ABC Delphi 7.pdf
(
413 KB
)
Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
ABC Delphi 7
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Andrzej Daniluk
ISBN: 83-7361-269-6
Format: B5, stron: oko³o 168
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Delphi 7 jest kolejn¹ wersj¹ najpopularniejszego zintegrowanego rodowiska
programowania typu RAD dla platformy Windows. Delphi 7, wspó³pracuj¹c z Kyliksem
firmy Borland - pierwszym rodowiskiem programistycznym RAD dla Linuksa - sprawia,
¿e mo¿liwoci wykorzystania Delphi przez osoby znaj¹ce jêzyk Object Pascal znacznie
wzrastaj¹. Dziêki prostocie obs³ugi i zaletom wzorowanego na Pascalu jêzyka Object
Pascal, Delphi jest doskona³ym narzêdziem dla pocz¹tkuj¹cych programistów, tak¿e
dla tych, którzy nie mieli wczeniej wiele wspólnego z programowaniem obiektowym.
Ksi¹¿ka omawia:
• Podstawy programowania w jêzyku Object Pascal
• Projektowanie zorientowane obiektowo (OOD)
• Zintegrowane rodowisko programistyczne Delphi
• Object Pascal w wydaniu Delphi 6
• Biblioteki VCL i CLX
• Tworzenie i instalowanie w³asnych komponentów
W porównaniu z poprzednim wydaniem tej ksi¹¿ki rozbudowano rozdzia³y traktuj¹ce
o podstawach programowania w jêzyku Object Pascal. Znacznie poszerzono te¿ rozdzia³
powiêcony programowaniu obiektowemu.
Pomoc¹ w zg³êbianiu tajników Delphi 7 bêdzie 28 kompletnych, przyk³adowych
projektów do³¹czonych do ksi¹¿ki, ilustruj¹cych najwa¿niejsze poruszane zagadnienia.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treci
Wstp ............................................................................................... 7
Rozdział 1. Elementarz Object Pascala................................................................. 9
Moduły ................................................................................................................................9
Program główny................................................................................................................10
Stałe...................................................................................................................................12
Zmienne.............................................................................................................................13
Typy całkowite..................................................................................................................14
Typy rzeczywiste...............................................................................................................15
Typ Currency.....................................................................................................................16
Typy logiczne....................................................................................................................16
Typy znakowe ...................................................................................................................17
Typy ła'cuchowe ..............................................................................................................17
Literały ła'cuchowe..........................................................................................................18
Typ okrojony.....................................................................................................................18
Typ mnogo,ciowy.............................................................................................................19
Typ wyliczeniowy.............................................................................................................19
Tablice...............................................................................................................................20
Rekordy.............................................................................................................................21
Operatory...........................................................................................................................23
Wskazania i adresy............................................................................................................24
Instrukcje steruj2ce przebiegiem programu ......................................................................26
Instrukcja warunkowa If…Then.................................................................................26
Instrukcja warunkowa Case…Of................................................................................27
Instrukcja iteracyjna Repeat…Until ...........................................................................28
Instrukcja iteracyjna While…Do ................................................................................29
Instrukcja iteracyjna For…To…Do............................................................................29
Procedura przerwania programu Break ......................................................................30
Procedura przerwania programu Exit .........................................................................31
Procedura wyj,cia z programu Halt............................................................................31
Procedura zatrzymania programu RunError ...............................................................31
Procedura kontynuacji programu Continue ................................................................32
Rekordy z wariantami .......................................................................................................32
Procedury ..........................................................................................................................34
Parametry formalne.....................................................................................................34
4
ABC Delphi 7
Funkcje..............................................................................................................................36
Operacje zmiennoprzecinkowe .........................................................................................37
Moduły na powa<nie.........................................................................................................41
Podsumowanie ..................................................................................................................43
Rozdział 2. Zmienne o typie modyfikowalnym w czasie wykonywania programu... 45
Rekord TVarData..............................................................................................................45
Tablice wariantowe ...........................................................................................................47
Podsumowanie ..................................................................................................................50
Rozdział 3. Projektowanie obiektowe OOD ......................................................... 51
Klasy..................................................................................................................................51
Metody ..............................................................................................................................54
Obiekty..............................................................................................................................54
Widoczno,? obiektów .......................................................................................................56
Współdziałanie obiektów..................................................................................................56
Implementacja obiektu......................................................................................................56
Własno,ci ..........................................................................................................................57
Dziedziczenie ....................................................................................................................59
Klasy abstrakcyjne ............................................................................................................62
Podsumowanie ..................................................................................................................63
Rozdział 4. )rodowisko programisty — IDE ........................................................ 65
Biblioteka VCL .................................................................................................................67
Karta Standard ............................................................................................................68
Karta Additional..........................................................................................................69
Karta Win32................................................................................................................72
Karta System...............................................................................................................74
Karta Dialogs ..............................................................................................................75
Biblioteka CLX .................................................................................................................76
Karta Additional..........................................................................................................76
Karta System...............................................................................................................77
Karta Dialogs ..............................................................................................................77
Podsumowanie ..................................................................................................................77
Rozdział 5. Object Pascal w wydaniu Delphi ....................................................... 79
Formularz..........................................................................................................................79
Zdarzenia...........................................................................................................................81
Wykorzystujemy własne funkcje i procedury...................................................................86
Metody przeci2<ane...........................................................................................................88
Wyj2tki..............................................................................................................................91
Operacje na plikach — czC,? I..........................................................................................95
Operacje na plikach — czC,? II.........................................................................................98
Operacje na plikach — czC,? III .....................................................................................101
Strukturalna obsługa wyj2tków.......................................................................................107
Tablice otwarte................................................................................................................108
Tablice dynamiczne.........................................................................................................109
Typ OleVariant................................................................................................................109
Drukowanie.....................................................................................................................112
Rekordy w Delphi ...........................................................................................................114
Podsumowanie ................................................................................................................121
Spis treci
5
Rozdział 6. Biblioteka VCL............................................................................... 123
Komponenty TActionList, TImageList, TOpenDialog, TSaveDialog i TMainMenu ....123
Komponenty TActionManager i TActionMainMenuBar ...............................................129
Klasa TMediaPlayer........................................................................................................134
Podsumowanie ................................................................................................................137
Rozdział 7. Biblioteka CLX............................................................................... 139
Komponenty TTimer i TLCDNumber............................................................................139
Pliki i katalogi .................................................................................................................143
Znaki wielobajtowe...................................................................................................144
Komponenty klas TDirectoryTreeView i TFileListView...............................................144
Podsumowanie ................................................................................................................147
Rozdział 8. Komponentowy model Delphi.......................................................... 149
Tworzenie i instalacja własnego komponentu ................................................................149
Modyfikacja istniej2cego komponentu z biblioteki VCL/CLX......................................156
Podsumowanie ................................................................................................................160
Skorowidz...................................................................................... 161
Rozdział 3.
Projektowanie
obiektowe OOD
Programowanie oparte na zasadach projektowania obiektowego OOD (ang. Object
Oriented Design) stanowi zespół metod i sposobów, pozwalajcych elementom skła-
dowym aplikacji sta si! odpowiednikiem obiektu lub klasy obiektów rzeczywi#cie
istniejcych w otaczajcym nas #wiecie. Wszystkie aplikacje tworzone s po to, aby
w sposób mniej lub bardziej prawdziwy odzwierciedlały lub modelowały otaczajc
nas rzeczywisto# . Ka&da aplikacja jest zbiorem współdziałajcych ze sob ró&nych
elementów. Przed rozpocz!ciem projektowania aplikacji nale&y:
1.
Zdefiniowa nowy (lub zaimplementowa istniejcy) typ danych — klas!.
2.
Zdefiniowa obiekty oraz ich atrybuty.
3.
Zaprojektowa operacje, jakie ka&dy z obiektów ma wykonywa .
4.
Ustali zasady widoczno#ci obiektów.
5.
Ustali zasady współdziałania obiektów.
6.
Zaimplementowa ka&dy z obiektów na potrzeby działania aplikacji.
7.
Ustali mechanizmy dziedziczenia obiektów.
Klasy
Klasa, definiujc nowy typ (wzorzec) danych, mo&e by ,ródłem definicji innych klas
pochodnych. Klasa jest jednym z podstawowych poj! j!zyka Object Pascal. Za pomoc
słowa kluczowego
definiujemy nowy typ danych, b!dcy w istocie połczeniem
danych i instrukcji, które wykonuj na nich działania, umo&liwiajcych tworzenie
nowych (lub wykorzystanie istniejcych) elementów, b!dcych reprezentantami klasy.
W najwi!kszym przybli&eniu konstrukcja klasy umo&liwia deklarowanie elementów
prywatnych (ang. private), publicznych (ang. public), chronionych (ang. protected)
Plik z chomika:
Ravel25
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
(X) HTML
algorytmy i struktury danych
asembler
C++
Core JAVA2 Podstawy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin