Strategia kształcenia2.doc

(73 KB) Pobierz
Strategia kształcenia

Strategia kształcenia

Twórca strategii

Aktywność ucznia

Składnik wiedzy

Czynność anuczyciela

Dominujaca metoda nauczania

Czynności ucznia

Rodzaj uczenia sie

Postawa ucnia

Tok lekcji

Informacyjna

Asocjacyjna

( I, A)

J.F Herbart

Intelektualna

Opis

Podawanie wiadomości

Udostępnianie gotowe info

Podająca

 

Uczenie się gotowych tresci

Pobieranie-recepcja-tresci-przyswajanie i zapamiętywanie

przyswajanie

recepcyjna

1.cz. wstepna

2. spr. Pracy domowej

3.Podanie materialau

4.Usystematyzowanie materialu

5.Połąceniez posiadanym mat.

6.Zapis notatki

7.Praca domowa

Problemowa (P)

J.Dewey

intelektualna

Wyjaśnienie

Kierowanie wywołaniem sytuacji problemowej

Kierowanie sformułowaniem problemu

Kierowanie formułowaniem hipotez

Kierowanie weryfikacji hipotez

Problemowa

Stopnie formalne Deweya.

odkrywanie

badawcza

1.Cz. Wstepna

2.Stworzenie sytuacji problemowej

3.Ustaleni form pracy

4.Sformułowanie podstawowych pytan i hipotetycznych odpowiedzi

5.Weryfikacja hipotez

6.Sformułowanie odp. Na postawine pytania

7.Zastosowanie nowej wiedzy w nowych sytuacjach

Emocjonalna

Eksponujaca (E)

Znaleźć

samemu

emocjonalna

Ocena

Eksponowanie wartości moralnych, estetycznych

Eksponująca

Poznawanie wartości

Przezywanie wartosci

przezywanie

afektywna

1.zapoznanie uczniow z dzielem które maja poznac poprzez usytuowanie go w czasie i przestrzeni

2.analiza utworu

3.dyskusja na temat wartosci

 

operacyjna

Znaleźć samemu

praktyczna

norma

Organizowanie działalności praktycznej

praktyczna

Działanie wytwarzające lub przetwarzające obiekty

działanie

Aktywna

1.Cz. Wstepna

2.pogadanka wprowadzająca

3.ustalenie toku pracy

przygotowanie 4.niezbędnych materiałow

5.wykonanie

nauczyciel pomaga w wykonaniu

6.ocelektna pracy

 

Teoria wielostronnego uczenia się która mowi o tym, ze szkola powinna odzialywac na i rozwijac strone intelektualna emocjonalna i pralktyczna człowieka. Strona intelektualna wymaga poznania opisu rzeczywistości i jego wyjaśnienia, strona emocjonalna oceny rzecywistosci, a strona praktyczna pokazuje pewne normy postepowania, przepisy wedlug których trzeba działać. Odbywa się to odpowiednio przez przyswajanie, odkrywanie ,przezywanie i dzialanie. Metody odp. Stosowane to podające problemowe eksponujące i praktyczne.

 

 

Sieć:                      poznawcza                       wartości                   operacyjna

 

Akt. Ucznia:         intelektualna                     emocjonalna               praktyczna

 

                    Opis            wyjaśnienie            ocena                       norma

 

               Przyswajanie    wyjaśnianie           przezywanie                  dzialanie

 

                Podające         problemowe            eksponujące            praktyczne

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin