Inspiracje maryjne we współczesnych nurtach polskiej duchowości.pdf

(379 KB) Pobierz
Microsoft Word - Inspiracje maryjne we współczesnych nurtach polskiej duchowości.doc
Ks. Marek Chmielewski
INSPIRACJE MARYJNE
WE WSPÓŁCZESNYCH NURTACH
POLSKIEJ DUCHOWOŚCI
Na zakończenie XX Międzynarodowego Kongresu Mariolo-
giczno-Maryjnego, odbywającego się w podrzymskim sanktu-
arium Divino Amore we wrześniu 2000 r., Papieska Międzyna-
rodowa Akademia Maryjna wydała dokument pt. Matka Pana.
Pamięć — obecność — nadzieja. Niektóre aktualne zagadnienia doty-
czące postaci i misji Najświętszej Dziewicy Maryi (Watykan 2000) 1 ,
który można uznać za swoiste kompendium lub przewodnik
współczesnej mariologii. Wśród wielu poruszanych tam kwestii,
mariologowie postawili problem, który wprost dotyczy naszego
tematu. Chodzi mianowicie o to, czy bardziej zasadnym jest
mówić o „duchowości maryjnej” czy też o „maryjnym wymiarze
duchowości chrześcijańskiej” (MP 53-59). Oni sami skłaniają się
raczej ku temu, by mówić o maryjnym wymiarze duchowości
chrześcijańskiej przede wszystkim dlatego, by „uniknąć ryzyka
pojmowania «duchowości maryjnej» jako duchowości równole-
głej do chrześcijańskiej” (nr 58), gdy tymczasem jest ona raczej
wewnętrznym elementem duchowości chrześcijańskiej (por. MP
54). Wzorcza rola Maryi tak dalece przenika wszystkie wymiary
życia chrześcijańskiego, że istotnie „duchowość maryjną”, która
—————
Tekst niniejszego odczytu na sympozjum Polskiego Towarzystwa Mario-
logicznego nt. „Na polskiej drodze maryjnej” w Pasierbcu koło Limanowej w
dniach 21-22 X 2006 r., opublikowano w: Na polskiej drodze maryjnej (Biblioteka
Mariologiczna, 10), red. A. Gąsior, J. Królikowski, Częstochowa-Pasierbiec 2007,
s. 153-164.
1 Tekst polski w: „Salvatoris Mater” 4(2003), nr 3, s. 311-396 [dalej: MP].
1
na przestrzeni wieków „przyjmowała różne formy wyrazu w za-
leżności od klimatu teologicznego i kulturowego”, można uznać
za autentyczne „źródło inspiracji” dla duchowości chrześcijań-
skiej (por. MP 56).
Potwierdza to także obserwacja zjawisk dokonujących się w
środowisku chrześcijańskim, które zwykło nazywać się nurtami
duchowości. Ten właśnie inspirujący wpływ wzoru Maryi na
różne sfery życia duchowego i eklezjalnego przekonuje do mó-
wienia bardziej o maryjnym wymiarze duchowości chrześcijań-
skiej, niż o wyodrębnionej duchowości maryjnej. W jakimś stop-
niu wpisuje się to w ducha Soboru Watykańskiego II, który sy-
tuując problematykę mariologiczną w eklezjologii, ostatni, ósmy
rozdział Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium
nieprzypadkowo zatytułował: „Błogosławiona Maryja Dziewica,
Boża Rodzicielka, w misterium Chrystusa i Kościoła”.
1. Nurty duchowości polskiej — próba definicji
W przypadku tak złożonego zagadnienia, które zamierzamy
poruszyć, z metodologicznego punktu widzenia należałoby
wpierw podjąć próbę uściślenia kluczowego pojęcia, jakim są
współczesne nurty duchowości. Choć z pozoru termin „nurty”
jest zrozumiały, to jednak nie zawsze stosowany w mowie po-
tocznej jego zakres semantyczny pokrywa się z tym, jaki otrzy-
muje on w języku teologicznym.
Jaka więc rzeczywistość kryje się pod użytym w tytule poję-
ciem „współczesne nurty duchowości”? Jeden z włoskich teolo-
gów mając na myśli szkoły duchowości i temu podobne zjawiska
w różnorodnej przestrzeni życia duchowego, porównuje je do
prądów morskich, które w istocie nie są niczym innym jak tą
samą morską wodą. Różnią się jednak kierunkiem i prędkością
2
własnego ruchu. Zwykle na obrzeżach konkretnego nurtu trud-
no dostrzec ruch wody i jej kierunek, ponieważ miesza się ona z
innymi nurtami, a ponadto dużo wody pozostaje poza wszelki-
mi prądami. Statki przecinają te nurty dążąc do swych portów.
Jeśli jednak potrafią wykorzystać istniejące prądy morskie, że-
gluga staje się szybsza, pewniejsza i łatwiejsza 2 .
Przez analogię, mówiąc o nurtach duchowości, mamy na my-
śli tę samą co do istoty duchowość chrześcijańską, różnicującą się
jednak w pewnych obszarach życia społecznego i eklezjalnego z
uwagi na specyficzne choć wspólne formy jej przeżywania, oko-
liczności lub osoby, które te formy aktualizują. Nie mówimy jed-
nak o jakichś pojedynczych przejawach w postaci konkretnych
zrzeszeń, struktur życia eklezjalnego czy form pobożności. Nie
zawsze też to, co nazywamy szkołą duchowości w ścisłym zna-
czeniu, pokrywa się z nurtem duchowości. Ten ostatni ma zakres
znacznie szerszy i może obejmować (angażować) zarówno poje-
dyncze osoby, zrzeszenia, szkoły duchowości, jak i struktury ży-
cia społecznego oraz eklezjalnego. O ile co do szkół duchowości,
których istnienie wiąże się ze wspomnianymi nurtami duchowo-
ści, mamy już wypracowane w miarę przejrzyste kryteria ich
wyodrębniania oraz identyfikacji 3 , to w przypadku nurtów du-
chowości jest to dopiero zadanie na przyszłość. Jest ono bardzo
pilne, gdyż współczesna rzeczywistość jest na tyle dynamiczna i
wielopostaciowa, że łatwo pogubić się w rozpoznawaniu zna-
ków czasu, biorąc niekiedy peryferyjne efemerydy duchowości za
poważne nurty. Może też zdarzyć się sytuacja przeciwna, kiedy
wskutek braku ostrych kryteriów identyfikacji zjawisk ducho-
—————
2 G. Colombo, Le fonti della Teologia Spirituale. La storia della spiritualità, le
scuole di spiritualità , „Teologia” 17(1992), s. 229.
3 Zob. R. Blatnický, Il concetto di scuola di spiritualità , Roma 1967.
3
wych, jakiś poważny nurt zostanie zlekceważony, albo potrakto-
wany instrumentalnie, przez co może być zaprzepaszczona szansa
rozwoju dana hic et nunc , a tym samym okaże się brak otwartości
na natchnienia Ducha Świętego (por. Ef 4, 30; 1 Tes 5, 19).
Czym są zatem nurty duchowości? Zanim poszukamy ade-
kwatnej odpowiedzi na to pytanie, wyjaśnijmy, że „duchowość”
może oznaczać zarówno teorię życia duchowego, czyli po prostu
teologię duchowości, jak i praktykę życia duchowego. Kwestię
nurtów w teologii duchowości pozostawmy wąskiemu gronu
specjalistów i metodologów. Nas interesować będą nurty du-
chowości rozumianej jako praktyczne sposoby dążenia do zba-
wienia i świętości. Roboczo przyjmijmy zatem, że chodzi o wie-
lopostaciowe zjawiska i procesy w życiu religijnym, społecznym
i kulturalnym, których przedmiotem jest życie duchowe, rozu-
miane jako zorientowana na Chrystusa aktywna uległość chrze-
ścijan wobec Ducha Świętego, aktualizująca się w Kościele świę-
tym na mocy wiary, nadziei i miłości 4 . Te zjawiska i procesy mają
pewne wspólne elementy, które jako nową jakość można opisy-
wać zarówno w kategoriach teologicznych jak i socjologicznych.
Dzięki nim życie duchowe osób zaangażowanych w dany nurt
—————
4 Jan Paweł II w Posynodalnej adhortacji Ecclesia in America (22 I 1999) pi-
sze, że „w istocie, przez pojęcie duchowość rozumie się styl życia lub formę ży-
cia według wymogów chrześcijańskich. Duchowość jest «życiem w Chrystusie»
i «w Duchu», które przyjęte przez wiarę, wyraża w miłości, jest ożywiane na-
dzieją i przekłada się na życie codzienne we wspólnocie eklezjalnej. W tym
sensie duchowość, która jest celem i która prowadzi do nawrócenia, rozumie
się nie jakąś cześć życia, ale całe życie kierowane przez Ducha Świętego. Wśród
elementów duchowości, które każdy chrześcijanin powinien uczynić swoimi,
najważniejsza jest modlitwa. Ona prowadzi go stopniowo do nabycia kontem-
platywnego spojrzenia na rzeczywistość, która pozwala mu rozpoznawać Boga
w każdym momencie i w każdej rzeczy; kontemplować go w każdej osobie;
szukać jego woli w zdarzeniach”. — EiAm 29.
4
staje się bardziej dynamiczne. Charakterystyczną cechą takiego
nurtu jest to, że pojawia się w określonym czasie wskutek pew-
nych okoliczności, nieustannie ewoluuje dając początek różnym
konkretnym formom życia duchowego lub przynajmniej istotnie
wpływając na nie, a potem zanika, albo też przekształca się w
inny nurt. Z tego względu osadzenie danego nurtu w historii z
jego terminus a quo i terminus ad quem , jak i w przestrzeni życia
społeczno-religijnego zawsze będzie mieć jedynie charakter
aproksymatywny, przybliżony. Trafna zatem wydaje się przywo-
łana analogia do prądów morskich, które pozostają w nieustan-
nym ruchu. Ich istnienie, kierunek i dynamika nie zawsze są
wprost dostrzegalne i przewidywalne. Podobnie jak ruch powie-
trza rozpoznaje się po rozkołysanych gałęziach i szumiących li-
ściach drzew, tak samo nurt duchowości dostrzegalny jest bar-
dziej od strony zjawiskowo-skutkowej, aniżeli istotowej. Z tego
powodu trudno precyzyjnie stwierdzić, ile i jakich nurtów mamy
w polskiej duchowości. To będzie wymagać osobnych badań so-
cjologicznych i teologicznych.
Przejawów tych nurtów należy szukać przede wszystkim w
pojawiających się nowych formach pobożności chrześcijańskiej,
zrzeszeniach eklezjalnych, a więc w stowarzyszeniach, ruchach,
wspólnotach i grupach (por. ChL 29). Jak trafnie zauważył Jan
Paweł II w posynodalnej adhortacji Christifideles laici , w czasach
najnowszych „zjawisko zrzeszania się katolików świeckich oży-
wiło się i przybrało charakter szczególnie zróżnicowany” (ChL
29). Zawsze w Kościele obecne były rozmaite bractwa, trzecie
zakony i stowarzyszenia. Jednak po Soborze Watykańskim II ob-
serwujemy niezwykłe ożywienie w tej dziedzinie, bez trudu za-
uważalne także na polskim gruncie. Jest to rzeczywiście „nowa
epoka zrzeszeń katolików świeckich”.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin