PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ
14.02 – 25.02.2011r.
ZADANIA PROGRAMOWE:
- zapoznanie ze zwierzętami egzotycznymi i ich nazwami,
- kształtowanie odpowiednich postaw wobec zwierząt egzotycznych,
- uświadomienie konieczności oddychania przez nos podczas spacerów i pobytu na świeżym powietrzu,
- poznawanie zwyczajów zwierząt egzotycznych oraz ich sposobu odżywiania się,
II. DO SKLEPÓW WYRUSZAMY, GDY ZAKUPY ZROBIĆ MAMY
- zapoznanie z różnymi placówkami handlowymi i specyfiką zawodu
sprzedawcy,
- kształtowanie właściwych nawyków i zachowań podczas spacerów w
miejsca publiczne,
- kształtowanie umiejętności ważenia, uświadomienie stałości ciężkości.
Opracowała:
Marzena Piotrowska
W ZOO
(14.02.2011r. – 18.02.2011r.)
TEMAT DNIA: Kto mieszka w zoo.
1. „Zwierzęta z zoo”- komponowanie gazetki tematycznej, nazywanie znanych dzieciom zwierząt, naśladowanie wydawanych przez nie odgłosów, wypowiadanie się całym zdaniem.
2. Ćwiczenia poranne nr 25, rzuty do celu prawą i lewą ręką.
3. „Zoo”- słuchanie krótkich wierszyków według tekstu J.Brzechwy, wprowadzenie wierszy do nauki, zapoznanie z nazwami niektórych zwierząt, poznanie ich miejsca zamieszkania, określenie czym się żywią te gatunki zwierząt.
4. „Wesołe zwierzaki”- wykonanie przy pomocy okrągłego kawałka kartonu, gumki i pisaków ruchomej pracy, czerpanie radości z wykonanej pracy (wątek humorystyczny), nazywanie powstałych zwierząt.
5. „Walentynkowy bal”- zabawa przy muzyce, nie oddalanie się od grupy i nauczycielki.
6. „W świecie zwierząt”- zabawy na powierzy z wykorzystaniem gwizdka, szybka reakcja na sygnał dźwiękowy nauczycielki.
7. „Zwierzęta z jednej rodziny”- zabawa matematyczna, odszukiwanie pośród obrazków, tych które pasują do siebie, utworzenie łańcucha.
8. „Kaczka dziwaczka”- zabawa ruchowa przy piosence, naśladowanie ruchów kaczki, czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
9. „Szukamy zwierząt egzotycznych”- spacer pobliskimi alejkami ogrodu przedszkolnego, obserwowanie różnych zwierząt w przyrodzie (ptaki, bobry, psy, koty, itp.) .
10. „Papuzie pióro”- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń oddechowych, dmuchanie podczas marszu na piórko, utrzymanie pióra w górze.
11. Praca indywidualna- praca z Kajecikiem.
12. Zabawy dowolne w sali, stosowanie form grzecznościowych podczas zabawy.
TEMAT DNIA: Z wizytą w dżungli.
1. Zabawy stolikowe, umiejętne korzystanie z układanek i puzzli, szanowanie wspólnej własności.
2. Praca indywidualna- praca z obrazkiem.
3. „Rozmowne zwierzaki”- zabawy pantomimiczne, swobodne rozmowy pluszowych zabawek, wcielanie się określone role.
4. Ćwiczenia poranne nr 25.
5. „Słoń Trąbalski”- słuchanie bajki o wyjątkowym bohaterze według tekstu J.Tuwima, zapoznanie z kłopotem słonia, opisanie wyglądu słonia oraz miejsca zamieszkania innych słoni, określenie czym się żywią.
6. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementem metody W.Scherborne, ćwiczenia na rozróżnianie stron swojego ciała.
Przybory: szarfy.
7. „Idzie słoń”- zabawa ruchowa na powietrzu, chodzenie w określony sposób po różnej powierzchni, wymyślanie własnego stylu chodzenia.
8. „Gdzie jestem?”- zabawa dydaktyczna, próby łączenia obrazka z tekstem.
9. „Znajdź żyrafę”- zagadki ruchowo-słowne, słuchanie wskazówek kolegów.
10. Zabawy samorzutne w ogrodzie przedszkolnym, bezpieczne zachowanie się podczas zabaw.
11. „Małpy i tygrysy”- zabawa orientacyjno-porządkowa z elementem czworakowania.
12. „Ulubione zwierzątko”- rysowanie na określony temat w parach, dzielenie się miejscem oraz kredkami.
TEMAT DNIA: Dzik jest dziki.
1. Zabawy w ulubionym kąciku zabaw, mówienie do siebie umiarkowanym tonem głosu.
2. „W ogrodzie zoologicznym”- przeglądanie książek i gazet z różnymi egzotycznymi zwierzętami, dalsze zapoznawanie z ich wyglądem.
3. Ćwiczenia poranne nr 25.
4. „W zoo”- zapoznanie z melodią do piosenki na podstawie słów wiersza J. Brzechwy, gra na tamburinie i bębenku, śpiewanie piosenki i akompaniowanie.
5. „Gąbczaste zwierzaki”- odciskanie plam przy pomocy gąbki na sylwetach różnych zwierząt, zapoznanie z nową techniką plastyczną, sprzątanie po skończonej zabawie.
6. „W ogrodzie zoologicznym”- zabawy w ogrodzie przedszkolnym z użyciem obręczy, dzielenie się na zespoły i drużyny, wspólna zabawa.
7. „W zoo”- utrwalenie słów wierszy, mówienie grupowo i indywidualnie, gestykulowanie do wiersza.
8. „Dotyk”- zabawa integracyjna, dotykanie się kolejno plecami i poruszanie się w górę i w dół.
9. „Zwierzęcy berek”- zabawy bieżne na powietrzu, nie potrącanie się podczas zabawy.
10. „Zaopiekuj się zwierzakiem”- zabawa dydaktyczna, budowanie systemu wartości.
11. Praca indywidualna- ćwiczenia słuchu fonematycznego.
12. Zabawy klockami różnego rodzaju- budowanie domów dla zwierząt egzotycznych.
TEMAT DNIA: Zęby krokodyla z nad Nilu.
1. Zabawy konstrukcyjne na dywanie, segregowanie klocków do odpowiednich pojemników po zakończonej zabawie.
2. Praca indywidualna- praca z Kajecikiem.
4. „W Afryce”- słuchanie bajeczki na podstawie tekstu , E.Stadtmuller, dalsze poznawanie zwierząt egzotycznych, oraz ich sposobu życia, dopasowanie miejsca zamieszkania do zwierzęcia.
5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementem metody W.Scherborne, ćwiczenia na rozróżnianie stron swojego ciała.
6. „Uwaga, krokodyl”- zabawa ruchowa na powietrzu, przestrzeganie ustalonych zasad zabawy.
7. „Jakie zwierzątko schowałam?”- zagadki, ćwiczenie spostrzegawczości wzorowej.
8. „Gdzie schował się krokodyl i hipopotam”- zabawa integracyjna z chustą animacyjną, przełamywanie strachu poprzez wspólną zabawę.
9. „Spacerujemy”- spacer pobliskimi alejkami wokół przedszkola, oddychanie przez
nos, uświadomienie konieczności oddychania przez nos na powietrzu.
10. „Zwierzęta egzotyczne”- zabawa pantomimiczna, wcielanie się w rolę zwierząt.
11. Zabawy w ulubionym kąciku zabaw, odkładanie zabawek na wyznaczone miejsce.
TEMAT DNIA: Niebezpieczne ale piękne.
1. „Układanki i klocki”- zabawy konstrukcyjne, rozwijanie wyobraźni.
2. „Cóż to za zwierze?”- zagadki obrazkowe, ćwiczenie koncentracji i szybkości reakcji.
4. „Szukamy Misia Paddingtona”- zajęcia według programu Miś Paddington, poszukiwanie misia i zafascynowanie dzieci kolejnymi przygodami bohatera.
5. "W ZOO" – zabawa umuzykalniająca, dwie ćwierćnuty i półnuta-porusza się grupa pierwsza, półnuty -druga, ósemki -trzecia.
6. Zabawy na powietrzu, przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy.
7. „Zoo”- utrwalenie słów wiersza J.Brzechwy, gestykulowanie do słów wiersza.
8. „W Afryce”- zabawa ruchowa, szybka określona reakcja na sygnał.
9. Spacer alejkami ogrodu przedszkolnego, wdychanie i wydychanie powietrza nosem podczas spaceru.
10. „Gimnastyka mózgu”- ćwiczenia poprawiające koncentrację uwagi.
11. Praca indywidualna- ćwiczenia dłoni i palców.
12. Zabawy kołowe według pomysłu dzieci, dostosowanie się do wyboru kolegów.
Oczekiwane osiągnięcia dzieci:
- wymienia co najmniej pięć różnych zwierząt egzotycznych,
- wie, że należy zachować ostrożność podczas bliższych spotkań z dzikimi zwierzętami,
- stara się oddychać przez nos podczas spacerów i zabaw na świeżym powietrzu,
- recytuje wierszyki J.Brzechwy „Zoo”.
DO SKLEPÓW WYRUSZAMY, GDY ZAKUPY ZROBIĆ MAMY
TEMAT DNIA: Gdzie robimy zakupy?
1. „Nasz sklepik”- przygotowanie kącika zabawy w sklep, ułożenie rekwizytów potrzebnych w sklepiku przedszkolnym.
2. Praca wre”- zabawa ortofoniczna; ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: bach, buch, pac, bam, bum.
3. Ćwiczenia poranne nr 26, ćwiczenia równoważne (stopa za stopą).
4. „Nowe ubranko”- rozmowa na temat opowiadania z Książki, wypowiadanie się na temat treści opowiadania, odpowiadanie na pytania pełnymi zdaniami.
5. „Nowe ubranko dla Kajtka”- komponowanie z wycinków materiału ubranka dla Kajtka, sprawne posługiwanie się nożyczkami, komponowanie według własnego pomysłu.
6. Spacer ulicami miasta- wycieczka do pobliskiej pasmanterii, kulturalne zachowywanie się w miejscu publicznym.
7. „Co kupiłem?”- zagadki dotykowe, rozpoznawanie różnych produktów po zapachu, kształcie, fakturze.
8. „Manekiny”- zabawa ruchowa, wzajemne oglądanie swojej garderoby, nazywanie poszczególnych części ubrania.
9. "Berek"- zabawa ruchowa z elementem biegu na powietrzu, bieg w określonym kierunku, nie przepychanie się podczas zabawy.
10. "Praca ludzi w różnych zawodach"- ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej podczas składania obrazka pociętego na części.
12. Zabawy dowolne w sali- próby samodzielnego rozwiązywania konfliktów, zgodnie z ustalonymi normami postępowania.
TEMAT DNIA: Syrop dla misia.
1. Zabawy konstrukcyjne, tworzenie różnych form z klocków drewnianych, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami z kolegami.
2. Praca indywidualna- ćwiczenia słuchu fonematycznego.
3. Ćwiczenia poranne nr 26.
4. „Gdzie się co kupuje”- teatrzyk pudełkowy na podstawie opowiadania Cz. Janczarskiego, dostrzeganie humorystycznej treści utworu, przedstawienie sytuacji z opowiadania w formie scenek, wykorz...
beata7922