Franczyza_droga_do_sukcesu_franch.pdf

(350 KB) Pobierz
Franczyza
— droga do sukcesu
Autor: Magdalena Stawicka
ISBN: 978-83-246-1019-8
Format: A5, stron: 208
Sieciowy system profitów
Zalety i wady franczyzy
Cechy odpowiedniego partnera biznesowego
Wzory umów franchisingowych i agencyjnych
Franczyzodawcy popularni na polskim rynku
Wybierz partnera dla siebie
Mimo myœli przewodniej ta ksi¹¿ka to nie poradnik dla samotnych serc, chocia¿ udany
biznesowy maria¿ gwarantuje dostatnie i szczêœliwe ¿ycie obu stronom zwi¹zku. A zasada
razem, choæ osobno nikogo nie ogranicza, daj¹c cudowne poczucie wolnoœci. Myœlisz,
¿e to utopia, marzenie œciêtej g³owy, niemo¿liwe do spe³nienia tak w relacjach
interpersonalnych, jak i interesach? W takim razie czas najwy¿szy, byœ otworzy³ sw¹
g³owê (i serce) na franczyzê!
Czym jest franczyza? To koncepcja, która franczyzodawcy gwarantuje sukces,
a franczyzobiorcy pozwala minimalizowaæ ryzyko zwi¹zane z prowadzeniem dzia³alnoœci.
To d³ugotrwa³a umowa na odp³atne udzielenie licencji w zakresie u¿ywania marki, znaku
firmowego oraz wypracowanego know-how. Ksi¹¿ka Franczyza — droga do sukcesu
pomo¿e obu partnerom podj¹æ najw³aœciwsze decyzje i czerpaæ z nich du¿e zyski!
Wasze logo, nasz biznes
Korzystanie ze znanej marki i sprawdzonych dzia³añ promocyjnych.
Sprzeda¿ sprawdzonych i lubianych produktów.
Zarabianie na op³atach licencyjnych.
Przyk³ady z polskiej praktyki: kawiarnie, sklepy obuwnicze, stacje benzynowe,
salony prasowe, markety spo¿ywcze i inne.
773351522.001.png 773351522.002.png
Spis treści
WSTĘP .................................................................. 7
Rozdział 1. Historia — jak to się wszystko zaczęło? .......... 9
1.1. Franczyza na świecie .................................................................. 9
1.2. Franczyza w Europie ............................................................... 30
1.3. Franczyza w Polsce .................................................................. 41
Rozdział 2. Franczyza — podstawowe pojęcia .............. 57
2.1. Franczyza. Co to takiego? ....................................................... 57
2.2. Rodzaje franczyzy .................................................................... 62
2.3. Zalety i wady franczyzy ............................................................ 66
2.4. Franczyza a inne formy biznesu ............................................... 71
2.5. Franczyza — ile to kosztuje? ................................................... 83
Rozdział 3. Informacje podstawowe ........................... 89
3.1. Kto może zostać franczyzodawcą? .......................................... 89
3.2. Prawa i obowiązki franczyzodawcy .......................................... 91
3.3. Kto może zostać franczyzobiorcą? ........................................... 93
3.4. Prawa i obowiązki franczyzobiorcy .......................................... 95
3.5. Jak wybrać franczyzodawcę? ................................................... 97
Rozdział 4. Umowa franczyzowa ..............................117
4.1. Franczyza w świetle prawa europejskiego ............................. 117
4.2. Europejski kodeks etyczny franczyzy .................................... 123
4.3. Umowa franczyzy w Polsce ................................................... 131
4.4. Elementy umowy franczyzy w Polsce .................................... 137
4.5. Wzór umowy franczyzowej .................................................... 150
4.6. Umowa agencyjna .................................................................. 156
4.7. Wzór umowy agencyjnej ........................................................ 165
6
FRANCZYZA — DROGA DO SUKCESU
Rozdział 5. Przykłady franczyzodawców
— wybierz partnera dla siebie ..................169
5.1. 5àSec ..................................................................................... 169
5.2. A. Blikle ................................................................................. 171
5.3. Aryton .................................................................................... 174
5.4. Atlantic .................................................................................. 175
5.5. Big Star .................................................................................. 177
5.6. Biuro Nieruchomości Północ ................................................ 178
5.7. Bricomarché/Intermarché (Grupa Muszkieterów) ................ 179
5.8. Chata Polska .......................................................................... 181
5.9. Da Grasso .............................................................................. 182
5.10. Galeria Prezentów ................................................................. 183
5.11. Jean Louis David ................................................................... 185
5.12. Kukartka ................................................................................ 186
5.13. Kurcze Pieczone .................................................................... 188
5.14. McDonald’s ........................................................................... 189
5.15. Mr Hamburger ....................................................................... 191
5.16. Piotr i Paweł ........................................................................... 194
5.17. Pożegnanie z Afryką .............................................................. 195
5.18. Sphinx .................................................................................... 197
5.19. Telepizza ................................................................................ 198
5.20. Troll ....................................................................................... 200
ZAKOŃCZENIE ......................................................203
Rozdział 2.
Franczyza — podstawowe pojęcia
Franczyza daje wspaniałą możliwość prowadzenia biznesu z ludźmi,
którzy mają zarówno kapitał, jak i pasję do prowadzenia
własnej działalności.
2.1. Franczyza. Co to takiego?
Od dłuższego czasu na świecie, a od kilkunastu lat w Polsce coraz
częściej wśród przedstawicieli biznesu mówi się o franczyzie. Ob-
serwuje się, że wiele firm polskich i zagranicznych oferuje możliwość
prowadzenia działalności gospodarczej pod ich nazwą (marką). Zja-
wisko jest coraz bardziej powszechne z uwagi na to, że możemy
sprzedawać produkty najbardziej znanych firm świata, ale również,
w chwili osiągnięcia przez naszą firmę sukcesu, sprzedawać prawo
do oferowania przez inne firmy naszego produktu. Jak to wygląda
w praktyce. Przyjrzyjmy się poniższym sytuacjom.
SYTUACJA 1
Żona pana Kowalskiego chciałaby mieć butik z odzieżą w miejsco-
wości Z. Nie wie jednak, czy sprzedawać asortyment różnych firm,
czy raczej zdecydować się na produkty tylko jednej marki. Wstępna
analiza zalet i wad tych dwóch możliwych kierunków jej działania
pokazuje, że wybranie produktów jednej firmy powinno być dla niej
58
FRANCZYZA — DROGA DO SUKCESU
korzystniejsze. Dlaczego? Dlatego że przedsiębiorstwo X jest firmą
bardzo znaną na świecie oraz w Polsce i sprzedaż jego produktów
nie wymaga dodatkowych środków pieniężnych, które trzeba by wy-
łożyć na reklamę butiku, ponieważ stworzona przez nie marka jest
rozpoznawana przez tzw. grupę docelową (odbiorców). Ponadto pani
Kowalska nie ma doświadczenia w tej branży i istnieje prawdopo-
dobieństwo, że asortyment, który zakupi i będzie sprzedawać, nie
znajdzie swoich odbiorców. Decyzja o sprzedaży pod szyldem
firmy X wyrobów firmy X, czyli franczyza, wydaje się być tu naj-
właściwsza.
SYTUACJA 2
Pan Kowalski zajmuje się produkcją i sprzedażą butów. Pradziadek
oraz ojciec pana Kowalskiego byli szewcami i od lat prowadzili nie-
wielki zakład tuż przy domu, w którym klient mógł zamówić obu-
wie według własnego projektu. Jakość wykonania butów była bar-
dzo wysoka i z czasem oferta produktów zaczęła się powiększać, aż
pan Kowalski postanowił otworzyć sklep z butami własnych projek-
tów pod nazwą Obcasik. Po kilku latach właściciel otworzył drugi
sklep w miejscowości obok. Cechą charakterystyczną sklepu było
to, że jego wystrój oraz oferta produktowa były dokładnie takie same
w każdej z miejscowości. Po pewnym czasie firmy z innych miejsco-
wości zaczęły się zwracać do pana Kowalskiego z prośbą o pozwo-
lenie na sprzedaż jego obuwia. Otwieranie kolejnych punktów
sprzedaży przez pana Kowalskiego nie miało sensu, ponieważ nad-
zorowanie produkcji oraz sprzedaży w dwóch sklepach zajmowało
sporo czasu oraz pochłaniało znaczne środki finansowe. Stworzenie
sieci franczyzowej przez pana Kowalskiego spowodowało, że jego
marka stała się rozpoznawalna w całej Polsce, a on uzyskał dodat-
kowe źródło przychodu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin