Estetyka i historia sztuki - FILOZOFIA LUDZKIEJ TWÓRCZOŚCI.doc

(43 KB) Pobierz
Filozofia ludzkiej twórczości

Filozofia ludzkiej twórczości

 

1. Działanie, praca, twórczość

Aktywność–czynny stan jakiegoś obiektu wyrażający się :

n      w wywoływaniu przez niego zmian w otoczeniu;

n      w zmienianiu jego położenia w stosunku do otoczenia;

n      bądź w zmianach procesów wewnątrz obiektu.”

Zazwyczaj wyróżnia się też dwa rodzaje aktywności:

  1. wewnętrzną - odbiór, analiza i przekazywanie informacji;
  2. zewnętrzną - zachowanie.

n      Czyn - sterowane wolą zachowanie przejawiające się w formie działania, czyli kompleksu ruchów, lub zaniechania, czyli tzw. „bezczynności kierunkowej" - powstrzymania się od działania.

n      Działanie - złożony ciąg czynności stanowiących pewną całość i ukierunkowanych na wykonanie jakiegoś zadania

 

Praca

n      praca w szerokim znaczeniu: „każde indywidualne lub zbiorowe działanie ludzkie, mające na celu doskonalenie człowieka i świata

n      Praca fizyczna a praca umysłowa

Atrybuty pracy:

  1. celowość działania;
  2. towarzyszący wysiłek (fizyczny, umysłowy);
  3. użyteczność wyniku.

Specyfika pracy zawodowej

n      Talcott Parsons definiuje zawód jako „zespół ról „zawodowych”, to jest takich, dzięki którym spełnia się pewne funkcje cenione w społeczeństwie, a jednocześnie zarabia na życie.

n      rola zawodowa jest wypadkową :

Ø      zajmowanej pozycji;

Ø      oczekiwań związanych z wykonywaniem zawodu 

Ø      norm regulujących zakres pracy

v     Czy twórca jest pracownikiem wykonującym zawód?

Wyodrębnianie poszczególnych zawodów jest możliwe za pomocą kryterium:

n      kwalifikacji  - zbliżonych u osób wykonujących taką samą pracę;

n      „funkcji pełnionych przez przedstawiciela danego zawodu”;

n      jednakowego stosunku do narzędzi i przedmiotu pracy

2. Praca a twórczość

n      Nie każda praca jest twórczością, ale każda twórczość jest pracą

n      Twórczością jest zawsze tworzenie czegoś nowego, dotąd nie występującego

n      Stanisław Brzozowski - twórczość jako ulepszanie świata przyrodniczego i społecznego

TWÓRCZOŚĆ

n      działalność człowieka, której efektem jest wzbogacenie sposobów życia człowieka, jego poznania rzeczywistości - także samego siebie, wzbogacenie świata kultury w najszerszym słowa znaczeniu

3. Teorie twórczości

  1. Model twórczości, wypracowany w psychoanalizie  zwany jest konfliktowym, gdyż źródeł twórczości ludzkiej doszukuje się w konfliktach motywów, frustracjach i wewnętrznych sprzecznościach.

n      Twórcze działanie jest remedium na konflikty, zastępczą metodą ich rozwiązania.

n      Dzięki zjawisku kompensacji, w przypadku niezaspokojenia podstawowych potrzeb lub pragnień, możemy znieść nieprzyjemne uczucie niespełnienia i braku poprzez rozwiązywanie problemów naukowych względnie artystycznych.

n      dzięki twórczemu działaniu przezwyciężamy  egzystencjalne kryzysy i konflikty, przywracając sobie tym samym stan psychicznej równowagi.

Krytyka:

n      wraz z nabyciem umiejętności i możliwości zaspokojenia wszystkich swoich potrzeb, ograniczenia i mechanizmy represyjne byłyby niepotrzebne, a równocześnie zanikłaby zupełnie ludzka twórczość.

n      zjawisko twórczości należałoby potraktować jako swoisty przymus dla człowieka, który nie chce popaść w nerwicę.

MODEL SPEŁNIENIA

n      zakłada, iż „twórczość stanowi metodę aktualizacji naturalnych potencji człowieka”.

n      W tym znaczeniu twórczość i naturalna ekspresja umożliwiają człowiekowi zyskanie poczucia samospełnienia niezbędnego dla zachowania równowagi psychicznej.

n      Twórczość jest tutaj naturalną skłonnością a nie wymuszoną. Ten model został wypracowany przez psychologię humanistyczną.

4. Elementy procesu twórczego

n      Uwaga (roztargnienie?)

n      Percepcja (szczególna wrażliwość)

n      Wyobraźnia i wyobrażenia (odtwórcze i twórcze)

n      Wiedza pojęciowa (np. zmiana paradygmatu w nauce)

n      Pamięć (nietypowe kodowanie, selektywne)

n      Myślenie (heurystyczne)

5. Społeczny kontekst twórczości

n      Facylitacja społeczna – wzrost poziomu wykonania zadania w obecności innych ludzi (ma miejsce w przypadku pracy prostej, dobrze opanowanej)

n      Inhibicja społeczna – praca w samotności przynosi bardziej twórcze wyniki

n      Szkodliwy wpływ bezpośredniej rywalizacji

n      Twórczość grupowa – grupy naturalne sa mniej twórcze od nominalnych (zadaniowych

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin