Jak organizować edukację w szkole - poradnik dyrektora szkoły - nowa podstawa programowa.pdf

(1973 KB) Pobierz
80867121 UNPDF
80867121.036.png 80867121.037.png 80867121.038.png 80867121.039.png 80867121.001.png 80867121.002.png 80867121.003.png 80867121.004.png 80867121.005.png 80867121.006.png 80867121.007.png 80867121.008.png 80867121.009.png 80867121.010.png 80867121.011.png 80867121.012.png 80867121.013.png 80867121.014.png 80867121.015.png 80867121.016.png 80867121.017.png 80867121.018.png 80867121.019.png 80867121.020.png
80867121.021.png 80867121.022.png 80867121.023.png 80867121.024.png 80867121.025.png 80867121.026.png 80867121.027.png 80867121.028.png 80867121.029.png 80867121.030.png 80867121.031.png 80867121.032.png 80867121.033.png 80867121.034.png 80867121.035.png
Drogi Dyrektorze Szkoły!
Planowane są zmiany w systemie edukacji. Twoja szkoła powinna się do nich dobrze
przygotować. Wierzę, że pozwolą na to Twoje doświadczenie oraz dobra współpraca
z przedstawicielami organu prowadzącego szkołę i z zespołem nauczycieli Twojej szkoły.
Liczę również, że niniejszy poradnik w tym pomoże.
Zmiany mają wejść — krok po kroku, rok po roku — począwszy od roku szkolnego 2009/2010.
Jeszcze w tym roku zostanie podpisane rozporządzenie w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
obowiązujące od roku szkolnego 2009/2010 w przedszkolach i w pierwszej klasie szkoły
podstawowej. Nowe programy i podręczniki będą powstawać i wchodzić do kolejnych klas
przez sześć lat. Przygotowane zostanie również nowe rozporządzenie w sprawie ramowych
planów nauczania w szkołach publicznych. Niektóre elementy nowej wizji programowej
szkoły — jak m.in. sposób organizacji pracy na językach obcych i na lekcjach wychowania
izycznego — na podstawie uchwały rady pedagogicznej będą mogły być wdrażane już
wcześniej, nawet od razu w całej szkole.
Podstawa programowa została opracowana przez zespół ponad 100 ekspertów, złożony
z wybitnych przedstawicieli polskiego świata nauki oraz doświadczonych nauczycieli, me-
todyków i pracowników systemu egzaminacyjnego. Przygotowana przez ten zespół wstępna
wersja projektu została poddana szerokiej konsultacji społecznej. Eksperci przeanalizowali
i starali się uwzględnić ponad 2,5 tys. opinii, uwag i recenzji.
Projekt został opracowany przy doinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu
Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki , priorytet III, tytuł projek-
tu: „Doskonalenie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół pod kątem jej zgodności z wymogami gospodarki
opartej na wiedzy”.
Zmiana polega na zastąpieniu deklaratywnie określonych treści, które powinny być na-
uczane, ściśle zdeiniowanymi standardami wiedzy i umiejętności, które będą wymagane
na koniec każdego etapu edukacji. Dzięki temu, zakres treści nauczania został istotnie do-
precyzowany. Oprócz korzyści płynących z precyzyjnego określenia wiedzy i umiejętności,
które uczeń zdobywa na każdym etapie kształcenia, celem tej zmiany jest także osiągnięcie
spójnego programowo procesu kształcenia, dostosowanego do możliwości i indywidualnych
potrzeb uczniów oraz uwzględniającego zwiększone aspiracje edukacyjne młodzieży.
Warto, aby wszyscy nauczyciele zapoznali się jak najszybciej z całością nowej podstawy
programowej. Szczególnie ważne jest, aby ci, którzy uczą na I etapie edukacyjnym wiedzieli
również co będzie wymagane od ich uczniów po edukacji przedszkolnej oraz na II etapie,
zaś ci, którzy uczą na II etapie dowiedzieli się, co uczeń ma umieć po I etapie edukacyjnym
oraz czego się będzie uczył w gimnazjum. W ten sposób nauczycielom będzie łatwiej za-
planować swoją pracę oraz rozważyć, czy jakieś elementy nowego sposobu podejścia do ich
dziedzin można zacząć wdrażać już wcześniej.
3
Do nowych, określonych w podstawie programowej wymagań, zostanie również dosto-
sowany system egzaminów zewnętrznych. Szkoły podstawowe zostaną tym zmienionym
systemem objęte od 2015 roku. Na egzaminach będzie mogło być wymagane wszystko to,
co jest określone — jako wymagane po poszczególnych etapach — w podstawie progra-
mowej.
Poradnik ten zawiera informacje opisujące założenia nowego rozporządzenia o ramowych
planach nauczania dotyczące szkoły podstawowej i jest oparty na fragmentach projektu
podstawy programowej, dotyczących sposobu organizacji pracy w edukacji przedszkolnej
i w szkole podstawowej.
Na organizację pracy szkoły od roku szkolnego 2009/2010 mogą również mieć wpływ
przygotowywane obecnie zmiany w ustawie o systemie oświaty i ustawie Karta Nauczyciela.
Warto śledzić, jaki przyjmą one ostateczny kształt po całym procesie legislacyjnym. Pro-
ponowane zmiany mają sprawić, że dyrektor szkoły wraz ze swoimi nauczycielami będzie
w większym stopniu niż obecnie decydował o tym, jak będzie zorganizowana praca w jego
szkole. One również przesądzą o tempie wprowadzania sześciolatków do klas pierwszych
szkół podstawowych.
Nowa podstawa programowa zakłada opieranie się w szkole podstawowej na tym,
czego uczeń nauczył się podczas edukacji przedszkolnej. Zarówno edukacja przedszkolna,
jak i wczesnoszkolna, ma być jak najbardziej przyjazna, umożliwiająca przeplatanie nauki
z zabawą i zapewniająca jak najlepszą opiekę i bezpieczeństwo dzieci, również tych siedmio-
i ośmioletnich. Potrzebna jest bardzo dobra współpraca szkoły podstawowej z miejscami,
gdzie edukują się przedszkolnie kandydaci do danej szkoły, a wszędzie tam, gdzie to tylko
jest możliwe, warto rozważyć utworzenie przy szkołach podstawowych oddziałów przed-
szkolnych — również dla dzieci najmłodszych, trzy- i czteroletnich.
Jest już obecnie sporo oddziałów przedszkolnych (tzw. „zerówek”), które funkcjonują
przy szkołach podstawowych i tym szkołom będzie łatwiej przy wdrażaniu nowych roz-
wiązań. Nauczyciele pozostałych szkół — bez względu na to, czy zostaną tam utworzone
oddziały przedszkolne — powinni poznać i zrozumieć specyikę nowej wizji organizacyjnej
i programowej edukacji przedszkolnej. Ułatwi to im dobre przygotowanie się do wchodzą-
cych zmian.
Wierzę, że dyrektorzy szkół staną na wysokości zadania i pokierują pracą nauczycieli
swoich szkół tak, że ci spokojnie i roztropnie, właśnie — krok po kroku, rok po roku — prze-
prowadzą tę programową zmianę, a nasza polska szkoła będzie stawać się coraz bardziej
skuteczna, przyjazna i nowoczesna.
Katarzyna Hall
Wrzesień 2008
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin