plan nr 13.doc

(84 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ

 

DLA GRUPY DZIECI 5-LETNICH

14.02 – 25.02.2011r.

                       

 

I.                   W ZOO

ZADANIA PROGRAMOWE:

-     zapoznanie ze zwierzętami egzotycznymi i ich nazwami,

-     kształtowanie odpowiednich postaw wobec zwierząt egzotycznych,

-     uświadomienie konieczności oddychania przez nos podczas spacerów i pobytu na świeżym powietrzu,

-     poznawanie zwyczajów zwierząt egzotycznych oraz ich sposobu odżywiania się,

II.               DO SKLEPÓW WYRUSZAMY, GDY ZAKUPY ZROBIĆ MAMY

                        zapoznanie z różnymi placówkami handlowymi i specyfiką zawodu   

                      sprzedawcy,

                        -    kształtowanie właściwych nawyków i zachowań podczas spacerów w

                     miejsca publiczne,

                        -   kształtowanie umiejętności ważenia, uświadomienie stałości ciężkości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała:

Marzena Piotrowska

 

              W ZOO

(14.02.2011r. – 18.02.2011r.)

 

TEMAT DNIA: Kto mieszka w zoo.

1.      „Zwierzęta z zoo”- komponowanie gazetki tematycznej, nazywanie znanych dzieciom zwierząt, naśladowanie wydawanych przez nie odgłosów, wypowiadanie się całym zdaniem.

2.      Ćwiczenia poranne nr 25, rzuty do celu prawą i lewą ręką.

3.      „Zoo”- słuchanie krótkich wierszyków według tekstu J.Brzechwy, wprowadzenie wierszy do nauki, zapoznanie z nazwami niektórych zwierząt, poznanie ich miejsca zamieszkania, określenie czym się żywią te gatunki zwierząt.

4.      „Wesołe zwierzaki”- wykonanie przy pomocy okrągłego kawałka kartonu, gumki i pisaków ruchomej pracy, czerpanie radości z wykonanej pracy (wątek humorystyczny), nazywanie powstałych zwierząt.

5.      „Walentynkowy bal”- zabawa przy muzyce, nie oddalanie się od grupy i nauczycielki.

6.      „W świecie zwierząt”- zabawy na powierzy z wykorzystaniem gwizdka, szybka reakcja na sygnał dźwiękowy nauczycielki.

7.      „Zwierzęta z jednej rodziny”- zabawa matematyczna, odszukiwanie pośród obrazków, tych które pasują do siebie, utworzenie łańcucha.

8.      „Kaczka dziwaczka”- zabawa ruchowa przy piosence, naśladowanie ruchów kaczki, czerpanie radości ze wspólnej zabawy.

9.      „Szukamy zwierząt egzotycznych”- spacer pobliskimi alejkami ogrodu przedszkolnego, obserwowanie różnych zwierząt w przyrodzie (ptaki, bobry, psy, koty, itp.) .

10.  „Papuzie pióro”- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń oddechowych, dmuchanie podczas marszu na piórko, utrzymanie pióra w górze.

11.  Praca indywidualna- praca z Kajecikiem.

12.  Zabawy dowolne w sali, stosowanie form grzecznościowych podczas zabawy.

 

TEMAT DNIA: Z wizytą w dżungli. 

1.      Zabawy stolikowe, umiejętne korzystanie z układanek i puzzli, szanowanie wspólnej własności.

2.      Praca indywidualna- praca z obrazkiem.

3.      „Rozmowne zwierzaki”- zabawy pantomimiczne, swobodne rozmowy pluszowych zabawek, wcielanie się określone role.

4.      Ćwiczenia poranne nr 25.

5.      „Słoń Trąbalski”- słuchanie bajki o wyjątkowym bohaterze według tekstu J.Tuwima, zapoznanie z kłopotem słonia, opisanie wyglądu słonia oraz miejsca zamieszkania innych słoni, określenie czym się żywią.

6.      Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementem metody W.Scherborne, ćwiczenia na rozróżnianie stron swojego ciała.

Przybory: szarfy.

7.      „Idzie słoń”- zabawa ruchowa na powietrzu, chodzenie w określony sposób po różnej powierzchni, wymyślanie własnego stylu chodzenia.

8.      „Gdzie jestem?”- zabawa dydaktyczna, próby łączenia obrazka z tekstem.

9.      „Znajdź żyrafę”- zagadki ruchowo-słowne, słuchanie wskazówek kolegów.

10.  Zabawy samorzutne w ogrodzie przedszkolnym, bezpieczne zachowanie się podczas zabaw.

11.  „Małpy i tygrysy”- zabawa orientacyjno-porządkowa z elementem czworakowania.

12.  „Ulubione zwierzątko”- rysowanie na określony temat w parach, dzielenie się miejscem oraz kredkami.

 

TEMAT DNIA: Dzik jest dziki. 

1.      Zabawy w ulubionym kąciku zabaw, mówienie do siebie umiarkowanym tonem głosu.

2.      „W ogrodzie zoologicznym”- przeglądanie książek i gazet z różnymi egzotycznymi zwierzętami, dalsze zapoznawanie z ich wyglądem.

3.      Ćwiczenia poranne nr 25.

4.      „W zoo”- zapoznanie z melodią do piosenki na podstawie słów wiersza J. Brzechwy, gra na tamburinie i bębenku, śpiewanie piosenki i akompaniowanie.

5.      „Gąbczaste zwierzaki”- odciskanie plam przy pomocy gąbki na sylwetach różnych zwierząt, zapoznanie z nową techniką plastyczną, sprzątanie po skończonej zabawie.

6.      „W ogrodzie zoologicznym”- zabawy w ogrodzie przedszkolnym z użyciem obręczy, dzielenie się na zespoły i drużyny, wspólna zabawa.

7.      „W zoo”- utrwalenie słów wierszy, mówienie grupowo i indywidualnie, gestykulowanie do wiersza.

8.      „Dotyk”- zabawa integracyjna, dotykanie się kolejno plecami i poruszanie się w górę i w dół.

9.      „Zwierzęcy berek”- zabawy bieżne na powietrzu, nie potrącanie się podczas zabawy.

10.  „Zaopiekuj się zwierzakiem”- zabawa dydaktyczna, budowanie systemu wartości.

11.  Praca indywidualna- ćwiczenia słuchu fonematycznego.

12.  Zabawy klockami różnego rodzaju- budowanie domów dla zwierząt egzotycznych.

TEMAT DNIA: Zęby krokodyla z nad Nilu.

1.      Zabawy konstrukcyjne na dywanie, segregowanie klocków do odpowiednich pojemników po zakończonej zabawie.

2.      Praca indywidualna- praca z Kajecikiem.

3.      Ćwiczenia poranne nr 25.

4.      „W Afryce”- słuchanie bajeczki na podstawie tekstu , E.Stadtmuller, dalsze poznawanie zwierząt egzotycznych, oraz ich sposobu życia, dopasowanie miejsca zamieszkania do zwierzęcia.

5.      Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementem metody W.Scherborne, ćwiczenia na rozróżnianie stron swojego ciała.

Przybory: szarfy.

6.      „Uwaga, krokodyl”- zabawa ruchowa na powietrzu, przestrzeganie ustalonych zasad zabawy.

7.      „Jakie zwierzątko schowałam?”- zagadki, ćwiczenie spostrzegawczości wzorowej.

8.      „Gdzie schował się krokodyl i hipopotam”- zabawa integracyjna z chustą animacyjną, przełamywanie strachu poprzez wspólną zabawę.

9.      „Spacerujemy”- spacer pobliskimi alejkami wokół  przedszkola, oddychanie przez

nos, uświadomienie konieczności oddychania przez nos na powietrzu.

10.  „Zwierzęta egzotyczne”- zabawa pantomimiczna, wcielanie się w rolę zwierząt.

11.  Zabawy w ulubionym kąciku zabaw, odkładanie zabawek na wyznaczone miejsce.

 

TEMAT DNIA: Niebezpieczne ale piękne.

1.      „Układanki i klocki”- zabawy konstrukcyjne, rozwijanie wyobraźni.

2.      „Cóż to za zwierze?”- zagadki obrazkowe, ćwiczenie koncentracji i szybkości reakcji. 

3.      Ćwiczenia poranne nr 25.

4.      „Szukamy Misia Paddingtona”- zajęcia według programu Miś Paddington, poszukiwanie misia i zafascynowanie dzieci kolejnymi przygodami bohatera.

5.      "W ZOO" zabawa umuzykalniająca, dwie ćwierćnuty i półnuta-porusza się grupa pierwsza,  półnuty -druga, ósemki -trzecia.

6.      Zabawy na powietrzu, przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy.

7.      „Zoo”- utrwalenie słów wiersza J.Brzechwy, gestykulowanie do słów wiersza.

8.      „W Afryce”- zabawa ruchowa, szybka określona reakcja na sygnał.

9.      Spacer alejkami ogrodu przedszkolnego, wdychanie i wydychanie powietrza nosem podczas spaceru.

10.  „Gimnastyka mózgu”- ćwiczenia poprawiające koncentrację uwagi.

11.  Praca indywidualna- ćwiczenia dłoni i palców.

12.  Zabawy kołowe według pomysłu dzieci, dostosowanie się do wyboru kolegów.

 

 

 

 

Oczekiwane osiągnięcia dzieci:

-          wymienia co najmniej pięć różnych zwierząt egzotycznych,

-          wie, że należy zachować ostrożność podczas bliższych spotkań z dzikimi zwierzętami,

-          stara się oddychać przez nos podczas spacerów i zabaw na świeżym powietrzu,

-          recytuje wierszyki J.Brzechwy „Zoo”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DO SKLEPÓW WYRUSZAMY, GDY ZAKUPY ZROBIĆ MAMY

(21.02.2011r. – 25.02.2011r.)

 

TEMAT DNIA: Gdzie robimy zakupy?

1.      „Nasz sklepik”- przygotowanie kącika zabawy w sklep, ułożenie rekwizytów potrzebnych w sklepiku przedszkolnym.

2.      Praca wre”- zabawa ortofoniczna; ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: bach, buch, pac, bam, bum.

3.      Ćwiczenia poranne nr 26, ćwiczenia równoważne (stopa za stopą).

4.      „Nowe ubranko”- rozmowa na temat opowiadania z Książki, wypowiadanie się na temat treści opowiadania, odpowiadanie na pytania pełnymi zdaniami.

5.      „Nowe ubranko dla Kajtka”- komponowanie z wycinków materiału ubranka dla Kajtka, sprawne posługiwanie się nożyczkami, komponowanie według własnego pomysłu.

6.      Spacer ulicami miasta- wycieczka do pobliskiej pasmanterii, kulturalne zachowywanie się w miejscu publicznym.

7.      „Co kupiłem?”- zagadki dotykowe, rozpoznawanie różnych produktów po zapachu, kształcie, fakturze.

8.      „Manekiny”- zabawa ruchowa, wzajemne oglądanie swojej garderoby, nazywanie poszczególnych części ubrania.

9.      "Berek"- zabawa ruchowa z elementem biegu na powietrzu, bieg w określonym kierunku, nie przepychanie się podczas zabawy.

10.  "Praca ludzi w różnych zawodach"- ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej podczas składania obrazka pociętego na części.

11.  Praca indywidualna- praca z Kajecikiem.

12.  Zabawy dowolne w sali- próby samodzielnego rozwiązywania konfliktów, zgodnie z ustalonymi normami postępowania.

 

TEMAT DNIA: Syrop dla misia.

1.      Zabawy konstrukcyjne, tworzenie różnych form z klocków drewnianych, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami z kolegami.

2.      Praca indywidualna- ćwiczenia słuchu fonematycznego.

3.      Ćwiczenia poranne nr 26.

4.      „Gdzie się co kupuje”- teatrzyk pudełkowy na podstawie opowiadania Cz. Janczarskiego, dostrzeganie humorystycznej treści utworu, przedstawienie sytuacji z opowiadania w formie scenek, wykorz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin