Ogólny schetat opisu i analizy przypadku.doc

(25 KB) Pobierz

Ogólny schetat opisu i analizy przypadku. Dotyczy rozpoznawania i rozwiązywania problemu edukacyjnego i wychowawczego. Jest to niezbędny materiał dla nauczyciela mianowanego.

I.        IDENTYFIKACJA PROBLEMU

o        Krótko nazwij zjawisko

o        Podaj podstawowe informacje nt. ucznia (grupy, zdarzenia), którego
dotyczy ta analiza .

o        Wymień główne objawy, wskazujące na istnienie problemu

o        Uzasadnij dlaczego zwróciłeś uwagę na to zjawisko (problem) i danego ucznia

 

II.     GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA

o        powstanie zjawiska (problemu) z:

§         obserwacji

§         wywiadu

§         analizy dokumentów

§         informacji od osób trzecich

§         innych źródeł

o        Przedstaw wnioski dotyczące powstania problemu

o        Opisz rozwój zjawiska (problemu) w czasie:

§         Kiedy się zaczęło?

§         Jak długo trwa?

§         Jak przebiegało?/zmieniało się (nasilało)

 

111.          ZNACZENIE PROBLEMU

o        Odwołując się do wybranej teorii (ewentualnie także do własnych doświadczeń) opisz znaczenie jakie ma dane zjawisko (problem) dla funkcjonowania ucznia (grupy, szkoły).

 

o        PROGNOZA

o        Przedstaw na podstawie własnych doświadczeń i literatury, przewidywania co do skuteczności swoich oddziaływań

§         prognoza negatywna - spodziewany stan w przypadku zaniechania oddziaływań

§         prognoza pozytywna - stan którego spodziewasz się po wdrożeniu oddziaływań

 

o        PROPOZYCJE ROZWIĄZANIA

o        Sformułuj cele

o        Przedstaw zadania, jakie sobie postawiłeś:

§         zadania naprawcze (terapeutyczne, korekcyjne,)

§         zadania profilaktyczne (zapobiegawcze)

o        Przedstaw plan oddziaływań (kto? co? jak? kiedy?)
Uwaga: Analiza przypadku może kończyć się na tym etapie, jeśli pełni jedynie role, diagnostyczną.

 

o        WDRAŻANIE ODZIAŁYWAŃ

o        Opisz ramowo przebieg stosowanych oddziaływań i ich skutki

o        Przedstaw bardziej szczegółowo przykład, ilustrujący wybrane
oddziaływania .

 

o        EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ

o        Przedstaw zamierzone i niezamierzone skutki oddziaływań

o        Porównaj prognozę pozytywną z uzyskanymi efektami

Uwaga: Analiza przypadku może dotyczyć także rozwiązań strukturalno-systemowych (programowych, organizacyjnych) w szkole.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin