Regina Bamber
Joanna Szafrańska
„Ubogi jest ten, kto nie zna i nie miłuje ziemi,
na której się urodził i żyje.
Podobny jest do drzewa bez korzeni”
Spis treści:
Wstęp
Cel ogólny
Szczegółowe cele edukacyjne
Treści programowe
Metody i formy
Sposoby realizacji
Ewaluacja
W czasach integracji z innymi krajami Europy ważne jest, by dziecko miało poczucie własnej tożsamości narodowej, by „poznając obce kochało swoje”. W edukacji wczesnoszkolnej jednym z głównych kierunków działania jest kształtowanie i budzenie u uczniów przywiązania do rodzinnego krajobrazu i dziedzictwa kulturowego własnego regionu. To od nauczycieli i rodziców zależy czy przyszłe pokolenia będą potrafiły włączyć dziedzictwo swojego regionu do wspólnego, europejskiego dziedzictwa historyczno – kulturowego.
Edukacja regionalna powinna polegać więc na tworzeniu sytuacji ułatwiających poznanie w możliwie przystępny sposób własnego regionu wraz z jego kulturą, tradycjami i historią. Planując projekt edukacji regionalnej miałyśmy na uwadze możliwości psychofizyczne młodszych dzieci, a co za tym idzie ich możliwości poznawcze. Edukacja regionalna, a więc poznanie najbliższego środowiska może być punktem wyjścia do realizacji procesu
kształcenia w zakresie edukacji polonistyczno - środowiskowej, matematycznej, artystyczno – technicznej i muzyczno - ruchowej. Zaobserwowałyśmy, że możliwość bezpośredniego poznawania i przeżywania sprzyja harmonijnemu i wielostronnemu rozwojowi dziecka. Realizacja tego programu ma na celu również pobudzanie ich do aktywności w kierunku samodzielnego zdobywania wiedzy z różnych źródeł informacji, kształtowania dociekliwości w ich poszukiwaniu oraz inspirowania do pracy indywidualnej i zespołowej. Proponowana koncepcja przewidzianych do realizacji zadań opiera się przede wszystkim na organizacji wycieczek.
* Poznanie bliższego i dalszego regionu, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków, kultury i historii
* Kształcenie postaw twórczych
SZCZEGÓŁOWE CELE EDUKACYJNE
· Poznanie najbliższego środowiska
· Dostrzeganie specyfiki przyrodniczej i kulturowej najbliższej okolicy
· Rozwijanie wartości rodzinnych
· Rozwijanie poczucia przynależności do grupy społecznej
· Kształcenie nawyku dbałości i szacunku dla kultury regionu
· Pielęgnowanie tradycji rodzinnych i regionalnych
· Poznanie zawodów i zajęć w swoim regionie
· Budzenie szacunku do pracy ludzkiej
· Poznanie ludzi zasłużonych dla regionu
· Budzenie szacunku dla przeszłości
· Budzenie zainteresowania historią i kulturą własnego środowiska i regionu
· Kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody
· Rozwijanie ekspresji i aktywności twórczej uczniów w różnych dziedzinach
· Umiejętność przyjmowania odpowiedzialności za wspólne działanie i jego efekty
· Integracja zespołów klasowych
· Zachowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas wycieczek
· Upowszechnianie form aktywnego wypoczynku
· dziecko jako członek rodziny
· obrazy z przeszłości rodziny
· dom i jego otoczenie
· więzi pokoleniowe
· tradycje rodziny
· znaczenie szkoły w środowisku lokalnym
· ludzie zasłużeni dla szkoły
· tradycje szkoły
· historia szkoły
· patron szkoły
· symbole, święta regionalne i państwowe obchodzone w szkole
· nazwa miejscowości, jej etymologia, dzieje miejscowości
· składniki kulturowe i przyrodnicze najbliższej okolicy
· przyroda i formy jej ochrony
· zajęcia zawodowe i praca mieszkańców
· interesujące, ulubione i ważne miejsca
· Zabytki, miejsca kultury i pamięci
· Miejscowe baśnie, podania, legendy
· infrastruktura środowiska przyrodniczego – pomniki przyrody
· tradycja regionu – skansen,
· kultura regionu – teatr, galeria, wystawy okazjonalne, imprezy artystyczne
· życie na wsi – działalność rolnicza
· wieś dawniej i dziś - zanikające zawody, tradycje obchodzenia świąt
· Ćwiczenia terenowe, wędrówki piesze po najbliższej okolicy
· Gry i zabawy ruchowe z wykorzystaniem tradycji regionalnych
· Śpiew, zabawy i ćwiczenia przy akompaniamencie muzyki z wykorzystaniem tradycji regionalnych
· Zajęcia sprzyjające ekspresji artystycznej w różnych dziedzinach i dyscyplinach kultury
Do realizacji programu dostosowałyśmy metody do wieku i właściwości psychofizycznych dziecka, do jego wiedzy i doświadczeń życiowych, do treści, które chciałyśmy przekazać oraz celów, które zamierzałyśmy osiągnąć w procesie kształcenia. Sposoby te umożliwiają efektywne poznawanie rzeczywistości, wpływają na kształtowanie zdolności poznawczych i pomagają w opanowaniu umiejętności praktycznych. Wybrane przez nas metody pozwalają na bezpośredni kontakt ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym oraz wyzwalają różnorodną aktywność poznawcza i praktyczną. Są to więc przede wszystkim: obserwacja bezpośrednia środowisk naturalnych, faktów społecznych, która odbywa się podczas wycieczek. Wycieczki przez nas organizowane mają za zadanie nie tylko umożliwienie obserwacji otaczającej rzeczywistości, ale wyzwalają także radość i aktywność poznawcza uczniów, budzą zainteresowanie, wprowadzają ożywienie do pracy szkolnej. Ponadto przewidziałyśmy do realizacji treści programu metody: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne.
Formy: - zbiorowa, zbiorowa jednolita, zbiorowa zróżnicowana
- indywidualna jednolita, indywidualna zróżnicowana
- grupowa
L
TEMATYKA
SPOSOBY REALIZACJI
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
TERMIN
REALIZACJI
1.
Moja rodzina.
- struktura rodziny,
- wiek jej członków,
- organizacja życia
w rodzinie,
- zabawy z dawnych lat.
- pogadanka
- działalność plastyczna
- spotkanie z dziadkami dzieci / inscenizacja/
- zajęcia muzyczno ruchowe
- oglądanie zdjęć,
- albumów rodzinnych, drzewa
genealogiczne prace plastyczne,
- robienie zdjęć dziadkom.
- zna strukturę rodziny i swoje
w niej miejsce,
- umie określić obowiązki poszczególnych członków rodziny,
- zna rodzinne tradycje i w nich uczestniczy,
- zna zabawy z dawnych lat
z opowiadań babci i dziadka
styczeń
2.
szefu