bamber_02.doc

(151 KB) Pobierz
REGIONALNA EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

 

 

Opracowały:

Regina Bamber

Joanna Szafrańska

 

 

REGIONALNA EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

Program działań edukacyjnych i wychowawczych przeznaczony do realizacji w nauczaniu zintegrowanym

             

 

Ubogi jest ten, kto nie zna i nie miłuje ziemi,

                                                                                    na której się urodził i żyje.

                                                                                    Podobny jest do drzewa bez korzeni”

 

Spis treści:

Wstęp

Cel ogólny

Szczegółowe cele edukacyjne

Treści programowe

Metody i formy

Sposoby realizacji

Ewaluacja

 

WSTĘP

 

W czasach integracji z innymi krajami Europy  ważne jest, by dziecko miało poczucie własnej tożsamości narodowej, by „poznając obce kochało swoje”. W edukacji wczesnoszkolnej jednym z głównych kierunków działania jest kształtowanie i budzenie u uczniów przywiązania do rodzinnego krajobrazu i dziedzictwa kulturowego własnego regionu. To od nauczycieli i rodziców zależy czy przyszłe pokolenia będą potrafiły  włączyć dziedzictwo swojego regionu do wspólnego, europejskiego dziedzictwa historyczno – kulturowego.

Edukacja regionalna powinna polegać więc na tworzeniu sytuacji ułatwiających poznanie w możliwie przystępny sposób własnego  regionu wraz z jego kulturą, tradycjami i historią. Planując projekt edukacji regionalnej miałyśmy na uwadze możliwości psychofizyczne młodszych dzieci, a co za tym idzie ich możliwości poznawcze. Edukacja regionalna, a więc poznanie najbliższego środowiska może być punktem wyjścia do realizacji procesu

 

kształcenia w zakresie edukacji polonistyczno - środowiskowej, matematycznej, artystyczno – technicznej i muzyczno - ruchowej. Zaobserwowałyśmy, że możliwość bezpośredniego poznawania i przeżywania sprzyja harmonijnemu i wielostronnemu rozwojowi dziecka. Realizacja tego programu ma na celu również pobudzanie ich do aktywności w kierunku samodzielnego zdobywania wiedzy z różnych źródeł informacji, kształtowania dociekliwości w ich poszukiwaniu oraz inspirowania do pracy indywidualnej i zespołowej. Proponowana koncepcja przewidzianych do realizacji zadań opiera się przede wszystkim na organizacji wycieczek.

 

CEL OGÓLNY

*  Poznanie bliższego i dalszego regionu, jego środowiska przyrodniczego, tradycji,               zabytków, kultury i historii

*    Kształcenie postaw twórczych

 

SZCZEGÓŁOWE CELE EDUKACYJNE

 

·         Poznanie najbliższego środowiska

·         Dostrzeganie specyfiki przyrodniczej i kulturowej najbliższej okolicy

·         Rozwijanie wartości rodzinnych

·         Rozwijanie poczucia przynależności do grupy społecznej

·         Kształcenie nawyku dbałości i szacunku dla kultury regionu

·         Pielęgnowanie tradycji rodzinnych i regionalnych

·         Poznanie zawodów i zajęć w swoim regionie

·         Budzenie szacunku do pracy ludzkiej

·         Poznanie ludzi zasłużonych dla regionu

·         Budzenie szacunku dla przeszłości

·         Budzenie zainteresowania historią i kulturą własnego środowiska i regionu

·         Kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody

·         Rozwijanie ekspresji i aktywności twórczej uczniów w różnych dziedzinach

·         Umiejętność przyjmowania odpowiedzialności za wspólne działanie i jego efekty

·         Integracja zespołów klasowych

·         Zachowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas wycieczek

·         Upowszechnianie form aktywnego wypoczynku

 

 

 

KRĘGI TEMATYCZNE

 

Dziecko wśród ludzi i przyrody

Dom rodzinny

·         dziecko jako członek rodziny

·         obrazy z przeszłości rodziny

·         dom i jego otoczenie

·         więzi pokoleniowe

·         tradycje rodziny

Dziecko w środowisku szkolnym

·         znaczenie szkoły w środowisku lokalnym

·         ludzie zasłużeni dla szkoły

·         tradycje szkoły

·         historia szkoły

·         patron szkoły

·         symbole, święta regionalne i państwowe obchodzone w szkole

Miejscowość i jej mieszkańcy

·         nazwa miejscowości, jej etymologia, dzieje miejscowości

·         składniki kulturowe i przyrodnicze najbliższej okolicy

·         przyroda i formy jej ochrony

·         zajęcia zawodowe i praca mieszkańców

·         interesujące, ulubione i ważne miejsca

·         Zabytki, miejsca kultury i pamięci

·         Miejscowe baśnie, podania, legendy

Poznawanie bliższej i dalszej okolicy

·         infrastruktura środowiska przyrodniczego – pomniki przyrody

·         tradycja regionu – skansen,

·         kultura regionu – teatr, galeria, wystawy okazjonalne, imprezy artystyczne

·         życie na wsi – działalność rolnicza

·         wieś dawniej i dziś -  zanikające zawody, tradycje obchodzenia świąt

 

 

 

Spędzanie czasu wolnego

·         Ćwiczenia terenowe, wędrówki piesze po najbliższej okolicy

·         Gry i zabawy ruchowe z wykorzystaniem tradycji regionalnych

·         Śpiew, zabawy i ćwiczenia przy akompaniamencie muzyki z wykorzystaniem tradycji regionalnych

·         Zajęcia sprzyjające ekspresji artystycznej w różnych dziedzinach i dyscyplinach kultury

 

METODY I FORMY

Do realizacji programu dostosowałyśmy metody do wieku  i właściwości psychofizycznych dziecka, do jego wiedzy i doświadczeń życiowych, do treści, które chciałyśmy przekazać oraz celów, które zamierzałyśmy osiągnąć w procesie kształcenia. Sposoby te umożliwiają efektywne poznawanie rzeczywistości, wpływają na kształtowanie zdolności poznawczych i pomagają w opanowaniu umiejętności praktycznych. Wybrane przez nas metody pozwalają na bezpośredni kontakt ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym oraz wyzwalają różnorodną aktywność poznawcza i praktyczną. Są to więc przede wszystkim: obserwacja bezpośrednia środowisk naturalnych, faktów społecznych, która odbywa się podczas wycieczek. Wycieczki przez nas organizowane mają za zadanie nie tylko umożliwienie obserwacji otaczającej rzeczywistości, ale wyzwalają także radość i aktywność poznawcza uczniów, budzą zainteresowanie, wprowadzają ożywienie do pracy szkolnej. Ponadto przewidziałyśmy do realizacji treści programu metody: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne.

Formy: - zbiorowa, zbiorowa jednolita, zbiorowa zróżnicowana

              - indywidualna jednolita, indywidualna zróżnicowana

- grupowa

KLASA I

L

TEMATYKA

SPOSOBY REALIZACJI

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA

TERMIN

REALIZACJI

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moja rodzina.

 

- struktura rodziny,

- wiek jej członków,

- organizacja życia

   w rodzinie,

- zabawy z dawnych    lat.

 

 

 

 

 

- pogadanka

- działalność plastyczna

- spotkanie z dziadkami    dzieci / inscenizacja/

- zajęcia muzyczno    ruchowe

- oglądanie zdjęć,    

- albumów rodzinnych,     drzewa

   genealogiczne prace    plastyczne,

-  robienie    zdjęć    dziadkom.

 

 

 

 

 

- zna strukturę rodziny i   swoje

  w niej miejsce,

- umie określić obowiązki   poszczególnych członków   rodziny,

- zna rodzinne tradycje i w nich    uczestniczy,

 

- zna zabawy z dawnych lat

  z opowiadań babci i dziadka

 

 

 

 

 

styczeń

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin