autocad-pomoc[1].pdf
(
5443 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - AutoCAD-pomoc.doc
3. PODSTAWY POSŁUGIWANIA SI
Ħ
PROGRAMEM
AUTOCAD W RYSUNKU TECHNICZNYM
3.1. WPROWADZENIE
Program A
UTO
CAD jest jednym z popularniejszych w
Ļ
wiecie programów
komputerowych wspomagaj
Ģ
cych proces projektowanie obiektów technicznych w zakresie
kształtowania ich modeli geometrycznych oraz wykonywania zapisów graficznych tych modeli.
Za pomoc
Ģ
programu tworzy si
ħ
w sposób numeryczny w pami
ħ
ci komputera obiekty dwu i
trójwymiarowe z równoczesn
Ģ
ich wizualizacj
Ģ
na ekranie monitora. Wizualizacja polega na
przedstawianiu odpowiednich rzutów obiektu, które s
Ģ
konstruowane indywidualnie przez
operatora programu lub generowane automatycznie przez program na podstawie utworzonego
uprzednio modelu numerycznego obiektu. Zastosowanie odpowiednich procedur programu
A
UTO
CAD pozwala dostosowa
ę
uzyskiwany zapis graficzny do wszelkich wymaga
ı
stawianych
rysunkom technicznym tj. uzupełni
ę
go o wymiarowanie, przedstawienia symboliczne, opisy
tekstowe itp.
Niew
Ģ
tpliw
Ģ
zalet
Ģ
programu A
UTO
CAD jest fakt,
Ň
e współpracuje on z szeregiem
programów, u
Ň
ywanych podczas pracy przy projektowaniu wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci funkcjonalnych,
materiałowych, wytrzymało
Ļ
ciowych i technologicznych rozwa
Ň
anych obiektów.
Informacje zawarte w niniejszym rozdziale stanowi
Ģ
elementarny zestaw wiadomo
Ļ
ciami
o obsłudze programu A
UTO
CAD 2002 Pl umo
Ň
liwiaj
Ģ
cy praktyczne wykorzystanie tego
programu w trakcie
ę
wicze
ı
projektowych realizowanych pod nadzorem nauczycieli
akademickich w ramach przedmiotu „Geometria i grafika in
Ň
ynierska”.
3.2. WYGL
ġ
D EKRANU
Po uruchomieniu programu A
UTO
CAD na ekranie monitora pojawia si
ħ
okno kreatora
zapisu graficznego. Przedstawia go rys. 3.1.
1
Rys.3.1.
Centraln
Ģ
i najwi
ħ
ksz
Ģ
cz
ħĻę
tego okna zajmuje
obszar rysunku
, po którym
przemieszcza si
ħ
za po
Ļ
rednictwem myszy
kursor graficzny
. Od góry obszar rysunku s
Ģ
siaduje
z tzw.
górn
Ģ
belk
Ģ
narz
ħ
dziow
Ģ
składaj
Ģ
c
Ģ
si
ħ
z dwóch linii: WŁA
ĺ
CIWOSCI OBIEKTU i
STANDARD. Ponad tymi liniami usytuowany jest
pasek rozwijalnego menu górnego
. Od dołu
do obszaru rysunku przylegaj
Ģ
trzy wiersze tzw.
obszaru dialogowego
, poni
Ň
ej których znajduje
si
ħ
linia statusowa
. Lew
Ģ
stron
ħ
obszaru rysunku zajmuj
Ģ
paski narz
ħ
dzi
(standardowo pasek
Rysuj
oraz
Zmiany
), które mog
Ģ
by
ę
przemieszczane, usuwane lub wzbogacane o nowe zestawy
narz
ħ
dzi. Z kolei we wn
ħ
trzu obszaru rysunku u jego dołu i po prawej stronie rozmieszczone s
Ģ
suwaki
pozwalaj
Ģ
ce zmienia
ę
zawarto
Ļę
obszaru rysunku, a ponadto w linii dolnego suwaka
zlokalizowane s
Ģ
zakładki:
Model, Arkusz 1, Arkusz 2, ...
informuj
Ģ
ce o przestrzeni, w której
realizowane s
Ģ
działania programu.
W
obszarze rysunku
wy
Ļ
wietlany jest zapis graficzny tworzonego przy zastosowaniu
programu obiektu geometrycznego.
Menu górne
(rozwijalne), jest skonstruowane jako menu wielopoziomowe, kaskadowe.
Oznacza to ,
Ň
e po wybraniu konkretnej pozycji z tego menu ukazuje si
ħ
podmenu, z którego
mo
Ň
na uaktywni
ę
odpowiedni
Ģ
opcj
ħ
, albo, w zale
Ň
no
Ļ
ci od stopnie rozbudowania
wyró
Ň
nionego polecenia, rozwin
Ģę
kolejne podmenu (nazwa pozycji podmenu rozwijalnego jest
opatrzona z lewej strony czarnym trójk
Ģ
tem). Zarówno podmenu jak i konkretne opcje
wyró
Ň
nianej pozycji menu mog
Ģ
by
ę
sprz
ħŇ
one z odpowiednimi oknami dialogowymi (nazwa
podmenu lub opcji zako
ı
czona jest wielokropkiem), które pozwalaj
Ģ
poda
ę
dodatkowe dane
niezb
ħ
dne do realizacji wyró
Ň
nianego polecenia.
Belka narz
ħ
dziowa
składa si
ħ
z dwóch okien narz
ħ
dziowych STANDARD i
WŁA
ĺ
CIWO
ĺ
CI OBIEKTU. Okno narz
ħ
dziowe STANDARD, jest zbiorem ikon przypisanych
najcz
ħĻ
ciej wykonywanym operacjom, takim jak: otwieranie i zapisywanie pliku, podgl
Ģ
d
wydruku, drukowanie, obsługa schowka ( kopiuj, wklej, wytnij ), odwoływanie ostatniej operacji
itp.
Uwaga: Wskazanie kursorem komend w oknie STANDARD (jak i w ka
Ň
dym pasku
narz
ħ
dzi) konkretnej ikony powoduje po upływie około 1,5 sekundy pojawienie si
ħ
nazwy
symbolizowanego przez t
ħ
ikon
ħ
narz
ħ
dzia, za
Ļ
w linii statutowej wy
Ļ
wietlony zostaje zwi
ħ
zły
opis działania wskazanego narz
ħ
dzia.
Poni
Ň
ej okna STANDARD umieszczone jest okno narz
ħ
dziowe WŁA
ĺ
CIWO
ĺ
CI
OBIEKTU, umo
Ň
liwiaj
Ģ
ce zmiany wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci obiektów, takich jak: warstwa, kolor, typ linii,
grubo
Ļę
linii. Je
Ň
eli w prawym rogu oznaczenia ikony polecenia znajduje si
ħ
znak
V,
to
sygnalizuje on,
Ň
e polecenie mo
Ň
e ulec rozwini
ħ
ciu, udost
ħ
pniaj
Ģ
c wi
ħ
ksz
Ģ
liczb
ħ
narz
ħ
dzi. Aby
rozwin
Ģę
polecenie nale
Ň
y wskaza
ę
jego ikon
ħ
kursorem komend, klikn
Ģę
prawym przyciskiem
myszy i przytrzyma
ę
ten przycisk przez około 1 sek. (rys 3.2.).
Uwaga: Usytuowanie okien narz
ħ
dziowych STANDARD i WŁA
ĺ
CIWO
ĺ
CI
OBIEKTU, jest mobilne, tzn. mo
Ň
na je przenie
Ļę
w dowolne miejsce ekranu lub wył
Ģ
czy
ę
.
Rys.3.2.
W
obszarze dialogowym
(rys.3.1),
zgodnie ze standardowymi ustawieniami programu
znajduj
Ģ
si
ħ
trzy wiersze. Ostatni wiersz to
linia polece
ı
; tutaj wprowadza si
ħ
odpowiednie
teksty polece
ı
. Jest to mo
Ň
liwe wył
Ģ
cznie wtedy, gdy w na pocz
Ģ
tku tej linii widoczny jest napis
2
Polecenie:.
.Brak takiego napisu oznacza,
Ň
e program jest w fazie wykonywania wcze
Ļ
niej
wprowadzonej komendy.
W
linii statusowej
w jej lewej cz
ħĻ
ci wy
Ļ
wietlane s
Ģ
współrz
ħ
dne punktu aktualnie
wskazywanego przez kursor graficzny, za
Ļ
obok znajduj
Ģ
si
ħ
tzw.
przeł
Ģ
czniki trybów
pozwalaj
Ģ
ce precyzowa
ę
bie
ŇĢ
ce ustawienia niektórych narz
Ģ
dzi rysunkowych, jak np.: tryb
skoku – SKOK, tryb w
ħ
złów – SIATKA, tryb ortogonalno
Ļ
ci - ORTO, aktywnej przestrzeni
modelu – MODEL albo papieru – PAPIER. Stan poszczególnych przeł
Ģ
czników (
wł
Ģ
czony/wył
Ģ
czony ) ustalany jest przez podwójne klikni
ħ
cie lewym klawiszem myszy przy
kursorze komend wskazuj
Ģ
cym symbol przeł
Ģ
cznika lub za po
Ļ
rednictwem klawiszy
funkcyjnych klawiatury - rys.3.3.
Rys.3.3.
Wł
Ģ
czanie poszczególnych trybów wi
ĢŇ
e si
ħ
z potrzeb
Ģ
okre
Ļ
lenia ich parametrów. Realizuje si
ħ
to przez ustawienie kursora komend na wybranym przeł
Ģ
czniku i naci
Ļ
ni
ħ
ciu prawego przycisku
myszy co wywołuje wy
Ļ
wietlenie menu kontekstowego zawieraj
Ģ
cego trzy opcje:
-
Wł
Ģ
cz
- wł
Ģ
czenie przeł
Ģ
cznika,
-
Wył
Ģ
cz
- wył
Ģ
czenie przeł
Ģ
cznika
- Ustawienia ...
– po wybraniu tej opcji na ekranie pojawia si
ħ
okno dialogowe umo
Ň
liwiaj
Ģ
ce
okre
Ļ
lenie parametrów wybranego trybu.
Okna narz
ħ
dziowe
rozmieszczane w zasadzie w dowolnym miejscu ekranu, składaj
Ģ
si
ħ
z ikon przypisanych ró
Ň
nym narz
ħ
dziom stosowanym w działaniach przewidzianych w
programie, pogrupowanych tematycznie w paskach:
Rysuj, Zmiana
(wy
Ļ
wietlanych standardowo
po lewej stronie obszaru rysunku),
Zoom, Bryły, Edycja brył, Cieniuj, Widoki, Wymiarowanie
itd. Rysunek 3.4. przedstawia przykładowe okno narz
ħ
dziowe z paskiem
Edycja brył
.
Rys.3.4.
W standardowym ustawieniu na ekranie widoczne s
Ģ
okna belki narz
ħ
dziowej oraz paski
narz
ħ
dzi
Rysuj
i
Zmiana
. W celu wy
Ļ
wietlenia innych okien narz
ħ
dziowych nale
Ň
y wybra
ę
z
rozwini
ħ
cia pozycji WIDOK menu górnego polecenie PASKI NARZ
Ħ
DZIA… i w oknie
dialogowym wskaza
ę
pasek o po
ŇĢ
danym zestawie narz
ħ
dzi, a nast
ħ
pnie zamkn
Ģę
okno.
Opcjonalnym rozwi
Ģ
zaniem jest tutaj wskazanie kursorem komend na jakimkolwiek pasek
narz
ħ
dziowy, klikni
ħ
cie prawym przyciskiem myszy i wybranie w pojawiaj
Ģ
cym si
ħ
rozwini
ħ
ciu
opcji
Adaptacja
umo
Ň
liwiaj
Ģ
cej wybranie w oknie dialogowym po
ŇĢ
danego paska narz
ħ
dzi.
Okna narz
ħ
dziowe mo
Ň
na umieszcza
ę
w dowolnym miejscu ekranu. Okna zlokalizowane
przy bocznych lub górnym brzegach obszaru rysunku nazywa si
ħ
oknami przyczepionymi, za
Ļ
okna usytuowane inaczej – oknami swobodnymi. Chc
Ģ
c przenie
Ļę
okno nale
Ň
y wskaza
ę
kursorem komend jego nagłówek (oznaczony w oknach przyczepionych podwójn
Ģ
, poprzeczn
Ģ
lini
Ģ
za
Ļ
w oknach swobodnych niebieskim, podłu
Ň
nym pasem) klikn
Ģę
lewym przyciskiem
myszy i nie puszczaj
Ģ
c tego przycisku przenie
Ļę
okno w odpowiednie miejsce. W celu
przyczepienia okna swobodnego nale
Ň
y przemie
Ļ
ci
ę
je wcze
Ļ
niej opisanym sposobem w pobli
Ň
e
brzegu ekranu – przyczepienie nast
Ģ
pi automatycznie.
Kursory
wykorzystywane w programie
A
UTO
CAD
maj
Ģ
dwojak
Ģ
posta
ę
.
Kursor
graficzny
działaj
Ģ
cy na obszarze rysunku
ma posta
ę
krzy
Ň
yka pokazanego na rys. 3.5.a,
natomiast drugi kursor, zwany
kursorem komend
, wykorzystywany poza obszarem rysunku, to
3
masywna strzałka (rys.3.5.b) pozwalaj
Ģ
ca wskazywa
ę
i uaktywnia
ę
poszczególne nagłówki
menu górnego oraz ikony polece
ı
w tym narz
ħ
dzi. W przypadku kursora graficznego miejsce
przeci
ħ
cia si
ħ
jego ramion wyró
Ň
nia na obszarze rysunku punkt, którego współrz
ħ
dne s
Ģ
wy
Ļ
wietlane z lewej strony linii statusowej ( lewy, dolny róg ekranu ). Wielko
Ļę
kursora
graficznego mo
Ň
na ustawia
ę
według potrzeb uaktywniaj
Ģ
c okno dialogowe OPCJE... w
rozwini
ħ
ciu pozycji NARZ
Ħ
DZIA menu górnego. Kursor graficzny posiada indywidualne menu
zawieraj
Ģ
ce polecenia ułatwiaj
Ģ
ce realizacj
ħ
zapisów graficznych obiektów poprzez
umo
Ň
liwienie np. wskazywania punktów charakterystycznych dla struktury tych obiektów. Menu
to pojawia si
ħ
po naci
Ļ
ni
ħ
ciu prawego przycisku myszy przy wci
Ļ
ni
ħ
tym klawiszu
Shift
, lub po
naci
Ļ
ni
ħ
ciu
Ļ
rodkowego przycisku myszy.
a)
b)
Rys. 3 .5.
Rys. 3.6.
W dolnym lewym rogu obszaru rysunku wy
Ļ
wietlana jest
ikona układu współrz
ħ
dnych
– rys.3.6. Wskazuje ona orientacj
ħ
aktywnego aktualnie w obszarze rysunku układu
współrz
ħ
dnych.
3.3. KOMUNIKACJA Z PROGRAMEM
3.3.1. Wydawanie polece
ı
Komunikacja u
Ň
ytkownika z programem polega na wydawaniu polece
ı
oraz
odczytywaniu odpowiedzi programu. W przypadku programu A
UTO
CAD porozumiewanie to
jest bardzo uproszczone, poniewa
Ň
odpowiednie polecenia wprowadza si
ħ
albo za pomoc
Ģ
ikon
w poszczególnych oknach narz
ħ
dziowych, albo za po
Ļ
rednictwem komend i ich rozwini
ħę
zawartych w menu górnym, b
Ģ
d
Ņ
wpisywanych z klawiatury.
Okna narz
ħ
dziowe
z wchodz
Ģ
cymi w ich skład ikonami narz
ħ
dzi pozwalaj
Ģ
wprowadza
ę
wi
ħ
kszo
Ļę
polece
ı
A
UTO
CAD-a. Wskazanie ikony kursorem komend i klikni
ħ
cie
lewym przyciskiem myszy uaktywnia przypisane do tej ikony polecenie (narz
ħ
dzie). Polecenia,
których nie mo
Ň
na wprowadzi
ę
w opisany sposób dotycz
Ģ
tylko daleko zaawansowanych
operacji, takich jak edycja bloku z atrybutami czy aproksymacja krzywej 3D.
Korzystanie z
menu górne
stwarza bardziej czasochłonne mo
Ň
liwo
Ļ
ci wydawania
polece
ı
. Uaktywnienia poszczególnych polece
ı
pojawiaj
Ģ
cych si
ħ
w rozwini
ħ
ciach konkretnych
składników menu górnego dokonuje si
ħ
na ogół poprzez wskazanie kursorem komend nazwy
uaktywnianego polecenia i klikni
ħ
cie lewym klawiszem myszy. Taki sposób jest uzasadniony
np. wtedy, gdy polecenie jest wykorzystywane jednokrotnie, bo wówczas wprowadzenie okna
narz
ħ
dziowego z ikon
Ģ
potrzebnego polecenia zabiera zbyt wiele czasu, a ponadto nadmierna
4
liczba jednocze
Ļ
nie u
Ň
ywanych okien narz
ħ
dziowych mo
Ň
e nadmiernie ograniczy
ę
obszar
rysunku.
Klawiatura
pozwala wpisa
ę
i uaktywni
ę
klawiszem
Enter
lub prawym przyciskiem
myszy ka
Ň
de polecenie programu A
UTO
CAD
.
Polecenia wpisuje si
ħ
w oknie dialogowym w
pasku polece
ı
, przy czym wpisywa
ę
mo
Ň
na zarówno całe nazwy polece
ı
jak i ich odpowiednie
skróty. Oto kilka z najcz
ħĻ
ciej u
Ň
ywanych, standardowych skrótów klawiaturowych w polskiej
wersji programu: linia
ŗ
l
, polilinia
ŗ
pl
, kopiuj
ŗ
k
, przesu
ıŗ
prs
, odsu
ı
ŗ
od
, okr
Ģ
g
ŗ
o,
wyma
Ň
ŗ
w,
łuk
ŗ
u
…itd. Program pami
ħ
ta wprowadzane polecenia, a ich historie mo
Ň
na
prze
Ļ
ledzi
ę
przesuwaj
Ģ
c boczny suwak w oknie dialogowym. Ponadto, przez naciskanie
klawisza kursora
Ŗ
, w linii polece
ı
przywoływane s
Ģ
kolejno wcze
Ļ
niej wpisane polecenia.
Po wprowadzeniu polecenia program podaje odpowied
Ņ
, b
ħ
d
Ģ
c
Ģ
reakcj
Ģ
na ewentualny
nieprawidłowy dobór polecenia, lub zapytaniem o dodatkowe informacje niezb
ħ
dne do
wykonania wybranego polecenia. Informacje te dotycz
Ģ
wyboru drogi i parametrów realizacji
polecenia i mog
Ģ
mie
ę
wiele opcji. Nazwy opcji tych dróg czy parametrów wy
Ļ
wietlane s
Ģ
w
obszarze dialogowym w postaci odpowiednich komunikatów, przy czym w ka
Ň
dej z tych nazw
jedna z liter jest liter
Ģ
du
ŇĢ
. Pełni ona rol
ħ
tzw. skrótu klawiszowego, tzn. wpisanie tej litery z
klawiatury i potwierdzenie klawiszem
Enter
lub prawym przyciskiem myszy jest równoznaczne
z wyborem opcji o nazwie zawieraj
Ģ
cej wpisan
Ģ
liter
ħ
(rys.3.7). Na ogół nazwa jednej z opcji
realizacji konkretnego polecenia jest wy
Ļ
wietlana w nawiasach trójk
Ģ
tnych. Jest to opcja
zalecana standardowo i jej akceptacja wymaga jedynie naci
Ļ
ni
ħ
cia klawisza
Enter
.
Rys. 3.7.
Uwaga: Ostatnio aktywne polecenie po jego odwołaniu mo
Ň
na przywoła
ę
ponownie
klawiszem
ENTER
. W przypadku polece
ı
rozwijalnych takie przywołanie nie musi przywoła
ę
tej samej opcji polecenia.
3.3.2. Anulowanie polece
ı
Polecenia dla programu A
UTO
CAD, działaj
Ģ
natychmiast po ich uaktywnieniu, b
Ģ
d
Ņ
potrzebuj
Ģ
w wielu przypadkach dodatkowych informacji. Polecenia, które wymagaj
Ģ
od
u
Ň
ytkownika przekazania dodatkowych danych, mo
Ň
na odwoła
ę
w trakcie ich realizacji
naciskaj
Ģ
c klawisz
Esc
.
Rezultaty wykonywanego polecenia mo
Ň
na wycofa
ę
, u
Ň
ywaj
Ģ
c polecenia COFAJ z okna
STANDARD belki narz
ħ
dziowej (rys. 3.8), b
Ģ
d
Ņ
wciskaj
Ģ
c na klawiaturze klawisze
Ctrl
oraz
Z
.
Kolejne wydawanie, w opisany wcze
Ļ
niej sposób, polece
ı
wycofania skutków dokonanych
wcze
Ļ
niej działa
ı
, prowadzi do wycofania tych skutków a
Ň
do pocz
Ģ
tku sesji rysunkowej.
Jednorazowe cofni
ħ
cie efektów wydanego wcze
Ļ
niej polecenia mo
Ň
na równie
Ň
uzyska
ę
wybieraj
Ģ
c w rozwini
ħ
ciu pozycji EDYCJE menu górnego polecenie COFAJ.
Rys. 3.8.
3.3.3. Okre
Ļ
lenie poło
Ň
enia punktów na rysunku
Istniej
Ģ
sytuacje, w których program oczekuje wskazania wyró
Ň
nionego punktu w obszarze
rysunku. Mo
Ň
na tego dokona
ę
trzema sposobami:
5
Plik z chomika:
Krzysztofx
Inne pliki z tego folderu:
ciao.rar
(86 KB)
in italiano chiuchiu.djvu
(9986 KB)
libreremo - rete 2 corso multimediale di italiano per stranieri(1).pdf
(41248 KB)
libreremo - uno - corso comunicativo di italiano per stranieri - 1 livello - 3 edizione(1).pdf
(39253 KB)
libreremo - uno - corso comunicativo di italiano per stranieri - 1 livello - 9 edizione(4).pdf
(57867 KB)
Inne foldery tego chomika:
■ Piłka Nożna Filmy
● 1 Samodzielna Brygada Spadochronowa ( gen.Sosabowski )
♦ Rozmyślania Ks. Jana Twardowskiego
❤Angielski 20 minut dziennie
0 - (hildahasz)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin