ABC Delphi 7.pdf

(413 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
ABC Delphi 7
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Andrzej Daniluk
ISBN: 83-7361-269-6
Format: B5, stron: oko³o 168
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Delphi 7 jest kolejn¹ wersj¹ najpopularniejszego zintegrowanego rodowiska
programowania typu RAD dla platformy Windows. Delphi 7, wspó³pracuj¹c z Kyliksem
firmy Borland - pierwszym rodowiskiem programistycznym RAD dla Linuksa - sprawia,
¿e mo¿liwoci wykorzystania Delphi przez osoby znaj¹ce jêzyk Object Pascal znacznie
wzrastaj¹. Dziêki prostocie obs³ugi i zaletom wzorowanego na Pascalu jêzyka Object
Pascal, Delphi jest doskona³ym narzêdziem dla pocz¹tkuj¹cych programistów, tak¿e
dla tych, którzy nie mieli wczeniej wiele wspólnego z programowaniem obiektowym.
Ksi¹¿ka omawia:
• Podstawy programowania w jêzyku Object Pascal
• Projektowanie zorientowane obiektowo (OOD)
• Zintegrowane rodowisko programistyczne Delphi
• Object Pascal w wydaniu Delphi 6
• Biblioteki VCL i CLX
• Tworzenie i instalowanie w³asnych komponentów
W porównaniu z poprzednim wydaniem tej ksi¹¿ki rozbudowano rozdzia³y traktuj¹ce
o podstawach programowania w jêzyku Object Pascal. Znacznie poszerzono te¿ rozdzia³
powiêcony programowaniu obiektowemu.
Pomoc¹ w zg³êbianiu tajników Delphi 7 bêdzie 28 kompletnych, przyk³adowych
projektów do³¹czonych do ksi¹¿ki, ilustruj¹cych najwa¿niejsze poruszane zagadnienia.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
281728195.001.png 281728195.002.png 281728195.003.png
Spis treci
Wstp ............................................................................................... 7
Rozdział 1. Elementarz Object Pascala................................................................. 9
Moduły ................................................................................................................................9
Program główny................................................................................................................10
Stałe...................................................................................................................................12
Zmienne.............................................................................................................................13
Typy całkowite..................................................................................................................14
Typy rzeczywiste...............................................................................................................15
Typ Currency.....................................................................................................................16
Typy logiczne....................................................................................................................16
Typy znakowe ...................................................................................................................17
Typy ła'cuchowe ..............................................................................................................17
Literały ła'cuchowe..........................................................................................................18
Typ okrojony.....................................................................................................................18
Typ mnogo,ciowy.............................................................................................................19
Typ wyliczeniowy.............................................................................................................19
Tablice...............................................................................................................................20
Rekordy.............................................................................................................................21
Operatory...........................................................................................................................23
Wskazania i adresy............................................................................................................24
Instrukcje steruj2ce przebiegiem programu ......................................................................26
Instrukcja warunkowa If…Then.................................................................................26
Instrukcja warunkowa Case…Of................................................................................27
Instrukcja iteracyjna Repeat…Until ...........................................................................28
Instrukcja iteracyjna While…Do ................................................................................29
Instrukcja iteracyjna For…To…Do............................................................................29
Procedura przerwania programu Break ......................................................................30
Procedura przerwania programu Exit .........................................................................31
Procedura wyj,cia z programu Halt............................................................................31
Procedura zatrzymania programu RunError ...............................................................31
Procedura kontynuacji programu Continue ................................................................32
Rekordy z wariantami .......................................................................................................32
Procedury ..........................................................................................................................34
Parametry formalne.....................................................................................................34
4
ABC Delphi 7
Funkcje..............................................................................................................................36
Operacje zmiennoprzecinkowe .........................................................................................37
Moduły na powa<nie.........................................................................................................41
Podsumowanie ..................................................................................................................43
Rozdział 2. Zmienne o typie modyfikowalnym w czasie wykonywania programu... 45
Rekord TVarData..............................................................................................................45
Tablice wariantowe ...........................................................................................................47
Podsumowanie ..................................................................................................................50
Rozdział 3. Projektowanie obiektowe OOD ......................................................... 51
Klasy..................................................................................................................................51
Metody ..............................................................................................................................54
Obiekty..............................................................................................................................54
Widoczno,? obiektów .......................................................................................................56
Współdziałanie obiektów..................................................................................................56
Implementacja obiektu......................................................................................................56
Własno,ci ..........................................................................................................................57
Dziedziczenie ....................................................................................................................59
Klasy abstrakcyjne ............................................................................................................62
Podsumowanie ..................................................................................................................63
Rozdział 4. )rodowisko programisty — IDE ........................................................ 65
Biblioteka VCL .................................................................................................................67
Karta Standard ............................................................................................................68
Karta Additional..........................................................................................................69
Karta Win32................................................................................................................72
Karta System...............................................................................................................74
Karta Dialogs ..............................................................................................................75
Biblioteka CLX .................................................................................................................76
Karta Additional..........................................................................................................76
Karta System...............................................................................................................77
Karta Dialogs ..............................................................................................................77
Podsumowanie ..................................................................................................................77
Rozdział 5. Object Pascal w wydaniu Delphi ....................................................... 79
Formularz..........................................................................................................................79
Zdarzenia...........................................................................................................................81
Wykorzystujemy własne funkcje i procedury...................................................................86
Metody przeci2<ane...........................................................................................................88
Wyj2tki..............................................................................................................................91
Operacje na plikach — czC,? I..........................................................................................95
Operacje na plikach — czC,? II.........................................................................................98
Operacje na plikach — czC,? III .....................................................................................101
Strukturalna obsługa wyj2tków.......................................................................................107
Tablice otwarte................................................................................................................108
Tablice dynamiczne.........................................................................................................109
Typ OleVariant................................................................................................................109
Drukowanie.....................................................................................................................112
Rekordy w Delphi ...........................................................................................................114
Podsumowanie ................................................................................................................121
Spis treci
5
Rozdział 6. Biblioteka VCL............................................................................... 123
Komponenty TActionList, TImageList, TOpenDialog, TSaveDialog i TMainMenu ....123
Komponenty TActionManager i TActionMainMenuBar ...............................................129
Klasa TMediaPlayer........................................................................................................134
Podsumowanie ................................................................................................................137
Rozdział 7. Biblioteka CLX............................................................................... 139
Komponenty TTimer i TLCDNumber............................................................................139
Pliki i katalogi .................................................................................................................143
Znaki wielobajtowe...................................................................................................144
Komponenty klas TDirectoryTreeView i TFileListView...............................................144
Podsumowanie ................................................................................................................147
Rozdział 8. Komponentowy model Delphi.......................................................... 149
Tworzenie i instalacja własnego komponentu ................................................................149
Modyfikacja istniej2cego komponentu z biblioteki VCL/CLX......................................156
Podsumowanie ................................................................................................................160
Skorowidz...................................................................................... 161
Rozdział 3.
Projektowanie
obiektowe OOD
Programowanie oparte na zasadach projektowania obiektowego OOD (ang. Object
Oriented Design) stanowi zespół metod i sposobów, pozwalajcych elementom skła-
dowym aplikacji sta si! odpowiednikiem obiektu lub klasy obiektów rzeczywi#cie
istniejcych w otaczajcym nas #wiecie. Wszystkie aplikacje tworzone s po to, aby
w sposób mniej lub bardziej prawdziwy odzwierciedlały lub modelowały otaczajc
nas rzeczywisto# . Ka&da aplikacja jest zbiorem współdziałajcych ze sob ró&nych
elementów. Przed rozpocz!ciem projektowania aplikacji nale&y:
1. Zdefiniowa nowy (lub zaimplementowa istniejcy) typ danych — klas!.
2. Zdefiniowa obiekty oraz ich atrybuty.
3. Zaprojektowa operacje, jakie ka&dy z obiektów ma wykonywa .
4. Ustali zasady widoczno#ci obiektów.
5. Ustali zasady współdziałania obiektów.
6. Zaimplementowa ka&dy z obiektów na potrzeby działania aplikacji.
7. Ustali mechanizmy dziedziczenia obiektów.
Klasy
Klasa, definiujc nowy typ (wzorzec) danych, mo&e by ,ródłem definicji innych klas
pochodnych. Klasa jest jednym z podstawowych poj! j!zyka Object Pascal. Za pomoc
słowa kluczowego definiujemy nowy typ danych, b!dcy w istocie połczeniem
danych i instrukcji, które wykonuj na nich działania, umo&liwiajcych tworzenie
nowych (lub wykorzystanie istniejcych) elementów, b!dcych reprezentantami klasy.
W najwi!kszym przybli&eniu konstrukcja klasy umo&liwia deklarowanie elementów
prywatnych (ang. private), publicznych (ang. public), chronionych (ang. protected)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin