Kylix Vademecum profesjonalisty.pdf
(
1071 KB
)
Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
Kylix. Vademecum
SPIS TRECI
profesjonalisty
Autorzy: Charles Calvert, Marjorie Calvert,
John Kaster, Bob Swart
T³umaczenie: Jakub Mirek (rozdz. 1 – 10, 12 – 21),
Andrzej Gra¿yñski (rozdz. 11)
ISBN: 83-7197-701-8
Tytu³ orygina³
u:
Kylix Developer
Format: B5, stron: 808
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Stworzenie przez firmê Borland Kyliksa, linuksowego odpowiednika popularnego Delphi,
to jeden z kamieni milowych w rozwoju tego systemu operacyjnego. Programici
pisz¹cy aplikacje dzia³aj¹ce w systemie Linux otrzymali zintegrowane rodowisko typu
RAD, oparte na sprawdzonym jêzyku ObjectPascal, umo¿liwiaj¹ce „programowanie
wizualne”. Ich praca sta³a siê odt¹d szybsza i bardziej efektywna.
Ksi¹¿ka „Kylix. Vademecum profesjonalisty” to kompletny przewodnik po Kyliksie
zawieraj¹cy zarówno informacje o rodowisku programistycznym, jak te¿ pe³ny opis
jêzyka ObjectPascal i bibliotek CLX. Nie zabrak³o równie¿ prezentacji systemu Linux
i jego specyficznych w³aciwoci, która mo¿e przydaæ siê osobom znaj¹cym ju¿ Delphi
i rozpoczynaj¹cym pracê w nowym systemie operacyjnym.
Ksi¹¿ka podzielona jest na piêæ czêci:
1. Prezentacja Delphi i Linuksa — podstawy rodowiska RAD, opis ObjectPascala,
programowanie obiektowe, rodowisko X-Window
2. Opis biblioteki CLX — architektura CLX, palety, tworzenie komponentów,
programowanie grafiki w Kyliksie
3. Programowanie systemowe w Linuksie — aplikacje konsolowe, procesy i w¹tki
4. Programowanie bazodanowe w Kyliksie — DataCLX, sterowniki dbExpress,
tworzenie przyk³adowej aplikacji
5. Tworzenie aplikacji WWW — serwer Apache, komponenty WebBroker
Niezale¿nie od tego, czy znasz ju¿ Delphi i chcesz przenieæ swoje umiejêtnoci do
rodowiska Linux, czy te¿ przeciwnie, znasz dobrze Linuksa i pragniesz szybko tworzyæ
zaawansowane aplikacje, znalaz³e w³anie w³aciwy podrêcznik.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
IDE Kyliksa ...........................................................................................................................33
Plan ataku ........................................................................................................................34
Pierwsze spojrzenie na IDE.............................................................................................35
Menu ......................................................................................................................................36
Klawisze skrótów w menu...............................................................................................36
Menu podr czne ..............................................................................................................37
Dodawanie nowych narz dzi do menu............................................................................37
Paski narz dzi..................................................................................................................38
Programowanie wizualne.......................................................................................................39
Paleta komponentów........................................................................................................42
O pakietach......................................................................................................................43
U*ywanie Projektanta formularzy...................................................................................44
Rozmieszczanie komponentów .......................................................................................45
Inspektor Obiektów .........................................................................................................46
Dostrajanie Inspektora obiektów.....................................................................................47
Edytowanie pliku xfm .....................................................................................................48
Ograniczenia i zakotwiczenia..........................................................................................50
Porz0dek tabulatora .........................................................................................................52
Inspektor Obiektów i zdarzenia.......................................................................................52
1ródło modułu Kyliksa..........................................................................................................53
Interfejs modułu Kyliksa .................................................................................................55
Implementacja modułu w Kyliksie..................................................................................57
Teatr tajemnic: Gdzie podziała si metoda FormCreate?................................................59
Pliki 9ródłowe Pascala...........................................................................................................59
Pliki projektu Delphi .......................................................................................................60
Moduły.............................................................................................................................60
Punkty wej:cia programów w Pascalu ............................................................................61
Klauzula uses i bł dne koła odwoła< ..............................................................................62
Kompilacja w Kyliksie ..........................................................................................................64
Praca z pojemnikami (Containers).........................................................................................65
Program PanelDesign ......................................................................................................67
6
Kylix. Vademecum profesjonalisty
!!"#$
Zdefiniowanie poj @: instrukcja i wyra*enie.........................................................................77
Wyra*enia........................................................................................................................78
Instrukcje .........................................................................................................................78
Instrukcja warunku: if............................................................................................................80
Instrukcja wyboru: case .........................................................................................................82
P tle for..................................................................................................................................84
Instrukcja while......................................................................................................................86
Instrukcja repeat.....................................................................................................................89
Ostatnie uwagi na temat p tli i rozgał zie<.....................................................................91
Słów kilka o operatorach .......................................................................................................91
Operator podstawienia.....................................................................................................91
Operator dzielenia............................................................................................................91
Operatory boolowskie i logiczne.....................................................................................92
Operatory relacji..............................................................................................................93
Pobranie adresu zmiennej................................................................................................94
Operatory w arytmetyce ła<cuchów i wska9ników.........................................................94
Ostatnie uwagi na temat operatorów ...............................................................................95
Rekurencja .............................................................................................................................95
Silnia................................................................................................................................96
Ci0gi Fibonacciego..........................................................................................................98
Rekursywne rysowanie....................................................................................................99
#%
Zawarto:@ tego rozdziału.....................................................................................................101
Typy całkowitoliczbowe i zmiennoprzecinkowe ................................................................102
Typy porz0dkowe ..........................................................................................................103
Procedury obsługuj0ce liczby porz0dkowe ...................................................................105
Typy wyliczeniowe........................................................................................................107
Typy zmiennoprzecinkowe............................................................................................108
Ła<cuchy znakowe w Pascalu .............................................................................................114
Ła<cuchy typu ShortString............................................................................................116
Ła<cuchy typu AnsiString.............................................................................................117
Ła<cuchy typu PChar ....................................................................................................120
Ła<cuchy typu WideString............................................................................................121
Rzutowanie typów ...............................................................................................................122
Operatory as, if i parametr Sender.................................................................................122
Tablice .................................................................................................................................124
Stałe tablicowe...............................................................................................................125
Tablice dynamiczne i tablice obiektów .........................................................................126
Sprawdzaj swoje tablice — wł0cz Range Checking .....................................................130
Rekordy................................................................................................................................131
Rekordy i instrukcja with ..............................................................................................132
Rekordy wariantowe......................................................................................................132
Wska9niki ............................................................................................................................136
Praca ze wska9nikami do obiektów...............................................................................138
Wska9niki, konstruktory i destruktory ..........................................................................141
Metody wirtualne i dyrektywa override ........................................................................142
Czego nie znajdziesz w Object Pascalu...............................................................................143
& '#"($" &
Model obiektu w Kyliksie....................................................................................................145
Gdzie zadeklarowa@ obiekt............................................................................................146
Zakres widzialno:ci w klasie.........................................................................................147
Zakres widzialno:ci w klasach wzajemnie si do siebie odwołuj0cych........................148
Spis treci
7
Deklarowanie metod......................................................................................................149
Model dziedziczenia w Object Pascalu: virtual i override ............................................150
U*ycie w deklaracji dyrektywy dynamic zamiast virtual..............................................151
Wywoływanie przodka przedefiniowanej metody: inherited........................................154
Dyrektywa abstract........................................................................................................155
Dyrektywa overload ......................................................................................................156
Tworzenie i zwalnianie instancji klasy..........................................................................157
Metody klasowe.............................................................................................................157
Interfejsy ..............................................................................................................................158
Typ interface..................................................................................................................160
Interfejs nie jest klas0!...................................................................................................161
Nie mo*na bezpo:rednio implementowa@ interfejsu.....................................................161
U*ycie klasy do zaimplementowania interfejsu............................................................162
Wywoływanie metod interfejsu.....................................................................................165
Niszczenie interfejsów...................................................................................................167
Wiele interfejsów w jednym obiekcie ...........................................................................169
Klauzula wyboru metody...............................................................................................172
Deklaracja IInterface .....................................................................................................173
Interfejsy w teorii...........................................................................................................177
Dlaczego warto u*ywa@ interfejsów..............................................................................178
Piel gnacja i uaktualnianie interfejsu............................................................................180
Typ wariantowy ...................................................................................................................181
RTTI i typy zmiennoprzecinkowe .......................................................................................188
Ramki...................................................................................................................................194
Tworzenie ramek...........................................................................................................195
Wielokrotne u*ycie ramek.............................................................................................197
Kompilacja z linii polece< ...................................................................................................198
)"' %
Edytor kodu 9ródłowego i inne narz dzia ...........................................................................201
Kilka słów o edytorze i debuggerze.....................................................................................201
Wpływanie na wizualne narz dzia z poziomu edytora .................................................202
Mened*er projektu ...............................................................................................................205
Eksplorator kodu............................................................................................................207
Dostosowywanie wygl0du eksploratora kodu...............................................................210
Generowanie kodu: kompletowanie klas w edytorze i eksploratorze ...........................211
Przegl0darka.........................................................................................................................216
Lista To-Do..........................................................................................................................218
Okna narz dziowe .........................................................................................................220
Zapami tanie pulpitu i pulpitu :ledzenia.......................................................................222
„Magiczne” narz dzia: Code Insight ...................................................................................222
„Cud” kompletowania kodu ..........................................................................................223
„Cud” wgl0du — Parameter Insight..............................................................................224
Code Insight: przegl0danie swojego kodu.....................................................................225
Stosowanie szablonów kodu zwi ksza szybko:@ pisania programów...........................226
U*ywanie debuggera............................................................................................................228
Krokowe przechodzenie kodu .......................................................................................229
Kod, z którym debugger sobie nie poradzi: optymalizacje ...........................................231
Kod, przez który nie mo*na przej:@: Konsolidator .......................................................232
Podgl0danie kodu w oknie Watch List..........................................................................233
Badanie zmiennej ..........................................................................................................234
Praca z punktami wstrzymania......................................................................................235
U*ywanie wyj0tków do ulepszenia swojego kodu ..............................................................237
Deklarowanie własnych klas wyj0tków ........................................................................238
Klauzula finally i ponowne zgłaszanie wyj0tku............................................................239
8
Kylix. Vademecum profesjonalisty
U*ywanie okna CPU .....................................................................................................240
System pomocy Kyliksa................................................................................................242
Elf Debug Server .................................................................................................................243
Usługi w module DebugHelp ........................................................................................254
Dane wyj:ciowe z modułu DebugHelp .........................................................................255
Wysyłanie informacji do pliku ......................................................................................256
Wysyłanie informacji do serwera HTTP.......................................................................257
Odbieranie informacji HTTP na serwerze.....................................................................258
Pole listy typu owner draw............................................................................................259
* +#,# *
Prodowisko systemu Linux w skrócie .................................................................................262
Prodowisko graficzne w Linuksie........................................................................................262
Anatomia :rodowiska graficznego ................................................................................264
Struktura systemu X Window..............................................................................................265
Historia systemu X Window..........................................................................................265
Nazwa systemu X Window ...........................................................................................265
Czym jest system X Window?.......................................................................................265
Sie@ i model X klienta/serwera......................................................................................266
W0ski kanał pomi dzy X serwerem a X klientem ........................................................266
Podł0czanie si do zdalnego serwera.............................................................................267
Programowanie pod X w Kyliksie.......................................................................................268
Program typu Hello World w X ....................................................................................270
Tworzenie głównego okna za pomoc0 XCreateWindow ..............................................277
Kaskadowy porz0dek okien...........................................................................................283
Tworzenie kontekstu grafiki..........................................................................................283
P tla zdarze<..................................................................................................................284
Podsumowanie dotycz0ce pisania programów w X ......................................................286
Mened*ery okien..................................................................................................................287
Po co stworzono mened*ery okien................................................................................287
Pot ga mened*erów okien.............................................................................................287
Nazewnictwo mened*erów okien..................................................................................288
Biblioteki obiektów graficznych..........................................................................................288
Kontrolki, komponenty i widgety..................................................................................288
Kilka słów o :rodowiskach graficznych ..............................................................................289
Prodowisko KDE...........................................................................................................289
Prodowisko GNOME ....................................................................................................289
#-,. /
Qt i CLX ..............................................................................................................................294
FreeCLX........................................................................................................................297
Qt i zdarzenia.......................................................................................................................298
Komunikaty w CLX ......................................................................................................299
Sygnały i odbiorniki w Qt .............................................................................................301
Obiekt aplikacji Qt i p tla zdarze< ................................................................................303
Wywoływanie „surowego” kodu Qt w Object Pascalu.................................................304
Program Slider w CLX ........................................................................................................306
CLX, Qt i obiekt haka..........................................................................................................307
Metoda EventFilter........................................................................................................311
Praca ze stylami ...................................................................................................................317
Praca z zasobami..................................................................................................................320
Zasoby ła<cuchów znakowych......................................................................................321
Plik z chomika:
Ravel25
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
(X) HTML
algorytmy i struktury danych
asembler
C++
Core JAVA2 Podstawy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin