Deskorolka.pdf

(879 KB) Pobierz
kalendarium 2k.qxd
cz. 52
DESKOROLKA
TRANSPORTOWA AKROBACJA
Australopitek i Homo habilis – człowiek
pierwotny
Homo erectus – człowiek wyprostowany
Homo sapiens – człowiek rozumny
Człowiek z Cromagnon
Pierwsze wyraźne przejawy tzw. kultury
rolnej – uprawy, co pociąga za sobą po-
czątki osiadłego trybu życia (Mezopotamia,
Azja Wschodnia, Meksyk, Peru).
Pojawia się: pismo, koło, żagiel, wytop
metali z rud.
Najstarsze deski wykorzystywane do jazdy
(narty), które przetrwały do dzisiaj, odnale-
ziono dobrze zachowane w torfowisku
w Hoting w Szwecji, ich wiek określa się
na 2500 lat p.n.e.
Umiera geniusz nieskrępowanej myśli –
Leonardo da Vinci, pozostawiając po sobie
ok. 7000 stron notatek zawierających
pomysły i wynalazki.
W Holandii nieznany z imienia entuzjasta
jazdy na łyżwach podejmuje próby skon-
struowania przyrządu do jazdy na lądzie.
Dokonuje tego, mocując drewniane szpulki
do drewnianych podkładek, które następ-
nie przyczepia do butów.
Powstają pierwsze urządzenia do jazdy
podobne do deskorolki. Były proste w bu-
dowie i nie pozwalały na wykonywanie
manewrów.
3 000 000 lat p.n.e.
2 000 000–1 500 000 lat p.n.e.
350 000–250 000 lat p.n.e.
ok. 10 000 lat p.n.e.
ok. 8 000 lat p.n.e.
Piotr Kawalerowicz
w IV tysiącleciu p.n.e.
Jedną z najbardziej ludzkich, spo-
śród wielu charakterystycznych
dla człowieka cech, jest ciekawość .
W połączeniu z uporem, pracowi-
tością i dociekliwością często była
źródłem odkryć – zarówno tych po-
pychających cywilizację do przodu,
jak i tych, które na lata pogrążały ją
w mrokach. Jaka jest historia wyna-
lazków i odkryć, skąd się brały, kto
i gdzie ich dokonywał, jaki był ich
dalszy los i wpływ na cywilizacje?
ok. 2500 r. p.n.e.
p.n.e. /n.e.
V 1519 r.
ok. XVIII w.
DESKOROLKA
Deskorolka narodziła się nie tak
dawno, bo w latach 50. XX w. Jednak jej
korzenie sięgają dyscyplin sportowych,
które w historii miały swój debiut dużo
wcześniej: narciarstwa i łyżwiarstwa.
Najbardziej prawdopodobną hipotezą jest
taka, że pomysł na deskorolkę naro-
dził się na morzu. Lata 50. w Amery-
ce to czas wielkiej popularności sur-
fingu. Młodych ludzi ogarnęło na
tym punkcie istne szaleństwo. To
w tym czasie powstaje deskorolka.
Być może miała być dla surferów lą-
dową namiastką deski surfingowej.
Wyposażono ją w kółka, co pozwoli-
ło choć w części przenieść na ląd
cyrkową przyjemność balansowania
ciałem, tak niezbędną do surfowania
po falach. Silny związek deskorolki
z surfingiem widoczny jest zarówno
w stylu jazdy czy manewrach, jak
również w modzie i stylu bycia.
Jest też inna teoria, według
której przodkiem deskorolki była hu-
lajnoga, którą dla wzmocnienia emo-
cji w pewnym momencie pozbawiono
wygodnego drążka kierownicy.
Pierwsze deskorolki miały
bardzo prostą konstrukcję. Składały
się z drewnianej deski z frontem
uformowanym z jednej strony, do
której od spodu zamocowane były
nieco tylko zmodernizowane mecha-
nizmy jezdne pochodzące od zwyk-
łych wrotek. Pierwsze egzemplarze
nie miały nawet podstawowych udo-
godnień, jakie cechują każdą współ-
1920 r.
Trzykołowy przodek
deskorolki. Wykonany
z metalu, miał koła po-
dobne do trzykołowego
rowerka z pedałami.
Wyposażono go w re-
gulację mocowania pię-
ty i czubka buta.
W komplecie sprzeda-
wano też dwa kijki, któ-
rymi odpychano się od
ziemi. Jazda nim przy-
pominała jazdę śladową
na nartach biegowych.
Scooter wykonany
był z metalu.
1930 r.
Powstaje Scooter
Skate – trzykołowy
pojazd, którym
można było jeździć
z rączką lub bez.
Miał rozmiary
16,5 cm × 33 cm.
Podczas wojny,
gdy brak surow-
ców stawał się
lata 40.
38
15908177.038.png 15908177.039.png 15908177.040.png 15908177.041.png 15908177.001.png 15908177.002.png 15908177.003.png 15908177.004.png 15908177.005.png 15908177.006.png 15908177.007.png 15908177.008.png 15908177.009.png 15908177.010.png 15908177.011.png 15908177.012.png 15908177.013.png 15908177.014.png 15908177.015.png 15908177.016.png 15908177.017.png 15908177.018.png 15908177.019.png 15908177.020.png 15908177.021.png 15908177.022.png 15908177.023.png 15908177.024.png 15908177.025.png
coraz bardziej
dotkliwy, powsta-
ją zabawki służą-
ce do jazdy, wy-
konane z dostęp-
nego wówczas
aluminium.
Skeeter – podobna
do hulajnogi zabaw-
ka. Rączkę kierownicy
można było odłączyć,
co upodabniało ją do
deskorolki.
1947 r.
Peter Parken, surfer z San Diego (USA),
jest jednym z pierwszych, o którym wia-
domo, że jeździł na wykonanej z drewna
deskorolce.
Detal zawieszenia
tzw. truck. Dzięki
niemu możliwe stało
się manewrowanie
deską.
lata 50.
Zestaw „zrób to sam” do samodziel-
nego wykonania deskorolki – lata 60.
Pionierska deskorolka wykonana domowym sposobem: podwozie wrotki przy-
mocowano do deski za pomocą zagiętych gwoździ...
1957 r.
Jim Fitzpatrick oraz jego kolega George „Buster” P. Wilson z Point Loma
(Kalifornia, USA) konstruują deskorolkę, mocując do drewnianej deski pod-
wozie od wrotki.
W USA firma Roller Derby, produkująca dotąd wrotki, jako pierwsza rozpo-
czyna masową produkcję deskorolek. Prosta konstrukcja składa się z kawał-
ka deski, do której zamocowano zmodyfikowane nieco podw ozie od wrotek.
Powstaje pierwszy sklep Gordon & Smith z deskami sur-
fingowymi, moda na surfing będzie impulsem do powsta-
nia deskorolki.
Surferzy zaczynają jeździć na deskorolkach.
W południowej Kalifornii powstaje sieć sklepów dla surfe-
rów – Val Surf. Właściciel sklepu Bill Richards, we współ-
pracy z produkującą wrotki firmą Chicago Roller Skate
Company, opracowuje specjalne zestawy montażowe.
Wkrótce rozpoczyna produkcję własnych deskorolek.
W Hermosa Beach (Kalifornia) zorganizowano pierwsze
zawody deskorolkowe.
Larry Stevenson projektuje, a następnie buduje pierwszą
profesjonalną deskorolkę. Powstaje firma Makaha. Pier-
wsze egzemplarze powstają w garażu (zgodnie z amery-
kańską tradycją;). Początkowo w prowadzeniu biznesu
pomaga mu żona Helen, następnie legenda surfingu Mike
1959 r.
1959 r.
ok. 1960 r.
1962 r.
czesną deskorolkę, takich jak np.:
wyprofilowany i elastyczny deck,
specjalnie przygotowana powierz-
chnia o zwiększonej przyczepności
(tzw. grip) czy odpowiednie zawie-
szenie (tzw. truck) umożliwiające
łatwe manewrowanie. Dużym
mankamentem były też, stosowane
na początku, metalowe kółka. Były
twarde i śliskie, co sprawiało, że
nie miały prawie żadnej przyczep-
ności do typowych powierzchni,
po których wówczas jeżdżono.
Z tych powodów wykonywanie
wielu manewrów i tricków było
początkowo niemożliwe. Deskorol-
karstwo w swojej historii ma cyk-
liczne wzloty i upadki, przypadają-
ce mniej więcej co 10 lat.
W latach 60. powstają pier-
wsze produkowane masowo des-
korolki zainspirowane surfingiem.
Deskorolka błyskawicznie zyskuje
popularność. W ciągu pierwszych
3 lat produkcji w USA sprzedano
ponad 50 000 sztuk. W latach 70.
pojawiają się nowe ulepszone
1963 r.
1963 r.
Modele boardów firmy Makaha.
ScootKit – zestaw do samodzielnego
montażu. Zawierał m.in. dwa wózki
z metalowymi kółkami (od wrotek) oraz
instrukcję, jak wykonać deskorolkę.
39
15908177.026.png 15908177.027.png
konstrukcje. Prawdziwy przełom przynoszą
kółka z poliuretanu, które w krótkim czasie
rewolucjonizują ten sport. Rosnąca popu-
larność działa jak samonapędzająca się
machina. W USA powstają specjalne beto-
nowe parki z torami dla deskorolkarzy, wy-
posażone w odpowiednią infrastrukturę:
specjalne udogodnienia oraz odpowiednie
przeszkody. Na rynku ukazują się poświę-
cone tej dyscyplinie magazyny, powstają
pierwsze filmy. W tym okresie pojawiają
się nowe wertykalne (pionowe) trendy
w jeździe (vert riding), które sprawiają,
że ewoluują również dotychczasowe style:
slalom, downhill, freestyle i longjump. Des-
korolkarze, zwani w USA skaterami lub
skateborderami, odkrywają nowe efektow-
ne tricki: the aerial, the invert oraz the ollie.
Pojawiają się też pierwsi gwiazdorzy tej
dyscypliny jak np.: Tony Alva, Jay Adams
czy Stacy Peralta. Wzrost kosztów ubez-
pieczeń, który nastąpił pod koniec lat 70.,
silnie dotyka skateparki, co w połączeniu
z malejącą liczbą uczestników powoduje
kryzys w branży. Kolejna zmiana trendu
następuje w latach 80. m.in. dzięki poja-
wieniu się prostych ramp ze sklejki i roz-
wojowi street style’u. Skaterzy pozbawieni
dobrze wyposażonych skateparków zmu-
szeni są do poszukiwania alternatywnych
miejsc. Znajdują je w przestrzeni miejskiej,
wykorzystując do jazdy (tzw. street style)
naturalne przeszkody, chodniki, ławki czy
poręcze schodów. W branży zaczynają do-
minować nieduże firmy, których właścicie-
lami są skaterzy – pasjonaci, co powoduje
dynamiczny rozwój nowych konstrukcji
i trendów. z
Doyle, który wspomaga go w projektowaniu pok-
ładów (boards). Powstaje model Makaha Phil Ed-
wards wyposażony w dwa rewolucyjne rozwią-
zania: kółka typu clay wheel oraz pierwsze regu-
lowane podwozie – tzw. chicago trucks. Desko-
rolka wraz z przesyłką kosztuje 10,95 $.
Surfer Hobie Alter we współpracy z Billem Ri-
chardem opracowują w firmie Val Surf deskorol-
kę o nazwie Hobie Super Surfer.
1964 r.
Deskorolkę wykonano z pasków
zdębu i orzecha włoskiego,
miała łożyskowane kółka.
Detal podwozia – tzw. truck. Oś
zkółkami zamocowana jest na
elemencie wykonanym z gumy.
Jim Fitzpatrick z teamu Makaha udaje się na po-
naddwumiesięczną podróż po krajach Europy,
aby promować deskorolkę. Odwiedza też Anglię.
Larry Gordon i Floyd Smith, założyciele Gordon &
Smith Surfboards, opracowują nowy rewolucyjny
proces produkcji boardów polegający na połącze-
niu bo-tuff (żywica epoksydowa zbrojona włók-
nem szklanym) z rdzeniem z drewna klonowego.
Powstaje Fibreflex skateboard, pierwszy lamino-
wany board przeznaczony dla skateboarderów.
Na rynek trafia pismo dla skateboarderów: „The
Quarterly Skateboarder”.
1965 r.
1965 r.
1965 r.
Zestaw członkowski NSCA – jed-
na z pierwszych publikacji opi-
sujących zasady tego sportu.
V 1965 r.
Czy wiesz, że...
Sport uprawiany jest w dwóch
głównych stylach – stojąc na desce:
jazdy ulicznej (street skating),
jazdy na półrurze, w basenie lub
w rynnie (halfpipe, vert skating),
oraz w konkurencji najmłodszej, zwanej
streat luge (buttboarding, land luge),
gdzie jazda odbywa się na leżąco, na
długich deskach, z dużą prędkością (blis-
ką 100 km/h).
Styl jazdy ulicznej polega na prze-
jeżdżaniu i przeskakiwaniu ławek, porę-
czy, schodów, ramp przeładunkowych, co-
kołów pomników i innych przeszkód oraz
lądowaniu z możliwością dalszej jazdy.
W Anaheim (Kalifornia) pow-
staje pierwsza organizacja
deskorolkowa – the National
Skateboard Championships
Association (NSCA). W Ana-
heim odbywają się też pier-
wsze zawody deskorolkowe.
Hobie Alter przymierza się do zastosowania w des-
korolce kółek z poliuretanu. Ten wizjonerski po-
mysł nie zyskuje akceptacji zarządu Vita-Pakt, któ-
ry uznaje to rozwiązanie za zbyt drogie. Poliureta-
nowe kółka trafią pod deski dopiero za 10 lat.
Pierwszy gwałtowny spadek popularności des-
korolkarstwa. Przyczyną jest opinia grupy ek-
spertów od bezpieczeństwa, którzy uznali jazdę
na deskorolce za niebezpieczną, co więcej, „do-
radzali” sklepom aby zawiesiły sprzedaż; moda
na deskorolki wygasa na kilka lat.
W Anaheim powstaje pierwszy skatepark.
1965 r.
1965 r.
40
Do przygotowania kalendarium wyko-
rzystano materiały źródłowe:
www.wikipedia.pl
www.vitalskate.com
Brooke, M. (1999). Concrete Wave:
The History Of Skateboarding
1966 r.
15908177.028.png 15908177.029.png
1969 r.
Larry Stevenson opracowuje tzw. kicktail –
specjalnie uniesiony koniec deski, który
m.in. umożliwia wykonywanie zwrotów
(tzw. kickturns).
Larry Stevenson uzyskuje patent na kickta-
il oraz double kicktail. Początkowo nowe
rozwiązanie jest przyjęte nieufnie, z czasem wiele firm je kopiu-
je (tylko nieliczne płacą należne opłaty patentowe).
Frank Nasworthy, wzorując się na kółkach do łyżew firmy Roller
Sports Company, konstruuje kółka do deskorolki wykonane z po-
liuretanu. Początkowo, z uwagi na wysoką cenę, rozwiązanie
napotyka opór i pomimo
intensywnej promocji
w sklepach surfingowych
nie zyskuje popularności.
Kupony z 1965 r.
oferujące zniżki na
prenumeraty pism
dla surferów i ska-
tebordowców.
1971 r.
1972 r.
Czy wiesz, że...
21 czerwca obchodzony
jest Międzynarodowy dzień De-
skorolki?
Poliuretanowe kółka przy-
niosły prawdziwą rewolucję.
Dzięki zwiększonej przyczep-
ności i znakomitym właściwościom jezdnym umożliwiły szybszą jaz-
dę oraz wykonywanie dużo bardziej skomplikowanych manewrów.
Z przymrużeniem oka
1973 r.
Ron Bennett konstruuje nowe podwozie (zawieszenie) me-
chanizmu jezdnego deskorolki (trucks).
Pozwala ono na wykonywanie nowych,
dużo bardziej skomplikowanych ewolucji
– sport wkracza na kolejny poziom.
Współczesne zawieszenie kółek tzw. truck
(podwozie deskorolki).
1974 r.
James O’Mahoney tworzy organizację deskorolkową – US
Skateboard Association (USSA). Później, aby zjednoczyć ruch
deskorolkowy, powołuje do życia międzynarodową organi-
zację – World Skateboard Association (WSA).
Dave Dominy zaprasza do współpracy Larry’ego Balma.
Wspólnie konstruują deskorolkę przeznaczoną do slalomu.
Jest ona szersza, co zapewnia większą stabiln ość.
Firma Gordon & Smith rozpoczyna produkcję
nowej linii deskorolek pod nazwą Fibreflex.
W tym okresie deskorolkarstwo wkracza na
nowe obszary, pojawiają się nowe style jaz-
dy, firma, aby nadążyć za nowymi trendami,
oferuje szeroką gamę produktów o zróżnico-
wanym kształcie i właściwościach (np.
sztywności).
Wes Humpston oraz Jim Mu-
ir tworzą znak firmowy – the
Dogtown i rozpoczynają pro-
dukcję Dogtown Skates. Wes
rozpoczyna tworzenie grafiki,
którą nanosi na deskorolko-
we boardy.
Mike Rector we współpracy
z Bobem Wolfe tworzą pierwsze ochronne wyposażenie
zaprojektowane specjalnie dla skateboarderów.
Fausto Vitello oraz Eric Swenson konstruują zawieszenie do
deskorolki umożliwiające precyzyjne manewrowanie podczas
jazdy ulicami. John Solomine, przyjaciel Fausto, opracowuje
specjalny system wspomagający kierowanie deskorolką.
1974 r.
1974 r.
1975 r.
Oryginalne
grafiki na des-
korolkach sta-
ją się ważnym
elementem
subkultury.
1975 r.
1975 r
41
15908177.030.png 15908177.031.png 15908177.032.png 15908177.033.png 15908177.034.png
Na rynku pojawiają się precyzyjne łożyska kulkowe. Jednym z pierwszych producentów jest firma
Quality Urethane z Rhode Island – produkuje łożyskowane kółka o nazwie Road Rider.
Firma Gull Wing Products wprowadza na rynek the Gull Wing split-axle truck. Zawieszenie ma pod-
wójną regulację – twardości oraz promienia skrętu.
George Powell we współpracy z Tomem Simsem
konstruuje wykonany z włókien szklanych i alumi-
nium – Quicksilver Pro Slalom deck. Powell wpro-
wadza również pierwsze koła typu double-radial
o nazwie Bones.
Steve Cathey zauważa, że wygodniej jest mu jeź-
dzić, gdy kółka są już nieco zaokrąglone w wyniku
zużycia. Firma Gordon & Smith projektuje i wpro-
wadza na rynek specjalne kółka o wstępnie zaok-
rąglonej powierzchni toczenia – Yo Yo wheels.
Kanadyjski wrotkarz i narciarz Willie Winkels – „Wee”, powodowany oszczędnością, konstruuje no-
wego typu boardy do deskorolki (amerykańskie były za drogie). Tworzy je w fabryce ojca, w której
na co dzień produkowane są drzwi. Powstają pierwsze wielowarstwowe boardy wykonane z klono-
wego laminatu. Willie jest również p ionierem w budowie modułowych przenośnych half-pipes.
Powstaje pierwszy przeznaczony dla deskorolkarzy park
na wolnym powietrzu.
Firma Gordon & Smith rozpoczyna produkcję nowej serii
deskorolek wykonanych z wytrzymałego klejonego drew-
na (solid wood) o nazwie Warptail i Warptail II.
W Vancouver (Kanada) powstaje pierwszy betonowy ska-
tepark. Niedługo potem otwarto również pierwszy park
kryty – Skateboard Palace.
Alan Gelfand wynajduje nowy trick
nazwany ollie lub ollie pop.
Popularność zyskują szersze deski.
Średnia szerokość deski zwiększa się
z około 20 do 25 cm.
Podczas zawodów downhilu Signal
Hill Downhill Contest John Hutson ustala rekord prędkości jazdy
na deskorolce – 85 km/h!
Wydrukowano pierwszy egzemplarz magazynu skateboarderów
– „Thrasher”. Tworzy go Fausto Vitello, magazyn propagował
buntowniczy i nonkonformistyczny wizerunek skatera.
Tzw. vert riding zyskuje coraz większą popularność. Popularne
stają się specjalne rampy pozwalające uzyskać odpowiednią
prędkość do wykonywania nowych ewolucji.
Podczas wystawy Expo 86 w Vancouver zorganizowano mię-
dzynarodowe zawody TransWorld Skateboard Championships.
Światowa recesja dotyka również przemysł deskorolkowy.
Deskorolkarstwo powraca do swoich korzeni – jazdy miejskiej
(street skatingu).
Powraca moda na mniejsze deski, zamiast szerokości ok. 25 cm
używa się desek 20-centymetrowych. Zyskują popularność deski
o kształcie patyka od lodów („popsicle stick” board).
Jim Fitzpatrick zostaje prezesem międzynarodowego związku firm
deskorolkowych – International Association of Skateboard Companies.
Na Rhode Island rozegrano zawody The Extreme Games. Dzięki tej
imprezie deskorolkarstwo ponownie trafia do świadomości milionów
ludzi.
Odradza się nurt zwany longboarding. Longboard to dłuższa wersja
normalnej deskorolki, zwykle o dł. około 1 m (ale może mieć do 2 m).
Używa się jej do downhillu, slalomu lub przemieszczania się po wznie-
sieniach.
Dzięki mediom skateboarding ponownie trafia do masowej świadomości.
Jim Fitzpatrick jako dyrektor USA Skateboarding podejmuje działania,
aby włączyć skateboarding do oficjalnych dyscyplin rozgrywanych na
olimpiadzie mającej się odbyć w Chinach w 2008 r.
1975 r.
1976 r.
1976 r.
1976 r.
1976 r.
1976 r.
1977 r.
1977 r.
Ollie – podstawo-
wy trick pozwala-
jący pokonywać
przeszkody.
1978 r.
1978 r.
1978 r.
1981 r.
1984 r.
1986 r.
Grip tape – samoprzylepny papier
ścierny zapewnia doskonałą przy-
czepność.
1990 r.
1991 r.
1993 r.
1996 r.
1999 r.
Street skateing.
2000 r.
2004 r.
42
15908177.035.png 15908177.036.png 15908177.037.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin