NAUKA Z KOMPUTEREM
PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH
DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH
Izabela Orzepowska
WSTĘP:
Duże zainteresowanie komputerami w coraz młodszych klasach oraz rozwój komputeryzacji i możliwości wykorzystania pracowni komputerowej w szkole były bezpośrednimi przyczynami powstania zajęć pozalekcyjnych w pracowni komputerowej. Podczas tworzenia listy uczestników tych zajęć okazało się, że ponad 44% uczniów klas trzecich deklarowało chęć uczestniczenia w nich. Jedną z przyczyn takiego zainteresowania jest sama atrakcyjność komputera, który wielu uczniom kojarzy się z rozrywką – badania przeprowadzone w naszej szkole w roku 2005/2006 wykazały, że około, 95% uczniów ma w domu komputer, a ponad 50% uczniów używa komputera głównie do gier. Rodzice też chcieliby, aby ich dzieci umiały korzystać z tej nowej zdobyczy technologii, która niesie ze sobą wiele możliwości. Często są dumni z tego, że ich dziecko w młodym wieku potrafi za pomocą Internetu wykorzystać informacje na lekcję. Jest to niewątpliwie chluba i powód do dumy. Pozostaje jednak kilka pytań budzących wątpliwości: czy to dziecko samo chociaż raz przeczytało tę informację? Ile z niej zapamiętało? Czy na lekcji jest w stanie opowiedzieć o tym, czy też musi przeczytać swoją notatkę? Wreszcie, w jaki sposób i z jakiego źródła korzystało przygotowując pracę? Czy przejrzało kilka stron internetowych i dokonało samodzielnego wyboru, sprawdzając wiarygodność swoich informacji, czy też tylko poprzestało na pierwszym wyniku wyszukiwania? Jak widać, umiejętność korzystania z komputera jako źródła informacji może być niejednoznacznie rozumiana. Program ten powstał przede wszystkim po to, aby nauczyć rzetelnego i odpowiedzialnego korzystania z komputera oraz pokazać uczniom, że komputer może dostarczać nie tylko rozrywki, ale i kształcić wiele umiejętności i pomagać w nauce, która dzięki ciekawym programom może stać się atrakcyjnym i pasjonującym zajęciem.
CELE EDUKACYJNE – KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA
· Ukazanie możliwości wykorzystania komputera do nauki w szkole i samodzielnego zdobywania wiedzy
· Uświadomienie zasad zdobywania informacji na lekcje
CELE SZCZEGÓŁOWE
· Przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego korzystania z komputera
· Ukazanie znaczenia odpowiedniego planowania własnej pracy
· Rozwijanie umiejętności tworzenia rysunków komputerowych
· Przedstawienie możliwości zamieszczania własnych prac w Internecie
· Zapoznanie uczniów z programami dydaktycznymi do nauki różnych przedmiotów
· Wprowadzenie do pracy nad projektem
· Ukazanie możliwości wykorzystania komputera w celu przygotowania do lekcji oraz do rozwijania własnych zainteresowań
· Rozwijanie krytycyzmu, umiejętności oceny informacji i dokonywania wyboru
· Kształcenie umiejętności prezentowania własnej pracy
· Ukazanie zagrożeń związanych z korzystaniem z komputera.
MATERIAŁ NAUCZANIA
z propozycją rozkładu godzin
jedna godzina tygodniowo
35 godzin w roku szkolnym
Treści
Komentarze
godz.
1
Regulamin pracowni informatycznej
Organizacja pracy w pracowni informatycznej, zasady bezpiecznego posługiwania się komputerem
2
Jak pracują mistrzowie? Planowanie pracy własnej
Rysunek w edytorze grafiki na ekranie komputera,
3
Tworzymy komputerowo własny wizerunek
program „Mistrz wizażu”
4
Ja pięć lat temu – ja za pięć lat
ćwiczenia interaktywne z wykorzystaniem strony internetowej, projekt „S.M.I.L.E.”
5
Malowanie na ekranie – tworzymy własny rysunek w Internecie
Wykonywanie rysunku, dokonywanie wyboru informacji
6
rozwijamy własne zainteresowania – wyszukiwanie informacji w Internecie
zasady wyszukiwania informacji w Internecie
każdy uczeń wybierze sobie wśród tematów, o których się do tej pory uczył, jeden, który najbardziej go zainteresował. Potem uczniowie będą się starali zgłębić ten temat, szukając go w Internecie. Przygotowują dokument w edytorze tekstu. Następnie przygotowują materiały na gazetkę do wywieszenia w pracowni informatycznej i w ich klasie. uczą się drukować. Na następnych zajęciach uczniowie prezentują referat, a na następnych – jako prezentację multimedialną na lekcji otwartej dla rodziców
7
formy regularne i nieregularne – współpraca ze stronami internetowymi, praca metodą projektu, poznanie rysunków malarzy
8
projekt „przyjaźń”
każdy uczeń wybierze sobie wśród tematów, o których się do tej pory uczył, jeden, który najbardziej go zainteresował. Potem uczniowie będą się starali zgłębić ten temat, szukając go w Internecie. Przygotowują dokument w edytorze tekstu. Następnie przygotowują materiały na gazetkę do wywieszenia w pracowni informatycznej i w ich klasie. uczą się drukować. Na następnych zajęciach uczniowie prezentują referat, a na następnych – jako prezentację multimedialną na święto szkoły
9
wyszukujemy informacje na lekcję
10
programy do nauki innych przedmiotów
programy do nauki orografii dodawanie – wykorzystanie programu do nauki matematyki
11
nauka języka obcego – krasnoludki
12
spotkanie z klubem tropicieli programów – jarmark
13
czy komputer może być wrogiem? Kiedy? W czym będzie przeszkadzał? Jak do tego nie dopuścić
14
jak przygotować referat na lekcję
15
joan631