zadanie transportowe.DOC

(123 KB) Pobierz
Spis treści

7

Lekcja 6. Zadanie transportowe.

 

Lekcja 6. Zadanie transportowe.

6.1. Modele zadania transportowego. Zadanie transportowe i zadania programowania liniowego.

6.2. Podstawowy plan zadania transportowego.

6.3. Metoda potencjałów.

 

6.1. Modele zadania transportowego.

 

Transportowe zadanie (TZ) mające jako kryterium koszt przewozów formułujemy w następującej postaci. Mamy m punktów A1, A2, ... Am, w których produkuje się pewien produkt odpowiednio w ilościach a1, a2, ... am jednostek. Ten produkt potrzeba dostarczyć do n punktów konsumpcji B1, B2, ... Bn, zapotrzebowania których wynoszą odpowiednio b1, b2, ... bn jednostek. Koszt dostawy z każdego punktu produkcji Ai, (i= 1, 2, ... , m) do każdego punktu konsumpcji Bj (j=1, 2, ... , n) jest znany i wynosi cij jednostek. Należy znaleźć plan przewozu, dla którego byłyby spełnione wszystkie zapotrzebowania, a sumowany koszt wszystkich przewozów byłby minimalny.

Można liczyć, że . W tym przypadku model zadania transportowego nazywa się zamkniętym.

Jeżeli , to wprowadzamy dodatkowy (fikcyjny) punkt konsumpcji z konsumpcją wynoszącą jednostek. Jeśli , wtedy wprowadzamy dodatkowy (fikcyjny) punkt produkcji z wartością produkcji wynoszącą jednostek. W tym przypadku spełnić zapotrzebowania konsumentów nie uda się. W dwóch ostatnich przypadkach model zadania transportowego nazywa się otwartym.

 

Oznaczymy przez xij ilość produktu, przewiezionego z punktu Ai, (i= 1, 2, ... , m) do punktu konsumpcji Bj (j=1, 2, ... , n). Jeśli f jest kosztem przewozu to

Przy tym z punktu Ai, (i= 1, 2, ... , m) będzie wywiezione razem jednostek produktu, a do punktu Bj (j=1, 2, ... , n) będzie dostarczone jednostek produktu. Więc,

;                           

Takim czynem, zadanie transportowe jest zadaniem liniowego programowania w kanonicznej postaci:

min                                                                                                                (6.1)

;                                                                                                                (6.2)

                                                                                                                (6.3)

                                                                                                  (6.4)

 

Relacje (6.1) - (6.4) są ekonomiczno – matematycznym modelem transportowego zadania.

Macierz nazywa się macierzą przewozów. Macierz nazywa się macierzą taryfową.

 

Dla większej poglądowości warunki ZT można zapisać w postaci tabeli (tabela. 6.1), którą nazywa się rozdzielającą. Rozdzielającą tabelę nazywa się czasami tabelkowym lub macierzowym modelem ZT.

Tabela 6.1

Dostawca

Konsument

Zapas ładunku ai

B1

B2

...

Bn

Koszty przewozu 1 ki. ładunku

А1

 

c11

 

c12

...

 

c1n

a1

x11

 

x12

 

x1n

 

А2

 

c21

 

c22

...

 

c2n

a2

x21

 

x22

 

x2n

 

...

...

...

...

...

...

Аm

 

cm1

 

cm2

...

 

cmn

am

xm1

 

xm2

 

xmn

 

Zapotrzebowanie na ładunek bj

b1

b2

...

bn

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin