74
6
JBuilder. Vademecum profesjonalisty
Cz5'; praktyczna ...................................................................................................................75
Utworzenie szkieletu aplikacji.........................................................................................76
Podsumowanie.......................................................................................................................77
Tematy do przemy'le>.....................................................................................................77
!"!
#$
) *! +
Szybki przegl2d UML............................................................................................................81
Elementy j5zyka UML.....................................................................................................82
Diagram klas w UML......................................................................................................83
Pokazywanie pakietów na diagramach klas ....................................................................84
JBuilder a UML .....................................................................................................................86
Diagramy klas JBuildera .................................................................................................86
Diagram zaleBno'ci dla pakietu (Package Diagram) w 'rodowisku JBuilder.................88
Wskazówki.............................................................................................................................88
„Unika; zagnieBdBonych zaleBno'ci”..............................................................................89
„Rób tylko jedn2 rzecz, za to dobrze” .............................................................................90
„Hermetyzacja: pokaB operacje, a ukryj dane” ...............................................................91
„My'l na odpowiednim poziomie abstrakcji” .................................................................91
Cz5'; praktyczna ...................................................................................................................91
Modelowanie serwera......................................................................................................93
Modelowanie klienta .......................................................................................................95
Podsumowanie.......................................................................................................................96
Tematy do przemy'le>.....................................................................................................97
, - &.
Opcje testowe JBuildera ......................................................................................................100
Irodowisko testowe JUnit Testing Framework...................................................................102
Tworzymy test za pomoc2 JUnit ...................................................................................103
Uruchomienie testu za pomoc2 JUnit............................................................................104
Tworzenie testów i zbiorów testów, uruchamianie w 'rodowisku JBuildera......................105
Jak budowa; obiekty Test Case za pomoc2 JBuildera? ................................................106
Utworzenie obiektu Test Suite za pomoc2 JBuildera....................................................109
Funkcje pomocnicze dla testowania JDBC, JNDI i porównawczego .................................111
Wspomaganie porównywania........................................................................................112
Funkcje pomocnicze do testowania JDBC....................................................................114
Funkcje pomocnicze do testowania JNDI .....................................................................116
Cz5'; praktyczna .................................................................................................................117
Krok 1.: otwieramy projekt z przykładowymi testami..................................................117
Krok 2.: dodajemy do projektu kod testuj2cy Unit Test Case.......................................118
Krok 3.: dodajemy do projektu porównywanie — Comparison fixture........................119
Podsumowanie.....................................................................................................................122
Tematy do przemy'le>...................................................................................................122
( - &/'!01 $
Zintegrowany debuger .........................................................................................................123
Przyciski steruj2ce debugera .........................................................................................124
Zakładki diagnostyczne Debug Views ..........................................................................126
Sesja diagnostyczna i status...........................................................................................127
Podstawy debugowania........................................................................................................128
Kontrola bł5dów w czasie rzeczywistym ......................................................................128
Komunikaty o bł5dach kompilatora ..............................................................................129
Wstawianie punktów kontrolnych.................................................................................129
Spis treci
7
Wi5cej o opcjach debugera..................................................................................................132
Opcje dotycz2ce punktów kontrolnych .........................................................................133
Iledzenie klas ................................................................................................................134
Cz5'; praktyczna .................................................................................................................135
Krok 1.: otwarcie sesji diagnostycznej przykładowego projektu..................................136
Krok 2.: poprawiamy bł5dy składniowe........................................................................136
Krok 3.: poprawiamy bł5dy wyst5puj2ce podczas kompilacji ......................................137
Krok 4.: poprawiamy bł5dy wyst5puj2ce podczas działania,
wstawiamy punkty kontrolne, dokonujemy oceny i modyfikacji zmiennych............138
Podsumowanie.....................................................................................................................144
Tematy do przemy'le>...................................................................................................144
21 ),
Co to jest refaktoring?..........................................................................................................146
Proces Move Refactor..........................................................................................................146
Zmiana nazwy Rename Refactor.........................................................................................149
Zmiana nazwy pakietu...................................................................................................150
Zmiana nazwy klasy lub interfejsu................................................................................152
Zmiana nazwy metody...................................................................................................154
Zmiana nazwy pola lub nazwy zmiennej ......................................................................155
Zmiana nazwy własno'ci...............................................................................................156
Zmiana parametrów .............................................................................................................156
Wyodr5bnienie metody........................................................................................................157
Wprowadzenie zmiennej......................................................................................................158
Optymalizacja importu ........................................................................................................160
Obejmowanie obsług2 wyj2tków.........................................................................................162
Cz5'; praktyczna .................................................................................................................163
Krok 1.: otwieramy przykładowy projekt i przegl2damy kod.......................................163
Krok 2.: przenosimy klas5 moveExample.....................................................................163
Krok 3.: zmieniamy nazw5 klasy moveExample ..........................................................164
Krok 4.: zmiana nazwy zmiennej ..................................................................................165
Podsumowanie.....................................................................................................................166
Tematy do przemy'le>...................................................................................................166
+ 3&4 #! (
Dodawanie komentarzy .......................................................................................................168
Znaczniki Javadoc................................................................................................................168
Javadoc to nie tylko dokumentacja......................................................................................169
Dokumentacja niezgodna z kodem......................................................................................170
Automatyczne szablony Javadoc.........................................................................................171
Zastosowanie kreatora Javadoc Wizard...............................................................................171
Wskazówki...........................................................................................................................179
Skoncentrujmy si5 na zastosowaniu dokumentacji .......................................................179
Porady dotycz2ce stylu..................................................................................................180
Podsumowanie.....................................................................................................................182
Tematy do przemy'le>...................................................................................................182
3!'&5'16 +$
Pliki archiwalne Javy...........................................................................................................184
Plik manifestu ......................................................................................................................184
Archiwizator Javy................................................................................................................185
Przegl2danie archiwum..................................................................................................186
Uaktualnianie archiwum................................................................................................186
Rozpakowanie plików z archiwum................................................................................187
8
JBuilder. Vademecum profesjonalisty
Moduł Archive Builder JBuildera........................................................................................187
Szybkie przygotowanie dystrybucji...............................................................................193
Wskazówki...........................................................................................................................194
Piecz5towanie pakietów ................................................................................................195
Cz5'; praktyczna .................................................................................................................196
Podsumowanie.....................................................................................................................197
Tematy do przemy'le>...................................................................................................197
!% &$$
7 - 7
Podstawy AWT....................................................................................................................201
Aplikacje a aplety ................................................................................................................202
Podstawowy szkielet graficznego interfejsu uBytkownika (GUI).................................202
Prosty przykład..............................................................................................................203
UBycie kontenerów AWT ....................................................................................................204
Tworzenie kontenera .....................................................................................................206
Wspólne metody kontenerów........................................................................................207
UBycie komponentów AWT ................................................................................................208
Przycisk (Button)...........................................................................................................209
Płótno (Canvas) .............................................................................................................211
Pole wyboru (Checkbox)...............................................................................................213
Grupa pól wyboru (CheckboxGroup)............................................................................214
Lista rozwijana (Choice) ...............................................................................................214
Etykieta (Label).............................................................................................................215
Lista (List) .....................................................................................................................215
Pasek przewijania (Scrollbar)........................................................................................217
Pole tekstowe (TextField)..............................................................................................217
Wielowierszowe pole tekstowe (TextArea) ..................................................................218
Wspólne metody komponentów....................................................................................218
Oddzielanie interfejsu uBytkownika od implementacji .................................................218
Cz5'; praktyczna .................................................................................................................219
Tworzenie apletu za pomoc2 kreatora apletów (Applet Wizard)..................................219
Budowa interfejsu..........................................................................................................220
Obsługa wej'cia.............................................................................................................221
Podsumowanie.....................................................................................................................222
Tematy do przemy'le>...................................................................................................222
%1 $
Dlaczego Swing zamiast AWT?..........................................................................................223
Wskazówki dotycz2ce projektowania — architektura model-widok-kontroler ..................225
Uproszczona architektura MVC z semantyk2 typu „pobierz”.......................................225
Architektura MVC z semantyk2 typu „wy'lij”..............................................................226
MVC a Swing................................................................................................................228
Hierarchia komponentów Swing .........................................................................................228
UBycie komponentów Swing w JBuilderze.........................................................................232
Cz5'; praktyczna .................................................................................................................235
Tworzenie projektu i aplikacji.......................................................................................235
Budowa interfejsu uBytkownika na podstawie ramki JFrame i paneli JPanel...............236
Tworzenie pakietów i klas opisuj2cych dane — obiekty typu dataobject.....................239
Tworzenie klasy CommonOperations ...........................................................................242
Dowi2zanie interfejsu uBytkownika do klasy CommonOperations ..............................243
Podsumowanie.....................................................................................................................245
Tematy do przemy'le>...................................................................................................246
Plik z chomika:
Ravel25
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
(X) HTML
algorytmy i struktury danych
asembler
C++
Core JAVA2 Podstawy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin