Instruktaz cwiczen domowych Sc,Thdex.docx

(19 KB) Pobierz

              INSTRUKTAŻ ĆWICZEŃ DOMOWYCH

 

 

co należy robić ?

- dostosować meble do wzrostu dziecka, zwłaszcza krzesełko i stolik:

·      wysokość stolika ma być taka , aby dziecko opierając się przedramionami o blat, miało barki na równym poziomie, a kręgosłup był wyprostowany

·      wysokość krzesła ma być taka, aby stopy w całości opierały się o podłogę

·      krzesło powinno mieć wymodelowane oparcie, które będzie podpierać odcinek lędźwiowy

·      dziecko powinno siedzieć na wprost biurka, jeśli korzysta z komputera monitor powinien być ustawiony na wprost twarzy

·      podczas odrabiania lekcji lampa powinna być ustawiona po stronie przeciwnej do ręki, którą pisze

·      dziecko może się uczyć w pozycji klęcznej przy biurku (gdy nie wymaga to notowania) z podparciem na przedramionach

- należy wybrać odpowiedni tornister – najlepiej z usztywnionym tyłem , na szerokich szelkach, ma przylegać do pleców ( nie opierać się na pupie) – służy to prawidłowemu przenoszeniu obciążeń

- należy zadbać o aktywność ruchową dziecka – wskazane jest pływanie żabką, gimnastyka w wodzie, dziecko   może jeździć na rowerze –  wysokość siodełka i kierownicy muszą być dostosowane do  wzrostu dziecka tak, aby się nie garbiło

- dziecko powinno spać na dość twardym materacu, poduszka dobrana tak aby wypełniała przestrzeń między barkiem a uchem

- zadbać o dietę, dostarczać dziecku potrzebną ilość witamin( wit.D) i wapnia

 

 

czego należy unikać ?

- okrągłych stolików – zaburzają prawidłową postawę podczas siedzenia

- nie siadać na podkurczonej nodze, nie zakładać nogi na nogę – nieprawidłowo ustawia się miednica

- podczas siedzenia nie przyciągać kolana do brody – dziecko się garbi, ma źle ustawioną głowę

- nie nosić torby ani plecaka na jednym ramieniu- zwłaszcza po stronie obniżonego barku

- starać się nie dopuścić do nadwagi

 

-  dziecko podczas ćwiczeń powinno unikać:

·      dłuższych wysiłków w pozycji stojącej

·      aktywnych zajęć z dźwiganiem

·      skoków, przewrotów, stania na rękach

- unikać także długotrwałego siedzenia – dziecko się męczy i przestaje kontrolować postawę

 

 

codzienna porcja ćwiczeń

 

zestaw nr 1

           

1. leżenie na plecach, nogi złączone, wyprostowane. Prawa ręka wzdłuż tułowia, lewa ręka wyprostowana za głową. Maksymalne wyciągniecie lewej ręki za głowę i nóg w przeciwną stronę.

 

2.  klęk podparty, głowa w przedłużeniu tułowia, ręce proste w łokciach

1,2,3 wysunięcie lewej ręki do przodu, prawa zostaje w miejscu lekko zgięta,

3 sekundy wytrzymanie  4,5,6 powrót   

 

3. pozycja jak na rysunku wyżej, przed głową, na podłodze leży piłeczka do tenisa stołowego. Wdech nosem, silne dmuchnięcie w piłeczkę aby potoczyła się jak najdalej

 

4. klęk na obu kolanach naprzeciwko ściany, prawa ręka opiera się o ścianę na wysokości twarzy, lewa ręka nieco wyżej wykonujemy opad w przód, liczymy do 5 sek. Powrót .

 

5. siad skrzyżny, wdech nosem- uniesienie rąk w górę i skos wydech – ustami z opuszczeniem rąk

 

6. siad na taborecie, tyłem do ściany. Plecy, głowa i barki przylegają do ściany. Dziecko wyciąga się w górę, broda równolegle do podłoża. Kładziemy na głowę książkę. Utrzymanie pozycji jak najdłużej, obserwacja w lustrze.

 

7. stanie przy ścianie w pozycji skorygowanej. Głowa, barki, plecy przylegają do ściany. Broda równolegle do podłoża. Stopy równolegle, pięty przylegają do ściany. Przejście dołprzysiadu stale utrzymując postawę skorygowaną.

                 

 

zestaw nr 2

   

·         siad na piętach, stopy skierowane do wewnątrz. Ręce wyciągnięte w górę. Ukłon japoński - Wyciągamy wyprostowane ręce jak najdalej do przodu. Głowa między ramionami. Nie unosić pośladków.

 

·         Klęk podparty. Ręce proste w łokciach. Przy lewej ręce piłka, toczenie piłki lewą ręką jak najdalej w przód, prawa zgina się w łokciu. Powrót do pozycji wyjściowej.

 

·         Leżenie na plecach. Nogi zgięte w kolanach, stopy oparte na podłodze. Ręce wyprostowane leżą wzdłuż tułowia. Wdech nosem - okrężnym ruchem  ręce przesuwają się po podłożu w stronę głowy. Wydech ustami- ręce wracają do pozycji wyjściowej.

 

·         Klęk podparty. Proste ręce w łokciach. Lewa ręka nieco wysunięta w przód. Dziecko wykonuje koci grzbiet- wytrzymuje 7 sek. Następnie przenosi ciężar ciała do przodu, podpierając się na rękach, tułów utrzymuje w 1 linii.

 

·         Siad na taborecie. Postawa skorygowana. stopy oparte o podłoże, plecy wyprostowane, ręce swobodnie wzdłuż tułowia, głowa w linii tułowia, broda równolegle do podłoża. Kontrola postawy w lustrze. Zamknięcie oczu – próba kontroli postawy. Rozluźnienie, ponowne przyjęcie skorygowanej postawy. Otwarcie oczu – kontrola poprawności przyjętej postawy.

 

·         Siad na taborecie przed lustrem. Ręce wzdłuż tułowia. Postawa skorygowana. Wdech – obie ręce kierują się do góry,  prawa do linii barków, lewa maksymalnie do góry. Wydech – powrót do pozycji wyjściowej.

 

·         Stanie w pozycji skorygowanej. Na głowie dziecka – woreczek. Przejście do przysiadu i dotknięcie obiema rękami podłogi tak , aby woreczek nie spadł z głowy. Powrót do stania z utrzymaniem postawy skorygowanej.

 

              Zasady prowadzenia ćwiczeń:

 

·         ćwiczenia trwają około 30- 45 minut

·         ćwiczenia odbywają się pod kontrolą rodziców

·         należy ćwiczyć z dzieckiem 5 razy w tygodniu

·         każde ćwiczenie z danego zestawu należy powtórzyć 5-7 razy

3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin