Samoloty.pdf

(2013 KB) Pobierz
kalendarium 3k.qxd
cz. 20
SAMOLOTY
SEN O LATANIU
Australopitek i Homo habilis – cz³owiek pierwotny.
Homo sapiens – cz³owiek rozumny.
Pierwsze wyraŸne przejawy tzw. kultury rolnej – uprawy, co poci¹ga za sob¹
pocz¹tki osiad³ego trybu ¿ycia (Mezopo-
tamia, Azja Wschodnia, Meksyk, Peru).
Umiera Leonardo da Vinci, pozostawia-
j¹c po sobie ok. 7000 stron notatek za-
wieraj¹cych pomys³y i wynalazki.
Francuscy przyrodnicy Joseph Louis
i Gay-Lussac i Jean Baptiste Biot osi¹g-
nêli balonem wodorowym bez uwiêzi
wysokoϾ 7376 m!
Ulmeñski mistrz krawiecki Albrecht
Ludwig Berblinger run¹³ do Dunaju ko³o
Ulm. Mia³o to miejsce podczas próby
szybowania lotem œlizgowym z pomos-
tu za pomoc¹ w³asnorêcznie zbudowa-
nych skrzyde³.
Otto Lilienthal, pionier szybownictwa,
zbudowa³ swój pierwszy szybowiec ze
sztywnymi skrzyd³ami. Projektowa³ ró¿-
ne modele maszyn lataj¹cych bez napê-
du, przypominaj¹ce dzisiejsze lotnie.
Piotr Kawalerowicz
Jedn¹ z najbardziej ludzkich, spoœród wielu
charakterystycznych dla cz³owieka cech, jest
ciekawoœæ . W po³¹czeniu z uporem, pracowi-
toœci¹ i dociekliwoœci¹ czêsto by³a Ÿród³em
odkryæ - zarówno tych popychaj¹cych cywili-
zacjê do przodu, jak i tych, które na lata po-
gr¹¿a³y j¹ w mrokach.
Jaka jest historia wynalazków i odkryæ, sk¹d
siê bra³y, kto i gdzie ich dokonywa³, jaki by³
ich dalszy los i wp³yw na cywilizacje?
SAMOLOT
O lataniu marzy³ chyba ka¿dy. Doniesienia o podej-
mowaniu przez cz³owieka odwa¿nych prób, by opa-
nowaæ niedostêpny dot¹d ¿ywio³ i wzbiæ siê w po-
wietrze, siêgaj¹ czasów bardzo odleg³ych. Wzmian-
ki o tym znajdujemy m.in. w mitologii. Ikar jako pier-
wszy cz³owiek, kieruj¹c siê rozumem (i korzystaj¹c
z wynalazku ojca), wzbi³ siê w obszary zarezerwo-
wane dot¹d tylko dla bogów i zosta³ srogo ukarany.
Rozwa¿ania nad mo¿liwoœci¹ latania (wzbicia siê
w powietrze) snu³ ju¿ w XVI w. geniusz Leonardo
da Vinci.
Z obserwacji natury wynika³o, ¿e ptaki ciê¿-
sze przecie¿ od powietrza mog¹ lataæ. Zagadk¹ po-
zostawa³a odpowiedŸ na pytanie, jak sprawiæ, aby
równie¿ inne przedmioty ciê¿sze od powietrza mog-
³y siê unosiæ. Naturalnym kierunkiem poszukiwañ
by³o naœladowanie przyrody. Oczywistym by³o, i¿
urz¹dzenie lataj¹ce musi mieæ skrzyd³a – w przyro-
dzie nie ma bowiem lataj¹cych zwierz¹t bez skrzy-
de³. Tu zrodzi³y siê powa¿ne trud-
noœci: naturalny dla ptaków czy
owadów ruch skrzyde³ okaza³ siê
zbyt trudny do naœladowania. Kolej-
ne próby podejmowane przez licz-
nych œmia³ków marzycieli koñczy³y
siê niepowodzeniem. W 1503 r. w³os-
ki uczony G.B. Danti run¹³ na ziemiê
przy próbie lotu œlizgowego. W 1507
r. Szkot John Damian z³ama³ nogê
podczas „lotu” za pomoc¹, wydawa-
³oby siê doskona³ych, piór z orlich
skrzyde³. W 1742 r. markiz de Bacqu-
eville podczas próby lotu w Pary¿u spad³
do ³odzi na Sekwanie. Pomimo tych nie-
powodzeñ pragnienie, by „szybowaæ
w przestworzach jak ptak”, wci¹¿ towa-
rzyszy³o cz³owiekowi. Jednak rozumia³ je
Jeden z projektów pojazdu latającego
autorstwa Leonarda da Vinci.
Amerykanin Orville Wright wykona³
pierwszy kierowany lot maszyn¹ napê-
dzana silnikiem. Lot trwa³ zaledwie
12 sekund, maszyna pokona³a w tym
czasie dystans 36 m. Jeszcze tego sa-
mego dnia wykona³ 2 dalsze loty. Max.
dystans 260 m, czas 49s.
Paula Cornu zaprojektowa³ i oblata³ pierwszy helikopter, który móg³ unieœæ
cz³owieka.
Hubert Latham na „Antoine VII” osi¹gn¹³ rekordow¹ na owe czasy wyso-
koϾ 155 m.
Franklin Cody odbywa lot z Londynu do Manchesteru.
W Londynie zorganizowano pierwsz¹ du¿¹ wystawê lotnicz¹. W tym sa-
mym roku w Pary¿u „Locomotion Arienne” zorganizowa³o pokaz lotniczy.
Eugene B. Ely z USA jako pierwszy dokonuje
udanego l¹dowania na pok³adzie statku.
Z Allahabad w Indiach startuje pierwszy ofi-
cjalny lot pocztowy.
W³oski kapitan Piazza podejmuje próbê pier-
wszego wojskowego lotu zwiadowczego.
Na Florydzie uruchomiona zostaje pierwsza
planowa linia lotnicza pomiêdzy St. Petersbur-
giem a Tamp¹. Trasa obs³ugiwana jest przez
Benoist Company ³odzi¹ lataj¹c¹ „Benoist IV”.
Karl Maybach zbudowa³ i przetestowa³
pierwszy samolotowy silnik do lotów wyso-
koœciowych.
Współczesny samolot startujący z pokładu lotnis-
kowca Kitty Hawk.
48
Precyzyjny start
z Ameryki Pół-
nocnej i mniej
udane lądowa-
nie w Irlandii po
16,5 godz. lotu.
Lilienthal na własnych konstrukcjach
wykonał ponad 2 tysiące krótkich śliz-
gów. Zginął w wyniku obrażeń dozna-
nych podczas jednego z nich.
43882082.051.png
3 000 000 lat p.n.e.
2 000 000–1 500 000 lat p.n.e.
350 000-250 000 lat p.n.e.
ok. 10 000 lat p.n.e.
ok. 8 000 p.n.e.
w IV tysi¹cleciu p.n.e.
p.n.e. /n.e.
V 1519 r.
1783 r.
Warto poznaæ
Homo erectus – cz³owiek wyprostowany.
Samolot
Samolot – statek powietrzny ciê¿szy
od powietrza, utrzymuj¹cy siê w powietrzu
dziêki sile noœnej wytwarzanej za pomoc¹
nieruchomych, w danych warunkach wzglê-
dem statku, skrzyde³. Ci¹g potrzebny do ut-
rzymania prêdkoœci wytwarzany jest przez je-
den lub wiêcej silników; zasadniczo wyró¿-
niamy dwa rodzaje napêdu:
z œmig³owy, w którym moment obrotowy sil-
nika zamieniany jest na ci¹g za pomoc¹
œmig³a; do takiego napêdu stosuje siê silniki
t³okowe lub turbinowe,
z odrzutowy, w którym ci¹g wytwarzany jest
bezpoœrednio w silniku; zwykle stosuje siê
silniki turboodrzutowe.
Silniki rakietowe wykorzystywane s¹
g³ównie w konstrukcjach eksperymentalnych
lub jako napêd pomocniczy przy starcie.
Cz³owiek z Cromagnon.
Pojawia siê: pismo, ko³o, ¿agiel, wytop metali z rud.
Pierwsze doniesienia o udanym skoku spadochrono-
wym wykonanym z wie¿y we Francji. W tym samym ro-
ku bracia Michel i Etienne Montgolfier zbudowali balon
zwany „montgolfierem” i odbyli nim lot w powietrzu.
Brytyjczyk George Cayley skonstruowa³ pe³nowymiaro-
wy szybowiec, który móg³ unieœæ cz³owieka.
1804 r.
1809 r.
31 V 1811 r.
1849 r.
Dziesiêcioletni ch³opiec wznosi siê ponad ziemiê w szy-
bowcu konstrukcji Cayleya.
Austria bombarduje Wenecjê z balonów nape³nionych
gor¹cym powietrzem.
W³och Enrico Forlanini buduje model wirolotu, który
jest napêdzany niewielkim silnikiem parowym. Wzoruje
siê na znanych od lat zabawkach, w których ³opatka
œmig³a wprowadzana jest w ruch wirowy, co sprawia,
¿e zabawka unosi siê w powietrze.
Amerykanin Gustave Whitehead odbywa pierwszy
w historii, jeszcze nie sterowany, lot samolotem silni-
kowym.
Duñczyk Jacob Ellehammer podj¹³ próby z pó³torap³a-
towym samolotem o wadze 180 kg, osi¹gaj¹c prêdkoœæ
56 km/h. Poniewa¿ nie mia³ odwagi na swobodny lot –
kr¹¿y³ samolotem uwi¹zanym do ziemi za pomoc¹ liny.
Rumun Traian Vuia wykona³ krótkie loty samolotem
napêdzanym za pomoc¹ silnika gazowego na dwutle-
nek wêgla.
Louis Bleriot wyko-
na³ pierwszy lot nad
kana³em La Manche
w maszynie ciê¿szej
od powietrza.
W Niemczech po-
wstaje pierwsza
szko³a lotnictwa
wojskowego.
Francuz Pierre Prier po raz pierwszy, bez przerw, prze-
latuje z Londynu do Pary¿a.
Amerykañski in¿ynier Elmer Ambrose Sperry konstru-
uje automatyczne urz¹dzenie do sterowania samolotem
(autopilota). Urz¹dzenie dzia³a na zasadzie ¿yroskopu,
który reaguj¹c na zmianê po³o¿enia samolotu, powodu-
je odpowiedni¹ reakcjê mechanizmów sterowniczych,
które przywracaj¹ ustalony kurs.
Hiszpan Juan de la Cierva skonstruowa³ wiatrakowiec
– skrzy¿owanie samolotu œmig³owego i helikoptera.
Pierwszy przelot (non stop) nad Atlantykiem, którego
dokonali: John Alcock i Arthur Whitten-Brown.
Niemiecki pilot Schröeder ustanowi³ nowy rekord
œwiata w wysokoœci lotu, osi¹gaj¹c pu³ap 10 093 m.
22 VIII 1849 r.
1877 r.
1891 r.
14 VIII 1901 r.
LOTNICZE REKORDY PRĘDKOŚCI I WYSOKOŚCI 1945–2000
Rok Pilot
Kraj
Samolot
Wynik
Prędkość [km/h]
1945 Wilson
W. Brytania Gloster Meteor
969,12
17 XII 1903 r.
1906 r.
Donaldson W. Brytania Gloster Meteor
975,67
Donaldson W. Brytania Gloster Meteor
991,00
1947 Boyd
USA
Lockheed P-80
1004,40
Caldwell
USA
Douglas Skystreak
1031,32
Care
USA
Douglas Skystreak
1047,53
1906 r.
1948 Johnson
USA
North American F-86 Sabre
1079,84
1953 Barnes
USA
North American F-86 Sabre
1151,88
1907 r.
25 VII 1909 r.
27 VII 1909 r.
Duke
W. Brytania Hawker Hunter
1171,00
Lightow
W. Brytania Supermarine Swift
1194,51
Verdin
USA
Douglas XF-4
1211,74
Everest
USA
North American F-100 Super Sabre 1215,30
31 XII 1910 r.
1910 r.
1910 r.
18 I 1911 r.
Hanes
USA
North American F-100 Super Sabre 1323,31
1955 Twiss
W. Brytania Fairey FD-2
1821,88
1956 Drew
USA
McDonnell F-101 Voodoo
1943,50
1958 Irvin
USA
Lockheed F-104 Starfighter
2259,54
1959 Mosołow
ZSRR
Mikojan E-66
2388,00
Rogers
USA
Convair F-106A
2455,74
18 II 1911 r.
12 IV 1911 r.
22 X 1911 r.
1912 r.
I 1914 r.
1961 Robinson
USA
McDonnell YF-4H Phantom II
2585,43
1962 Mosołow
ZSRR
Mikojan E-166
2681,00
1965 Stephens
USA
Lockheed YF-12A
3331,50
1967
USA
Lockheed SR-71A Blackbird
3429,60
1976 Joersz
USA
Lockheed SR-71A Blackbird
3529,56
Wysokość [m]
1948 Cunningham W. Brytania De Havilland Vampire
18 119
1953 Gibb
W. Brytania English Electric Canberra
19 406
1916 r.
1919 r.
Gibb
W. Brytania English Electric Canberra
20 079
1957 Gibb
W. Brytania English Electric Canberra
21 442
1958 Watkins
USA
Grumman F-6 Tiger
24 300
14-15 VI 1919 r.
Carpentier Francja
SO-9050 Trident II
24 300
Johnson
USA
Lockheed F-104 Starfighter
27 830
1959 Iliuszyn
ZSRR
Suchoj T-431
28 760
1920 r.
Jordan
USA
Lockheed F-104 Starfighter
31 400
1961 Mosołow
ZSRR
Mikojan E-166
34 714
1977 Fiedotow
ZSRR
Mikojan E-266
37 650
43882082.060.png
zbyt dos³ownie. Nawet tak genialny konstruktor jak
Leonardo da Vinci w swoich konstrukcjach przewi-
dywa³ ruchome skrzyd³a. Na zmianê tej koncepcji
trzeba by³o poczekaæ nastêpnie 300 lat. W 1804 ro-
ku Brytyjczyk George Cayley w wyniku studiów
nad w³aœciwoœciami aerodynamicznymi latawców
zbudowa³ pierwszy
ma³y model szybowca.
By³ to latawiec skrzyn-
kowy w kszta³cie ³uku;
ca³oœæ zamocowana by-
³a na dr¹¿ku, na którym
wspiera³ siê nie tylko
kad³ub, ale i skrzyd³o
noœne. Zaproponowa³
tym samym nowatorskie
rozwi¹zanie, w którym
skrzyd³a pozostawa³y nieruchome. Ju¿ piêæ lat póŸ-
niej skonstruowa³ szybowiec pe³nowymiarowy, któ-
ry móg³ unieœæ cz³owieka. Zaproponowana przez
niego zmiana okaza³a siê rewolucyjna dla latania –
skrzyd³a mia³y pozostaæ nieruchome. Z czasem po-
szukiwania najlepszego rozwi¹zania, by wzlecieæ
w przestworza, z prostych eksperymentów, przy-
bieraj¹ postaæ naukow¹. Rozleg³e badania nad lata-
niem prowadzi m.in. niemiecki in¿ynier Otto Lilien-
thal. W ksi¹¿ce opublikowanej
w 1889 r. pt. „Lot ptaka jako
podstawowa sztuka latania”
prezentuje znany ju¿ pogl¹d, i¿
tylko dok³adne odwzorowanie
ruchu skrzyde³ ptaka gwarantu-
je skuteczny lot. Swoje pogl¹dy dokumentuje licz-
nymi wynikami przeprowadzonych przez siebie ob-
liczeñ i eksperymentów. Jednak po praktycznych
próbach lotu weryfikuje pogl¹dy i sk³ania siê ku
skrzyd³om nieruchomym o kszta³cie zbli¿onym do
skrzyde³ nietoperza.
Koniec XIX w. i pocz¹tek XX w. przynosz¹
ogromne zmiany, równie¿ w lotnictwie. Nastêpuj¹-
cy gwa³townie rozwój nauk, nowych dziedzin wie-
dzy, jak równie¿ przemys³u sprawia, ¿e to, co dot¹d
by³o niemo¿liwe, staje siê rzeczywistoœci¹. Pier-
wszy lot samolotu napêdzanego silnikiem ma miej-
sce w USA pod koniec 1901 r. Gustaw Whitehead
konstruuje samolot zdolny do lotu, posiadaj¹cy
wiele istotnych cech charakterystycznych dla póŸ-
niejszych konstrukcji: m.in. zamkniêty kad³ub, pod-
wozie czy miejsce dla pasa¿era. Ju¿ w nastêpnym
roku samolotem tym odbywa lot na dystansie 7 mil.
Z czasem pojawiaj¹ siê nowe lekkie i wytrzyma³e
materia³y, silnik spalinowy o du¿ej mocy, a nastêp-
nie silnik turboodrzutowy. Nowe rozwi¹zania przy-
czyniaj¹ siê do dynamicznego rozwoju lotnictwa.
Samolot sta³ siê powszechnym œrodkiem transpor-
tu, symbolem naszych czasów, tak charakterystycz-
nym dla XXI w. jak dla wieków minionych koñ czy
parowóz.
US Army Air Service powiod³o siê tankowanie w powietrzu w locie d³ugo-
dystansowym podczas ustanawiania rekordu œwiata.
James Doolittle, amerykañski pilot, wykona³ pierwszy przelot „na œlepo” je-
dynie za pomoc¹ przyrz¹dów nawigacyjnych i wyl¹dowa³ we mgle, korzys-
taj¹c z przyrz¹dów pok³adowych.
Charles August Lindbergh z USA jako pierwszy pokona³ sa-
motnie samolotem „Spirit of St. Luis” odcinek pomiêdzy No-
wym Jorkiem a Pary¿em.
Polscy piloci Stanis³aw Wigura i Franciszek ¯wirko
na samolocie RWD-2 odbywaj¹ lot dooko³a Europy.
„Do X” najwiêkszy
wodnosamolot (lataj¹-
ca ³ódŸ) zbudowany
przez niemieckie zak³a-
dy Dorniera udaje siê
w dziewiczy rejs. Trzy
miesi¹ce póŸniej zabra³
on na pok³ad rekordo-
w¹ na owe czasy liczbê ludzi: 158 pasa¿erów i 11 osób za³ogi.
Junkers „ Ju 52” startuje do dziewiczego lotu. Jest to jeden z najbardziej
wytrzyma³ych, oszczêdnych i ekonomicznych samolotów w swoich czasach.
Ok. 4000 takich samolotów lata dla lotnictwa cywilnego. Podczas II wojny
w u¿yciu by³o ponad 5000 takich samolotów.
W oparciu o projekt Zygmunta Pu³awskiego zbudowano myœliwce PZPL-11,
nieco póŸniej PZLP-24, jedne z najnowoczeœniejszych w Europie.
Czterosilnikowy samolot pasa¿erski Focke-
Wulf FW 200 „Condor” pokona³ bez miêdzy-
l¹dowania dystans z Berlina do Nowego Jor-
ku. Lot trwa³ 24 h i 54 min.
Niemcom jako pierwszym uda³o siê wznieœæ
samolot odrzutowy w powietrze. By³ to Hein-
kel He-178. Jego pierwszy lot odby³ siê w 1939 r. Nieco póŸniej pojawi³ siê
Gloster, pierwszy odrzutowiec angielski.
Niemiecki pilot Heini Dittmar osi¹gn¹³ w samolocie rakietowym „Me 163”
prêdkoœæ 1003 km/h, po raz pierwszy cz³owiek przekroczy³ granicê 1000 km/h.
Niemcy wytwarzaj¹ myœliwce odrzutowe „Me 262” osi¹gaj¹ce prêdkoœæ
870 km/h.
Francuz Michael Wilbaud skonstruowa³ startuj¹cy pionowo samolot od-
rzutowy.
Charles Yeager, amerykañski
pilot, w samolocie Bell „X-1”
o napêdzie rakietowym osi¹-
ga po raz pierwszy prêdkoœæ
ponaddŸwiêkow¹.
Samolot ten nie jest w stanie sa-
modzielnie wystartować, musi
być wynoszony na odpowiednią
wysokość przez bombowiec
i dopiero tam jest „odczepiany”
od jego skrzydeł.
Pierwszy odrzutowy pasa¿erski samolot œwiata, angielski „De Havilland Co-
met” wykona³ lot dalekiego zasiêgu.
Samolot Boeing B-50 „Superfortress” okr¹¿y³ kulê ziemsk¹, lec¹c non stop
na trasie: Kalifornia–Azory–Arabia Saudyjska–Filipiny–Hawaje–Kalifornia
i tankuj¹c w powietrzu 4 razy.
Wzbi³ siê w powietrze prototyp samolotu pasa¿erskiego Boeing 707, jedne-
go z najpopularniejszych samolotów pasa¿erskich œwiata.
50
Do przygotowania kalendarium wykorzystano materia³y Ÿród³owe:
„Nauka Technika i Wynalazki”, Raymond L. Francis, wyd. AMBER
„Kronika Techniki” – Praca zbiorowa, wyd. WEP PWN
Lot trwał 33,5 h i był 33 lotem transatlantyckim.
43882082.061.png
1923 r.
1927 r.
Nowa
Funlandia
Glasgow
Londyn
Pary¿
1927 r.
Nowy
Jork
Lizbona
1929 r.
Dehli
Kair
Kalkuta
1929 r.
Karaczi
Pionierskie loty 1919-20
Rangun
16.05 - 31.05.1919
Albert Cushing Read
14.06 - 15.06.1919
John William Alcock
i Arthur Whitten-Brown
02.07 - 13.07.1919
George Herbert Scott
(sterowiec R-34)
12.11 - 10.12.1919
Ross i Keith Smith
04.02 - 20.03.1920
Pierre van Ryneveld
i Quintin Brand
Singapur
Nairobi
D¿akarta
1930 r.
1931 r.
Kapsztad
Sydney
Melbourne
1939 r.
1939 r.
Nowa
Funlandia
Londyn
Pary¿
Lizbona
2 X 1941 r.
Los Angeles
Nowy Jork
Szanghaj
Tokio
1944 r.
Honolulu
Karaczi
Rangun
1946 r.
14 X 1947 r.
Brisbane
Pionierskie loty nad oceanami i kontynentami
13.03 - 16.06.1922
Gago Continho i Sacadura Cabrel
02.05 - 03.05.1923
O. G. Kelly i F. A. Macready
06.04 - 28.09.1924
Drei Douglas „World Cruisers”
14.10.1927
Dieudonné Costes i Joseph Le Brix
1949 r.
12.04 - 13.04.1928
Hermann Köhl, Günter V. Hünefeld
i James Fitzmaurice
1949 r.
31.05 - 10.06.1928
Charles Kingsford, Smith i Charles Ulm
20.05 - 21.05.1927
Charles Lindbergh
22.07 - 10.11.1932
Wolfgang von Gronau (Dornier Wal)
15 VII 1954 r.
51
43882082.062.png 43882082.001.png 43882082.002.png 43882082.003.png 43882082.004.png 43882082.005.png 43882082.006.png 43882082.007.png 43882082.008.png 43882082.009.png 43882082.010.png 43882082.011.png 43882082.012.png 43882082.013.png 43882082.014.png 43882082.015.png 43882082.016.png 43882082.017.png 43882082.018.png 43882082.019.png 43882082.020.png 43882082.021.png 43882082.022.png 43882082.023.png 43882082.024.png 43882082.025.png 43882082.026.png 43882082.027.png 43882082.028.png 43882082.029.png 43882082.030.png 43882082.031.png 43882082.032.png 43882082.033.png 43882082.034.png 43882082.035.png 43882082.036.png 43882082.037.png 43882082.038.png 43882082.039.png 43882082.040.png 43882082.041.png 43882082.042.png 43882082.043.png 43882082.044.png 43882082.045.png 43882082.046.png 43882082.047.png 43882082.048.png 43882082.049.png 43882082.050.png 43882082.052.png 43882082.053.png 43882082.054.png 43882082.055.png 43882082.056.png 43882082.057.png 43882082.058.png
Amerykañski odrzutowiec „Bell X-2” osi¹gn¹³ prêdkoœæ ponad 3000 km/h.
Po raz pierwszy w ci¹gu tego roku samoloty przewioz³y wiêcej pasa¿erów ni¿ statki.
Samolot „X-15” z napêdem rakietowym pilotowany przez W.J. Knighta osi¹ga re-
kordow¹ prêdkoœæ
7279 km/h.
Pierwszy lot samolotu pa-
sa¿erskiego o du¿ej po-
jemnoœci – Boeing 747
tzw. Jumbo Jet, mog¹cy
pomieœciæ 385 pasa¿erów.
W Tuluzie odbywa siê
inauguracyjny lot Airbusa
„A300”, samolotu europej-
skiej konstrukcji, konkurenta dla Boe-
inga.
Pilot Joersz na amerykañskim samolo-
cie Lockheed SR-71A Blackbird osi¹ga
prêdkoœæ 3529,56 km/h.
Kolarz Bryan Allen pokona³ na samolo-
cie napêdzanym si³¹ miêœni (peda³a-
mi) kana³ La Manche.
Z okazji Dnia Lotnika na lotnisku Le
Bourget
pokazano
najwiêk-
szy samo-
lot œwiata
„An-225”.
Ma on ma-
sê starto-
w¹ 600
ton i mo¿e
przewieŸæ
³adunek
o masie
225 ton.
Prototyp samolotu bojowego XXI wieku – Boeing X-45
Blackbird –
najszybszy
samolot
szpiegowski
na świecie.
43882082.059.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin