Strategia kształcenia
Twórca strategii
Aktywność ucznia
Składnik wiedzy
Czynność anuczyciela
Dominujaca metoda nauczania
Czynności ucznia
Rodzaj uczenia sie
Postawa ucnia
Tok lekcji
Informacyjna
Asocjacyjna
( I, A)
J.F Herbart
Intelektualna
Opis
Podawanie wiadomości
Udostępnianie gotowe info
Podająca
Uczenie się gotowych tresci
Pobieranie-recepcja-tresci-przyswajanie i zapamiętywanie
przyswajanie
recepcyjna
1.cz. wstepna
2. spr. Pracy domowej
3.Podanie materialau
4.Usystematyzowanie materialu
5.Połąceniez posiadanym mat.
6.Zapis notatki
7.Praca domowa
Problemowa (P)
J.Dewey
intelektualna
Wyjaśnienie
Kierowanie wywołaniem sytuacji problemowej
Kierowanie sformułowaniem problemu
Kierowanie formułowaniem hipotez
Kierowanie weryfikacji hipotez
Problemowa
Stopnie formalne Deweya.
odkrywanie
badawcza
1.Cz. Wstepna
2.Stworzenie sytuacji problemowej
3.Ustaleni form pracy
4.Sformułowanie podstawowych pytan i hipotetycznych odpowiedzi
5.Weryfikacja hipotez
6.Sformułowanie odp. Na postawine pytania
7.Zastosowanie nowej wiedzy w nowych sytuacjach
Emocjonalna
Eksponujaca (E)
Znaleźć
samemu
emocjonalna
Ocena
Eksponowanie wartości moralnych, estetycznych
Eksponująca
Poznawanie wartości
Przezywanie wartosci
przezywanie
afektywna
1.zapoznanie uczniow z dzielem które maja poznac poprzez usytuowanie go w czasie i przestrzeni
2.analiza utworu
3.dyskusja na temat wartosci
operacyjna
Znaleźć samemu
praktyczna
norma
Organizowanie działalności praktycznej
Działanie wytwarzające lub przetwarzające obiekty
działanie
Aktywna
2.pogadanka wprowadzająca
3.ustalenie toku pracy
przygotowanie 4.niezbędnych materiałow
5.wykonanie
nauczyciel pomaga w wykonaniu
6.ocelektna pracy
Teoria wielostronnego uczenia się która mowi o tym, ze szkola powinna odzialywac na i rozwijac strone intelektualna emocjonalna i pralktyczna człowieka. Strona intelektualna wymaga poznania opisu rzeczywistości i jego wyjaśnienia, strona emocjonalna oceny rzecywistosci, a strona praktyczna pokazuje pewne normy postepowania, przepisy wedlug których trzeba działać. Odbywa się to odpowiednio przez przyswajanie, odkrywanie ,przezywanie i dzialanie. Metody odp. Stosowane to podające problemowe eksponujące i praktyczne.
Sieć: poznawcza wartości operacyjna
Akt. Ucznia: intelektualna emocjonalna praktyczna
Opis wyjaśnienie ocena norma
Przyswajanie wyjaśnianie przezywanie dzialanie
Podające problemowe eksponujące praktyczne
animacja