SCENARIUSZ ZAJĘCIA DIAGNOZUJĄCEGO DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNĄ .doc

(46 KB) Pobierz

SCENARIUSZ ZAJĘCIA DIAGNOZUJĄCEGO DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNĄ 
 

TEMAT: „Jestem mistrzem w rachowaniu, spostrzeganiu, słuchaniu i rysowaniu” 

CELE OGÓLNE:

·         Utrwalenie cyfr i znaków matematycznych.

·         Sprawdzenie kompetencji dzieci w zakresie opanowania dodawania, odejmowania oraz rozkładania liczby na składniki.

·         Sprawdzenie kompetencji dzieci w zakresie analizy i syntezy słuchowej.

·         Sprawdzenie kompetencji dzieci w zakresie analizy i syntezy wzrokowej oraz spostrzegawczości.

·         Doskonalenie sprawności graficznej.

·         Rozwijanie zdolności zapisywania i rozwiązywanie prostych działań matematycznych.

 

CELE OPERACYJNE (UCZEŃ):

·         zna cyfry w zakresie 0 – 10

·         dodaje i odejmuje w zakresie 0 – 10

·         zapisuje proste działania matematyczne

·         rozwiązuje proste działania matematyczne

·         wyróżnia sylaby i głoski w słowach

·         łączy słowa z sylab i głosek

·         czyta cicho zdania ze zrozumieniem

·         wyszukuje różnice na ilustracjach

·         składa pocięty obrazek w całość

 

CELE WYCHOWAWCZE:

·         Doskonalenie współdziałania w zespole;

·         Wpajanie nawyku dbania o porządek w miejscu pracy;

·         Wpajanie nawyku stosowania form grzecznościowych takich jak: proszę, dziękuję, dzień dobry itp

 

METODY:

·         słowna - oparta na poleceniach dla dzieci

·         oglądowa - oparta na obserwacji

·         czynna - działań stawianych do wykonania

 

FORMY PRACY

·         praca z całą grupą

·         praca indywidualna

·         praca w grupach

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

·         plakietki z liczbami, taca

·         obręcze

·         paski-sznurki, klamerki, pojemniki na klamerki, liczby i znaki

·         karty ćwiczeń - rysunek motyla, kredki: żółta, niebieska, czerwona, zielona, magnesy

·         wzory działań, kartoniki z cyframi, bębenek

·         zestawy obrazków, taca

·         worki do grupowania wyrazów

·         karty ćwiczeń do wyszukiwania różnic, ołówki

·         folie z rysunkiem ślimaka, mazaki,  ściereczka do ścierania

·         puzzle, kartka do przyklejenia puzzli, klej

 
 

PRZEBIEG ZAJĘCIA: 

  1. Przywitanie i przedstawienie się.

    Dziecko mówi swoje imię, liczy głoski w wyrazie, zabiera plakietkę z odpowiednią cyfrą.

(plakietki z liczbami, taca) 
 

  1. Zabawa „Cyferki do obręczy”

Dzieci grupują się w kołach wg liczby głosek w imionach. Liczenie się, wkładanie kartoników z takimi samymi liczbami do jednej obręczy, podpisywanie kół właściwą cyfrą. Sprawdzanie, których imion w klasie jest najwięcej, najmniej, po tyle samo.

(obręcze) 

  1. Zabawa „Suszymy pranie”

Będziemy wieszać pranie. Najpierw wieszamy duży koc  – używamy 6 klamerek, a obok mały koc – 3 klamerki (dzieci przypinają klamerki na pasku papieru). Przeliczenie ile klamerek użyto? Układanie działania i rozwiązywanie go. ( 6+3=, 5+2=, 4+4=)

Pranie było przypięte 8 klamerkami , odpinamy ręcznik przypięty 3 klamerkami, Ile klamerek zostanie) (8-3=, 7-4=, 6-1=)

(paski-sznurki, klamerki, pojemniki na klamerki, liczby i znaki) 

  1. Zabawa „Zaczarowany motyl” - Spostrzegawczość i analiza wzrokowa, rozróżnianie figur geometrycznych

Pewien motyl miał na skrzydełkach wzorki z figur geometrycznych. Dorysuj brakujące figury w taki sposób, aby na każdym skrzydle motyla były taki sam wzór. Pokoloruj figury zgodnie z kolorami figur znajdującymi się pod motylem. Policz na skrzydłach motyla trójkąty, kwadraty, prostokąty, koła i połącz je z  odpowiednią cyfrą wg wzoru. Przypinamy motyle do tablicy, sprawdzanie czy nikt się nie pomylił?

(rysunki motyla, kredki: żółta, niebieska, czerwona, zielona, magnesy) 

  1. „Gdzie możesz stanąć”- Zabawa ruchowa połączona z dodawaniem w zakresie 8.

Wręczenie dzieciom kartoników z cyframi 1- 8 (jedna cyfra na kartoniku, każde dziecko ma jeden kartonik).

W różnych miejscach na podłodze n-l umieszcza wzory działań:  8 = c + c , 8 = c + c + c itp.,

Dzieci maszerują swobodnie po sali w rytm bębenka, na sygnał „Gdzie możesz stanąć” ustawiają się przy odpowiednich wzorach działań i głośno odczytują swój zapis, zgodnie ze swoimi kartonikami i działaniami na podłodze.

(wzory działań, kartoniki z cyframi, bębenek) 
 

(zestawy obrazków, taca)

  1. „Jaki wyraz powiedziałam?” - Synteza słuchowa wyrazów

o-ko  mu-cha  ło-pa-ta  ka-na-pa. 
 

  1. Jaki wyraz powiedziałam?

Słuchajcie uważnie! Jeśli macie na kartoniku obrazek którego nazwę powiem, to podnieście taki kartonik wysoko do góry

f-o-t-e-l   f-a-r-b-y   w-a-g-a   b-a-l-o-n 
 

  1. Zabawa „Wyrazy do worków” - Analiza słuchowa wyrazów

(worki do grupowania wyrazów) 
 

  1. Jakie literki napisałbyś w wyrazie? - Analiza i synteza słuchowa wyrazów

Ela  e- l- a Dom   Mapa  sanki 
 

  1. „Wyszukaj różnice” – Spostrzegawczość i analiza wzrokowa.

Znajdź szczegóły, którymi różnią się te obrazki. Postaw krzyżyki w miejscu gdzie znalazłeś różnice. Ile szczegółów różniących obrazki znalazłeś?

(karty ćwiczeń do wyszukiwania różnic, ołówek) 
 

  1. „Dobierz zdanie” – Ciche czytanie ze zrozumieniem

Przeczytaj zdania znajdujące się na paskach. Dobierz zdanie do obrazka, na którym wyszukiwałeś różnice. Pod obrazkiem przyklej zdanie pasujące do obrazka.

(paski ze zdaniami, pasek ze zdaniem z lukami oraz wyrazy do luki, klej) 
 

  1. „Narysuj ślimaka” – Badanie percepcji wzrokowej i sprawności graficznej.

Przyjrzyj się kolejnym etapom rysowania ślimaka.

Spróbuj narysować podobnego ślimaka na foli. Rysuj zgodnie z etapami.

Najpierw rysuj po śladzie, później wyjmij kartkę ze ślimakiem i spróbuj narysować podobnego ślimaka samodzielnie.

(folie z rysunkiem ślimaka, mazaki,  ściereczka do ścierania) 
 

  1. Puzzle do układania -  Badanie poziomu analizy i syntezy wzrokowej dziecka.

Ułóż na kartce puzzle i przyklej je. Jeśli wykonasz to zadanie szybko możesz pokolorować fragmenty ilustracji.

(puzzle, kartka do przyklejenia puzzli, klej) 
 
 

                                                         Opracowanie: Joanna Nowosad 

 

ZAŁĄCZNIKI: 

  1. Karta ćwiczeń -– „Zaczarowany motyl”

 

 

  1. Karta ćwiczeń - Puzzle do układania

 
 
 
 
 
 

  1. Karta ćwiczeń - „Wyszukaj różnice”

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin