Autorski program KOŁA PLASTYCZNO-MANUALNEGO
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU:Program obejmuje treści realizowane w ramach koła plastyczno- manualnego. Zajęcia odbywać się będą w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Sztuka plastyczna daje możliwość wyzwolenia w człowieku tego co ukryte, niedostępne. Pozwala odkryć świat. Uczniowie są wspaniałymi twórcami. Tkwi w nich niezmącona energia, chęć wyrazu i pragnienie tworzenia. Potrafią „przelewać” siebie, swoje nastroje i pragnienia w rzeczy, które tworzą. Wystarczy tylko stworzyć im odpowiednie warunki, czasem podpowiedzieć, ukierunkować. Celem nadrzędnym jaki został wyznaczony jest nauczenie młodzieży czerpania radości z tworzenia i aktywności plastycznej. Różnorodność w kwestii tematyki, jak i stosowanych technik pracy ma pozwolić każdemu odnaleźć coś dla siebie i poczuć, że jest twórcą.CELE OGÓLNE- pobudzenie uczniów do działań artystycznych- uwrażliwienie na sztukę- wszechstronny rozwój młodzieży poprzez działalność plastyczną.- rozwijanie pomysłowości i oryginalności uczniów podczas wykonywania pracCELE SZCZEGÓŁOWE:- rozwój możliwości twórczych w wyniku różnorodnych działań plastycznych i szerokiej gamie stosowanych technik.- rozbudzanie wyobraźni, wrażliwości estetycznej i ciekawości poznawczej.- rozwijanie zdolności manualnych i percepcyjnych.- umożliwienie wyrażania siebie, swoich uczuć, i stanów emocjonalnych poprzez ekspresję plastyczną.- kształtowanie twórczego podejścia do zadań i umiejętności radzenia sobie z trudnościami.- wyrabianie umiejętności organizowania warsztatu własnej pracy, ekonomicznego wykorzystywania materiałów.- poznanie różnorodnych technik plastycznych, umiejętność łączenia ich w swojej pracy.METODY PRACYposzukującepraktycznego działania origamimetody twórczekonkursyMetody te pozwolą uczniom na zdobycie nowych wiadomości i umiejętności w sposób łatwy, a jednocześnie zmotywują je do działania. Zaspokoją ich potrzeby, rozwiną indywidualne zainteresowania i zdolności. FORMY PRACYpraca indywidualnapraca grupowazajęcia w plenerzeTECHNIKI PRACYmalarstwo farbami plakatowymi, akwarelami, witrażowymirysunek kredkami, pastelami olejnymi, suchymi, ołówkiem, węglemformy rzeźbiarskie- modelina, masa solna, plastelinakukiełki i dekoracje do przedstawieńRODZAJE DZIAŁALNOŚCI PLASTYCZNEJmalowanie farbami plakatowymi, akrylowymi, emulsjąmalowanie na szkle farbami witrażowymi, pastąmalowanie techniką „mokre na mokrym”rysunek węglem, pastelami olejnymi, suchymi, ołówkiem, kredkamiwydzieranki, wycinanki serwetkowelepienie z masy solnej, plasteliny, glinyodlewy gipsowe; ramki, świeczniki, obrazki itp.prace z papieru, origami płaskie i przestrzennewyklejanki z materiałów, sznurka, wełny, watyoklejanie szklanych i plastikowych butelek, słoiczków z motywami z serwetek papierowych prace przestrzenne z wykorzystaniem naturalnych materiałów: liście, nasiona, muszle, korale, suszone owoce itp.kompozycje z wykorzystaniem suszonych ziół, liści, kwiatów i innych naturalnych elementów zdobniczychwykonanie kukiełek do przedstawieniaozdabianie różnymi technikami donic TEMATYKA ZAJĘĆ KOŁA ŚLADAMI SŁYNNYCH MALARZY- MALOWANIE OBRAZÓWRYSUNEK1. Materiały i narzędzia rysujące. (papiery rysunkowe i nie tylko, ołówek, gumki, techniki rysowania).2. “Malowanie światłem rysunek cieniem” – rysunek farbami, węglem, pastelą suchą i olejną .3. “Taniec linii” – różnorodne ślady narzędzi do rysowania – swobodna interpretacja (nawiązanie do kompozycji abstrakcyjnej).4. Techniki rysunkowe ,,na mokro” – rysunek pędzlem: lawowanie, suchy pędzel 5. Zobaczone narysowane -albumy przyrodnicze.6. Wprowadzenie elementów perspektywy – przestrzeń w obrazie (perspektywa powietrzna, malarska i linearna)MALARSTWO1. Wszystko trzema kolorami – “Paleta malarza” – barwy dopełniające i złamane, gamy kolorystyczne – “Malowane monotypie”.2. Techniki i narzędzia malarskie – budujemy własny warsztat pracy.3. Jak malować akwarelą? – ćwiczenia w lawowania – “Drzewa na wietrze” ” Kwiaty” “Owady”.4. Tempera – techniki malowania farbami kryjącymi – “Wazon z kwiatami”.5. “Światło w obrazie” – obserwacja i szkic malarski oświetlonych jednobarwnych form.6. Szkic malarski w plenerze – “Świat w ramkach” “Moja wieś”(barwy światła, barwy cienia) – nawiązanie do sztuki impresjonistów7. Kontrast barwny – “Szalona kompozycja”- nawiązanie do sztuki fowistów.8. Malowanie na szkle farbami witrażowymi – inspiracje sztuka ludową regionu.9. „Drzewa w czterech porach roku”- praca wykonana pastelami.10. „Płacząca jesień”- kompozycje jesienne malowane farbami. 11. „W blasku świecy”- szkic.12. Morski obraz13. Las zimą- praca wykonana techniką łączoną.14. Zima pastą malowana- obrazy zimy malowane pastą do zębów 15. Zimowe witraże- wykonanie pracy przy użyciu farb witrażowych.16. Najpiękniejsze regiony Polski- rysunek wykonany farbami:* krajobraz nadmorski* krajobraz górski* krajobraz pojezierzy17. Wakacyjna plaża- tworzenie pejzażu z piasku, kamyków i kolorowego papieru. RZEŹBA i akcje twórcze1. Projektowanie w bryle przedmiotów które określają czas- ” zapisać czas” Tworzenie form przestrzennych (drut, styropian, masa papierowa, ścinki tkanin, gips)2. Obserwowanie i przedstawianie w bryle form inspirowanych przyrodą (rzeźba w gipsie, glinie, orygami)3. Akcja twórcza ” Mój kawałek stołu” – próby wyrażania uczuć za pomocą dostępnych środków, przedmiotów codziennego użytku.4. Przedmioty użytkowe- martwa natura w malarstwie i nie tylko” -prelekcja i pokaz multimedialnyPRACE MANUALNE1. Projektowanie karty okolicznościowej z wykorzystaniem różnorodnych materiałów zdobniczych.2. Jesienne ozdoby okienne- dekoracje okien3. Róże z jesiennych liści- nauka składania liści, układanie jesiennych bukietów, lakierowanie4. Ozdobna miseczka na owoce- praca wykonana z gazet i kleju do tapet.5. Oryginalne wazoniki 6. Bożonarodzeniowe anioły- prace z masy solnej, przy wykorzystaniu farb i elementów zdobniczych.7. Kartki świąteczne wykonane techniką dowolną przy wykorzystaniu różnorodnych materiałów.8.Kolorowe lampiony- wykonywanie ozdobnych lampionów z wykorzystaniem kolorowej bibuły, serwetek papierowych itp.9. Śniegowa rzeźba- próby rzeźbienia w śniegu.10. Projektowanie i wykonanie maski karnawałowej.11. Ramka na zdjęcie- praca z tektury, ozdabianie różnorodnymi materiałami.12. Baranek wielkanocny z masy solnej.13. Kukiełki i dekoracje na przedstawienia.14. Ozdabianie jajek wielkanocnych- pisanki.15. Prace z papieru wykonane metodą origami.SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW- spotkania chętnych uczniów wraz z opiekunem- przydział czynności stałych i doraźnych w tworzeniu prac - rysowanie - malowanie,- modelowanie,- konstruowanie,- rzeźbienie,- wycinanie i wydzieranie,- projektowanie kukiełek i strojów- uczestnictwo w konkursach plastycznych- stworzenie miejsca wystawienniczego pt.: „NASZA SZKOLNA GALERIA” OCZEKIWANE EFEKTY PRACYW wyniku realizowanych zadań programu uczeń potrafi:poprzez środki plastyczne wyrażać zjawiska otaczającego świata, przyrodywykorzystywać różnorodność materiałów naturalnych w pracach plastycznychsamodzielnie zaprojektować i wykonać różnorodne prace dostrzegać walory estetyczne i stosować je w pracyoperować podstawowymi technikami malarskimiEfektem całorocznej pracy uczniów będzie prezentacja zdobytych umiejętności i wiadomości w różnych formach:systematyczne wystawy prac plastycznych;konkursy plastyczne;prezentacja prac, kukiełek podczas przedstawień i w świetlicy szkolnejLiteratura:J. Świąder-Dąbrowska - „Światło i cień”J.F. Dowden - „Malowanie akwarelą”J. Lewicka - „Sto technik plastycznych" Z.Bartkowicz, E.Hoffman- „Niezwykła sztuka uczenia się", Lublin, AWH Antoni Dudek, 1999 "Stemplowanie darami natury” wzory ozdób z odbitek kwiatów, liści i owoców- Laura Donnelly Bethmann
LisiaLu