Co zrobić, by nie przegrzać silnika.pdf

(73 KB) Pobierz
Co zrobić, by nie przegrzać silnika
Co zrobić, by nie przegrzać silnika?
Nadeszły letnie upały i nasze samochody mogą przysporzyć nam sporo problemów.
Znowu widzimy stojące na poboczach samochody z uniesioną maską i buchającą parą.
Na co zwrócić uwagę, by nasz pojazd nie odczuł zbyt mocno trudów letniej podróży? Z
pewnością na układ chłodzenia.
Układ chłodzenia ma za zadanie zapewnić najkorzystniejsze warunki pracy silnika w
każdych warunkach pogodowych. Spalana zawsze powinna być optymalna mieszanka
powietrza i paliwa w jednakowych warunkach termodynamicznych. Zapewnione jest
wówczas minimalne spalanie i elastyczna praca. W
miesiącach zimowych, kiedy temperatura otoczenia jest
niska, układ chłodzenia dba o utrzymanie wyższej
temperatury silnika. Przez długi czas wykorzystywany jest
wówczas tzw. "mały obieg": płyn chłodzący porusza się
tylko w korpusie motoru, przez co nie następuje
wychłodzenie cieczy.
W lecie natomiast, gdy wymagane jest obniżenie
temperatury pracuje tzw. "duży obieg" i płyn przepływa
przez blok silnika i jest wystudzany w chłodnicy. Jednak często w gorącym klimacie,
podczas jazdy przy dużych obciążeniach (w górach, pojazd załadowany) temperatura osiąga
maksimum i trzeba chwilę poczekać, by silnik ostygł. Zbyt wysoka temperatura silnika jest
objawem wadliwej pracy układu chłodzenia. Dlatego warto pamiętać o kilku ważnych
elementach:
(fot. PAP/Andrzej Grygiel)
Chłodnica
Zbudowana jest z zestawu rurek, połączonych z dwóch stron specjalnymi "wanienkami".
Płyn, przepływając między wanienkami jest chłodzony powietrzem, ale patrząc na chłodnicę
nie widzimy rurek, tylko cienkie blaszki, umieszczone na całej powierzchni. Blaszki te
"obudowując rurki" mają zwiększyć powierzchnię chłodzenia. Są one jednak bardzo
delikatne i podatne na zabrudzenie, przez co zamiast ułatwić, mogą utrudniać chłodzenie.
Dlatego przed dłuższym wyjazdem warto przepłukać z zewnątrz chłodnicę wodą.
Zazwyczaj, czyszcząc ją wypłukujemy zabite owady, liście, zaschnięte błoto itd. - wszystko,
co utrudnia przepływ powietrza. Pamiętajmy jednak, aby podczas tej czynności nie używać
wody pod ciśnieniem. Zamiast udrożnić przepływ powietrza, możemy bowiem pozaginać
blaszki i jeszcze bardziej go utrudnić.
Pompa cieczy chłodzącej
Pompa w układzie chłodzenia ma za zadanie wymuszać przepływ cieczy. Jeżeli nasz
samochód ma już kilka lat, a w lecie silnik się przegrzewa, warto ją wymienić. Wirnik
pompy zmniejsza powierzchnię swoich łopatek na skutek kawitacji (mikropęcherzyki
powietrza w cieczy, uderzające w wirnik). Na skutek tego zjawiska z biegiem czasu pompa
staje się coraz mniej wydajna.
Płyn chłodzący
1
310202145.001.png 310202145.002.png
Największym błędem jest opinia, że stan i jakość płynu
chłodzącego musimy sprawdzać tylko przed sezonem
zimowym. W zimie zależy nam, by nie zamarzał, ale w lecie
musi zapewnić dobre chłodzenie. Ponieważ magistrala
wodna w silniku nie jest idealnie czysta, po pewnym czasie
płyn jest zabrudzony, przez co szybciej osiąga temperaturę
wrzenia. Przed wakacyjną wyprawą warto więc wymienić
go na nowy. Przed ponownym napełnieniem wskazane jest
przepłukanie całego układu chłodzenia odpowiednimi
środkami chemicznymi (dostępne w sklepach z akcesoriami
motoryzacyjnymi). Zazwyczaj przepłukanie polega na spuszczeniu starego płynu, wlaniu
wody ze środkiem chemicznym, pozostawieniu pracującego silnika do pełnego nagrzania (aż
włączy się wentylator) i spuszczeniu zanieczyszczonej wody.
Kontrola i obsługa układu chłodzenia (poza wymianą pompy wodnej) to czynności tanie i
możliwe do przeprowadzenia przez każdego użytkownika. Gdy sprawdzimy trzy
najważniejsze punkty układu chłodzenia oraz stan gumowych przewodów (przetarte i
sparciałe należy wymienić), samochód powinien zapewnić nam bezawaryjną i bezstresową
podróż, nawet w gorącym klimacie.
Bogusław Korzeniowski
2010-06-11 (12:22) (wp.pl)
2
(fot. PAP/Szymon Pulcyn)
310202145.003.png 310202145.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin